Rykte: Apple planerar budget-Macbook med Iphone-processor

Permalänk

Vad gör elever på en grundskola på en MacBook som de ej kan göra på en iPad?

Jag tror dock Apple har insett att molntjänster en massa abonemang och liknande skapar mycket pengar och de kan skapa en billig maskin där man bör ha det ena och andra till. Som iCloud, men sedan mer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

En jätteskillnad är operativsystemet. Medan iPadOS är extremt nerlåst och toppstyrt (vilket har sina fördelar i vissa användningsområden) är macOS en riktig Unix som du kan göra i princip vad du vill med.

Utan att ha hört något mer än ryktet gissar jag att den här modellen är inriktad på skolor, där Apple bara haft iPad att sätta emot Chromebooks i de nödvändigtvis begränsade prisklasserna. Men som lätt och smidig reselaptop man inte behöver vara så rädd om men som ändå kör ett trevligt operativsystem låter idén riktigt bra.

Håller med om allt förutom biten att man inte behöver va så rädd om den. Spelar väl ingen roll om den kostar 5K eller 25K, skulle inte slänga med den oavsett. Och heller inte vara överdrivet pedantisk med den, för den delen.

Edit: Har iofs tillfälligt jättehat mot Apple så det vore inte så dumt att slänga nått med ett äpple på i väggen... Dotterns mobil har fått för sig att hon har 30GB under "Bilder". Eftersom de bilder man ser kanske landar på 1.5GB så undrar man vad de andra 28.5 GB är för nått. Kan den visa vad det är för filer så man kan radera det? Nej givetvis inte. Det hade varit användarvänligt och det är påfallande ofta inte Apples grej...iaf inte med crap iOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag förstår inte Apple längre. Dessa datorer finns ju redan, iPad med tangentbord. Tycker det är bättre köp än billig MacBook.

Skrivet av Felixark:

Så en ipad med permanent tagentbord och touchpad alltså fast ipads får väl M processorer nu så fattar inte riktigt poängen här?

Gängor.

Vikten i den "nedre" delen.

Kanske att det finns något "skal" som fäster ett tangentbord till en ipad... vad vet jag.

Men en laptop är ju klart enklare att ha i knät än att all bolla runt med en ipad och ett löst tangentbord.

Permalänk
Medlem

Den bör ju vara snabbare än vad M1/M2 är, så en helt rimlig sak att göra

Ska bli kul att se en recension när det är dags

Permalänk
Medlem

Passar ju annars in med nyheten om att windows tappar användare, även om tappet nog inte är 400 miljoner, men jag gissar att mängder väljer att inte köpa nytt och i stället använder telefonen eller en platta. När det gäller apple och deras laptops så gissar jag att de inte tappar användare men att ökningen saktar av. apple säljer ju hellre en laptop och en telefon än bara en telefon, så "budget"-maskiner är möjligt på väg, dock priset kan ju inte bli för lågt då det riskerar att kannibalisera deras nu billigaste laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vad gör elever på en grundskola på en MacBook som de ej kan göra på en iPad?

Jag tror dock Apple har insett att molntjänster en massa abonemang och liknande skapar mycket pengar och de kan skapa en billig maskin där man bör ha det ena och andra till. Som iCloud, men sedan mer..

De startar Unity och skapar rolige spel. Eller sysslar med musikproduktion. Eller kodar. Eller leker i Photoshop. Eller tusen andra grejer som man gör med lätthet på en "riktig" dator men som inte stödjs av iPad.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Processorn är nog ingen stor det av kostnaden för en baseline MacBook, så man undrar ju vad mer de kommer offra för att få ner priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

De startar Unity och skapar rolige spel. Eller sysslar med musikproduktion. Eller kodar. Eller leker i Photoshop. Eller tusen andra grejer som man gör med lätthet på en "riktig" dator men som inte stödjs av iPad.

Stöds inte Photoshop på iPad?

Permalänk
Medlem

Detta är framtiden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joakim99:

Stöds inte Photoshop på iPad?

Jo, och GarageBand också. Men få proffs sitter med en iPad istället för en dator om de skapar musik eller jobbar med bilder. Man kan även klippa film på iPad, men det gör nog inte många proffs heller.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, och GarageBand också. Men få proffs sitter med en iPad istället för en dator om de skapar musik eller jobbar med bilder. Man kan även klippa film på iPad, men det gör nog inte många proffs heller.

En dator är i de flesta fall betydligt mer lämpad. Dock bra att jag inte behöver avinstallera Photoshop från min iPad nu när vi har konstaterat att det stöds :}

Permalänk
Medlem

Den kommer nog bara att komma i varianter med 8 GB RAM. Telefonen kommer med olika stora NVME-diskar 256 GB - 1 TB.

Räcker 8 GB idag, även för en Mac?

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Så en ipad med permanent tagentbord och touchpad alltså fast ipads får väl M processorer nu så fattar inte riktigt poängen här?

Billigare så de kan konkurrera med budget-laptops med Windows, Linux, Chrome OS eller Harmony OS för studenter, privatpersoner, skolor, företag, etc.

Chrome OS är stora i skolsektorn i USA t.ex. Där vill förmodligen Apple vara med och sälja bärbara med MacOS.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag förstår inte Apple längre. Dessa datorer finns ju redan, iPad med tangentbord. Tycker det är bättre köp än billig MacBook.

Helt annan ergonomi, och prioriterar pekskärm. Även om OS:en går närmare varandra är en ipad en usel laptop. Om denna blir verklighet finns det både macbooks med mobil-cpuer och iPads med laptop-cpuer. Är väl bara bra att det finns nåt för alla? Ingen kommer och tar ifrån dig din iPad.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpirato:

Processorn är nog ingen stor det av kostnaden för en baseline MacBook, så man undrar ju vad mer de kommer offra för att få ner priset.

Får man ner strömförbrukningen kan man ju snåla på lite andra delar, mindre matrial i chassit och mindre batteri tex. och även om CPUn nog står för en rätt liten del av det totala priset står den nog för relativt hög andel av matrialkostanden.

Permalänk
Medlem

Jag har en dator jag tycker är skitcool; en Acer Chromebook med OLED, i3 och 8gb ram som jag köpte för 2000kr som demoex från elgiganten 2022.

Hade gärna provat på en billig macbook!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Den kommer nog bara att komma i varianter med 8 GB RAM. Telefonen kommer med olika stora NVME-diskar 256 GB - 1 TB.

NEIN!

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

För normala Mac-program, och särskilt om du har enklare behov? Ja. Men det finns definitivt en orsak att till och med Tim Cook tillät att basnivån på deras datorer höjdes till 16 GB förra året. Det är inte att man inte kan klara sig, men det blir bara löjligt att kräva 2500 spänn extra för att vara säker på att inte få resursbrist under datorns troliga livstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

De kör ju helt olika program. Om jag var ute efter en dator skulle jag inte köpa en iPad oavsett pris.

Men vad gör 80% av de som traditionellt har haft MacBook med sina datorer?

Visst finns det användningsområden som är bättre med MacBook. Men jag är så säker på att det är relevant för en stor del av dem som traditionellt har köpt MacBook Pro/Air.

Samtidigt i en annan artikel på Sweclockers:

”Antalet aktiva Windows-enheter till har sjunkit från 1,4 miljarder till drygt 1 miljard på 3 år. Siffrorna kommer från ett blogginlägg av Microsofts högste marknadschef Yusuf Mehdi, som nyligen slog fast att ”över en miljard enheter” idag använder Windows.

(…)

Den dramatiska minskningen beror sannolikt inte på att användarna gått över till MacOS eller Linux, utan börjat i allt större grad använda telefoner och surfplattor. En inte allt underlig utveckling då världens "mobile first"-tänk har gjort det betydligt enklare att utföra digitala vardagssysslor på telefon. ”

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Men vad gör 80% av de som traditionellt har haft MacBook med sina datorer?

Visst finns det användningsområden som är bättre med MacBook. Men jag är så säker på att det är relevant för en stor del av dem som traditionellt har köpt MacBook Pro/Air.

Samtidigt i en annan artikel på Sweclockers:

”Antalet aktiva Windows-enheter till har sjunkit från 1,4 miljarder till drygt 1 miljard på 3 år. Siffrorna kommer från ett blogginlägg av Microsofts högste marknadschef Yusuf Mehdi, som nyligen slog fast att ”över en miljard enheter” idag använder Windows.

(…)

Den dramatiska minskningen beror sannolikt inte på att användarna gått över till MacOS eller Linux, utan börjat i allt större grad använda telefoner och surfplattor. En inte allt underlig utveckling då världens "mobile first"-tänk har gjort det betydligt enklare att utföra digitala vardagssysslor på telefon. ”

Tjaa, personligen så tycker jag att en ipad för säg 8-9K är en totalt ointressant produkt. Men en Macbook för de pengarna låter faktiskt lite lockande.

Men var och än till sitt och det är väl det som är grejen här, att kunna erbjuda nått till alla (eller iaf fler).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Edit: Har iofs tillfälligt jättehat mot Apple så det vore inte så dumt att slänga nått med ett äpple på i väggen... Dotterns mobil har fått för sig att hon har 30GB under "Bilder". Eftersom de bilder man ser kanske landar på 1.5GB så undrar man vad de andra 28.5 GB är för nått. Kan den visa vad det är för filer så man kan radera det? Nej givetvis inte. Det hade varit användarvänligt och det är påfallande ofta inte Apples grej...iaf inte med crap iOS.

Använder din dotter iCloud-bilder eller inte?

1. Gå till Inställningar och tryck sedan på ditt namn.
2. Tryck på iCloud > Bilder.

Är det av eller på?

Det kanske är bilder från andra appar än Apples Bilder-app som tar plats?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk

Blir nog populär hos många studenter som i princip bara behöver Office-paketet. Snygg, smidig, bra batteritid, lägre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tjaa, personligen så tycker jag att en ipad för säg 8-9K är en totalt ointressant produkt. Men en Macbook för de pengarna låter faktiskt lite lockande.

Men var och än till sitt och det är väl det som är grejen här, att kunna erbjuda nått till alla (eller iaf fler).

Jag tycker att iPad med tangentbord och stage manager ersätter MacBook till minst 90% om vi ser till vanligt användande. Men det har man nog delade åsikter om beroende på hur man använder enheten. iPad idag är inte vad iPad var för 6-7 år sedan.

Det här är en bra och nyanserad genomgång: https://youtu.be/YQReKkSC5fE?si=F_jD9Do6_MeEjQb6

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Väldigt märkligt produktkategorisering. Är en iPad med M-processor en bärbar dator utan fast tangentbord då? En Mac Mini en bärbar dator utan skärm och tangentbord? En iPad 11 en förstorad mobiltelefon?

Ja, fast ingen säger ju så, så varför skulle just en MacBook med A-processor vara en iPad utan tangentbord?

Du är inte den första som skriver detta men jag förstår verkligen inte tanken.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Använder din dotter iCloud-bilder eller inte?

1. Gå till Inställningar och tryck sedan på ditt namn.
2. Tryck på iCloud > Bilder.

Är det av eller på?

Det kanske är bilder från andra appar än Apples Bilder-app som tar plats?

Använder det inte.

Den listar ju hur mkt övriga appar använder och de nyttjar avsevärt mindre.

Permalänk
Medlem

så en ipad med tangentbord?

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Väldigt märkligt produktkategorisering. Är en iPad med M-processor en bärbar dator utan fast tangentbord då? En Mac Mini en bärbar dator utan skärm och tangentbord? En iPad 11 en förstorad mobiltelefon?

Ja, fast ingen säger ju så, så varför skulle just en MacBook med A-processor vara en iPad utan tangentbord?

Du är inte den första som skriver detta men jag förstår verkligen inte tanken.

Typ ju går ju köpa tagentbord med touchpad till ipad blir ju typ som en macbook air då fast med ett annat operativsystem. Varför släpper man bara inte macos på dessa istället för släppa det på en produkt som typ är samma fast men sämre processor?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Smart move, äldre släkten går in på avanza, gmail och skatteverket

Att betala 10,000 SEK+ för en dator som max utnyttjar 5% av datorns kapacitet är givet pengar i sjön

Permalänk
Medlem

Om segmenteringen iOS/iPadOS/macOS/osv skall fortsätta, så hoppas jag att detta rykte stämmer och att det är en planerad volymprodukt; inte en sådan där lägg-till-bara-x-tusenlappar-och-få-en-"riktig”-laptop.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

En dator är i de flesta fall betydligt mer lämpad. Dock bra att jag inte behöver avinstallera Photoshop från min iPad nu när vi har konstaterat att det stöds :}

Fast sist jag provade ps på min ipad var den versionen mycket långt från den jag kör på pc.