Permalänk
Medlem

Kan någon förklara TV-reorna?

Letar efter ny TV och går därför in på prisjakt några gånger per dag. Ett typiskt exempel är att en modell av intresse hoppar runt mellan exempelvis 45k och 70k, vilket jag antar beror på rea-perioder och att det finns vissa regler associerat med hur lång tid en produkt får markeras med rea, osv? Tycker ändå det är lite märkligt, ärligt talat. Som att man skulle köpa en TV för 70k när man klart och tydligt ser att den växlar mellan 45 och 70 k.

En ännu mera udda grej jag sett är att vissa TV helt plötsligt dyker markant i pris under någon enstaka timme, detta hände exempekvis igår på en modell jag är intresserad av:

Denna gick alltså från 70 000 till 34 000 och detta varade enbart i en eller några timmar.

Hur kommer det sig att en butik (i detta fall webhallen) får för sig att dippa priset till 34 000 under en eller några fåtal timmar? Tyvärr var jag inte tillräckligt snabb. La TVn i varukorgen för 34 000 men behövde sedan gå in och ändra leveransadressen i profilen samt snabbt kolla lite reviews osv, sen när jag ville beställa kostade den 70 000 igen. Hade det ens varit möjligt att köpa TVn för 34 000 om jag varit snabbare?

Vad beror dessa extrema dippar på och varför gör butikerna så? Rent psykologiskt, när man ser att TVn hade kunnat bli min för 34k så blir jag inte sugen att betala 45k eller 70k (beroende på om den är på "rea" eller inte).

Permalänk
Medlem

Webbhallen Riskerar/har vitesförläggande mot sig för vilseledande priser vid olika reor som har varit. Det enkla svaret är väl för att det fungerar. Om det inte hade funnits pengar att tjäna på ett sänka, höja, skrika rea, skriva du sparar 40%, den kostade 70k tidigare, osv, så hade inte butikerna gjort så.

Om det i just det här fallet är en medveten strategi, något "fulspel" med priser, eller om det är inkompetens, eller vad det nu än kan vara, så kan vi i alla fall konstatera att historiskt, så nära som nu i våras, så har Webhallen hamnat under lupp för just detta.

"""Webhallen och Power tillhör de tio företag som nu fått förelägganden om att rätta till bristerna. Om detta inte sker kan de bli skyldiga att betala höga vitesbelopp. Enligt myndigheten har båda företagen tidigare lovat att följa reglerna, men ändå fortsatt med felaktig marknadsföring under Black Friday.

– Det handlar om återkommande brister. Företagen har haft möjlighet att göra rätt men har inte gjort det, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket."""

Du kan läsa mer här --> https://www.sweclockers.com/nyhet/41190-webhallen-pressas-av-...

Dessutom vill jag rekommendera dig att hålla dig borta därifrån tillsvidare. Läs mer här --> https://www.sweclockers.com/forum/trad/1740375-webhallen-kran...

Och läs på övriga hemsidor där man kan lämna recensioner. Överlag senaste halvåret har Webbhallen: Monterat ner sin kundtjänst ordentligt, varslad/sparkat flertalet personer, konsumenter får ingen hjälp, konsumenter beställer varor som finns i lager men får ingenting, konsumenter får inte pengarna tillbaka. Jag skulle tänka efter noga, om jag ska betala mer för en tv jämfört med vad dom flesta tjänar i månaden, om jag då vill gå till just det här företaget.

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Medlem

Tack för varningen, det var ingen rolig läsning. Kommer inte köpa något från WH.

Konceptet rea får gärna förbjudas så att priserna blir mera stabila, och man slipper ödsla en massa tid på att stirra på grafer. Och max 1% prisförändring per dag

Permalänk
Medlem

Som sagt, man behöver sätta vitesbeloppen så höga att det inte ens är i närheten av att löna sig att ljuga om reapriser. Om de vinner 100 miljoner på lögnerna, ja då får vitesbeloppet vara 200 miljoner. Ungefär så. Och EN förseelse ska räcka för att trigga vite.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Förbjud rea istället för att försöka reglera det med viten och krångliga regler. Då försvinner en del administration hos både butikerna och diverse myndigheter. Dessa människor kan då jobba med något mera produktivt istället.

Alla varor ska ha sitt pris men inga som helst referenser till tidigare priser får förekomma, i någon form. Enkelt och bra.

Allt för att mitt TV-köp ska gå så smidigt som möjligt

Permalänk
Medlem

Reor brukar vara längre än några timmar, typ helg eller vecka. Webhallen skulle jag avråda från att köpa ifrån, iaf dyrare/större elektronik som dator/tv. Något spel som kanske har bra pris är väl okej dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m_k_tv:

Förbjud rea istället för att försöka reglera det med viten och krångliga regler.

Så staten ska bestämma tv-priser? Eller får man ha fri prissättning så länge man inte använder ordet rea?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m_k_tv:

Förbjud rea istället för att försöka reglera det med viten och krångliga regler. Då försvinner en del administration hos både butikerna och diverse myndigheter. Dessa människor kan då jobba med något mera produktivt istället.

Alla varor ska ha sitt pris men inga som helst referenser till tidigare priser får förekomma, i någon form. Enkelt och bra.

Allt för att mitt TV-köp ska gå så smidigt som möjligt

Rea är, eller borde vara, ett sätt för butiker att rensa ut äldre lager/gamla modeller till ett lägre pris för att "bli av med dem". Det kostar att ha varor som inte säljs i lager och de tar upp plats för annat... dock får man väl medge att reor idag sällan tycks handla om det utan mer ett sätt att lura köpare och trigga "gawd damn vilket pris, den måste jag ha nu nu nu".

Det var iofs något vi fick lära oss i gymnasiet redan för en sisådär 30 år sedan, hur man triggar köpbegäret, vilket lättast görs genom antingen Fomo eller att det är en sjukt bra affär/pris.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Så staten ska bestämma tv-priser? Eller får man ha fri prissättning så länge man inte använder ordet rea?

Självklart ska butikerna ha helt fri prissättning. Men på prislappen får det inte stå dumheter såsom "nedsatt 30%" eller "REA!!! Halva priset". Prisinformationen får endast bestå av själva priset, dvs antal SEK.

Och nej, jag är kanske inte helt seriös. Men i nuläget kan en TV gå från 25 000 kr till 50 000 kr eller tvärtom på en enda dag. Det är ju ett skämt, en sådan prissättning är minst lika oseriös. Och det är ett sånt system vi har idag. Som jag förstår det, drivet av ett krångligt regelverk som tvingar butikerna att agera på detta sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Rea är, eller borde vara, ett sätt för butiker att rensa ut äldre lager/gamla modeller till ett lägre pris för att "bli av med dem". Det kostar att ha varor som inte säljs i lager och de tar upp plats för annat... dock får man väl medge att reor idag sällan tycks handla om det utan mer ett sätt att lura köpare och trigga "gawd damn vilket pris, den måste jag ha nu nu nu".

Det var iofs något vi fick lära oss i gymnasiet redan för en sisådär 30 år sedan, hur man triggar köpbegäret, vilket lättast görs genom antingen Fomo eller att det är en sjukt bra affär/pris.

Kan ha fel, men får uppfattningen att dagens rea-missbruk drivs av det juridiska regelverket för rea. Läste precis igenom "regler för rea" på konsumentverket. Om butikerna vill kunna skriva ut "REA" (vilket de i stort sett måste göra av konkurrensskäl) så måste de höja och sänka priset med jämna intervall, eftersom rea måste anges i förhållande till ordinarie pris. Och butikerna måste även ange det lägsta priset som varan haft under de senaste 30 dagarna före rean startade eller priset sänktes.

Företagen gör ju bara det som är mest lönsamt, de kan inte göra nåt annat. Så grundproblemet är väl de genier till byråkrater som fick i uppgift att "reglera" detta.

Hade varit bättre att förbjuda rea, eller i princip tillåta rea "året om". Vilket blir ungefär samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m_k_tv:

Kan ha fel, men får uppfattningen att dagens rea-missbruk drivs av det juridiska regelverket för rea. Läste precis igenom "regler för rea" på konsumentverket. Om butikerna vill kunna skriva ut "REA" (vilket de i stort sett måste göra av konkurrensskäl) så måste de höja och sänka priset med jämna intervall, eftersom rea måste anges i förhållande till ordinarie pris. Och butikerna måste även ange det lägsta priset som varan haft under de senaste 30 dagarna före rean startade eller priset sänktes.

Företagen gör ju bara det som är mest lönsamt, de kan inte göra nåt annat. Så grundproblemet är väl de genier till byråkrater som fick i uppgift att "reglera" detta.

Hade varit bättre att förbjuda rea, eller i princip tillåta rea "året om". Vilket blir ungefär samma sak.

Det är oklart för mig hur det blir bättre när de bara får skriva priset? Hur ska du kunna jämföra? Det kanske är 200% dyrare mellan kl18-19 och du kommer inte ha något sätt att veta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är oklart för mig hur det blir bättre när de bara får skriva priset?

Det som kan bli bättre är pris-fluktuationerna. I nuläget är det så att butiken växelvis måste höja och sänka priset markant, för att kunna markera varan med "REA", enligt regelverket. Om konceptet rea inte existerade så kanske det inte skulle finnas någon anledning till dessa extrema prisväxlingar, utan varan skulle vara prissatt på ett sätt som reflekterade dess värde, under en större del av året?

Anledningen till att jag som konsument tycker att det är ett problem, är för att jag behöver sitta och övervaka priserna och detta tar tid och energi. Ingen normal människa köper ju en TV för 70k när man vet att den snart går ner till ~45 k. Eller så finns det väl folk som gör det?

Skrivet av pine-orange:

Hur ska du kunna jämföra? Det kanske är 200% dyrare mellan kl18-19 och du kommer inte ha något sätt att veta det.

Är det nån skillnad mot idag? De kan väl höja och sänka som de vill. Men för att sätta en rea-stämpel finns det regler.

Permalänk
Medlem

REA/sänkt pris/rabatt är ju numera ett sätt för 99.99% av all prissättning att locka till köp till ordinarie marginaler för företag. Det som är såkallat "normalpris" sätt så pass högt så dom flesta inte köper det under det priset eftersom en majoritet ändå letar efter REA-priset.
Detta är otroligt tydligt på dyrare TV-apparater, viss ljudutrustning men framförallt på kläder.

REA har spelat ut sin roll och bör förbjudas eftersom det enda det leder till är överkonsumption.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

REA/sänkt pris/rabatt är ju numera ett sätt för 99.99% av all prissättning att locka till köp till ordinarie marginaler för företag. Det som är såkallat "normalpris" sätt så pass högt så dom flesta inte köper det under det priset eftersom en majoritet ändå letar efter REA-priset.
Detta är otroligt tydligt på dyrare TV-apparater, viss ljudutrustning men framförallt på kläder.

REA har spelat ut sin roll och bör förbjudas eftersom det enda det leder till överkonsumption.

Ja, det är lite så jag tänker också. Rea är ordinarie pris.

Vore intressant att förstå bättre hur dessa prissättningar fungerar, för jag hänger inte riktigt med. Varför inte låta TVn i första inlägget ligga ute för ca 45k hela tiden, istället för att växelvis köra 45k/70k? Nu kommer de ju inte sälja TVn till mig på 1 månad eller vad det nu kan tänkas ta innan nästa dipp sker. Det är väl lika bra att sälja den till mig nu istället för sen? Eller så kommer jag köpa någon annan bra TV som dippar.

Eller lyckas de lura några enstaka personer utan någon som helst koll att köpa för 70k? Och att detta är lönsamt.

Eller finns det enstaka rika personer som köper för 70k för att de har råd och inte bryr sig vad det kostar?

Eller har butikerna komplexa algoritmer som ligger bakom detta och tävlar mot varandra?

Handlar det bara om att kunna sätta den där rea-stämpeln eller hade priserna gått upp och ner såhär även om rea hade varit förbjudet?

Permalänk
Medlem

Eller om priset inte hade växlat mellan 45k/70k, hade det behövt ligga konstant på ~58k då (dvs nåt sorts medelvärde) för att vara lönsamt för butiken? Det hade faktiskt varit ännu värre. Man kanske ska tänka att de som köper för 70k ökar marginalerna och på så vis subventionerar för oss som köper för 45k.

Permalänk
Medlem

Det är marknadsförings psykologiska trix. Denna tv kanske står i butiken just för att sälja tv apparater som kostar 25tkr för 35tkr då den ser "billigt" i jämförelse med 70tkr tvn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m_k_tv:

Ja, det är lite så jag tänker också. Rea är ordinarie pris.

Vore intressant att förstå bättre hur dessa prissättningar fungerar, för jag hänger inte riktigt med. Varför inte låta TVn i första inlägget ligga ute för ca 45k hela tiden, istället för att växelvis köra 45k/70k? Nu kommer de ju inte sälja TVn till mig på 1 månad eller vad det nu kan tänkas ta innan nästa dipp sker. Det är väl lika bra att sälja den till mig nu istället för sen? Eller så kommer jag köpa någon annan bra TV som dippar.

Hade TV:n konstant kostat 45kkr är det många potentiella köpare som hade tvekat och väntat och tittat på andra modeller, och överhuvudtaget dragit ut på sina köp.
Är samma TV däremot tillfälligt prissänkt från 70kkr till 45kkr så kommer många av dessa potentiella köpare att slå till - det gäller ju att passa på när den är billig!
FOMO (Fear of Missing Out) i sin renaste form - är det ett tillfälligt erbjudande så blir folk mer benägna att hoppa på för de vet inte när det kommer tillbaka.

Även de som noterar att prissänkningarna återkommer regelbundet blir mer benägna att köpa när det är billigt (se ditt eget inlägg ovan!) - och kan då känna sig smarta för att de har "knäckt" systemet.

Så i princip är det rea-priset som är det normala priset som produkten förväntas säljas för - och de kunder som köper till det högre "ordinarie" priset är en ren bonus för säljaren/tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Hade TV:n konstant kostat 45kkr är det många potentiella köpare som hade tvekat och väntat och tittat på andra modeller, och överhuvudtaget dragit ut på sina köp.
Är samma TV däremot tillfälligt prissänkt från 70kkr till 45kkr så kommer många av dessa potentiella köpare att slå till - det gäller ju att passa på när den är billig!
FOMO (Fear of Missing Out) i sin renaste form - är det ett tillfälligt erbjudande så blir folk mer benägna att hoppa på för de vet inte när det kommer tillbaka.

Även de som noterar att prissänkningarna återkommer regelbundet blir mer benägna att köpa när det är billigt (se ditt eget inlägg ovan!) - och kan då känna sig smarta för att de har "knäckt" systemet.

Så i princip är det rea-priset som är det normala priset som produkten förväntas säljas för - och de kunder som köper till det högre "ordinarie" priset är en ren bonus för säljaren/tillverkaren.

Låter rimligt.

Jag ska ha en 98-tummare, därav blir det lite dyrare om man ska ha en hyfsat ljusstark modell med bra kontrast (FALD) och som uppfyller en del andra krav. Man ställs ju lite inför valet:

1. Övervaka prisjakt i (potentiellt) månader för att verkligen hitta en bra TV till ett bra pris (20-30k).

2. Vänta på en ordinarie "rea" på en bra modell till ett dåligt pris (ca 45k?), vilket bör ske relativt snart.

Gillar inte att behöva dedikera så mycket tid på nåt som i sig inte är produktivt, bara i syfte att spara pengar. Bara för att butikerna ska hålla på med sina dryga trix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m_k_tv:

Eller så kom regelverket till, för att företagen fulade sig extremt med detta och poämgen var att "återgå" till vad en rea borde vara...att sälja ut gammalt lager och/eller utgående produkter. Men företagen gör allt för att kringgå detta och lura konsumenter med "fomo priser/för bra deal att missa" etc.

De är inte alls tvugna att höja och sänka sina priser i intervaller OM de hade en riktig rea/utförsäljning. Hur vanligt är det inte idag att de har extremt få exemplar till riktigt bra pris... på något ur sitt ordinarie sortiment... för att "dra trafik till butiken" då detta ökar chansen markant för merförsäljning av andra varor etc. Att folk köper någpt annat de kanske funderat lite på är rätt hög om det till synes vara ett fördelaktigt pris.

Det finns en bra dokumentär (på netflix?) som tar upp hur företagen läger miljoner på att påverka konsumenter och utnyttja psykiska aspekter som ska få oss att handla mera. Det är rätt framstående indvider med stor erfarenhet inom området som medverkar... dva nänniskor som jobbat med det.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Även om just REA missbrukas en hel del av butiker, så är just TV-apparater en produktkategori där det faktiskt är rejäla prissänkningar vissa perioder på året. Att faktiskt få i storleksordningen 50% rabatt på en modell om man köper den vid rätt tillfälle under senare delen på året är fullt normalt. Det finns en anledning till att många köper ny TV under just Black Friday och Mellandagsrean. Dessa är såvitt jag vet primärt möjliga på grund av prissänkningar/kompensation från tillverkaren.

Sedan kan butiker ibland ha korta egna rea-perioder själva också. Just i detta fall har de bevisligen kört en väldigt begränsad period, förmodligen för att få folk att impulsköpa. Det kan också vara så att de enbart hade förhandlat till sig möjligheten att sälja ett begränsat antal till det lägre priset.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av m_k_tv:

Letar efter ny TV och går därför in på prisjakt några gånger per dag. Ett typiskt exempel är att en modell av intresse hoppar runt mellan exempelvis 45k och 70k, vilket jag antar beror på rea-perioder och att det finns vissa regler associerat med hur lång tid en produkt får markeras med rea, osv? Tycker ändå det är lite märkligt, ärligt talat. Som att man skulle köpa en TV för 70k när man klart och tydligt ser att den växlar mellan 45 och 70 k.

En ännu mera udda grej jag sett är att vissa TV helt plötsligt dyker markant i pris under någon enstaka timme, detta hände exempekvis igår på en modell jag är intresserad av:

<Uppladdad bildlänk>

Denna gick alltså från 70 000 till 34 000 och detta varade enbart i en eller några timmar.

Hur kommer det sig att en butik (i detta fall webhallen) får för sig att dippa priset till 34 000 under en eller några fåtal timmar? Tyvärr var jag inte tillräckligt snabb. La TVn i varukorgen för 34 000 men behövde sedan gå in och ändra leveransadressen i profilen samt snabbt kolla lite reviews osv, sen när jag ville beställa kostade den 70 000 igen. Hade det ens varit möjligt att köpa TVn för 34 000 om jag varit snabbare?

Vad beror dessa extrema dippar på och varför gör butikerna så? Rent psykologiskt, när man ser att TVn hade kunnat bli min för 34k så blir jag inte sugen att betala 45k eller 70k (beroende på om den är på "rea" eller inte).

många gånger kan dessa extrema dalar vara scambutiker som tagit sig in på prisjakt som blivit borttagna efter en stund.

inget ovanligt att det händer speciellt runt jul och black friday men även på andra tider av året att random generic wordpress webshop template plötsligt dyker upp på prisjakt med typ 50-90% rea i ett par timmar upp till ett par dagar innan de blir bannlysta på prisjakt.

även pricerunner lider lite av problemet så du är inte säker där heller.

edit:
läste här nu att de va visst webhallen.

troliget att de fått in någon 3e part scamsäljare i deras marknad (de är ju sen ett par år sedan ett företag liknande amazon som tillåter 3e part säljare i sin butik) som la upp den "prisdumpad".

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows