Så sorterar nya Start-menyn program i kategorier

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Läser detta ofta och är genuint nyfiken.... Använder ni aldrig er av kommandorads parametrar till olika program?

Jag kör med parametrar till flertalet av programmen här. Exempelvis "photoshop.exe -nosplash"

Permalänk
Medlem

Varför kan man inte få bygga menyn själv?

Varför kan man inte få bygga menyn själv, en självvalsrad? Hur många sekunder och minuter varje dag bränns på helt undermåliga meny system?

Permalänk
Medlem

Kan Valve snabba på lite med steamOS till PC...

Permalänk
Medlem

Mer bloat som ska använda dyrbart lagringsutrymme.

Jag tror jag fattar vad de menade när de sa att W10 var det sista windows. Det sista riktiga Windows var nog vad de menade.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Startmenyn har väl ändå varit oanvändbar sedan win8 så…

Oanvändbar i 8:an ja, men inte i 10:an eller 11:an

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

"Det har visat sig att de här kategorierna är automatiska och det finns än så länge inget sätt att flytta ett program från en kategori till en annan om användaren tycker att det har placerats fel."
Ja. vad kan man säga.
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fmedia4.giphy.com%2Fmedia%2FWrNfErHio7ZAc%2Fgiphy.gif&f=1&nofb=1&ipt=6e0c7a66a1562af11cf2c71af03066319f9844894bc78efa80cd0a21833be7f9

Helt obegripligt att ett företag som Microsoft har problem med något som inte bara många Linuxdistar har haft full koll på i över ett årtionde utan också deras egna tidigare versioner av Windows. Typ 7 och alla versioner före det liksom.

Skrivet av Darc:

Kan Valve snabba på lite med steamOS till PC...

Varför då? SteamOS är tänkt för handhållna enheter eller åtminstone att styras med spelkontroller.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Helt otroligt att menyn skapar så mycket missnöje och oljud.

Man har kunnat söka sen Windows 8 som i andra OS. Jag la min OCD åt sidan för många år sen och arbetade smart och struntar i hur menyn är organiserad.

Windowsknappen + tecken, Windows + siffra frö de pinnade i taskbaren, eller t.ex. PowerToys Run som ger en iOS/Linux feeling.

Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Helt otroligt att menyn skapar så mycket missnöje och oljud.

Man har kunnat söka sen Windows 8 som i andra OS. Jag la min OCD åt sidan för många år sen och arbetade smart och struntar i hur menyn är organiserad.

Windowsknappen + tecken, Windows + siffra frö de pinnade i taskbaren, eller t.ex. PowerToys Run som ger en iOS/Linux feeling.

Söka fungerar bara bra om man vet exakt vad man är ute efter. Det är ett helvete att leda reda på program och funktioner som man inte vet/kommer ihåg vad de heter.

Nuvarande start meny är INTE intuitiv och är objektivt ett dåligt användagräsnsnitt, enligt konstens alla regler (UX-Design). Windows 7/XP däremot använde sig av klara, tydliga och logisika hierarkier i start menyn, något som är otroligt viktigt för så kallade utforskande interaktioner.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk

Du menar på fullt allvar att du ofta sitter och skrollar efter program i start menyn 😄. Dessutom räcker det ofta med en väldigt liten del av namnet eller företagets namn som också ofta finns med i programmets namn så "exakt" är inte rätt.

Jag säger inte emot att menyn är dålig men det kvittar hur den ser ut om man aldrig använder den. Jag kommer ihåg alla program jag använder. Min start meny innehåller pinned och recent. Finns inget annat alls där.

Visa signatur

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Kul, Flowlauncher har jag inte heller testat. Blir mer att leka med till helgen hör jag.
DOpus minns jag sedan Amiga-tiden, men har inte kört det på väldigt länge på PC. Kanske dags att testa igen? Jag har varit fast med Total Commander ända sedan det kom, vilket väl är ~30 år sedan eller nåt, heh.. Långkörare. Kan inte leva utan det.

Everything är helt enkelt så galet bra. Det är så vansinnigt snabbt, och verkar kunna svälja hur mycket data som helst. Jag har över 650TB filer i mitt index och det tar en bråkdel av en sekund (!) att få fram rätt fil(er). Älskar också att den kan söka på nätverksenheter som inte är uppkopplade (förutsatt att de har indexerats såklart), så jag har t.ex. hela min filserver från jobbet indexerad här hemma, utan att behöva ha all data. Smidigt är bara förnamnet.

Dopus är så bra och så avancerat om man vill. Allt är väldigt smart och man kan designa precis som man vill ha det. Men man kan även köra det utan att ställa in allt.

Om vi ska gå tillbaka till Startmenyn så använder jag mig av Floating toolbar som DOpus har och kör många program därifrån istället för startmenyn. Den ligger till höger längst upp på skrivbordet och jag kör oftast mina program så jag har den och en klocka alltid synlig. Allt från skript, excel-filer till program kör jag direkt från toolbaren från DOpus. bild och förklaring i spoiler.

Först ett autohotkeyskript som öppnar spotify och trycker play (varför har inte spotify play direkt???)
Sedan genvägar till philips hue lampor vänster musknapp öppnar huetro, höger knapp tänder/släcker allt genom huetro
Tredje. öppnar notepad++
fjärde kommer det en undermeny där jag har olika program och filer som jag vill komma åt snabbt.

Dold text

Everything verkar sjukt bra så förstår att program använder deras databas.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Du menar på fullt allvar att du ofta sitter och skrollar efter program i start menyn 😄. Dessutom räcker det ofta med en väldigt liten del av namnet eller företagets namn som också ofta finns med i programmets namn så "exakt" är inte rätt.

Antar att du aldrig använt Windows med bara pekskärm? Kanske just stödet för pekskärmar som gjorde att jag faktiskt uppskattade startskärmen i Windows 8/8.1. Sen valde jag Classic Start/Open-Shell för allt annat.

Allt som Windows 8/8.1 faktiskt gjorde bra har 11:an saboterat totalt.

Skrivet av Ratatosk:

Jag tillhör de som verkligen gillad Menyn i Windows 8.1.

Då är vi två!

Permalänk

Nej, jag använder nån Android eller Mac för platta. Fast jag har ingen nu för jag har inte behovet. Jag har aldrig sett Windows som ett pekbart OS och har bara provat det nån gång för länge sen. Tror det var på Win 8 men jag kommer inte ihåg... Win 8 var också kontroversiell för PC-användarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Varför då? SteamOS är tänkt för handhållna enheter eller åtminstone att styras med spelkontroller.

Inte alls faktiskt. Steam OS har ett helt vanligt desktopläge som många skulle känna igen. Sedan finns game mode, men det är väldigt likt Steam Big Picture Mode som redan funnits länge till PC

Det finns nu i öppen beta till PC, vem som helst kan testa

Permalänk
Medlem

ser bättre ut men en banan ser bättre ut än en åsne fisring så det är ingen stor bedrift.

Visa signatur

AMD Radeon RX 6400 - 2k 60 fps - med/high.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Gahhh, är det nått fel i att låta mig själv välja!!!

Just startmenyn i 11 är det som gör mig minst angelägen att uppgradera. Jag har väl 100+ genvägar på min startmeny...vill inte behöva gömma saker i undermenyer. I win 11 skulle det bli total slarvsylta av allting...

EDIT: För övrigt skulle jag tro att den där listan är skapad av AI.

Håller med här.
Nånting jag reagerat på nu när W11 trycks ut i diverse organisationer är att mängden genvägar på skrivbordet ökat dramatiskt.
Snart är vi tillbaka på W95 nivåer

Hade MS släppt W11 utan att förstöra UI't så skulle upptagningen varit nära nog fullständig nu.

Permalänk
Medlem

Linux har ju haft för-confade kategorier på sina "app-genvägar" som sedan indexeras av diverse "startmenyer" i just de kategorierna.
Windows implementerar vad som verkar vara liknande system och folk gnäller, de vill sortera själv! xD
Ja, det kommer säkert en third party "start meny category editor"... lugna ner er!

Sett en del kör med olika sorters startmeny-ersättare och explorer patchers.
Själv rekommenderar jag Startisback/Startallback, men kör för tillfället bara med några windhawk patches.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Linux har ju haft för-confade kategorier på sina "app-genvägar" som sedan indexeras av diverse "startmenyer" i just de kategorierna.
Windows implementerar vad som verkar vara liknande system och folk gnäller, de vill sortera själv! xD
Ja, det kommer säkert en third party "start meny category editor"... lugna ner er!

Själv rekommenderar jag Startisback/Startallback, men kör för tillfället bara med några windhawk patches.

Skillnaden är:

Linux: du kan sortera som du vill
Windows: du kan INTE sortera, och måste ha som MICROSOFT vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Skillnaden är:

Linux: du kan sortera som du vill
Windows: du kan INTE sortera, och måste ha som MICROSOFT vill.

Nu är det ju inte spik exakt hur det fungerar på MS sida men jag har en känsla att det inte blir mer krångligt än på linux att fixa egen sortering.

om jag inte minns fel så på linux måste du redigera .desktop filen vid varje uppdatering alternativt göra script för varje paket du vill ändra som triggas vid uppdatering av det paketet. inte direkt "enkelt" och lagom poweruser. enligt mig!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Nu är det ju inte spik exakt hur det fungerar på MS sida men jag har en känsla att det inte blir mer krångligt än på linux att fixa egen sortering.

om jag inte minns fel så på linux måste du redigera .desktop filen vid varje uppdatering alternativt göra script för varje paket du vill ändra som triggas vid uppdatering av det paketet. inte direkt "enkelt" och lagom poweruser. enligt mig!

Minns inte, men antingen stod det i artikeln, eller bland de första kommentarerna.

på microsoft så gär den efter json-filen, och du är tvingad till den sorteringen. Så vill du ändra sorteringen, så måste du först leta upp den megastora filen, sedan flytta runt i json-strukturen. Sedan kan den filen skrivas över av windows update osv.

I linux så flyttar/ändrar du en genväg, så ligger det kvar

Permalänk
Medlem

Om jag tolkar det rätt så läggs alla program automatiskt på startmenyn, det tycker jag låter dumt också. Jag vill rensa den och välja exakt vilka saker jag själv ska ha där.

Dock kan jag missförstå det och endast det man själv väljer hamnar på startmenyn, men det tror jag när jag ser det

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Utifrån min erfararenhet, så beror detta helt på hur du valt att installera programmen samt vilka miljöer du använder dig av.

Har hittills bara behövt peta i .desktop en gång för att få till en icon för ett manuellt installerat program.

ArcMenu kör sortering enligt .desktop vad jag vet, men Gnome Shell i sig låter mig gruppera allt efter eget tycke och smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Utifrån min erfararenhet, så beror detta helt på hur du valt att installera programmen samt vilka miljöer du använder dig av.

Har hittills bara behövt peta i .desktop en gång för att få till en icon för ett manuellt installerat program.

ArcMenu kör sortering enligt .desktop vad jag vet, men Gnome Shell i sig låter mig gruppera allt efter eget tycke och smak.

Iaf i kde, så tittar "menyn" på informationen i .desktop-filen, för vilket kategori den ska ligga i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Bra att veta. mest kört kde plasma om jag rört linux senaste tiden.

Aldrig brytt mig om att ändra runt i kategorierna det var vl typ 10 år sedan man hade kompilerat något från source och det hamnade i "other". det fanns nån editor till menyn i uh... openbox? lxde? men den var inte direkt intuitiv.

Default brukar vara bra nog och man använder ändå 99% sökfunktionen om det är windows eller något linux DE. så ser inget problem med det på wind00s heller lol.
De 10 program jag startar/stoppar mest har jag i pins antingen på start eller aktivitetsfältet.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Annars har jag ett radikalt förbättringsförslag till microsoft. Ett system med kategorier i startmenyn som fungerade väl.

Permalänk

Nä, det var hemskt... Söka tar en bråkdel av tiden och man använder inte musen.

Visa signatur

Permalänk

Var tvungen att testa och "Scandisk" finns kvar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Söka tar en bråkdel av tiden och man använder inte musen.

Ja, det du säger är korrekt. Och det är också helt meningslöst om man inte vet exakt vad man letar efter.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Ja, det du säger är korrekt. Och det är också helt meningslöst om man inte vet exakt vad man letar efter.

Eller som jag: jag vet var mina program ligger baserat på ikon och plats på ikonen på startmenyn

Vilket alltid gör det jobbigt när nån av barnen råkat flytta en ikon ett steg åt sidan...startar alltid fel program när det händer.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Skrivet av osgorth:

Om du kollar min bild ser du att så inte är fallet... Det finns inget som heter scandisk... Jag kommer dessutom ihåg vad mina program heter. Sannorlikt går det tom snabbare att söka upp vad det heter på nätet och sen söka än att använda musen för att gå tre menyer ner. Eller är det så att du vet exakt var det ligger? 😄

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Om du kollar min bild ser du att så inte är fallet... Det finns inget som heter scandisk... Jag kommer dessutom ihåg vad mina program heter. Sannorlikt går det tom snabbare att söka upp vad det heter på nätet och sen söka än att använda musen för att gå tre menyer ner. Eller är det så att du vet exakt var det ligger? 😄

Hehe, ja jo. Jag tänkte mer att "jag vill se vilka 'Accessories' som finns", dvs jag vet inte riktigt vad jag letar efter men om jag får det presenterat för mig så kanske jag hittar rätt. Svårt att söka fram sånt!

Sen har du ju vad @FX9 nämner också: man kan ju memorera en bestämd placering av shortcuts/ikoner, och det blir undermedvetet klickande när man är ute efter något specifikt. Det får jag nog erkänna är rätt vanligt, iaf i mitt beteende.

Faktum kvarstår dock: vet man vad man letar efter går det ju helt klart snabbare att söka, som du säger - och det gör jag också.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS