Windows har inte tappat 400 miljoner användare på 3 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

Nu har jag inte kört linux så mycket( försökte för några år sedan) mitt problem med Linux är att det finns alldeles för många versioner av det, gick in på linux hemsida nu bara för att se, där får man upp 24 populära versioner och blir ombedd att välja det som passar mitt behov.

Det största valet du gör vid val av Linux-distribution är vilken pakethanterare du vill använda.

Detta styr främst vilka programvaror som du kan installera utan att behöva kompilera källkoden själv.

Så mitt tips är att främst utgå ifrån vilka program du vill köra och sedan välja OS/dist. utifrån det.

Allt annat går att anpassa i efterhand och du kan köra flera olika skrivbordsmiljöer parallellt till du hittat rätt.

Själv kör jag fortfarande Windows, macOS samt GNU/Linux, då samtliga OS är bäst för olika typer av program.

Exempelvis är Adobe-programmen fortfarande bäst i macOS enligt mig. Windows är överlägset till flertalet spel samt viss hårdvara, medan styrkan i GNU/Linux främst är själva OS:et i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cthugha:

Bloggen verkar ha korrigerats. Det är fortfarande 1,4 miljarder aktiva enheter. Så allt detta är en icke-nyhet 😄

"Today, Windows is the most widely used operating system, powering over 1.4 billion monthly active devices"

Haha! Får dock tacka icke-nyheten för en intressant och bitvis hetsig diskussion

Permalänk
Medlem

Finns flera spel som är svåra att emulera för att dom kör ring0 anti-cheat, dom kommer så småningom försvinna och gå att köra i SteamOS
https://cybernews.com/security/microsoft-windows-resiliency-c...

Permalänk
Sötast

Något många som älskar windows inte tänker på är att windows i sig inte är det minsta mer användarvänligt än något annat operativsystem för gemene man. De flesta vet inte ens att man kan ha två fönster sida vid sida, varken på en eller flera skärmar utan kör applikationer i fullskärm då stort känns som en bra översikt oavsett hur program skalar.

Den kunskap de flesta här på forumet besitter om windows är tränat och inlärt betéende som man övat på under 10, 20, 30 eller mer år och därför känns windows så självklart och linux så främmande. De som började i andra ändan har samma upplevelse, men på andra sidan spegeln.

En sådan grej som installation av mjukvara är ett enkelt exempel:
En primär linux-användare kan inte förstå hur onödigt svårt det är att installera ett program i windows.
En primär windows-användare kan inte förstå hur onödigt svårt det är att installera ett program i linux.

Jag ser två basic issues, vad ser gemene man här?

I microsoft fallet har vi tränats i över 20år i hur vi löser detta och trots detta så finns det ingen lätt lösning för gemene man.

Permalänk
Medlem

Gör mitt också. På jobbet tog jag en macbook istället denna gång och kommer aldrig köra windows på jobb igen om jag kan välja. Speldatorn ska snart installeras om till SteamOS.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ELF:

Jag funderar starkt på att byta till Linux på min surfplatta (Microsoft Surface Pro 7). Men jag kan inte hitta någon tydlig info om touchskärmen funkar eller ej med något Linuxdistro. Har än så länge testat Ubuntu (Live), men det var helt dött när jag tafsade på skärmen.
Om någon insatt har koll på detta så lyssnar jag, eller länka bara till något läsvärt

Jag bytte över på min surface pro 3 i våras. Testade Mint och pop_OS!. Touchskärmen fungerade - men dåligt. Gick att klicka på ikoner - men fingerscroll i webläsaren funkade inte. Automatisk popup av keyboard i textfält funkade inte heller.
Out of the box alltså. Går säkert att trixa.
11 år gammal hårdvara - när kommer stödet egentligen? ;).

Fedora ligger längre fram med nya grejer. På gott och ont.
Där fungerade touchskärmen iaf out of the box helt perfa.
Har inte testat pennan ska väl tilläggas.

Debian var väl mitt val från början egentligen - men det blev bara aldrig av. Ska nog testa det också. Om jag orkar hehe. Uppförsbacke att ta tag i det när det ändå funkar nu.

Tillägg:
Det verkar vara desktopmiljöerna som behöver det här stödet för bra touchskärm snarare än själva linuxgrunden (går att välja olika desktopmiljöer till samma OS). Frågan är hur uppdaterade dessa desktop environments är på olika linuxdistar.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag tillhör ev av dem som under hösten kommer gå från 3-4 Win10 maskiner till en Win 11 och 3 Linux maskiner.
Detta tack vare Microsofts otroligt kundfientliga beteende.
Ett OS är ett OS och skall bara vara ett OS, inget mer. Låt användaren bestämma vad hen vill installera.

Sitter i samma båt. Har också fyra datorer som snurrar Windows 10. Jag kommer gå med i https://learn.microsoft.com/en-us/windows/whats-new/extended-... för att slippa nedgradera till Windows 11.

Märkligt att Microsoft inte bara dödar 11 och släpper 12 så vi kan lämna deras sämsta OS bakom oss.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Bazzite för den spelintresserade, förenklar oerhört och är ett fullt desktop OS. Väldigt stabilt men möjlighet att rulla tillbaka, kommer med skript som installerar det man kan behöva etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vill hellre se en öppen plattform frodas, där vi själva kan välja hårdvara utifrån våra egna behov.

Detsamma gäller på mjukvarusidan, då väldigt mycket "kräver" Windows för att fungera fullt ut idag.

Att köra GNU/Linux eller macOS innebär idag nära nog alltid en kompromiss på ett eller annat sätt.

Jag hör sällan någon som väljer att köra Windows just för att det är ett bra OS, utan främsta skälet är att det helt enkelt inte finns något annat alternativ.

Tycker exempelvis att Android/iOS är en betydligt sundare marknad än obalansen mellan Windows/macOS/Linux. Var kan du ens köpa en Linux-dator i butik?

Varför ska Windows vara ett krav för att uppdatera firmware på min externa SSD?

Vi ser även nära nog dagligen hur mycket bättre GNU/Linux (läs SteamOS) eller macOS presterar jfm Windows på lika villkor. Tänk då hur det hade varit om även hårdvarutillverkarna lyft blicken något.

Varför ska val av WiFi-kort till Linux fortfarande behöva kännas som Rysk Roulette?

Längtar även tillbaka till tiden då macOS var mer öppet och välkomnade kloner.

Hoppas även att detta gör att Microsoft skärper sig och släpper ett XboxOS som många efterfrågat i åratal till vanliga PC:s.

Det du menar är att du hellre vill se smartphones och surfplattor frodas istället för datorer för det är dit majoriteten av användarna försvunnit från Windows. Visst en del har givetvis gått över till Mac och Linux men det är förmodligen en betydligt mindre andel.

Permalänk
Medlem

Blev förvånad när kusin på 14 bast som ändå är en inbiten gamer inte visste hur en dator fungerade, kids med datorvana idag bör ju få en brutal fördel om ett par år

Permalänk
Medlem

Bytte till Linux Mint med Cinnamon jag också. Ser ut såhär.

Windows 11 är det värsta skräpet jag sett.

Windows fortsätter att ta ifrån användarna all agens så "inget kan gå fel" och de sparar miljarder på support. Idiotisk väg framåt.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem

Windows är ett bra OS rent tekniskt i dag tycker jag. WSL, winget och powertoys, Storage spaces, hanteringen av virtuella desktops mm ger en riktigt trevlig miljö för produktivitet. Det är som så ofta ekonomerna som totalt förstör upplevelsen för användarna för att krama ur några extra cent.

Om det hade funnits en "elite edition" där man aldrig ombes aktivera onedrive, inte en kändisnyhet presenteras någonsin och startmenyn är helt befriad från trial-versioner, candy crushes och annat bös och om man valt ett lokalt konto så måste man leta medvetet för att ens hitta alternativet för cloudkonto etc, och som garanterat aldrig sparar ens en anonymiserad information om dig någonstans - så hade jag betalat rätt mycket för en sån licens faktiskt. Rent tekniskt är Windows värt en slant.

När det inte finns någon sådan möjlighet - Kim Kardashian dyker tamigf¥¤£n upp i notiserna även på en Windows Server Datacenter Edition - så börjar folk lära sig leva med Linux. Och när de lärt sig det är de borta för alltid.

Formulering
Permalänk
Medlem

Alltid lika kul att läsa Windows kommentarsnyheter jävla cirkus.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Windows är ett bra OS rent tekniskt i dag tycker jag. WSL, winget och powertoys, Storage spaces, hanteringen av virtuella desktops mm ger en riktigt trevlig miljö för produktivitet. Det är som så ofta ekonomerna som totalt förstör upplevelsen för användarna för att krama ur några extra cent.

Om det hade funnits en "elite edition" där man aldrig ombes aktivera onedrive, inte en kändisnyhet presenteras någonsin och startmenyn är helt befriad från trial-versioner, candy crushes och annat bös och om man valt ett lokalt konto så måste man leta medvetet för att ens hitta alternativet för cloudkonto etc, och som garanterat aldrig sparar ens en anonymiserad information om dig någonstans - så hade jag betalat rätt mycket för en sån licens faktiskt. Rent tekniskt är Windows värt en slant.

När det inte finns någon sådan möjlighet - Kim Kardashian dyker tamigf¥¤£n upp i notiserna även på en Windows Server Datacenter Edition - så börjar folk lära sig leva med Linux. Och när de lärt sig det är de borta för alltid.

Fåt du reklam på Datacenter? wtf aldrig sett, kör Enterprise och ser ALDRIG reklam eller dylikt hemma. Och sitter dagligen på Servers aldrig sett reklam någonstans, inte ens på 2025.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det är ändå lite ironiskt att 2 klagomål på Windows är dels reklam, och dels spårning, och här är du och gör reklam för din hemsida, där du spårar människor.

Hur spårar jag de som besöker min webbsida? Är det Plausible du menar då?

Plausible bevarar ens integritet genom att aldrig lagra något som är integritetskränkande, utan endast anonyma uppgifter, som till exempel användaragent. Om man använder tillägget NoScript kommer Plausible inte ens köras.

Men förutom det, är allt helt upp till besökaren själv om dess persondata ska lagras på servern, som det ska vara överallt

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Windows 11 Enterprise LTSC har allt du söker!

Helt gratis att testköra via länken nedan:
https://www.microsoft.com/en-us/evalcenter/download-windows-1...

Du kan även debloata vanliga Windows 11 Professional för att få en nära nog identisk upplevelse. Använd LTSC som mall för att se vad du bör behålla i systemet.

Eventuellt går det även att installera Windows LTSC och sedan konvertera det till en vanlig Professional-utgåva? Dvs en minimal installation genom LTSC och sedan "rebranda" utgåvan till Professional för att aktiveras med en vanlig licensnyckel?

Jag har själv gjort det omvända och lyckats konvertera min Pro-installation till en LTSC-utgåva.

Det är väldigt lite som skiljer olika Windows-versioner åt efter man lämnat Home-träsket.

Ang. reklam samt viss bloat, så är vi relativt befriade från det inom EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag tog upp fördelarna med Windows i ett av de blogginlägg som jag länkade till.

Helt sant. Det är därför Linux Mint Cinnamon är brett rekommenderat för Windows-vana användare.

Dock är ju det som är susningen med Linux: man kan välja det som passar en själv. Vill man till exempel ha en Linux-distribution som liknar och fungerar typ samma som macOS? Installera elementary OS.

Yepp. Man kan använda olika forks av Firefox som tar bort telemetri, som LibreWolf (vad jag vet).

Jodå, men väldigt mycket skickas över till Microsoft i bakgrunden så fort man startar systemet första gången. YouTube-kanalen PC Security Channel har bevisat detta. Länk till videon: https://youtube.com/watch?v=IT4vDfA_4NI

Det ger fortfarande inte Microsoft rätten till att sno åt sig dyrbar information bakom deras användarnas ryggar. Om Microsoft nu vill vara så himla ärliga av sig, så måste de 1) öppna upp källkoden för Windows, och 2) rätta sig efter användarens inställningar efter varje stor uppdatering. Vet ej hur det är i spionprogrammet, men så var det i alla fall i Windows 10.

Anonym datainsamling har jag inget emot (hårdvaruinformation (vad för GPU, CPU, RAM och mer jag använder), skärmupplösning, grafikkortsdrivrutiner, med mera). Varsågod och ta. Men så fort det kommer till personlig data så ser jag rött. Det är mitt liv det handlar om, och de snor min data bakom min rygg, vilket får mig att vilja sätta mina krav.

Jodå. Endast de absolut nödvändigaste mjukvarorna (webbläsaren som ett exempel) ska vara förinstallerat i alla operativsystem, även i Linux. Men Microsoft kör stenhårt med att installera alla möjliga mjukvaror som de tror att man kommer gilla: Candy Crush, Kamera, Kontakter, Xbox Live, med flera.

Om ett problem uppstår i en Linux-distribution eller i en app, så kan man "enkelt" söka på felmeddelandet och då får man minst 1 lösning, om problemet har fixats till. Och med "enkelt" menar jag att det ibland ta sin lilla tid att hitta rätt problem. Detta gäller även för Windows, men det är mer öppet för Linux och andra OSS-mjukvaror.

Självklart. Det är därför det finns färdiga system, som till exempel Linux Mint Cinnamon och EndeavourOS. Jag skulle aldrig orka bygga mitt egna system, även om det är liten våt dröm för mig.

Ja, Windows 11 är snabbare i uppstart än vad Windows 10 och äldre versioner är. Men Linux kan vara snäppet snabbare beroende på hårdvara och vad som ska startas i uppstart (som du var inne på). Det som jag gillar, är att man kan se vad som startades med systemet och vad som gjorde en uppstart seg, i Linux. Mycket användbart i vissa fall.

Ja, miljardtals var kanske en önskesiffra från min sida. Men det finns sjukt många utvecklare som arbetar på Linux. Microsofts har en begränsad personal för att de vill hålla allt privat. Linux är öppen och erbjuder vem som helst att bygga vidare och förbättra Linux-kärnan och dess tillhörigheter (Wine och Proton för att nämna två av dom, jag håller inte koll på alla).

Allt - precis allt - har bland annat buggar och säkerhetsbrister. Man kan inte undkomma sånt. Det är nästan omöjligt, för när något har fixats till, uppstår det nya problem.

Nej, tack, det vet jag mycket väl om. Linux är säkert redan från grunden. Blev aptrött mitt i korrigeringen, så får låta någon annan fortsätta berätta hur och vad.

OneDrive är integritetskränkande för att allt du lagrar där kan kontrolleras och hanteras av Microsoft när de själva behagar göra det. Absolut ingen rekommendation gällande säkerhetskopieringar. Ville bara få det sagt, för det finns de som inte vet om det.

Vissa/många Linux-distributioner skeppas med Timeshift, som till exempel Linux Mint Cinnamon. Den mjukvaran är för väldigt många användare mycket enkel att sätta upp och hantera.

Förstår inte var du fick att de är dumma ifrån Eller tänker jag fel nu?

Linux blir mer och mer användarvänligt för både Windows- och macOS-vana personer. Fler spel stöds tack vare Proton, men vissa utvecklare (*host* EA *host*) vill inte att Linux-användare ska spela deras spel. Det avskräcker många spelnördar som spelar spel med något antifusksystem så som EA anticheat.

Linux är däremot perfekt för de som endast använder datorn för att surfa runt och kommunicerar med personer online. Men Linux kan vara så mycket mer än det. Allt beror på användaren.

Mitt inlägg som du svarade på, listade punkter på varför Linux är bättre än Windows. Jag skrev kortfattad vad som var positivt jämfört med Windows, inge annat.

Utmaning antagen.

• Windows är enkel att komma igång med.

• Nästintill alla mjukvaror funkar i Windows.

• Standardiserad design sen Windows 95 släpptes = många känner till utseendet och kan mer eller mindre lätt hänga med i utvecklingen.

• Windows finns förinstallerat i 9 av 10 datorer som man köper (baserar endast på Windows- och Linux-datorer).

• Kraftfulla redigeringsmjukvaror som Adobe Lightroom Classic funkar i Windows.

• Vissa mjukvaror är exklusiva till Windows och funkar endast till Windows (okänt för macOS, men vi diskuterar inte om macOS).

• Windows kräver drivrutiner för att mycket ska funka.

Mja. Utmaningen sprack Endast 6 positiva saker med Windows, enligt mig. Över 12 positiva saker med Linux. Vad är fördelarna med Windows jämfört med Linux enligt dig?

Har testat Linux i ett år mer seriöst och de var ingen trevlig upplevelse. Skalning fungerar inte, som är ett måste på 4k skärm (musen hamnar ur sync), hel del bök med få vissa saker att fungera.

Vist sätta upp MySQL eller webbserver är bra mycket bättre i Linux. Men var hel del som inte fungerade bra (har i för sig Linux virtuellt).

Men har svårt motivera också byta ner mig från Windows 10 till 11.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har testat Linux i ett år mer seriöst och de var ingen trevlig upplevelse. Skalning fungerar inte, som är ett måste på 4k skärm (musen hamnar ur sync), hel del bök med få vissa saker att fungera.

Vist sätta upp MySQL eller webbserver är bra mycket bättre i Linux. Men var hel del som inte fungerade bra (har i för sig Linux virtuellt).

Det finns väldigt många distros för olika tillämpningar, har du provat en annan distro? Wayland ska ha bättre stöd för skalning än X11.

Visa signatur

MSI PRO X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO 250/1000/2000GB | MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W | CachyOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Fåt du reklam på Datacenter? wtf aldrig sett, kör Enterprise och ser ALDRIG reklam eller dylikt hemma. Och sitter dagligen på Servers aldrig sett reklam någonstans, inte ens på 2025.

Problemet är saker som att Edge har MSN som defaultkälla för förstasidan, feeds, interests, väder mm även på servrar. Med lite otur är borderline NSFW-innehåll det första du ser när du startar webbläsaren på en nyinstallerad server, och du får en fråga om det är OK att tracka dig det första som händer också.

Inte det man vill se på en produktionsserver, eller ens sin egen personliga dator. Men att ha MSN som default genererar ju pengar till någon division hos MS så det petar man inte på utan vidare, som den klassiska orgcharts-översikten illustrerar:

Permalänk
Medlem

Microsoft har inte tappat 400 miljoner användare ... än.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Windows 11 Enterprise LTSC har allt du söker!

Helt gratis att testköra via länken nedan:
https://www.microsoft.com/en-us/evalcenter/download-windows-1...

Du kan även debloata vanliga Windows 11 Professional för att få en nära nog identisk upplevelse. Använd LTSC som mall för att se vad du bör behålla i systemet.

Eventuellt går det även att installera Windows LTSC och sedan konvertera det till en vanlig Professional-utgåva? Dvs en minimal installation genom LTSC och sedan "rebranda" utgåvan till Professional för att aktiveras med en vanlig licensnyckel?

Jag har själv gjort det omvända och lyckats konvertera min Pro-installation till en LTSC-utgåva.

Det är väldigt lite som skiljer olika Windows-versioner åt efter man lämnat Home-träsket.

Ang. reklam samt viss bloat, så är vi relativt befriade från det inom EU.

Tekniskt är det inga problem att debloata och "fixa" windows, problemet är principiellt. Det är uppenbart att MS prioriterar sin agenda framför din, vilket blir ett återkommande problem.
"Jaha, du ville inte ha bing som sökmotor i dag heller, vi tänkte att...okej hörs igen i morgon".
"Tjena vi började lagra alla dina filer i onedrive för säkerhets skull, och det är klart nu. Vi har även indexerat datat så du hittar det när du söker från vanfri dator. Jaha ville du inte det, sorry my bad!"
"Tack för att du loggade in på din mail, för enkelhetens skull bytte vi ditt windowskonto till mailkontot också så du får syncat allt bekvämt mellan alla datorer, kolla förresten vad Justing Beiber sade till Helena Gomez på galan i går..."

Jag överdriver för effekt men inte mycket. Om användaren säger "Jag vill inte ha era onlinetjänster, sökmotor, molnlagring eller något annat sånt tack" skall det räcka med en gång och aldrig ifrågasättas igen någonsin.

Google, Apple (och vissa linuxdistros) gör ju tyvärr samma sak emellanåt. Det verkar finnas så mycket pengar i att skörda användardata och klänga på defaulttjänster att det krävs nära fanatism för att inte trilla dit förr eller senare. :-/

Vore nice med en windowsversion där man betalar mervärdet MS räknar med för att man kanske kommer läsa lite MSN-reklam och kanske använder Bing etc på förhand och det därmed försvinner helt totalt och fullständigt en gång för alla.

Permalänk
Medlem

Jag bytte till Win 11 här för några månader sen när jag uppgraderade datorn.
Hade hellre varit kvar på Win 10, men med tanke på EOL med uppdateringar för privat personer utan att betala inte var allt för långt borta, samt framförallt att jag skaffat en OLED skärm med bra HDR så ville jag ha Win 11 eftersom det är bättre med HDR.

Det tog lite pillande att få ihop det, men två saker som var dom största "MaN kAn iNTe hA WiN11 FöR rEKlaM" har jag aldrig öht stött på i Win 11.
Spårning, skicka saker till Microsoft osv osv stänger man ju av direkt, precis som man fick i Win 10.
One drive och olika tjänster avinstallerar man, precis som i Win 10.
Är säkert så att vissa saker var sämre på Win 11 för ett år sen, men kanske är annorlunda idag?

Men efter smått moddande som jag tror dom allra flesta som hänger på ett forum som detta, så kan man få bort/fixa irritationsmoment på några minuters pillande bara, som tex jobbiga högerklicks menyer, startmeny osv osv.

Har jag upplevt Win 11 som bättre än Win 10? Nej! Helt klart inte, och jag hade varit kvar på Win 10 om det inte var för HDR och EOL på uppdateringar. Men mycket av det beror mer på vanegrejer än något annat.
Men domedagssnacket runt Win 11 känns väldigt överdrivet.
Vissa saker gör Win 11 helt enkelt bättre än Win 10 också.

Det enda problemet jag har kvar i Win 11, som jag inte riktigt hittat en lösning på är att om jag laddar över saker från min Synology NAS och via utforskaren eller andra program, så laddar jag med Win 11 bara över saker i typ 12-15MB/s.
Medans om jag använder webbläsaren och använder Synologys eget UI så laddar jag över i runt 80-90MB/s vilket jag gjorde via utforskaren osv i Win 10 också.
Vad det beror på har jag inte hittat riktigt, men det går säkert att lösa.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vissa Linux-miljöer har stöd för funktioner, medan andra miljöer inte har stöd för det. Vilken Linux-miljö var det du testade? Har du sökt runt på nätet för och se om fler hade samma problem och har löst det?

Jag använder XFCE-miljön och skalningen funkar någorlunda smärtfritt. Dock med 2st FHD-skärmar, men musmarkören var i synk. Hade du de rätta grafikkortsdrivrutiner installerade?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är själv en av de som aldrig haft problem med Windows 11. Jag spelar på datorn och surfar. Ställt in i inställningar allt så som jag vill ha det, ingen omstart om inte jag själv vill det, osv. Superenkelt. I startmenyn har jag olika mappar där allt är sorterat som jag vill.

Tog bort det jag inte ville ha vid nyinstallationen och har sedan dess inte behövt tänka på det någonsin igen. Jag startar spel, allt fungerar utmärkt, jag kan spela alla spel jag vill spela och jag spelar även mycket där anticheat är ett krav. Jag använder inte Edge och Bing så inga problem där. Själv ser jag ingen skillnad på Windows 11, mot tidigare Windows. Har haft: 95,98,XP,7,8,10,11.

Jag har aldrig sett reklam, mer än de appar som kom förinstallerade. Windows 11 är för mig vad Windows alltid varit, ett perfekt verktyg för att spela spel enkelt och problemfritt, surfa, göra lite arbete om det nu skulle behövas.

Permalänk
Medlem

Linux-ianerna är igång igen med att berätta för alla att dom kör Linux.
"bÄsta d1st nÅg0ns1n äR XXXX"

Älskar också när någon har problem med Linux - "Har du testat dom här 22 andra versionerna?"

Permalänk

Jag hoppas Sweclockers skärper sig nu och slutar publicera sån här smörja.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Vissa Linux-miljöer har stöd för funktioner, medan andra miljöer inte har stöd för det. Vilken Linux-miljö var det du testade? Har du sökt runt på nätet för och se om fler hade samma problem och har löst det?

Jag använder XFCE-miljön och skalningen funkar någorlunda smärtfritt. Dock med 2st FHD-skärmar, men musmarkören var i synk. Hade du de rätta grafikkortsdrivrutiner installerade?

Körde virtuellt så troligen inte helt optimalt. Var peppermint. Men även om den gick ner i viloläge så hamnade musmakören ur sync.

Har inte testat på Ubuntu, men gillar inte gui:t. Inte för de är olikt windows .

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Körde virtuellt så troligen inte helt optimalt. Var peppermint. Men även om den gick ner i viloläge så hamnade musmakören ur sync.

Har inte testat på Ubuntu, men gillar inte gui:t. Inte för de är olikt windows .

Då kan det högst troligt bero på det, om du inte använde till exempel QEMU och har 2 grafikkort installerade i datorn. Då kan du låta den virtuella maskinen få tillgång till det ena grafikkortet.

Ubuntu är ett trevligt system (om man gillar telemetri). Jag testade det för herrans massa år sen, men gillade inte heller gränssnittet. Fastnade aldrig för det. Jag skulle dock rekommendera att du testar Linux Mint Cinnamon före något annan distribution, beroende på hur teknisk du är. Om du är som PewDiePie (tålmodig, ihärdig och väldigt nyfiken), kör på Arch Linux eller EndeavourOS direkt och lek runt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Antar att du menar GNOME i sitt vanilla-utförande? Allt går att konfigurera Gnome Tweaks är ett måste i sig (inte mlnst för skalningen)!

Annars finns Kubuntu med KDE, Lubuntu med LXDE/LXQT etc.

I övrigt så just skrivbordsmiljön bland det lättaste att byta ut i GNU/Linux.

Idag är min Ubuntu-installation nära nog identisk med Zorin till utseendet.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Antar att du menar GNOME i sitt vanilla-utförande? Allt går att konfigurera Gnome Tweaks är ett måste i sig (inte mlnst för skalningen)!

Annars finns Kubuntu med KDE, Lubuntu med LXDE/LXQT etc.

I övrigt så just skrivbordsmiljön bland det lättaste att byta ut i GNU/Linux.

Idag är min Ubuntu-installation nära nog identisk med Zorin till utseendet.

Inget personligt, men varför för ni inte Linux-diskussioner i en tråd som har med Linux att göra?

Visa signatur

snorleffe