Sålt bil privat där köparen vill ha ersättning/reklamera bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

”Har du sålt bilen i ”befintligt skick” kan köparen inte räkna med att bilen är felfri. Men även om du säljer bilen i ”befintligt skick”, kan du inte frånsäga dig allt ansvar. Känner du till fel på bilen är du skyldig att informera köparen om det.

”Köparen har rätt att klaga och ställa krav på dig om:

• bilen inte stämmer överens med de uppgifter du lämnat, till exempel om vilken utrustning som ingår i köpet

• du undvikit att berätta något viktigt om bilen du borde känt till, till exempel ett fel på bilen

• bilen är i mycket sämre skick än vad köparen kunnat räkna med utifrån det pris köparen betalade.

Upptäcker köparen fel på bilen du som säljare borde informerat om, är det köparen som ska bevisa att det finns sådana fel. Kan köparen inte bevisa det är du inte skyldig att hjälpa köparen.

Enligt köplagen har köparen rätt att reklamera (klaga på fel) i två år. Men köparen måste alltid reklamera inom skälig tid efter felets upptäckts eller felet borde upptäckts.”

Från: Konsumentverket

Du fetmarkerar "Känner du till fel på bilen är du skyldig att informera köparen om det".
- TS har inte haft problem med turbon och även felsökt med felkodläsare och alltså har inte TS agerat i ond tro eller vilselett köparen tolkar jag det som.
- TS har inte undvikit att upplysa om felet, för han hade aldrig problem med turbon.
Sista är lite svårare, är priset rimligt till förhållande till skicket? Då måste man ha mer info.

Sen detta: "Upptäcker köparen fel på bilen du som säljare borde informerat om, är det köparen som ska bevisa att det finns sådana fel. Kan köparen inte bevisa det är du inte skyldig att hjälpa köparen."
- TS hade inte problem med turbon och är upp till köparen att bevisa att TS inte informerade om detta och att den var dålig redan vid köpet. Här tar man hänsyn till bilens ålder och skick, en bil med nästan 30.000 mil på mätaren så kan man inte förutsätta att allt är perfekt. Köparen bör, med tanke på ålder och miltal, göra en mycket mer omfattande besiktning vid provkörning.

Det är väldigt höga beviskrav för att köparen ska få rätt, även om man har rätt att hävda ett fel i varan och klaga så betyder inte det att man har rätt.
TS kan säga att turbon fungerade när bilen såldes och det är upp till köparen att bevisa motsatsen.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

”Har du sålt bilen i ”befintligt skick” kan köparen inte räkna med att bilen är felfri. Men även om du säljer bilen i ”befintligt skick”, kan du inte frånsäga dig allt ansvar. Känner du till fel på bilen är du skyldig att informera köparen om det.

”Köparen har rätt att klaga och ställa krav på dig om:

• bilen inte stämmer överens med de uppgifter du lämnat, till exempel om vilken utrustning som ingår i köpet

• du undvikit att berätta något viktigt om bilen du borde känt till, till exempel ett fel på bilen

• bilen är i mycket sämre skick än vad köparen kunnat räkna med utifrån det pris köparen betalade.

Upptäcker köparen fel på bilen du som säljare borde informerat om, är det köparen som ska bevisa att det finns sådana fel. Kan köparen inte bevisa det är du inte skyldig att hjälpa köparen.

Enligt köplagen har köparen rätt att reklamera (klaga på fel) i två år. Men köparen måste alltid reklamera inom skälig tid efter felets upptäckts eller felet borde upptäckts.”

Från: Konsumentverket

Irrelevant eftersom TS enligt egen utsago inte hade problem med turbon när bilen såldes. Det var inte heller något köparen kunde se trots felsökning med dator på plats.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design North Grafikkort: Radeon 9070 XT Red Devil CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: Seasonic Focus GX 850

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

För egen del hade jag troligen gjort ungefär så här:

1: Jag hade bemött köparen på ett vänligt men bestämt sätt. Troligen via SMS då dessa går att spara för framtiden ifall det skulle behövas för bevisföring.

2: Jag hade påmint och förklarat för köparen att bilen är från 2014, dvs. 11 år gammal och att den har rullat 28 500 mil vid köpetillfället.

3: Bilen har fungerat mycket väl innan köpet vilket köparen har fått information om.

4: Jag skulle även påminna köparen om att den har tittat, provkört och undersökt bilen betydligt noggrannare än vad privatpersoner normalt brukar göra med bilar som har rullat så pass mycket som 28 500 mil och är 11 år gammal. Inga fel upptäcktes vid detta tillfälle och köparen accepterade uppenbarligen bilens skick eftersom den köpte bilen.

5: Jag skulle påminna köparen om att en köpare av en begagnad bil som är 11 år gammal och som dessutom har rullat 28 500 mil vid köpetillfället helt enkelt bör förstå att fel kan uppstå och att man inte kan räkna den som "nästan ny" och att garantier omöjligen kan ges. Bilköp av äldre bilar är helt enkelt en risk för köparen, trots köparens undersökning och trots att säljaren har varit öppen och ärlig utan något ont uppsåt.

6: Jag skulle sedan skriva till köparen att jag är ledsen å dennes vägnar, men hoppas att den får en smidig lösning på bilens fel och önska den lycka till fortsättningsvis. Men att jag nu härmed anser denna bilaffär som helt avslutat.

Om köparen skulle stå på sig och tigga efter ytterligare mer efter detta SMS (eller mail) så skulle jag nog troligen bara ignorerat det eftersom jag redan tidigare har berättat att jag ansett affären som avslutad.

Lyck till!

Detta är typ exakt vad jag gjort fast över telefonsamtal.

Han verkade ändå förstå mig lite men vill ändå inte ge sig, men jag var tydlig att detta är min ståndpunkt i det hela. Så får se vad som händer, han sa att han skulle hem och kika lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är väll bara köpa en odb2 dongel och random gratis app? Bilen är ändå från 2014. Vet inte om det går på helt nya bilar längre?

Alla nya bilar (åtminstone med förbränningsmotor) måste ha OBD-II/EOBD. Om du har sett Björn Nyland så brukar han ha saker uppe i grönt på en telefon om batteriet och det kommer också ifrån OBD-porten. Sedan går ju inte allt att göra utan tillverkarprogramvara, men det är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aannddrreeas:

Han verkade ändå förstå mig lite men vill ändå inte ge sig, men jag var tydlig att detta är min ståndpunkt i det hela. Så får se vad som händer, han sa att han skulle hem och kika lite.

Well han har haft tillgång till att komma in i datorn vid köptillfället, har ni inte märkt av något fel så tycker jag detta är glasklart, köparen gjorde ett otroligt dåligt köp samt hade otur! köper man en nyare bil som gått närmare 30 000 mil så är det klart som fasen att saker kommer gå sönder! är speciellt med nyare bilar (2008-2010 och nyare) närmare en självklarhet än en risk!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aannddrreeas:

Okej.....jag tycker att du absolut bör ha en eventuell fortsatt kontakt enbart skriftligen! (Om den måste ske alls.)

Att ha all konversation skriftligen är som ett skydd för dig, i händelse av att det skulle behövas framöver. Men förhoppningsvis trillar köparens polett ända ner och inser att det inte finns annat att göra än att bita i det mycket sura äpplet!

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Okej.....jag tycker att du absolut bör ha en eventuell fortsatt kontakt enbart skriftligen! (Om den måste ske alls.)

Att ha all konversation skriftligen är som ett skydd för dig, i händelse av att det skulle behövas framöver. Men förhoppningsvis trillar köparens polett ända ner och inser att det inte finns annat att göra än att bita i det mycket sura äpplet!

Det är sant, bra inflikat.

Förhoppningsvis bör det bli så..

Permalänk
Medlem

Köparen försöker bara mjölka dig på pengar.

Försök inte lösa köparens problem med köparens bil.
Detta öppnar nämligen "förhandlingen" igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Sluta svara bara och blockera alla kontaktsätt. Han har ingenting att komma med, rekommendera han att köpa från bilfirma nästa gång om han vill ha garanti.

Ska lägga till; Börjar han hota med massa dumheter så polisanmäl direkt.

Vad ska köparen polisanmälas för?
Det är inte brottsligt att vara oense och om köparen "hotar" med att driva frågan rättsligt så är ju även det fullt tillåtet.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Det är inte brottsligt att vara oense och om köparen "hotar" med att driva frågan rättsligt så är ju även det fullt tillåtet.

Vad tror du egentligen "massa dumheter" betyder? Att dra någon till domstol är inte dumheter. Att kasta ägg på TS fönster eller sätta en yxa i TS dörr är exempel på dumheter.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Läste du vad jag skrev?

Om han hotar med dumheter.

Jisses vad svårt det ska vara ibland.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Du fetmarkerar "Känner du till fel på bilen är du skyldig att informera köparen om det".
- TS har inte haft problem med turbon och även felsökt med felkodläsare och alltså har inte TS agerat i ond tro eller vilselett köparen tolkar jag det som.
- TS har inte undvikit att upplysa om felet, för han hade aldrig problem med turbon.
Sista är lite svårare, är priset rimligt till förhållande till skicket? Då måste man ha mer info.

Sen detta: "Upptäcker köparen fel på bilen du som säljare borde informerat om, är det köparen som ska bevisa att det finns sådana fel. Kan köparen inte bevisa det är du inte skyldig att hjälpa köparen."
- TS hade inte problem med turbon och är upp till köparen att bevisa att TS inte informerade om detta och att den var dålig redan vid köpet. Här tar man hänsyn till bilens ålder och skick, en bil med nästan 30.000 mil på mätaren så kan man inte förutsätta att allt är perfekt. Köparen bör, med tanke på ålder och miltal, göra en mycket mer omfattande besiktning vid provkörning.

Det är väldigt höga beviskrav för att köparen ska få rätt, även om man har rätt att hävda ett fel i varan och klaga så betyder inte det att man har rätt.
TS kan säga att turbon fungerade när bilen såldes och det är upp till köparen att bevisa motsatsen.

Skrivet av slickipinn:

Irrelevant eftersom TS enligt egen utsago inte hade problem med turbon när bilen såldes. Det var inte heller något köparen kunde se trots felsökning med dator på plats.

TS kan släcka felkoder innan körning. Säger inte att det är fallet men just saying.

Så även om man kör med OBD läsare kan man inte få ut allt.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

TS kan släcka felkoder innan körning. Säger inte att det är fallet men just saying.

Hur snabbt märker man att "laddtrycket till turbon strular"? Borde det inte ha visat sig när köparen provkörde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Hur snabbt märker man att "laddtrycket till turbon strular"? Borde det inte ha visat sig när köparen provkörde?

Nog för att jag har dålig koll på bilmotorer men skulle det kunna vara att problemet märks mest/främst/endast på exempelvis motorväg ?

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Vad tror du egentligen "massa dumheter" betyder? Att dra någon till domstol är inte dumheter. Att kasta ägg på TS fönster eller sätta en yxa i TS dörr är exempel på dumheter.

Såklart men det är ju ingenting i tråden som tyder på något sånt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Tråkigt för köparen, shit happens, men du är home free.

Skrivet av Patrik356b:

Nog för att jag har dålig koll på bilmotorer men skulle det kunna vara att problemet märks mest/främst/endast på exempelvis motorväg ?

Det beror väl på vilken sorts laddtrycksproblem det är, men i normalfallet skulle felet triggas ögonblickligen vid första kraftiga acceleration, lätt att testa, behövs inte motorväg.

Men visst, om det är ett problem som bara uppstår vid viss uppnådd temperatur eller annat tidsberoende så blir det klurigare.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Absolut, men det känns lite kontraproduktivt att ge svar och råd om man har utgångspunkten att TS ljuger.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design North Grafikkort: Radeon 9070 XT Red Devil CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: Seasonic Focus GX 850

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Alla nya bilar (åtminstone med förbränningsmotor) måste ha OBD-II/EOBD. Om du har sett Björn Nyland så brukar han ha saker uppe i grönt på en telefon om batteriet och det kommer också ifrån OBD-porten. Sedan går ju inte allt att göra utan tillverkarprogramvara, men det är en annan sak.

ja mycket måste man idag ha koder till annars är det ajabaja. får hoppas right to repair slår hårt mot bilindustrin som börjar bli löjlig hur svårt det är att laga vissa saker.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Detta är inget du behöver hjälpa köparen med. Men kan förstå att det är jobbigt om de är påstridiga.
Antar att du är ärlig med att den inte hade problem när du sålde. Köparen borde inte köpa en Audi från 2014 som gått 28000 mil och tro att det ska vara en bil utan problem. Man tar en risk, vill man minska risken köper man en ny bil eller i alla fall av en bilhandlare som ger garanti.

Jag kommer aldrig sälja en bil privat igen orkar inte riskera att råka ut för pundare som trådstartaren verkat sälja till eller som jag själv sist jag sålde en bil (som inte var till en vän). Sålde en bil blev dagen efter hotat och köparen stod utanför min port när jag kom hem pga bilen saknade varningstriangel och domkraft. Detta var en Opel Corsa årsmodell 2000 som personen köpte för 5000kr han krävde 500kr annars skulle han "göra något". Betalade för att slippa idioten men borde polisanmält. Och är han så desperat att han köper en bil för 5000kr och sen börjar hota om skitsaker har han det nog inte lätt i livet och det kan jag glädjas åt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Lurig situation skulle jag säga.
Vore jag köparen så skulle jag hävda att säljaren rensat bort kända felkoder innan försäljning.
Och var jag säljaren och inte gjort en fuling så skulle jag anta att köparen pillrat med bilen och fått en felkod.

Just i det här fallet med en bil som gått så långt så måste köparen acceptera att det blir fel på bilen.

Sjukt trökigt med köpare som skall pruta på normalt slitage på gamla bilar.
När jag sålde sist så gnällde "köparen" på i princip all: ytrost på underredesdetaljer, vindrutan var inte perfekt, luktglasen var inte perfekta, etc etc.
Tillslut så tröttnade jag och sa att jag kan fixa upp bilen till nyskick, men då blir priset som en ny bil.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte du har någon skyldighet alls. Så länge du inte uppenbart dolt felet i hopp om att det ska missas så hade bara köparen extrem otur.
Betala absolut ingenting för snart därefter lär säkert fler fel uppstå som de kommer hävda är ditt fel med.

Vi sålde en bil för runt 10 år sedan där vi hade tagit tydliga bilder på att bilen hade repats på sidan som vi själv hade lagat genom att köpa färg för att täcka över. Vi hade även informerat om det i säljtexten.

När vi sålde bilen så var det en rungande snöstorm och säljaren gick runt och lyste på allt med ficklampa och senare tog vi en åktur.
Därefter betalade köparen och åkte.
Dagarna efter fick vi mejl där de var sura på fläckarna där vi hade lackerat och ville ha prisavdrag.
Vi förklarade tydligt för dem att vi hade bifogat alla bilder med skadan och skrivit ut det och nekade dem.

De hörde som tur var aldrig av sig igen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vore jag köparen så skulle jag hävda att säljaren rensat bort kända felkoder innan försäljning.
Och var jag säljaren och inte gjort en fuling så skulle jag anta att köparen pillrat med bilen och fått en felkod.

Just i det här fallet med en bil som gått så långt så måste köparen acceptera att det blir fel på bilen.

Sjukt trökigt med köpare som skall pruta på normalt slitage på gamla bilar.
När jag sålde sist så gnällde "köparen" på i princip all: ytrost på underredesdetaljer, vindrutan var inte perfekt, luktglasen var inte perfekta, etc etc.
Tillslut så tröttnade jag och sa att jag kan fixa upp bilen till nyskick, men då blir priset som en ny bil.

Då skulle jag som säljare be dig bevisa vad du påstår att du har en grund för det.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Då ser man att körcyklerna inte är genomförda. Minns inte vad de heter i OBD, men det går att se om det inte körts klart.

Edit: Är "Readiness Monitor" jag syftar på.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hur skulle du gått tillväga för att bevisa det?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Ja självklart kan han ha gjort det, men allt som oftast så uppenbarar sig felkoder där det är problem med motorstyrning, turbo mm direkt eller inom väldigt kort tid. Sen kan det även vara ett fel som uppenbarar sig i väldigt specifika situationer förstås, det ska man inte utesluta.

Här har köparen felsökt själv med dator innan köpet så då kan man se tidigare felkoder om man har en mer avancerad variant. Sitter han på en för 300kr no-name skräp, ja då får man skylla sig själv lite grann om man tror den ska göra någon nytta.
Detta tolkar jag som att det blir ännu större bevisbörda som åläggs på köparen att visa felet fanns vid köpet.

Citat:

Köparen som var här kollade på bilen, körde bilen och till och med felsökte bilen med dator innan köp

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

På min bil, dock bensinare samt mycket mindre motor (Saab 9-3 1.8t chippad till 260hk), så märker jag de ganska snabbt. Dels plinga de till och får upp meddelande i färddatorn att "begränsad prestanda" samt att bilen går som en påse nötter - dvs skakar och misständer ganska mycket och att den saknar ork och drivet.

Har hänt en gång när att en slang satt lös, gick knappt att köra bilen, ens i nedförsbacke. När jag satte fast slangen med klämman igen och nollade felkoderna så kom prestandan tillbaka å allt var som vanligt.

Och,absolut, de BÖR har visat sig när han provkörde bilen men inte helt säkert.

Visa signatur

Data: Ryzen 7 5800x, Corsair DDR4 2x16GB 3600MT/s, PNY RTX 3070Ti, 1x1TB nvme, 1x2TB nvme.
Laptop: Apple MacBook Air m2 - 512GB+16GB
Spelkonsoler - Nintendo Switch OLED, Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

Inte riktigt, jag har varit med om liknande upplevelse som köpare och det är ganska precis raka motsatsen som du beskriver.

Som säljare har du rätt att få ersättning för att åtgärda fel eller få häva köpet. Fel som du kan upptäcka vid en okulär besiktning på plats är en sak men dolda fel som du inte kan undersöka på plats är du som säljare skyldig att ta ansvar över i upp till 6 månader.

Du menar nog köpare, ovan. Men dolda fel är inte samma sak som fel som uppstår efter köpet. Eftersom köparen kollade felkoder och turbon inte noterades är det högst sannolikt ett nytillkommet fel. Något säljaren ska bestrida och då får köparen gå till tingsrätten.

Permalänk
Medlem

Köparen kanske har chippat den och så har den gått sönder och skyller på dig.
Bilen är hans nu och inte ditt bekymmer.

Mvh

Permalänk
Medlem

Vem tusan köper en bil som gått 28 tusen mil och sen efter en vecka har mage att klaga att nåt gått sönder? suck

Permalänk
Medlem

Har bilen gått så långt får man ju räkna med att det kan finnas problem. Speciellt om det är originaldelar som suttit sen bilen levererades av bandet.

Är det turbostrul hade han/hon märkt det direkt, lätt sätt att testa: Kör bilen och varva den tills turbon används, kolla om det ryker etc, då ser du om det strular. Detta är inte du OP som har ansvar för om du inte sagt/skrivit det. När du köper en vara är det köparen som har ansvar att granska att allt fungerar, vilket... Inte verkar som att individen gjort.

Sen är bilen inte ny, du kan logiskt sätt inte begära att den ska "funka" som en ny bil OM inte säljaren skriver tex "Fullt renoverad och ombyggd motor/låda och diffar, allt gjort själv :D" Det är en helt annan sak, tråkigt OP... Slutade hålla på med hobbyn "bilar" enbart för sånt här. När okunniga börjar jiddra för dem har 0 koll vad dem köpt.

Hoppas det löser sig, annars så kan du åberopa detta: Att du sålt bilen i befintligt skick, och det inte varit något fel när du använt/kört bilen. Sen har köparen ingen ångerrätt om ni inte skrivit det i text.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.