Amazon Prime Day 2025 – hitta hårdvarufynden med SweClockers

Permalänk
Melding Plague

Amazon Prime Day 2025 – hitta hårdvarufynden med SweClockers

Rean är igång och de bästa erbjudandena samlas i Dagens fynd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu väntar jag med spänning på smutskastningen av Amazon.

Jag har handlat rätt mycket där. Allt från köksredskap, en bok till frugan, flera minneskort, batterier (CR2032, AA, AAA, AAAA) och en-två externa SSD:er, en M.2 SSD.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Jag har handlat rätt mycket där. Allt från köksredskap, en bok till frugan, flera minneskort, batterier (CR2032, AA, AAA, AAAA) och en-två externa SSD:er, en M.2 SSD.

Jag har varit en av de som handlat mest på Amazon. Köpte första Kindlen direkt de började leverera till Europa och sen är det väl ett tusental beställningar.

Det finns inte en enda leverantör som kan konkurrera med den kundtjänst de erbjuder när något gått fel. Snarare har jag tyvärr upplevt att handla "svenskt" har varit samma sak som "betala mer för att bli illa behandlad eller ignorerad".

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Haha glömmer aldrig hur mycket man smutskasta Amazon här på Sweclockers och hur det ALDRIG kommer lyckas i Sverige för deras hemsida suger och allt vad det var.

Köpt så mycket från Amazon, utbudet är fantastiskt.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Jag känner samma, handlar allt på jag har möjlighet till på Amazon!

Permalänk
Medlem

Webhallen är mkt bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sredder:

Webhallen är mkt bättre!

Haha, du är väl ironisk?

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Haha glömmer aldrig hur mycket man smutskasta Amazon här på Sweclockers och hur det ALDRIG kommer lyckas i Sverige för deras hemsida suger och allt vad det var.

O att lyckas innebar att slå ut all konkurrens eller bli en i mängden?

Visa signatur

9800X3D | Gigabyte 4090 Gaming OC | 2x16GB 6000 MHz
Gigabyte X870 AORUS ELITE WIFI7 ICE
Fractal Torrent | KC3000 4TB + 2TB | RM1000X | NH-D15 G2
LG 38GN950 | Logitech G502X Plus + G915X

Permalänk
Medlem

Visste inte att det fanns Amazon-fanboism

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Styrkekramar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

För mig är det en sjukt bra sida för småsaker som jag kommer på behöver. De har så mycket mer än någon annan svensk onlinebutik för sådant. Sen har jag prime och sakerna brukar komma rätt snabbt o gratis frakt.

Permalänk
Medlem

Jag har mer och mer börjat handlat från Amazon för utbudet som inte existerar hos våra andra återförsäljare.

Skrivet av dlq84:

Amen väx upp...

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

För mig är det en sjukt bra sida för småsaker som jag kommer på behöver. De har så mycket mer än någon annan svensk onlinebutik för sådant. Sen har jag prime och sakerna brukar komma rätt snabbt o gratis frakt.

Jepp, det har sagts tidigare, i andra länder, att när Amazon kommer dit är det massutrotning av nationella och mindre näthandlar, helt enkelt för att Amazon är en supergigant och har råd med volymer och inventarier som antagligen ingen näthandel förutom kanske ett par kinesiska kan konkurrera med.

Jag handlar där ibland, specifikt om nåt jag letar efter är mycket billigare, men oftast för att det faktiskt inte finns nån annanstans enl prisjakt. Men jag tänker inte gå med i Prime : p

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Haha, du är väl ironisk?

😂

Permalänk
Medlem

"Nej, jag har slutat." saknas som alternativ på frågan.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Har handlat en hel del från Amazon pga utbud och erbjudande. Men hemsidan är objektivt dålig, med flit.
Framförallt sökfunktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

"Fanboisimen" är ju då lika underhållande i så fall - allt är inte svart eller vitt. Kritik måste gå att framföra likväl som positiva erfarenheter.

Så jäkla trist att se polarisering vara såpass vanligt som det är.

OnT köper jag själv bara på Amazon när det är något som inte finns hos svenska ÅF, jag delar definitivt inte den positiva upplevelsen av deras "support" (som inte direkt är lätt att få tag på - jämför med ex. Inet där du har väldigt enkelt tillgänglig chatt, mail och telefon, och dessutom butiker där du kan lämna in/hämta prylar).

Beställde en grej från Amazon vars leverans blev framflyttad konstant i nästan ett halvår innan de sonika annullerade ordern. Inget meddelande, ingenting. Beställningen finns inte att hitta på mitt konto, det enda bevis jag har på att den inträffade är Swish-betalningen (och återbetalningen 6 månader senare) och e-mailet med orderbekräftelse. De gillar dessutom inte mitt Mastercard av någon outgrundlig anledning (kan inte använda det hos Amazon eller Twitch, fungerar hos *alla* andra e-handlare både i Sverige och internationellt där jag prövat det) som inte "supporten" lyckats ge något sammanhängande svar på varför heller.

Lägg där till en rent värdelös hemsida på alla sätt och vis, med filtrering, sökning och sortering från helvetet. En "Marketplace" med allehanda skojare till höger och vänster som till och med får CDON att rodna. (Finns ju absolut inga problem med, nej nej.)

Men visst, kalla kritiken "smutskastning" all you wish - det gör inte Amazon bättre.

Permalänk
Medlem

Jag handlar där ibland men det är inte smidigt att betala på sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Var det så pass många som snacka skit om Amazon? Kommer mest ihåg första dagarna när man skrattade gött åt deras direkt översättningar från engelska. Men lyckats förtränga den andra biten. Men ja Amazon blir det en del köp ifrån. Perfekt för småprylar, barnleksaker och lite sånt 😊🤘

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Handlar ytterst lite på amazon. Försöker att i första hand välja svenska/nordiska återförsäljare och då i första hand inet när det kommer till elektronik och annat.

Visa signatur

Fyra ord före katastrofen: "Lugnt, vi har backuper".

Permalänk
Medlem

Ska man ha verktyg från wera eller knipex är amazon utbud bäst och bra mycket billigare, köpt en hel del 😜

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro

Permalänk
Medlem

Jag gillar att man fortsätter att gå på drakarna på grund av småsaker men klarar inte av att se längre än näsan når hur det kan se ut imorgon om alla gör samma sak…

Nä, jag håller mig till den myriad av existerande handlare som gärna får pröjsa skatt i något skandinaviskt land så gott det går.

Men visst, utbudet är en USP så det skriker om det är det går ju ann om man är 4 (?) störst i världen…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Blir en del grejer därifrån, hushållsprodukter(tvål, rengöringsmedel, batterier mm) och verktyg. Finns en hel del där som inte finns i svensk handel och att få det hemkört redan dagen efter är toppen.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig köpa från Amazon för jag hatar Jeff Bezos då han är stormrik. Jag köper från annat ställe för dyrare pengar för det känns bättre att ge pengarna till nån som bara har högar av miljoner mer än mig istället för miljarder.

Sen går jag till Dollar Store och handlar och är jätteklyftig för då får jag mycket för pengarna. Ägarna är inte alls multimiljonärer dom också.

Sen så klagar jag lite på Apple också, bara för att.

Permalänk
Medlem

Jag är förvånad över att det är så många som verkar ha rakt igenom positiva saker att säga om Amazon. Mina erfarenheter är annorlunda, men är visserligen bara småskaliga.

1. Ofta oklart vilka varor som levereras från Amazon, underleverantörer och säljbutiker som inte alls känns pålitliga

2. Utbud och priser har sällan varit konkurrenskraftiga på de (visserligen nischade) varor jag kollat

3. Dålig kommunikation om support och orderstatus

4. Utlovade leveransdatum som inte hålls

5. Amerikanskt företag

De gånger jag handlat på Amazon (7) har det främst handlat om produkter som inte går att få tag på via fysiska butiker, och som jag behöver snarast. Amazon har lovat bäst leveranstider men kontinuerligt misslyckats att hålla dem. Ofta har de utlovat 1 dags leverans, medan verkligheten har pendlat mellan 3 och 17 dagar. Den andra gången var undantaget, då de höll utlovad leverans - varför jag gjorde misstaget att fortsätta hoppas fler gånger.

Det hade inte varit ett problem om de lovat längre leveranstid, men att lova något de inte kan hålla? Nä. Ni som är nöjda får gärna fortsätta, men för mig är läxan äntligen lärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Jag har varit en av de som handlat mest på Amazon. Köpte första Kindlen direkt de började leverera till Europa och sen är det väl ett tusental beställningar.

Det finns inte en enda leverantör som kan konkurrera med den kundtjänst de erbjuder när något gått fel. Snarare har jag tyvärr upplevt att handla "svenskt" har varit samma sak som "betala mer för att bli illa behandlad eller ignorerad".

Inet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Noctua NH-D15 | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 3x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Ska man ha verktyg från wera eller knipex är amazon utbud bäst och bra mycket billigare, köpt en hel del 😜

Samma här, har en hel uppsättning med grejer Senaste inköp var en cykelsats med momentnyckel etc från Wera.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag handlar där ibland men det är inte smidigt att betala på sidan.

Jag tycker det är FÖR smidigt att betala... Hur menar du? Ordrar mot kreditkort går igenom på ett knapptryck utan verifiering med Bankid.
Order-> väljer frakt till dörren->beställa knappen: klart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Jsir är supporten så?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Jag är förvånad över att det är så många som verkar ha rakt igenom positiva saker att säga om Amazon. Mina erfarenheter är annorlunda, men är visserligen bara småskaliga.

1. Ofta oklart vilka varor som levereras från Amazon, underleverantörer och säljbutiker som inte alls känns pålitliga

2. Utbud och priser har sällan varit konkurrenskraftiga på de (visserligen nischade) varor jag kollat

3. Dålig kommunikation om support och orderstatus

4. Utlovade leveransdatum som inte hålls

5. Amerikanskt företag

De gånger jag handlat på Amazon (7) har det främst handlat om produkter som inte går att få tag på via fysiska butiker, och som jag behöver snarast. Amazon har lovat bäst leveranstider men kontinuerligt misslyckats att hålla dem. Ofta har de utlovat 1 dags leverans, medan verkligheten har pendlat mellan 3 och 17 dagar. Den andra gången var undantaget, då de höll utlovad leverans - varför jag gjorde misstaget att fortsätta hoppas fler gånger.

Det hade inte varit ett problem om de lovat längre leveranstid, men att lova något de inte kan hålla? Nä. Ni som är nöjda får gärna fortsätta, men för mig är läxan äntligen lärd.

Jag har ingen provision på försäljning, äger aktier eller är tjenis med Jeff så du kan tryggt fortsätta undvika Amazon, det rör mig inte Men det är intressant att vi kan uppleva saker så olika.

• Om varan säljs av tredje part eller amazon och om det är Amazon som fraktar eller inte syns ju på varje produktsida, på samma ställe?

• priserna varierar mellan billigast till fantasipriser, men det gör de på de flesta ställen tycker jag, kanske undantaget butiker som inet som har ett slimmat utbud.

• Supporten har funkat fint de få gånger jag använt den, lätt att nå direkt från sin sida med tidigare beställningar och för den specifika beställningen

• Leveransdatum, utöver utbudet den näst största anledningen jag väljer amazon, de levererar (nästan) alltid på eller dagen innan utsatt leveransdatum, andra butiker har jag inte samma upplevelse från. Ja undantaget inet då kanske

När jag handlar fråm Amazon, blir det till 60% varor som säljs och fraktas av Amazon, 40% är sånt som bara fraktas av amazon. Skulle aldrig handla något där Amazon inte sköter frakten.