Spotifys hifi-ljud till slut på väg

Permalänk
Medlem

Är man audiofil så har man CD eller LP-skivor. Med bra uppsättning talare/rum.

Annars duger vanliga YT-music. Tidals "HQ" är ett skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Är man audiofil så har man CD eller LP-skivor. Med bra uppsättning talare/rum.

Varför?
CD och LP har ju sämre kvalitet än många rent digitala format?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Varför?

Vinyl ger förstås bra ljud, men vinyl slits och är extremt osmidigt. jag lyssnar på musik hela tiden och föredrar spelllistor och de digitala studioformaten typ 24/48 eller 24/96. I bilen kör jag MP3/320, dels pga vägbrus förstås men också att jag får plats med mer cachad musik på mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Vinyl ger förstås bra ljud, men vinyl slits och är extremt osmidigt.

Men det ger "sämre" ljud än CD och har väl fler begränsningar vad gäller t.ex. djup-bas och dynamiskt omfång än digitala format?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Men det ger "sämre" ljud än CD och har väl fler begränsningar vad gäller t.ex. djup-bas och dynamiskt omfång än digitala format?

Det finns fler nackdelar, som jag sa föredrar jag själv digital studiokvalitét.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Mer naturtroget ljud än CD då samplingfrekvensen 16bit/44kHz skär bort mycket information (ljud är analogt och innehåller mycket mer information). På samma sätt som en analog 35mm biograf erbjuder mycket bättre bild än 2k biograferna nuförtiden. Det är som att gå från 10 Megapixel till 2 Megapixel. Lite av ett skämt faktiskt.

Ljud är analoga så det krävs high-res digitala filer för att ge musiken rättvisa (all musik som är inspelad analogt vilket är 99%).

Att det tillkommer brus och andra missljud är nåt som många audiofiler kan leva med för att få musiken levererad som den spelades in. CD kan kallas en blek och fattig kopia i jämförelse.

CD var/är en kompromiss som gjordes efter de tekniska begränsningarna på sent 70-tal. Hade man haft DVD-skivor redan då så kunde all musik släppts i high-res på skiva.

Det kom så småningom SACD samt DVD Audio men antalet audiofiler i världen verkar vara räknade i några få procent om ens det. Så det blev ingen succé och få ville/kunde köpa all sin musik IGEN!

Nu har vi high-res streaming och folk sitter nöjda med 320kbit när till och med CD är en stor kompromiss. Vad ska man säga? Tragiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextonsweden:

Mer naturtroget ljud än CD då samplingfrekvensen 16bit/44kHz skär bort mycket information (ljud är analogt och innehåller mycket mer information). P

Är det så att vinylskivan innehåller mycket mer information än vad som finns på motsvarande inspelning som är släppt på CD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är det så att vinylskivan innehåller mycket mer information än vad som finns på motsvarande inspelning som är släppt på CD?

Eh, nej, och även om den skulle göra det så maskas allting bort av brus, skrap, knaster och rumble från själva skivan en LP når i bästa fall -60-70dB störnivå medans sämsta CD redan har -90dB. 24-bitars FLAC pratar vi upp till -120dB vilket är bättre än uppspelningshårdvaran i dom flesta fall

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Eh, nej, och även om den skulle göra det så maskas allting bort av brus, skrap, knaster och rumble från själva skivan en LP når i bästa fall -60-70dB störnivå medans sämsta CD redan har -90dB. 24-bitars FLAC pratar vi upp till -120dB vilket är bättre än uppspelningshårdvaran i dom flesta fall

Jag är fullt medveten om detta, dock hade jag hoppats på att personen som jag citerade kunde förklara vad som avsågs med inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag är fullt medveten om detta.

Bra, men ibland låter en LP tveklöst bättre än motsvarande CD eller streaming och när det är så brukar det bero på att LP:n är gjord på en bättre ljudande master. Detta gäller dock mest original-LP från tiden det begav sig. Nypressningar har oftast samma master som CD så ingen förbättring.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Bra, men ibland låter en LP tveklöst bättre än motsvarande CD eller streaming och när det är så brukar det bero på att LP:n är gjord på en bättre ljudande master. Detta gäller dock mest original-LP från tiden det begav sig. Nypressningar har oftast samma master som CD så ingen förbättring.

Precis, det var därför jag skrev samma inspelning även om jag menade samma master. Dock behöver man normalt anpassa dynamiken för att få plats på vinylen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Precis, det var därför jag skrev samma inspelning även om jag menade samma master. Dock behöver man normalt anpassa dynamiken för att få plats på vinylen.

Det är sant pga ovannämnda begränsning pga störnivån men också att för hög dynamik kan bli problematiskt att spåra för en del grammofonnålar. Extremexempel Thaikovsky 1812 på Telarc där armen spårar ur med nästan alla PU när kanonerna drar igång. Och pga speltiden såklart, hög dynamik lämnar mindre fysiskt utrymme över på skivan.

Han som tycker analogt ljud är så mycket bättre hmm han har inte helt rätt om man säger så. AD/DA-omvandlare har varit transparenta i åtminstone 20 år vid det här laget dvs ingen kan höra skillnad vid ett A/B-test jämfört med en rak kabel.

Ett annat faktum som kan bidra till förvirring är att det inte är säkert att man föredrar den korrekta ofärgade versionen av en inspelning, man kan tycka att det låter bättre med färgning, men i den ideala världen kan man välja färgning själv tex med en EQ.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Om man för ett visst album kan hitta det som high-res på streaming med åtminstone 24/96 så borde ju den mastern även använts vid nypressning av vinyl idag? Eller är det bara bluff o båg med nya vinylerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Precis, ett problem med många masters/remasters. Ofta är dynamiken borta och allt är komprimerat/uppskruvat. Tråkig skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextonsweden:

Om man för ett visst album kan hitta det som high-res på streaming med åtminstone 24/96 så borde ju den mastern även använts vid nypressning av vinyl idag? Eller är det bara bluff o båg med nya vinylerna?

Känns som enda argumentet för nya vinyl är just känsla, streaming är ju lite tråkigt jämfört med att ha ett fysiskt skivomslag att hantera och titta på

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dextonsweden:

Det beror på.
Har man mastrat för lp går det naturligtvis bra att ge ut samma sak på digitala format men motsatsen är inte alltid möjlig.
Digitala format kan hantera stereobas och infrabas vilket är mekanisk olämpligt/omöjligt med lp.
Sedan är det bättre att vid behov dynamikbegränsa i mastringen än att det sker "okontrollerat" vid lptillverkningen.

Alla inspelningar innehåller dock inte stereoinformation i basen, infrabas eller har så hög dynamik att lp formatet i sig innebär en begränsning, en modern "panorerad multimono lågdynamisk" inspelning är ofta inte så tekniskt "besvärlig" medans en akustisk stereoinspelning kan vara det utan att det musikaliska innehållet skiljer sig särskilt mycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextonsweden:

Mer naturtroget ljud än CD då samplingfrekvensen 16bit/44kHz skär bort mycket information (ljud är analogt och innehåller mycket mer information). På samma sätt som en analog 35mm biograf erbjuder mycket bättre bild än 2k biograferna nuförtiden. Det är som att gå från 10 Megapixel till 2 Megapixel. Lite av ett skämt faktiskt.

Ljud är analoga så det krävs high-res digitala filer för att ge musiken rättvisa (all musik som är inspelad analogt vilket är 99%).

Att det tillkommer brus och andra missljud är nåt som många audiofiler kan leva med för att få musiken levererad som den spelades in. CD kan kallas en blek och fattig kopia i jämförelse.

CD var/är en kompromiss som gjordes efter de tekniska begränsningarna på sent 70-tal. Hade man haft DVD-skivor redan då så kunde all musik släppts i high-res på skiva.

Det kom så småningom SACD samt DVD Audio men antalet audiofiler i världen verkar vara räknade i några få procent om ens det. Så det blev ingen succé och få ville/kunde köpa all sin musik IGEN!

Nu har vi high-res streaming och folk sitter nöjda med 320kbit när till och med CD är en stor kompromiss. Vad ska man säga? Tragiskt

Fast nu pratar du typ astrologi här.

Jag pratade inte ens om brus och missljud utan om begränsingarna i tekniken bakom vinyl, skårorna och stiftet klarar inte av att reproducera bland annat djup-bas och för stora dynamiska skiften osv.

Att informationen som lagrats på CD-skiva saknar information är inte så intressant i sig, det är informationen som reproduceras av högtalarna som är det intressanta.

Bara för att ett medium är analogt betyder det inte att det reproducerar ett bättre högtalarljud än ett digitalt medium, det finns så mycket myter, missförstånd och rena lögner kring hur ljud faktiskt fungerar.
Och du verkar ha köpt en hel del av det.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Varför?

CD-formatet täcker hela det hörbara frekvensområdet för människan och är dessutom förlustfritt – inget går alltså förlorat i överföringen. Låter 24/96 bättre? Rent tekniskt, ja. Det har högre samplingsfrekvens, större dynamiskt omfång och är numera standard i många digitala mastringar, ofta till och med i ännu högre upplösning. Om man dessutom får tillgång till originalmastern i detta format, till exempel via Apple Music eller Spotify, så är det förstås ett stort plus.

Men slutresultatet handlar om mer än bara siffror. Det beror på själva mastern: hur den är gjord, om dynamiken offrats i jakten på högre volym (hej, loudness wars), med mera. Själv föredrar jag ofta en originalutgåva på CD framför många "digitala remasters" där dynamiken är söndertuggad, vågformen liknar en tegelvägg och ljudet klipper. Men det där är förstås subjektivt – jag förstår att inte alla främst lyssnar på musik från 70- och 80-talet som jag gör.
TL;DR: CD är inte automatiskt sämre, bara för att streamat material har högre teknisk specifikation.

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem

bra förstärkare och högtalare gör större skillnad än källmedium tycker jag. har ett par fina men inte alls speciellt dyra dali-golvhögtalare, och oavsett om jag spelar spotify, lokala FLAC filer, CD eller vinyl så är jag nöjd. vinyl och CD är för mig mer för samlingen, jag gillar att ha favoriter fysiskt. framför allt vinyler kan vara snygga att ha på display också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarbynisse:

– jag förstår att inte alla främst lyssnar på musik från 70- och 80-talet som jag gör.

tror faktiskt bland audiofiler att äldre musik går i högre varv än nyare. baserar detta påstående på alla audofil-reviewers på youtube etc som när de spelar sina favoriter alltid tar fram typ nån jazzliveinspelning på vinyl eller nån motown-CD eller progrockskiva eller nåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

tror faktiskt bland audiofiler att äldre musik går i högre varv än nyare. baserar detta påstående på alla audofil-reviewers på youtube etc som när de spelar sina favoriter alltid tar fram typ nån jazzliveinspelning på vinyl eller nån motown-CD eller progrockskiva eller nåt

Därför jag gillar Qobuz, för den är inte inriktat på topplistor, storsäljare eller podcasts. När jag öppnar den känns det lite som att öppna en sida med samma inställing som jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

bra förstärkare och högtalare gör större skillnad än källmedium tycker jag. har ett par fina men inte alls speciellt dyra dali-golvhögtalare, och oavsett om jag spelar spotify, lokala FLAC filer, CD eller vinyl så är jag nöjd. vinyl och CD är för mig mer för samlingen, jag gillar att ha favoriter fysiskt. framför allt vinyler kan vara snygga att ha på display också.

Självklart är högtalare och hörlurar det viktigaste för bra ljud. Men när man har det så kan man börja kolla på andra saker. När det gäller streamingtjänst är det viktigt att den fungerar bra och har alla funktioner man behöver. Väl där några år, blir det som att byta bank eller försäkringsbolag. Det finns en viss bekvämlighet att stanna kvar, då man vet hur allt fungerar och är bekväm. Det är ändå ett visst jobb att byta och man kanske inte får allt man vill med sig.

Permalänk
Skrivet av phanto:

Såna där skivor cirkulerar ofta på mässor där hifi-tillverkarna visar upp sina senaste produkter, så det är väl för att audiofiler ska känna igen det. När jag besökte såna mässor var det ofta lättsmält Diana Krall, lite Kraftwerk ("Elektro Kardiogramm") på vinyl med Audio Research, eller Yello om man ville visa upp djupbas och kunde höja på volymen lite.

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Rekordmedlem

Såna där skivor cirkulerar ofta på mässor där hifi-tillverkarna visar upp sina senaste produkter, så det är väl för att audiofiler ska känna igen det. När jag besökte såna mässor var det ofta lättsmält Diana Krall, lite Kraftwerk ("Elektro Kardiogramm") på vinyl med Audio Research, eller Yello om man ville visa upp djupbas och kunde höja på volymen lite.

Ja man väljer ofta välproducerad musik att dema med och många ljudentusiaster använder Qobuz och Roon, en del inte lika hardcore har Tidal och så finns det "de övriga".
Jag själv väntar med spänning på vad Spotify verkligen kan visa upp både vad gäller streamingkvalitet, utbud och mjukvara och om möjligen nån av de andra mindre men resursstarka hifistreamingbubblarna typ Apple och Amazon kommer att förändra nått om Spotify verkligen drar ur tummen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag själv väntar med spänning på vad Spotify verkligen kan visa upp både vad gäller streamingkvalitet, utbud och mjukvara och om möjligen nån av de andra mindre men resursstarka hifistreamingbubblarna typ Apple och Amazon kommer att förändra nått om Spotify verkligen drar ur tummen.

Det lär sannolikt bli som andra har CD+ med 16/44 upp till minst 24/96 som andra redan har, tycker det vore konstigt annars.

Vet inte om Spotify har någon funktion för att betala artister direkt? Jag supportade ett par mindre band via Patreon (som väl skapades för just det från början). Men skulle gärna se något sådant inbyggt i tjänsten. Små artister får i princip noll pengar från streamingtjänster.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja man väljer ofta välproducerad musik att dema med och många ljudentusiaster använder Qobuz och Roon, en del inte lika hardcore har Tidal och så finns det "de övriga".

Nja
Senaste omgång jag var på demo så var det TIDAL Då med högtalare som kostar minst 30K. Hänvisat till ett pst KEF R5 de är inte direkt något billigt. Tror även rigg med Fyne Audio och senaste Marantz 10 stereo som jag hörde som går loss på säg 500K tillsammans
Bara det att de väljer musik som ej är vanlig. Ofta tråkigt skit.

Permalänk
Medlem

CD-formatet täcker hela det hörbara frekvensområdet för människan och är dessutom förlustfritt – inget går alltså förlorat i överföringen. Låter 24/96 bättre? Rent tekniskt, ja. Det har högre samplingsfrekvens, större dynamiskt omfång och är numera standard i många digitala mastringar, ofta till och med i ännu högre upplösning. Om man dessutom får tillgång till originalmastern i detta format, till exempel via Apple Music eller Spotify, så är det förstås ett stort plus.

Men slutresultatet handlar om mer än bara siffror. Det beror på själva mastern: hur den är gjord, om dynamiken offrats i jakten på högre volym (hej, loudness wars), med mera. Själv föredrar jag ofta en originalutgåva på CD framför många "digitala remasters" där dynamiken är söndertuggad, vågformen liknar en tegelvägg och ljudet klipper. Men det där är förstås subjektivt – jag förstår att inte alla främst lyssnar på musik från 70- och 80-talet som jag gör.
TL;DR: CD är inte automatiskt sämre, bara för att streamat material har högre teknisk specifikation.

Jag tror du missförstod min poäng.

Min poäng var inte att digitala format är/låter bättre utan att ifrågasätta påståendet att CD och Vinyl är de formaten som ger bäst ljud och det är de enda formaten värda att lyssna på för folk som bryr sig om kvalitet.

CD är fullgott alternativ rent tekniskt och Vinyl är ofta bättre mastrade. Men det finns många andra format som håller minst likvärdig kvalitet.

Permalänk
Medlem

Dunkar man på ordentligt så är trycket mycket bättre i lossless. När man upptäcker den skillnaden blir skillnaden uppenbar även när man spelar på lägre volym. En DAC blir såklart värdefull i sammanhanget.

Som att testa HDR TV och jämföra med SDR.

Permalänk
Skrivet av tonii:

Måste ändå vara en ganska liten minoritet som sitter med så pass bra utrustning (och bra öron) att dom märker av eller bryr sig om bra komprimerat vs lossless.
Det är dock bra om det kommer för dom som har behovet men jag förstår varför Spotify har valt den väg dom valt hittills.

Noll personer skulle jag säga. Du kan testa själv https://abx.digitalfeed.net/. Möjlig skillnad kan vara andra masters för 24-bit, 192hz inspelningar. Annars är det bara placebo.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tror på det när jag hör det! Blir det faktiskt separat abb är det ju skitsamma och jag kommer såklart fortsätta bygga ut mitt egna lokala bibliotek oavsett.