Microsoft säger upp 9100 anställda

Permalänk
Melding Plague

Microsoft säger upp 9100 anställda

Microsoft Gaming-divisionen ser ut att ta den största smällen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snart kommer hela bolaget drivas av BingChat...

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Trist. Någonstans måste ju folk ta vägen. Visst, den gamla "en dörr stängs, en annan öppnas", men det känns ju som att det är mer nedskärningar än rekryteringar, men det är ju förvisso bara en känsla.

Går det att läsa någonstans om "follow ups" på hur det går för folk överlag 6-12 månader efter dom här nedskärningarna? Har ju varit en hel del dom senaste åren, så det borde ju finnas data att tillgå på hur/vart folk tar vägen...

Permalänk
Medlem

" motsvarande 4 procent av totala arbetsstyrkan på omkring 221 000 anställda globalt"

Imponerande personalstyrka ändå som helhet. Lite trist ändå att de köper upp massa studios sen lägger ner dem :/

Permalänk
Medlem

Haha ja ja slimma ner - tjäna mer!

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk

Varför blev det så här? Varför köpte de en massa stor spelutvecklare och spelutgivare för att sedan bara lägga ner det? Första Xbox ju tänkt att hindra Sony från att få en stor del av marknaden med Playstation och de lyckades.

Så nu ger Microsoft bara upp?

Permalänk
Medlem

Det irriterar mig lite att MS har så många öppna mål men fortsätter att missa.
En MS spelkonsoll är ju självklar, precis som en handhållen konsoll borde vara.
Och glöm inte deras mobilsatsningar grymma telefoner med lösningar som hade IT avdelningar världen över dreglandes, men MS gav upp innan dom ens fick fotfäste.

Men de annonserade uppsägningarna har nog ingenting med några produkter att göra utan behovet att få aktiekursen att fortsätta uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

" motsvarande 4 procent av totala arbetsstyrkan på omkring 221 000 anställda globalt"

Imponerande personalstyrka ändå som helhet. Lite trist ändå att de köper upp massa studios sen lägger ner dem :/

Det är väl ingen studio som läggs ner som del av detta? Eller har jag missat något?

Oavsett så är det tråkigt när folk får sparken oavsett vilket företag det gäller. Och det har ju varit en trend de senaste åren med nedskärningar i hela spel branchen.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Dinkefing:

Varför blev det så här? Varför köpte de en massa stor spelutvecklare och spelutgivare för att sedan bara lägga ner det? Första Xbox ju tänkt att hindra Sony från att få en stor del av marknaden med Playstation och de lyckades.

När man börjar göra uppköp på sisådär 70 miljarder USD kommer det med förväntningar på inte bara lönsamhet utan också tillväxt.

"We must make choices now for continued success in future years and a key part of that strategy is the discipline to prioritize the strongest opportunities."

Det är väl svart på vitt här att det är stort fokus på säkra kort nu. Stora etablerade varumärken som ger säker och stabil inkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Och glöm inte deras mobilsatsningar grymma telefoner med lösningar som hade IT avdelningar världen över dreglandes, men MS gav upp innan dom ens fick fotfäste.

Men de annonserade uppsägningarna har nog ingenting med några produkter att göra utan behovet att få aktiekursen att fortsätta uppåt.

Det är väl ändå själva poängen med ett aktiebolag, dvs att maximera värdet för aktieägarna. Ibland kan det innebära att investera, men i andra fall att dela ut pengar som sedan kan investeras på andra sätt. Helt säkert gjorde de analysen att dessa saker du nämner inte skapade tillräckligt värde över viss tid men att det fanns andra saker som skulle göra det. Azure har ju varit en långt bättre affär än 15 år med misslyckade mobiler ( med start i pocket pc).

Permalänk
Medlem

Finns väl en anledning till att de tjänar de pengar de gör, Microsoft är väl duktiga på att effektivisera.

Sedan så finns det säkert tjänster som hängt med uppköpet som redan fanns, och då sitter det för många och gör samma sak.

Trist för folket som får gå, men alla företag har väl bantat ner en hel del det senaste. Knappast enbart MS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

De ger väl inte upp? Det kommer en ny konsol, det kommer nya spel, det kommer helt nya Xbox PC maskiner som Asus Xbox Ally grejen osv osv.

Jag förstår inte den här önskan att vara överdrivet negativ kring Xbox hela tiden som man ser i en del spelmedia. De vill att Xbox ska gå under och MS ska lägga ner all spelutveckling men ändå är MS dumma om någon får sparken? Vad tror de händer om allt ska läggas ner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

De ger inte upp, de konsoliderar sig i den monopolliknande position de är i.
Gamepass är väl numera så pass stort att de flesta speltillverkade siktar på att få vara med?

(Jag räknar med ordentliga prisökningar och urvattnade alternativa abonnemang om ett par tre år...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

De missar inga mål.
Det är vi spelare som lever kvar i "game created by gamers for gamers"-eran.
Microsoft är i "games created by producers for consumers"-eran.

Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

För microsoft tror att man kan köpa sig till att blir #1 I spelvärden. och sen förbandla det till ett monopol liksom sin operativsystem. men like som med operatrivsystem har man inte lärt sig att det inte funka.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

Många sägs upp. Först i kön borde vara Phil Spencer.

Gamepass och day one på pc har blivit en gigantisk superflopp. Sonys framgångar med PS5 visar att en flopp inte var naturlagsenoig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Trist. Någonstans måste ju folk ta vägen. Visst, den gamla "en dörr stängs, en annan öppnas", men det känns ju som att det är mer nedskärningar än rekryteringar, men det är ju förvisso bara en känsla.

Går det att läsa någonstans om "follow ups" på hur det går för folk överlag 6-12 månader efter dom här nedskärningarna? Har ju varit en hel del dom senaste åren, så det borde ju finnas data att tillgå på hur/vart folk tar vägen...

Ja det är lätt att få känslan eftersom uppsägningar, och framförallt stora sådana, sker offentligt medan rekrytering sker mer i skymundan.

Visa signatur

Ryzen 2600 | Asrock B450 Pro4 | 32 GB 3200 MHz | ASUS 1070 Dual OC

Permalänk
Medlem

Hoppas alla som vurmade för pyttemjuks allehanda uppköp, känner sig nöjda nu.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av EdvinR:

Många sägs upp. Först i kön borde vara Phil Spencer.

Gamepass och day one på pc har blivit en gigantisk superflopp. Sonys framgångar med PS5 visar att en flopp inte var naturlagsenoig.

Här blev jag lite nyfiken, utveckla gärna hur Gamepass har blivit en superflopp? Jag försöker inte sätta dit dig eller göra en poäng utan blev nyfiken hur du menar.

Permalänk
Medlem

Antar att en hel del chefer och ev folk högre upp i kedjan åker på många miljoner i bonus.... För har ju knappast hänt tidigare.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Hoppas alla som vurmade för pyttemjuks allehanda uppköp, känner sig nöjda nu.

För de är ju det enda spelföretaget som sagt upp folk den senaste tiden. 🤔

Permalänk
Medlem

Gillar inte när stora drakar styr i tex spelbranchen som EA eller i detta fall Microsoft, de stagnerar utveckligen, de blir nästan som statliga institutioner med byrokrati.

Vore bättre om spelbranschen styrdes mer av hungriga indiebolag.

Vore grymt om det fanns något företag med mycket pengar som bara tog upp indiebolag och matade dem med pengar (mot % tillbaka) och de fick styra fritt själva över utveckling.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Alla Gnäller sedan konsumerar ni

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14/Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MB: Gigabyte X570 Aorus Elite MEM: 2x KF3600C16D4/16GX GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB PSU: Seasonic Focus GX 750W HDD: Samsung 980 Pro 2TB MONITOR: AOC Q24G2A

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Alla Gnäller sedan konsumerar ni

Nä, Jag gnäller och konsumerar inte.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Här blev jag lite nyfiken, utveckla gärna hur Gamepass har blivit en superflopp? Jag försöker inte sätta dit dig eller göra en poäng utan blev nyfiken hur du menar.

Gamepass påverkar spelförsäljningen. De som har Gamepass köper inte spel. Det i kombination med att Gamepass finns på pc, och spelen där day one,
tror jag har sänkt Xbox som konsol.

Vi kan diskutera orsakerna. Men det är faktum att det går dåligt för Xbox. Har du någon annan teori?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Gillar inte när stora drakar styr i tex spelbranchen som EA eller i detta fall Microsoft, de stagnerar utveckligen, de blir nästan som statliga institutioner med byrokrati.

Vore bättre om spelbranschen styrdes mer av hungriga indiebolag.

Vore grymt om det fanns något företag med mycket pengar som bara tog upp indiebolag och matade dem med pengar (mot % tillbaka) och de fick styra fritt själva över utveckling.

Det är väl flera av de uppköpta utvecklarna som mer eller mindre gått ut och sagt att det är så MS gjort. Men det bygger väl på att det faktiskt blir någon inkomst också.

Tycker MS haft väldigt bra bredd på sitt spelutbud både förr och nu vilket jag gillar.

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

De missar inga mål.
Det är vi spelare som lever kvar i "game created by gamers for gamers"-eran.
Microsoft är i "games created by producers for consumers"-eran.

Tyvärr.

Är inte "games created by producers for consumers"-eran slut nu?
Trodde vi var i "games created by producers for investors"-eran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Det är väl flera av de uppköpta utvecklarna som mer eller mindre gått ut och sagt att det är så MS gjort. Men det bygger väl på att det faktiskt blir någon inkomst också.

Tycker MS haft väldigt bra bredd på sitt spelutbud både förr och nu vilket jag gillar.

Förklaringen ”Xbox har inga spel” håller inte för att förklara att det går dåligt för Xbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Det är väl ingen studio som läggs ner som del av detta? Eller har jag missat något?

Oavsett så är det tråkigt när folk får sparken oavsett vilket företag det gäller. Och det har ju varit en trend de senaste åren med nedskärningar i hela spel branchen.

Jag pratar om ett längre tidspann än just dessa uppsägningar just nu, mer hur de skött hela denna generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag pratar om ett längre tidspann än just dessa uppsägningar just nu, mer hur de skött hela denna generation.

Bra hårdvara, fantastiska spel, grymt bra tjänster men dåligt med reklam för grejerna? För mig som spelar spel har de skött sig fantastiskt iaf. För många spel och för lite tid är mitt problem.