Veckans fråga: Vilken paneltyp har din primära datorskärm?

Permalänk
Medlem

Platt

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Jag skulle gissa att gemene man inte vet vad de har.

Haha, bra poäng

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

IPS, hade någon annan innan, minns inte vilken men IPS var så mycket bättre för mig. Även om varje paneltyp har för och nackdelar så är IPS för mig.

Permalänk
Medlem

Apple LED Cinema Display 30"
Type: Thin-film transistor (TFT) active-matrix liquid crystal display (AMLCD)
Viewable Size: 29.7"

Upplösning 2560x1600.

Valde "Annat".

Inköpt 27/8 2010.

/ B

Komplettering.
Permalänk

IPS, har en Eizo FlexScan EV2760 (27" 1440p) för tillfället tills jag har råd med oled 4k skärm, siktar på en ASUS 32" ProArt PA32UCDM
Köpte eizon för ca 2500:- "nybeggat" i fint skick, från billigteknik. Tyckte det va en hyfsad deal.

På min laptop (ej gaming, utan skoldator) har jag oled som inbyggd. Asus Vivobook S nånting...mobilen (oneplus 8t) är oled, tvn (lg g3) är oled, man längtar nu till oled för stationära också såklart!

Visa signatur

"Dedicated to all future pioneers..."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maweric:

Onödigt dyra i mitt tycke.

Kan hålla med om många modeller, men nu går det faktiskt att få 27" 1440p 360 Hz OLED för samma pris som jag gav för min 27" 1440p 165 Hz IPS (6300 kr här). 200 kr mindre, till och med.
(Köpte förstås inte min skärm i år för det priset.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

QD-OLED.
Kan inte tänka mig någon annan paneltyp inkl. WOLED just nu. QD-OLED är överlägset.

Permalänk
Medlem

IPS såklart, OLED är skräp då tekniken inte kan leverera tillräckligt god skärpa vid text i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemor:

IPS såklart, OLED är skräp då tekniken inte kan leverera tillräckligt god skärpa vid text i dagsläget.

Ska erkänna jag inte provat själv, men vad jag läst så torde de senaste WOLED panelerna med RGWB subpixelstruktur funka helt OK om du har en panel med hyfsat hög DPI.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Blev en 48" LG CX för några år sen så OLED.
Som redan nämnts av flera, svårt att gå tillbaka till något annat nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemor:

Tycker texten ser oerhört skarp ut i mobilen som har skärm av amoled, låter som skitsnack från din sida.

Permalänk
Medlem

Nano IPS.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 9 5900XT | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Glorious GMMK 3 100%| Roccat Kone XP

Permalänk

Ips på allt

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Datorn (Mac Studio): IPS (Dell 40" UltraSharp U4025QW) 120Hz
Används før Ableton Live, Davinci Resolve och jobbet med mycket excel och officepaketet. Behöver ha bra text utan blur og mestadels statisk.

Vardagsrum: LG 77'' OLED evo C4
Egenbygd gaming PC, och generelt tv tittande på serier och grejer. Då är det fint med OLED

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Apple LED Cinema Display 30"
Type: Thin-film transistor (TFT) active-matrix liquid crystal display (AMLCD)
Viewable Size: 29.7"

Upplösning 2560x1600.

Valde "Annat".

Inköpt 27/8 2010.

/ B

Finns ingen 30" med LED vad jag kan se? Hittar inte vad för typ av panel den använder så förstår att du valde annat.

Permalänk
Medlem

Oled, Samsung TV, innan dess Oled LG TV. Innan dess en BenQ Projektor.
Inte haft en monitor på 12 år.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Verkar som jag är helt ute, jag har VA panel.

Funkar bra för mig, trots att "experter" (tyckare) i bl.a SweC sa att den är i princip oanvändbar.

Helt rätt, you do you! If it aint broke dont fix it

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

LG C2 42" så OLED.
Once you go OLED..

Once you go [true] black you never go back.

Permalänk
Medlem

Nano ips

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem

IPS monitor och DLP projektor när jag vill ha större bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Oled, Samsung TV, innan dess Oled LG TV. Innan dess en BenQ Projektor.
Inte haft en monitor på 12 år.

Dolby Vision är inget du saknar när gått över till Samsung? Tänkte filmer o serier då.

Permalänk
Medlem

Har en Alienware AW3423DW, 34" ultrawide-skärm, QD-OLED och en billig MSI 27" IPS-skärm.
Har precis påbörjat ett garanti-ärende på 34" skärmen då jag har upptäckt en del burn ins från aktivitetsfältet och Windows-knappen m.m. trots att jag mest spelar på skärmen, så bör inte vara så mycket statiskt.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Varjo Aero + FBT

Permalänk
Medlem

IPS, 165 Hz. Kalibrerad med proffs-spectro och ger finfina färger. Perfekt till allt utom svärta och HDR. OLED är nästa. De där äkta RGB subpixel panelerna med ännu högre ljusstyrka (för HDR) som det ryktas om från LG (dvs ingen vit subpixel) hägrar i horisonten.
Kommer kanske runt 2026 om man får tro rykten. LG's nästan enda nackdel mot Samsungs OLED-dito är ju att mättade färger i högre ljusstyrkor blaskas ur av vita subpixeln. Samsung kör ren RGB pixelstruktur och LG är på väg. Blir mums.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Tycker texten ser oerhört skarp ut i mobilen som har skärm av amoled, låter som skitsnack från din sida.

Min kommentar är riktad mot datorskärmar och inte mobilskärmar.

Permalänk
Medlem

VA, Samsung G9,

Börjar locka lite med uppgradering men det blir så galet dyrt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Dolby Vision är inget du saknar när gått över till Samsung? Tänkte filmer o serier då.

Jo. Det saknar jag.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

VA. Hade gärna haft oled istället men eftersom skärmens uppgift är hemmakontor på dagen och spel på kvällarna så vet jag inte om oled skulle passa, ffa med tanke på alla statiska skärmelement man har uppe under kontorstid. Pallar inte med nåt pixel-tvättprogram medans man jobbar.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

QD-OLED 27" 4K, det kom till slut en skärm som uppfyllde mina krav.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

IPS för tillfället (NEC PA301W 30"). Vad det blir nästa gång får man se. Men antar att det blir en IPS / OLED skärm. Eftersom jag är ganska kräsen när det gäller återgivningen och prioriterar färger och hög upplösning (4K+) så är det nog en skärm avsedd för bild- / video-redigering jag har i åtanke. Så antagligen någon proffsskärm från EIZO, NEC eller Apple.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemor:

Min kommentar är riktad mot datorskärmar och inte mobilskärmar.

Ett naturligt steg många gör är ju från 1440p 27" IPS till skärm med 4k 27-32" woled/qd-oled om de ska uppgradera, har svårt att se att textskärpan blir sämre.