Så håller du datorn ren – SweClockers medlemmar ger sina bästa tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ptja! De är inte ESD-säkra. Och jag tror han när jag själv kollade upp det. Det är de inte! De har ingen som helst ESD-säkrad stämpel på sig.

Kommer inte att hända ett skit om du håller munstycket en bit ifrån.
Kör du ner det typ 1 millimeter från moderkortet/GPU etc så kan något säkert hända, men tänker du efter lite och använder det 20-25 cm ifrån så händer som sagt inte ett skit.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Skrivet av Flutters:

Kommer inte att hända ett skit om du håller munstycket en bit ifrån.
Kör du ner det typ 1 millimeter från moderkortet/GPU etc så kan något säkert hända, men tänker du efter lite och använder det 20-25 cm ifrån så händer som sagt inte ett skit.

Spelar ingen roll! Jag hade inte chansat i alla fall!

Permalänk
Medlem

Det krävs sjuka mängder damm innan det påverkar temp. Dammfilter är det första man slänger ut för att sänka hastigheten på fläktarna. LTT gjorde ett test för några år sen där dom fyllde ett chassi men tyg och tempen var i stort sett oförändrad.

Jag kör CompuClean 2ggr per år för utseendets skulle.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk

Efter att ha bränt pengarna på tryckluft på burk i många många! år så gick jag förra året över till att använda denna istället:

https://www.inet.se/produkt/1974289/it-dusters-compucleaner-x...

Jag är helnöjd!, var försiktig med fläktarna bara så du inte låter de spinna för fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Enligt en swec medlem är dessa inte säkra för statiska stötar. Dessa som säljs av en stor datorbutik är inte ESD-säkra alls tyvärr. Det enda som var säkra var själva borstarna som kom till dem. Det är väldigt tråkigt!

Är verkligen tryckluft på burk det enda alternativet? Jag vill inte behöva köpa en stor högljud kompressor för sådana ändamål?

Är en professionell dator byggare och har använt dessa i flera år på hundratals byggen, både privata och kunders datorer. Aldrig några problem med verken dem eller att något hänt. Om du är osäker så kan du använda mini turbo blåsare. Har personligen gått över till dessa och är mycket smidigare än de större. Fungerar fantastiskt och lätt att komma åt överallt utan att komma åt komponenter.

Jag använder mig utav denna https://youtu.be/K4vldIUhjJU?si=Njnbv8iXDJMkb5yD

Rekommenderar den starkt och finns på Amazon. Ett tips är också att om du vill blåsa ut radiatorer eller fläktar, se till att hålla fläkt bladen så de inte spinner när du blåser ur dem.

Har även denna men är lite dyrare.
https://photo.nitecore.com/product/cw20
https://www.youtube.com/shorts/ltxUNLxTkJY
https://www.youtube.com/shorts/JPNCdLHKDsA

Kör på den första jag tipsa om. Om jag ska vara ärlig så fungerar de lika bra och blåser lika mycket. Dessutom är den första billigare så win win.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Det krävs sjuka mängder damm innan det påverkar temp. Dammfilter är det första man slänger ut för att sänka hastigheten på fläktarna. LTT gjorde ett test för några år sen där dom fyllde ett chassi men tyg och tempen var i stort sett oförändrad.

Jag kör CompuClean 2ggr per år för utseendets skulle.

Problemet är inte att hela chassit ska bli fullt av damm. Dammet flyger per definition igenom kylflänsar och det är där det fastnar och då fungerar kylflänsarna helt värdelöst.

Permalänk
Medlem

Nej. Förstår också att ett dammlager inuti chassit inte är helt avgörande men för att damm ska påverka temp på något sett så krävs sjuka mängder i flänsen. Vi pratar om många års användning, förmodligen är hårdvaran utdaterad innan tempen påverkas.

Kom inte ihåg vilket kort det var, 7950GT eller 9800GX2 så snurrade fläktarna åt fel håll ända tills man kom in i Windows för att göra rent flänsen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Damm tar sig ju även in i fläktar och cd-spelare (kanske inte så vanliga idag) och sabbar lagren. När jag läste på univeristetet fick man inte ta med sig ytterkläder in i datorsalarna för "damm från gatan" är döden för utrustningen.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Man har även visat i tester att majonäs och tandkräm är nästan lika bra som kylpasta.
Det är lite synd att sprida felaktig information över något som är ett reellt problem.

Känner lite så också över Linus, kollar väldigt sällan på han längre.

Men lyckas man pajja en någorlunda ny dator med statisk elektricitet så blir jag nog mer imponerad än förvånad.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Efter att ha bränt pengarna på tryckluft på burk i många många! år så gick jag förra året över till att använda denna istället:

https://www.inet.se/produkt/1974289/it-dusters-compucleaner-x...

<Uppladdad bildlänk>

Jag är helnöjd!, var försiktig med fläktarna bara så du inte låter de spinna för fort.

Har en likadan och är oootroligt nöjd!

Tänkte precis skriva en kommentar om att jag inte förstår mig på folk som bränner hundralappar eller tusenlappar på 'luft på burk' när dessa finns

Permalänk

När det gäller mikrofibersdukar/trasor för att torka chassit och komponenterna på svåråtkomliga områden, vad skulle ni rekommendera?

Permalänk
Medlem

Tar ut burken i garaget, öppnar garageporten och går loss med kompressorn.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Tar ut burken i garaget, öppnar garageporten och går loss med kompressorn.

Köper du mig ett hus med garage och kompressor då?

Permalänk
Medlem

Använder en batteridriven "air duster" då jag även behöver kunna använda den i min andra hobby ute i fält utan tillgång till el. Sjukt mycket mer effektiv samt mer ekonomisk än luft på burk. Blåser ur min egen samt barnens datorer två gånger per år.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Jag torkar av chassit med en lätt fuktad trasa en gång i veckan.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Köper du mig ett hus med garage och kompressor då?

Nej, men tipset bjuder jag på!

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV