P-böter, extremt korkad p-skiva orsaken.

Permalänk
Medlem

P-böter, extremt korkad p-skiva orsaken.

Man blir ju så less på en p-böter, då man ofta har sig själv att skylla! Men nu är det själva p-skivan som är orsaken!

Tjejen fick böter för att p-skivan var felaktigt inställd, de skrev den var inställd på 17:30 (istället för 14:30).

Döm av min förvåning när jag får se hur hennes p-skiva ser ut, den är ju antingen som gjord för att missförstås eller rent ut sagt felaktigt grafiskt utformad. Hade jag sett den innan hade jag bytt ut den direkt men hindsight är 20/20....

Vad säger ni om den? Priset för årets onödigaste 500:-??

Permalänk
Medlem

Dum p-skiva men värt att överklaga ändå

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Dålig design på p-skiva, hade jag varit p-vakt hade jag tagit den tiden som står uppåt så 14:30 om den satt så som på bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Dålig design på p-skiva, hade jag varit p-vakt hade jag tagit den tiden som står uppåt så 14:30 om den satt så som på bilen.

Exakt hur den låg i fönstret kan jag inte svara på, får väl se när p-bolaget skickar fotona. Ska dock inte spela nån roll hur den ligger i fönstret, antingen är skivan giltig eller inte. Jag lutar i det närmaste åt det senare, tror inte det finns en snöbolls chans i helvetet att de drar tillbaka den kontrollavgiften.

Permalänk
Moderator
Moderator

Vad är egentligen tanken men den skivan? Man får stå i tre timmar, så man roterar skivan så lilla "p" pekar mot ankomsttid, och stora "P" innebär att man senast då skall ha lämnat?

Om en kontrollavgift då utfärdas för att "den var inställd på 17:30 (istället för 14:30)" antar jag de menar att stora "P" skall peka på ankomsttiden, vilket då med hur skivan är utformad antingen innebär att lilla "p" inte indikerar någonting, alternativt att man får parkera i 9 eller 21 timmar, vilket låter lite orimligt.

Ruskigt korkad design.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ställer mig tveksam till att ni får rätt mot bolaget då dom bör hävda att det med all enkelhet ska gå att se vilken tid som bilen parkerades vilket ju blir svårt med en p-skiva som ser ut sådär.

Permalänk
Medlem

Parkeringsvakten är väl van vid att de ser ut så här (utan den extra lilla markeringen):

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Rekordmedlem

P skivan ska vara "lätt avläsbar" och det kan man inte direkt säga om den där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Parkeringsvakten är väl van vid att de ser ut så här (utan den extra lilla markeringen):

<Uppladdad bildlänk>

Ja jag kan gissa mig till varför de bytte design😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Vad är egentligen tanken men den skivan? Man får stå i tre timmar, så man roterar skivan så lilla "p" pekar mot ankomsttid, och stora "P" innebär att man senast då skall ha lämnat?

Om en kontrollavgift då utfärdas för att "den var inställd på 17:30 (istället för 14:30)" antar jag de menar att stora "P" skall peka på ankomsttiden, vilket då med hur skivan är utformad antingen innebär att lilla "p" inte indikerar någonting, alternativt att man får parkera i 9 eller 21 timmar, vilket låter lite orimligt.

Ruskigt korkad design.

Stora P ska visa att det är en p-skiva, lilla P visar när man parkerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Stora P ska visa att det är en p-skiva, lilla P visar när man parkerat.

Lätt att bli vilseledd då båda P har en liten "pil" ner till vilket blir lätt att feltolka båda vad och vilken som gäller.

Dum P-skiva.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Intressant ämne.
De flesta verkar ense om att flera parkeringsskivor inte får användas.
Frågan är hur lagen kan tolkas i detta fallet.

Om parkeringsvakten har gett böter vid en tid > 30 min innan den senare "P" tiden så skulle man kunna tolka det som att din tjej har rätt.

Ur lagtext:

3. Om en parkeringsskiva eller motsvarande används, ska tiden på denna ställas in på den närmast följande halvtimmen räknat från den tidpunkt då uppställningen påbörjades. Parkeras fordonet innan en tidsbegränsning börjar, ska klockslaget för tidsbegränsningens början ställas in om fordonet ska stå kvar efter denna tidpunkt. Skivan ska placeras framtill i eller, om detta inte är möjligt, på fordonet med tidsangivelsen väl synlig och läsbar utifrån. Parkeringsskiva eller motsvarande behöver inte användas om fordonet endast är parkerat under tid då tidsbegränsning inte råder. Förordning (2017:921).

Från Malmö Stad
Regler och bestämmelser för P-skiva

Fordonets ankomsttid ska anges vid pilen, avrundad till närmast följande hel respektive halvtimme.
Om ankomsten sker före den tidsbegränsning som anges på P-skylten, ställs P-skivan in på det klockslag då begränsningen börjar, till exempel klockan 8.
P-skivans inställning på fordonets ankomsttid får inte ändras under pågående parkering inom tidsbegränsningen.
P-skivan ska placeras innanför vindrutans högra sida, lätt avläsbar utifrån.
Endast en P-skiva får användas vid uppställningstillfälle.

Från Aimo

Så ställer du in parkeringsskivan

Markera ankomsttiden och avrunda till närmaste följande hel- eller halvtimme.
Om ankomst sker före tidsbegränsningen som är angiven på parkeringsskylten, ställ in p-skivan på det klockslag som begränsningen börjar.
Tänk på att p-skivans inställning på fordonets ankomsttid inte får ändras under pågående parkering inom tidsbegränsningen.
P-skivan ska alltid placeras innanför framrutan och vara fullt läsbar utifrån.
Endast en p-skiva får användas vid samma parkeringstillfälle.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Det här är ju en av livets stötestenar som man passerar och retar sig på ett par år. Men i det långa loppet så är det bättre att göra någonting bättre av tiden och gå vidare. Å andra sidan är det ju kul att överklaga och argumentera någon gång då och då.

Kan detta vara ett sådant tillfälle? Driva linjen att parkeringsvakten inte har förstått den grafiska utformningen av P-skivan. Att det är uppenbart hur den fungerar om man har lite i huvudet. De kommer att driva det till tinget, är du bered att förklara den "uppenbara" funktionen även för gräsrotspolitikerna / nämndemännen? Våga inte yppa att den leder till missförstånd, du måste driva att den är solklar i sin tänkta funktion för att övertyga.

Permalänk
Medlem

Det måste väll ändå vara så att vid horisontell orientering i rutan gäller lilla "p" som ankomsttid, och vid vertikal orientering gäller stora "P" som ankomsttid. Enda rimliga förklaringen, men ja, det var den dummaste P-skivan jag skådat.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

P skivan ska vara "lätt avläsbar" och det kan man inte direkt säga om den där.

Att det behövs en SweC-tråd hur man tyder P-skivan säger väl allt

Permalänk
Medlem

Jag råka rösta dum p vakt. Tills jag läst några inlägg o la märke till 2 P på skivan. Så det behöver vara ett till vall i omröstningen.

Permalänk
Medlem

Kanske läge att investera i en sådan här?

betalar sig rätt snabbt tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Dum idé. Man vill ju inte ha nåt som blockerar sikten permanent. Lägga dit en sak när man parkerat skymmer inget medan man kör.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

det bästa är ju ändå när folk satt ankomst tid till typ 8.30 och fått böter för att det inte var satt från tex 09.00 om skiva krävs från 09.00... Sjukt system. Står uttyckligen på skivan att det ska sättas till närmaste följade halvtimme från ankomst.

Permalänk
Medlem

Stort P 13-24? litet P 00-12?
Annars ser jag inte poängen med dom två, dålig utformning då det finns utrymme till tolkning.

Själv har jag ATPs äldre variant men dessa är lika bra:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/biltillbehor/au...
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/biltillbehor/au...

Sjukt smidigt + en manuell om batteriet skulle vara slut (bytt batteri 1 eller 2 gånger på 5 år)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Bästa köpet jag gjorde och har blivit två såna i två senaste bilarna.
Bara att man håller lite koll på att batteriet inte tar slut

Skrivet av cyklonen:

Dum idé. Man vill ju inte ha nåt som blockerar sikten permanent. Lägga dit en sak när man parkerat skymmer inget medan man kör.

Man sätter den smidigt på passagerarsidan längst bort. Syns inte när man kör och den är fortfarande giltig, enda gången det kan vara ett problem är om det är supermycket snö och man inte ser hela vindrutan. Då kollar nog parkeringsvakten enbart förarsidan.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Man sätter den nere i hörnan så det är ju inget problem, har klistermärken på min bil som är större och det skymmer inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Man sätter den smidigt på passagerarsidan längst bort. Syns inte när man kör och den är fortfarande giltig, enda gången det kan vara ett problem är om det är supermycket snö och man inte ser hela vindrutan. Då kollar nog parkeringsvakten enbart förarsidan.

Är väl olika hur mycket man bryr sig om sikt, men jag accepterar inte att ha nåt som skymmer det minsta. Allt som sitter i rutan skymmer sikten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Måste vara den mest onödiga elektronikprylen någonsin... Varför belasta sig med att hålla liv i den där med batterier istället för att bara ha en vanlig p-skiva som funkar till 100% så länge den inte är utformad av idioter som den i trådstarten? Dessutom mycket miljövänligare med en vanlig skiva som håller i all evighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Är väl olika hur mycket man bryr sig om sikt, men jag accepterar inte att ha nåt som skymmer det minsta. Allt som sitter i rutan skymmer sikten.

Backspegel... Torkarblad.

I princip, visst. Men en sån häringa pryl är tämligen liten, och sätts den så långt ner som möjligt på rutan, nere där instrumentpanelen börjar, så tycker iaf jag inte att den ens märks. Skulle säga att A-stolpen är mer irriterande.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Måste vara den mest onödiga elektronikprylen någonsin... Varför belasta sig med att hålla liv i den där med batterier istället för att bara ha en vanlig p-skiva som funkar till 100% så länge den inte är utformad av idioter som den i trådstarten? Dessutom mycket miljövänligare med en vanlig skiva som håller i all evighet.

Nu har du angivit Luleå som ort, jag har aldrig varit där, men jag bor i en byhåla med 25000 pers.
Och det är bara på byn man måste ha p-skiva. Alltså finns ju risken att man missar att slänga upp skivan, (eller ställa om den).
Om man bor så att man ALLTID gör det, visst. Men... För oss andra halta, lytta och glömska personer...

Samma vecka jag köpte min, så var jag och mina kollegor och köpte burgare på lunchen, givetvis glömde min kollega att lägga ut skivan...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Som någon annan skrivit längre upp så håller batteriet 1-3 år ungefär.
Den tar ett sånt litet runt batteri.

I större städer där det typ alltid är p-skiva om man åker till en mataffär eller liknande så underlättar den väldigt mycket.
Har själv glömt ställa in p-skiva några gånger och de är snabba på typ ICA Maxi Solna att ge böter..

När jag varit uppåt i landet (Umeå, Boden osv) har jag kunnat stå utan p-skiva (trots krav) i flera timmar utan att jag fått böter.

Detta är också mycket tur/tillfälligheter.. Men otroligt smidigt. Har man dessutom barn som springer runt och stökar medans man ska ut och handla så är det skönt att slippa en liten process till

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Backspegel... Torkarblad.

I princip, visst. Men en sån häringa pryl är tämligen liten, och sätts den så långt ner som möjligt på rutan, nere där instrumentpanelen börjar, så tycker iaf jag inte att den ens märks. Skulle säga att A-stolpen är mer irriterande.

Jag tolererar inget som skymmer. Men jag kanske bryr mig om trafiksäkerhet mer än de flesta. Visst, vindrutetorkare och stolpar skymmer också, men det går inte att påverka dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Nu har du angivit Luleå som ort, jag har aldrig varit där, men jag bor i en byhåla med 25000 pers.
Och det är bara på byn man måste ha p-skiva. Alltså finns ju risken att man missar att slänga upp skivan, (eller ställa om den).
Om man bor så att man ALLTID gör det, visst. Men... För oss andra halta, lytta och glömska personer...

Samma vecka jag köpte min, så var jag och mina kollegor och köpte burgare på lunchen, givetvis glömde min kollega att lägga ut skivan...

Jag bor inte heller på en ort där man behöver P-skiva på varje parkering.

Skrivet av SunQ:

Som någon annan skrivit längre upp så håller batteriet 1-3 år ungefär.
Den tar ett sånt litet runt batteri.

I större städer där det typ alltid är p-skiva om man åker till en mataffär eller liknande så underlättar den väldigt mycket.
Har själv glömt ställa in p-skiva några gånger och de är snabba på typ ICA Maxi Solna att ge böter..

När jag varit uppåt i landet (Umeå, Boden osv) har jag kunnat stå utan p-skiva (trots krav) i flera timmar utan att jag fått böter.

Detta är också mycket tur/tillfälligheter.. Men otroligt smidigt. Har man dessutom barn som springer runt och stökar medans man ska ut och handla så är det skönt att slippa en liten process till

Det kan väl vara smidigt så länge den funkar, men jag tycker ändå att deras bötesgaranti är rätt flummig:

Citat:

Auto park 4 är tillverkade i en högteknologisk miljö och spar varken på tillverknings- eller komponentkostnader. Skulle ni ändå råka ut för en P-skiva som inte fungerar som den ska så har Auto Park en unik bötesgaranti för er trygghet. För Auto Park 4 gäller en garanti för tillverkningsfel under 2 år från inköpsdagen.

Garantin gäller ej yttre skador eller om t ex försök att öppna P-skivan eller annat ingrepp gjorts och omfattar ej fel pga svagt eller defekt batteri. Om Auto Park 4 är defekt pga tillverkningsfel täcker Auto Park din P-bot om kopia på den skickas in till dem tillsammans med ditt inköpskvitto. Bötesgarantin gäller ej tid- eller datuminställningar, montering av P-skivan och omfattar ej fel pga svagt eller defekt batteri. För mer information, se "garantier och villkor".

Så garantin gäller endast 2 år, efter det är det ändå du som får stå för boten om enheten slutar fungera, och om batteriet tar slut utan att man märker det så står man där med samma bot som med P-skivan, eller om tiden skulle vara felinställd efter en resa utomlands t.ex.

Nä jag håller fast vid att less is more i det här fallet för egen del.

Permalänk
Medlem

Kontrollavgiften lär ni åka på, det är ju samma sak som att ha dubbla P-skivor i rutan. Dum P-skiva, onekligen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10