Så fick man ett återfall … Commodore C64 C

Permalänk
Medlem

Så fick man ett återfall … Commodore C64 C

Skulle ju ligga lågt med sånt här, så dyker det upp i närområdet för 800 spänn med kartong i lokala Facebook loppisen…

Kartong i hyggligt skick:

Med liten s/v husvagns TV:

Med en testapparat från Televerket rundradio:

C64an i barndomen rullade ofta med en gul liten portabel svartvit TV, spelen ser helt ok ut på liten monokrom skärm faktiskt. Men har även testat på 55” via RF, funkar helt ok.

Fick med klassiska bandaren och en hög med ”blandband” med div olika turboversioner.
Det allra mesta jag laddat har fungerat lysande.
Enda mysko är att kasetternas uppskrivna räkneverk inte stämmer med verkligheten, kan de vara sparade i annan bandare med annan utväxling på räkneverket ?

Fick även med två Suncom stickor, ena funkar bra, andra behöver nog rengöring.

Blåste ur maskinen och böjde till plåten så den ligger på alla stora chip, borde nog byta kylpasta så småningom…

Nätdelen ger 5,25V helt obelastad, något högt men borde sjunka under last? Tips på bra mätpunkt under drift?

Frågan är ju vad nästa tillbehör blir..
Någon som provat SD2IEC ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Saknar även ”rätt” antennsladd, men visst är det en standard RCA kontakt i datorn ? Tänkte att man kan klippa en antennsladd och löda på en RCA istället.

Har kört med sladden liggandes löst i porten, funkar men känsligt…!

Sladden från ett NES blir totalt värdelös bild, kanske är den fördelaren gjord för en annan frekvens ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Enda mysko är att kasetternas uppskrivna räkneverk inte stämmer med verkligheten, kan de vara sparade i annan bandare med annan utväxling på räkneverket ?

Jag hade en c64,bandare med justerbart huvud med en knopp, farsan hade en c64 med bandare utan justerbart huvud så man fick pilla med liten skruvmejsel i ett hål för att justera det.
Och en 3-4 kompisar hade c-64 or.
Vad jag kommer ihåg så stämde räkneverken väldigt bra mellan alla dessa 5-6 olika bandstationer.

Min gissning är att drivremmen slirar lite på tex remskivan till banddriviningen men inte på motorn/räkneverket.

Har även för mig att jag sett två olika bandstationer där en rem gick till bandet och en annan rem gick till räkneverket och då kan ju en slira medans den andra inte gör det.
Men kan he fel och att det var så i nån annan bandspelare till dator/stereo som jag haft isär!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Älskar den där testapparaten, tror du postat den tidigare?

Angående sd2iec, jodå, har provat, men det är långt från perfekt.

Har du en gammal RPi över och fixar lite enkel lödning så är Pi1541 ett mycket bättre alternativ. Personligen använder jag en gammal Pi1B som annars bara hade samlat damm till det, dock är reservationen där att man måste ha ett exemplar som klockar bra. Min erfarenhet är att den inte hinner med i timingen under 1000 MHz. Det säkra valet är att köra med en Pi3.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Nätdelen ger 5,25V helt obelastad, något högt men borde sjunka under last? Tips på bra mätpunkt under drift?

Grattis till trevligt inköp!

Är det orignal-nätdel så koppla ur den direkt och använd den inte igen, köp en ny istället. Gamla nätagg riskerar att den käkar upp din fina c64c och det är onödigt.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Saknar även ”rätt” antennsladd, men visst är det en standard RCA kontakt i datorn ? Tänkte att man kan klippa en antennsladd och löda på en RCA istället.

Har kört med sladden liggandes löst i porten, funkar men känsligt…!

Sladden från ett NES blir totalt värdelös bild, kanske är den fördelaren gjord för en annan frekvens ?

Japp, det är en RCA-kontakt. Det kommer fungera utmärkt att löda på RCA-kontakt i ena ändan av en TV-antennsladd.

Annars kan du ju få ut komposit via AV-kontakten (8pin 262 graders DIN på baksidan) för ytterligare lite bättre bildkvalitet. Det finns också en något off spec S-videosignal tillgänglig om man hellre vill, som dock bör behandlas innan man trycker in den i TVn.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Kul att du tjackat en 64a! Det finns en uppsjö med hårdvara för lagring/överföring av filer. Vet du med dig att du faktisk kommer använda datorn (och inte bara testa lite för nostalgins skull) så är det _överlägset_ att införskaffa ett ultimate-II+cartridge. Det emulerar cykelexakt en diskdrive (och bandare och alla möjliga cartridgar som the final cartridge III, action replay osv osv), vilket gör det som en dans att föra över filer via tex usb-sticka, och klarar såväl moderna demos som klassiska spel, även nätverk osv.
https://ultimate64.com/Main_products

Att använda band och disketter är kul ett kort tag, men när man vill spana in demos från senaste demopartyt eller vill ha tillgång till alla gamla spel, då är det inte ens jämförbart i smidighet med en modern lösning med usb-sticka. Finns ju billigare alternativ än ultimate II, men beror dom sagt på hur pass mycket man kommer använda grejjerna, och det är nog den bästa enskilda prylen jag införskaffat mig gällandes retrodata.

Det finns moderna lösningar för hdmi-itgång osv, men med dina chefiga gamla skärmar kanske det inte behövs i första hand. Vill du lättsamt få lite kontakter för ljud/bild (tex s-video) kan du införskaffa en sån här:
Https://www.ebay.de/itm/325538104966

Bortsett från en diskdriveemulerare, så behöver du ju egentligen bara ett par schyssta jojjar och ev. en psu-saver som skydd mellan din gamla psu och datorn. Finns också moderna psuer som är säkrare än de gamla. Savers kan du säkert hitta på ebay, eller tex https://www.demand.nu/retrotech/c64saver.html.
Ska du däremot bara testa lite för nostalgins skull, och tror att det inte kommer bli så många kvällar du kommer använda datorn i verkligheten så går det att köra på med gamla psun också. Visst finns det de som har bränt ett moderkort med gammalt psu, men de allra flesta har trots allt inte det så det bli väl isåfall en kalkylerad liten risk under de timmarna. Själv kör jag numera med saver, men har/har haft uppemot 8-10 64or och lika många psuer och aldrig lyckats bränna ett kort från psun under alla år utan saver...

Det du dock behöver, oavsett själva datorn är ett par feta högtalare(/lurar)! Sid-chipet är ju makalöst, och det finns så satans mycket bra musik komponerat under årens lopp.

Filer slangar du från överallt, men
Csdb.dk
Lemon64.com
är bra ställen att börja på om du inte vill ladda ner gigantiska samlingar det första du gör.

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0