Spotifys hifi-ljud till slut på väg

Permalänk
Melding Plague

Spotifys hifi-ljud till slut på väg

En uppdatering för Windows innehåller en rad referenser till Lossless.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det tror jag på, när jag ser det. "Vargen kommer, vargen kommer". Går priset up med en enda krona, byter jag till Tidal. Redan nu är det mer fördelaktigt med familjeabonnemang med Tidal.

Visa signatur

Intel Core i7-14700K // MSI GeForce RTX 4070 Super

Permalänk
Medlem

hur många gånger har vi hört nu att det snart är på ingång?

Permalänk
Medlem

Spotify Family för 199kr/mån eller Youtube Premium Family (med inbakad Youtube Music) för 279kr/mån.

För oss passar det senare utan tvekan.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Är så satans less på Spotify att droppen som fick bägaren att rinna över egentligen redan har fallit. Dock är jag just nu lite för lat för att rådda i det förrän det skvätter rejält. Just Tidal och Youtube premium är de alternativ jag kikar på.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Frågan är hur mycket av musiken som de har lagrad i den högre kvalitén? De kanske har snålat och även lagrar den komprimerat? Och därför får/har fått uppgradera sitt bibliotek för att kunna tillhandahålla kvalitén

Permalänk
Skäggig legend

När jag var ung och helt galen i HiFi skulle jag jaga Flac så mycket det går. Men idag när majoriteten av vad/hur/när jag lyssnar är när jar klipper grämattan, är på jobbet eller bilen - nog med B&W V60 - men ändå. Kommer det är det väl kul men annars är fortfarande Spotify otroligt välbyggt.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Frågan är hur mycket av musiken som de har lagrad i den högre kvalitén? De kanske har snålat och även lagrar den komprimerat? Och därför får/har fått uppgradera sitt bibliotek för att kunna tillhandahålla kvalitén

Genom AI upscaling så klart. /s

Visa signatur

i5 4670k 4 GHz | Asus GeForce GTX 780 DirectCU II 3 GB | Msi Z87-G43 | Kingston ddr 3 8GB | Crucial 120 GB SSD | WD Blue 2 TB | seagate firecuda 2 TB SSHD
Dell u2412M
Corsair k70 RGB Cherry MX Brown | Corsair Void RGB USB 7.1
Logitech G502 Proteus Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av RikudouGoku:

Genom AI upscaling så klart. /s

NvidAI - The way it's meant to be played heard.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

När jag var ung och helt galen i HiFi skulle jag jaga Flac så mycket det går. Men idag när majoriteten av vad/hur/när jag lyssnar är när jar klipper grämattan, är på jobbet eller bilen - nog med B&W V60 - men ändå. Kommer det är det väl kul men annars är fortfarande Spotify otroligt välbyggt.

Måste ändå vara en ganska liten minoritet som sitter med så pass bra utrustning (och bra öron) att dom märker av eller bryr sig om bra komprimerat vs lossless.
Det är dock bra om det kommer för dom som har behovet men jag förstår varför Spotify har valt den väg dom valt hittills.

Permalänk
Medlem

Vad är det nu, 10 år sen de började jobba på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Kommer det är det väl kul men annars är fortfarande Spotify otroligt välbyggt.

Jämfört med…vad?

Om jag hade fått behålla Spotify som det var typ 2012 så hade jag försvarat det med eld och lågor - allt som skett därefter har bara bloatat och gjort det svårare och svårare att lyssna på min musik (fler klick från spellistor etc).

Finns i dagsläget inget som Spotify gör annorlunda jämfört med den andra, förutom att inte erbjuda high-bitrate.

YouTube Music har konstigt nog varit förbannat bra och det gör ont att säga för jag vill att Spotify lyckas men herregud vad det bolaget är misskött

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Bara jag som tränar på att uttala "Spicetify"?

Äntligen, hoppas på det här nu!

Permalänk
Medlem

Jag vet att Qobuz är en mindre spelare i sammanhanget, men att en tekniksida i Europa (swec) är helt ovetandes om dem är ganska pinsamt. Qobuz har streamat lossless sen 2007, Tidal började köra sin mqa-snake oil 2014, och resten kom långt efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Jag vet att Qobuz är en mindre spelare i sammanhanget, men att en tekniksida i Europa (swec) är helt ovetandes om dem är ganska pinsamt. Qobuz har streamat lossless sen 2007, Tidal började köra sin mqa-snake oil 2014, och resten kom långt efteråt.

"Amazon, Apple och Qobuz erbjuder som jämförelse lossless med upp till 24-bitarsljud och 192 kHz samplingsfrekvens. Tidals ”Hifi Plus”-abonnemang har 24 bitar/96 kHz. Deezers högsta kvalitet är 16 bitar/44,1 kHz."

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

"Amazon, Apple och Qobuz erbjuder som jämförelse lossless med upp till 24-bitarsljud och 192 kHz samplingsfrekvens. Tidals ”Hifi Plus”-abonnemang har 24 bitar/96 kHz. Deezers högsta kvalitet är 16 bitar/44,1 kHz."

Okej, erkänner att jag skummade artikeln mot slutet men det ligger ändå nåt i det jag säger. I första stycket där det stipuleras "långt efter de andra" så nämns inte de som var långt före alla andra.

Och som dessutom BETALAR MEST till artisterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Okej, erkänner att jag skummade artikeln mot slutet men det ligger ändå nåt i det jag säger. I första stycket där det stipuleras "långt efter de andra" så nämns inte de som var långt före alla andra.

Och som dessutom BETALAR MEST till artisterna.

Du ligger i lä, jag kan missa hela jäkla sektioner av artiklar och bli less på att SC missar saker. Sen läser jag artikeln igen. o/

Mjo jag gillar Qobuz men saknar tyvärr en hel del av musiken jag lyssnar på.

Jag föredrar Bandcamp för att stötta artister men helt rätt, Qobuz betalar lite mer än Tidal och förbaskat mycket mer än Spotify!

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Håller mig till qobuz så länge, med Spotifys track record så är det väl några år tills det släpps.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 9 5900XT | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Glorious GMMK 3 100%| Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

När jag söker på Sweclockers får jag upp två träffar på Qobuz, den här och en till om en NUC maskin för 50k. Som guermantes sa har Qobuz en liten marknadsandel. Men det finns andra med små marknadsandelar det skrivs en hel del om.

Permalänk
Skrivet av guermantes:

Det är för att de är en väldigt liten aktör räknat i antal användare och den är fransk. WIMP som är grunden för TIDAL lanserades runt början utav 2000 talet eller före. Så länge sedan.

Kör också Qobuz

Märkligt att de inte väljer att använda åtminstone 24/48 som är den fasta högsta standarden för AirPlay. Med tanke på att de flesta kör Apple som enhet
Vad är anledningen

Permalänk
Medlem

med mina högtalare, o framförallt hörlurar är ju skillnaden enorm, en helt annan dynamik. Men sen gränssnittet är klart bättre i spotify. Sitter man med skit så kan ja förstå att inte behovet finns. Men att dom kommer fuska, ja de lär spotify göra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Måste ändå vara en ganska liten minoritet som sitter med så pass bra utrustning (och bra öron) att dom märker av eller bryr sig om bra komprimerat vs lossless.
Det är dock bra om det kommer för dom som har behovet men jag förstår varför Spotify har valt den väg dom valt hittills.

Precis. Är tämligen säker på att 99,9% av oss som lyssnar på musik inte skulle höra skillnad

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, Nintendo Switch, Samsung galaxy S23+

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Precis. Är tämligen säker på att 99,9% av oss som lyssnar på musik inte skulle höra skillnad

Håller 100% med, jag har sjukt svårt att höra någon skillnad alls om det inte gäller en mp3 jag rippat på 90:talet med 64-128 kbps eller liknande.

Permalänk
Medlem

För er som har bra lurar kan jag starkt rekommendera en valfri PC, installera Roon på den och tillsammans med Qobuz eller köpt Hifi-musik skapa en egen streamingplattform hemma.
Otroligt bra mjukvara och väldigt bra ljud.

Visa signatur

PC stugan: Threadripper 7960X | TRX50 | 128GB @ CL32 6000Mhz | 5090 | Optane 905P 1.5TB x3 | M.2 4TB | SSD 3.5TB | HDD 18TB | 1600W | Eget vatten, CPU@60C R23, GPU@60C vid 575W Furmark | Bild 1 2
PC hemma: 13900KS | Z690 EXTREME | 64GB @ CL30 6000MHz | 4090 Tuf | Optane P5800X | M.2 | SSD | HDD | 1600W | Eget vatten, CPU@79C R23, GPU@55C vid 450W Furmark | Bild 1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jocke92:

Stor risk att det är brister där, det kanske var en övergångsperiod men sist jag undersökte saken hade de inte särskilt stor del av musiken (jag lyssnade på) ens i nuvarande högsta kvaliteten.

Men å andra sidan finns det ju dock helt klart mer incitament att styra upp det med en extra-tjänst.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte... har tröttnat på deras komprimerade ljud, speciellt nu när man uppgraderat till en bil med rejäl ljudanläggning så märker man vilken otroligt dålig kvalité vissa låtar har på Spotify medans vissa är uppladdade med betydligt bättre kvalité.

Kanske ska snegla över på Tidal? får se framöver vad jag gör vi har ju fortfarande ett familjeabonnemang som "bara" kostar 149kr då vi har någon CSN rabatt tickandes fortfarande.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Jag hade ett projekt för några år sedan att plocka över hela mitt CD-bibliotek till FLAC, och sedan skapa kopior i AAC, 256 bitar eller vad det nu blev. Man hör inte omedelbar skillnad i hörlurar, men om man tar samma låt och jämför så är det betydligt mer detaljer i Lossless. Och då har jag verkligen inte bra öron, snarare lomhörd.

Permalänk
Medlem

För min del är Spotify fortfarande det enda godtagbara alternativet av den enkla anledningen att de har Spotify Connect. Och med inbyggd Connect i förstärkaren lär det bli uppgradering till hifi när/om det nu kommer.

Har testat Tidal - deras connect var inte i närheten av Spotifys (ljudmässigt givetvis bättre men smidigheten i Spotifys är oöverträffad hittills) och övriga är ännu sämre på den punkten. Har testat då jag liksom många andra övervägt att dumpa Spotify.

Permalänk
Skrivet av tonii:

Tröttsamma kommentarer
Det är samma när det gäller spel, vi behöver inte mer än QQVGA, allt annat är bortkastat, eftersom vi spelar på ett gammalt oscilloskop.
Ni med plåtöron behöver ju inte lyssna på högupplöst/analog musik, var glada att ni inte märker någon skillnad det blir ju billigare så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baver:

Jag hade ett projekt för några år sedan att plocka över hela mitt CD-bibliotek till FLAC, och sedan skapa kopior i AAC, 256 bitar eller vad det nu blev. Man hör inte omedelbar skillnad i hörlurar, men om man tar samma låt och jämför så är det betydligt mer detaljer i Lossless. Och då har jag verkligen inte bra öron, snarare lomhörd.

Ja det är klart det är enklare (dock inte alltid möjligt) att höra skillnader i A/B-tester men jag anser att om det är det som krävs för att veta att det finns en skillnad så är det ett dåligt argument för lossless. Då är man mer intresserad av nörderiet kring ljud än att njuta av musiken.