Bahnhofs vd: Hyresgäster betalar orimligt mycket för bredband

Permalänk
Skrivet av Waliant:

De bytte namn för att EQT fusionerade IPO med danska Globalconnect och norska Broadnet. IPO levde sen kvar som rent varumärke ett tag. Men visst, varumärket i sig var kört i botten.

Det är ett riskkapitalbolag som kräver vinst. Extremt vinstdrivande. Telia mobila bredband finns men dom körde deal för de som är i stadsnät, vilket visar på pappret hur mycket är relationsavgiften.

Permalänk

Jag förhandlade 1Gbit för 89 kr i månaden för mina medlemmer i den fiberföreningen jag drev med andra i stadsdelen. Samma internet via bredbandsval.se 650 kr.
Stadsnäten i Sverige har prismässigt blivit perverterad. Och du betaler ockerpriser för internet oavsett vilken leverantör du väljer på bredbandsval.se.

Permalänk

Vem som håvar in pengarna är jag inte säker på, men i förra brf:en jag bodde i, hade vi från början individuella avtal. Då betalade jag strax över 300 kr/mån för 100/100. Något år senare skaffat vi gruppanslutning i föreningen, och betalde då 150 kr/mån för 1000/1000. I bägge fallen var det samma fiberleverantör, det öppna stadsnätet, osäker på vem som lade på de extra kostnaderna för det enskilda abonnemanget, eller om bägge parter lade på extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

EQT äger också GlobalConnect. De har chockhöjt bredbandspriserna i alla stadsnät som drivs av GB främst i 100-250mbit hastigheterna. Kommunerna verkar gilla att denna monopolsituation. Se bara på elnätägarna!

EQT ägde alla dessa tre bolag innan fusionen.

Situationen med fibernät är både bättre och sämre än elnätet. Bättre för att det, oftast, finns alternativ ex mobilt bredband eller Starlink. Sämre för att marknaden fortfarande är helt oreglerad, dvs närägarna kan ta vilket pris de vill. Reglering är dock på gång hos PTS för villafiber. Detta kommer dock inte hjälpa lägenheter.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Skrivet av Waliant:

EQT ägde alla dessa tre bolag innan fusionen.

Situationen med fibernät är både bättre och sämre än elnätet. Bättre för att det, oftast, finns alternativ ex mobilt bredband eller Starlink. Sämre för att marknaden fortfarande är helt oreglerad, dvs närägarna kan ta vilket pris de vill. Reglering är dock på gång hos PTS för villafiber. Detta kommer dock inte hjälpa lägenheter.

Mobilt bredand och andra liknande är så mycket sämre alterarnativ så jag förstår inte varför du tar upp det. Men bra att PTS kanske börjar göra något åt det.

Permalänk
Medlem

Har Bahnhof (fiber) i hyresrätt, betalar 549kr/mån. Kollade i grannhuset som är bostadsrätt. Samma leverantör och hastighet 399kr/mån

Permalänk

Inte i Sverige förvisso men betalar 99€ /mån för 10/10Gbps på Åland, 20€ mer än 1/1Gbps. Detta är i egnahemshus.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Mobilt bredand och andra liknande är så mycket sämre alterarnativ så jag förstår inte varför du tar upp det. Men bra att PTS kanske börjar göra något åt det.

Jag håller med i tekniskt avseende, mobila lösningar är - och kommer antagligen att vara länge än - sämre än fiber. Men jag säger ändå som jag brukar, det beror på vad man har internet till. För den som ser lite TV (i synnerhet om man nöjer sig utan 4k), betalar räkningar, läser mail och hänger på Sweclockers är det ofta tillräckligt, om man har rimligt avstånd till masten. Så det kan vara värt att titta på, om man tycker fibern är dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

För många räcker mobilt bredband ändå bra. Kanske inte för den vansinnigt teknikintresserade, men Gunilla 58 som bara tittar på Netflix och spelar online-bingo behöver knappast fiber.

För egen del kör jag mobilt bredband 3-4 mån per år när jag sitter ute i sommarstugan. Fungerar hur bra som helst. Netflix, YouTube, casual spelande, jobb. Aldrig några problem. (Men kanske inget jag vill tryhard:a CS med.)

Mycket möjligt att jag övergår till enbart mobilt bredband framöver. Just nu är det inte aktuellt eftersom jag har jag pris på 100/100 i Sundbybergs stadsnät, men om priserna börjar spåra ur där säger jag tack och adjö.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Roliga är när man har det sämsta av båda världar. Endast en operatör med fiber och höga priser. Antar det är för att de drog in kablarna och har ensamrätt i X antal år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

För många räcker mobilt bredband ändå bra. Kanske inte för den vansinnigt teknikintresserade, men Gunilla 58 som bara tittar på Netflix och spelar online-bingo behöver knappast fiber.

För egen del kör jag mobilt bredband 3-4 mån per år när jag sitter ute i sommarstugan. Fungerar hur bra som helst. Netflix, YouTube, casual spelande, jobb. Aldrig några problem. (Men kanske inget jag vill tryhard:a CS med.)

Mycket möjligt att jag övergår till enbart mobilt bredband framöver. Just nu är det inte aktuellt eftersom jag har jag pris på 100/100 i Sundbybergs stadsnät, men om priserna börjar spåra ur där säger jag tack och adjö.

Qomviq ex.tar 399kr för upp till 100 Mbit/s,inte så billigt.

Permalänk
Medlem

Också kul med de som säger kör mobilt istället,ni vet vad som händer när flera använder tjänsten? 🤔 Det blir katastrof på hastigheten

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

Detta är i egnahemshus.

Älskar Finlandsvenska. <3 Direkta översättningar av finska ord till svenska.
Ingen i Sverige säger Egnahemshus.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Älskar Finlandsvenska. <3 Direkta översättningar av finska ord till svenska.
Ingen i Sverige säger Egnahemshus.

Kanske inte så vanligt längre men det fanns definitivt en stark egnahemsrörelse tidigare i sverige.
Ett exempel:
Landala Egnahem

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

Sant, jättebilligt är det inte.

Jag kör ett 200 gb/mån abonnemang i mobilen och har ett extra simkort som delar internet till datorerna. På så sätt blir det två flugor i en smäll-känsla. Men så klart inte en lösning som passar alla (200 gb är ju ganska lite).

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

inte kollat hela tråden men kollat då och då, https://bredbandsupproret.se länkades i Inets stream senast och är basicly några som samlar underskriver emot vad jag tolkar är precis det tråden handlar om

Permalänk
Medlem

Jag betalar numera dubbelt så mycket för 100/100 i jämförelse med min förra bostad där jag hade 250/250.
Är tvingad att använda en lokal internetleverantör som är svindyr.

Visa signatur

Emmy Rossum Is The Goddess Of Music

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Såhär ser det ut för mig. Bahnhof 100/100, hyresrätt.

<Uppladdad bildlänk>

I mitt fall är det Globalconnect som höjer. Kommunen svär sig fria...

Jag har samma problem med Open infra. Oklart hur man kunde tycka det var en bra idé att privatisera kommunikationsnäten… dom borde ägas statligt utan vinstintresse.

Har pratat med tre operatörer vid black Friday förra året och samtliga motiverade prissättningen med att Open infra både höjt priserna mot dom, samt tar den större delen av kakan.

Det behövs nån sorts reglering kring hur mkt betalt en KO kan ta.

Permalänk
Medlem

När vår bostadsrätt förhandlade kändes det som leverantörerna sprang på varandra för att sänka priserna. Så det är ju konstigt att hyresrätterna inte kan förhandla ner priserna. Men de kan väl kanske inte tvinga på internet till alla (?)

Vi betalar 169 kronor för tv lagom och 1000/1000 i vår BRF. Vår BRF består av bara 23 medlemmar. Då borde ju ett hyresbolag kunna få samma eller lägre priseer?

Permalänk
Medlem

https://bredbandsupproret.se

Bara hoppa in och skriva under.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Oxies Husse:

När vår bostadsrätt förhandlade kändes det som leverantörerna sprang på varandra för att sänka priserna. Så det är ju konstigt att hyresrätterna inte kan förhandla ner priserna. Men de kan väl kanske inte tvinga på internet till alla (?)

Vi betalar 169 kronor för tv lagom och 1000/1000 i vår BRF. Vår BRF består av bara 23 medlemmar. Då borde ju ett hyresbolag kunna få samma eller lägre priseer?

Du kan inte på något sätt jämföra en bostadsrätt med 23 innehavare med en styrelse med ett hyresbolag med hundra eller tusentals innehavare som inte har någonting att säga till om.

En hyresgäst kan klaga till sitt hyresbolag hur mycket hen vill men hyresbolaget har ingen som helst skyldighet att bry sig vad hyresgästen tycker. Speciellt om hyresbolaget använder kommunens stadsnät som också hyrs ut till privata aktörer som säljer sina tjänster. Det är för mycket mellanhänder och jag tror inte hyresbolag har någon lust att lägga resurser på sådant.

Hyresgäster till skillnad från bostadsrättsägare har ingenting att säga till om till skillnad från bf eller villaägare förutom att de också är en betydligt starkare ekonomisk grupp. Det finns inga rättigheter för hyresägare.

Det finns bara ett sätt och det är att ändra lagen annars kommer det inte hända någonting. Prisdifferenserna för bredband kommer fortsätta växa mellan hyres och bf och villaägare.

Det är tyvärr så verkligheten ser ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Har bott i tre olika hyresrätter senast med privata aktörer. Stora bolag. Har varit låst vid Telia på alla tre ställena. Betalar nu 589:- för 150/150 hos Telia. Telia har blivit så fula också att man får rabatt bara i 6 månader men låser sig i 12 månader. så man måste räkna ut vad det blir på hela året. Ett antal gånger innan har jag lyckats få ner det vid BF til 299-349:- men nu stoppade de det sist.

Grabben har bara Tele2 (comhem) och kan bara ha det hos sig. betalar i stil med vad jag betalar men gick upp till 1000 ner 100(kanske) upp. De ökar de slöare abben så mycket så man tycker det är värt att betala för de snabbare eftersom skillnaden inte blir så mycket.

När jag var sekreterare i en bostadsrätt kunde jag förhandla om riktigt bra priser med dåvarande comhem på tv och bredband för alla i bostadsrätterna.

Det måste göras något för att motverka denna snedvridna kostnaden för bredband.

Jag skall flytta till en lägeheten som har bara Telia klickade på en knapp de ringer upp fick prata med någon fick ett erbjudande 409 kr för 1000/1000 binding ett år.
Betalar idag hos Tele2 har 500/500 och betalar 509 kr

Permalänk
Medlem

Gruppavtal bostadsrätt, TV (bas), bredband 1000/1000 och telefoni, 115kr per lägenhet och ingår i avgiften. Telia

Permalänk
Skrivet av Oxies Husse:

bero på vart du bor ju. vem vill låsa sig på en operatör. det jobbiga med att låsa sig på en operatör, är ju du själv inte kan välja vad du vill ha. vet av andra hyresbolag, som låst sig till telia och andra. skulle aldrig vilja ha någon annan en bahnhof här, för jag bry mig om min data och fritt nät, där dom inte blockar saker och ting på nätet ju. som andra operatör redan gjort och bahnhof vägrar göra. det gillar jag, alltså fritt nätet. plus, inte alla bolag som vill gör det som du säger med, många privat hyresvärdar och bolag, vill inte lägga pengar på det hela med. bra exempel på det är min egna hyresvärd, som det tog över 3års tid innan han drog in fiber. det grävde ner kabel till tomten. men kabel låg ute och ihop rullad i över 2års tid. men hyresvärd vart tvungen sen. allt för jag var den ända som körde ADSL i hela huset, och det var så mycket krångel med den gamla kabel. det gjorde att hen till slut, fixa in fiber kabel. alltså efter 2års tid, för problem låg på hens sida och då hade hen måste stå för det. trots jag var den enda som använde det, jag vägra köra 4G, som alla andra gjorde i huset. fast lina ska det va, punkt slut. tänker inte betala flera 1000kr för nätet varje månad, därför jag vägra 4G. som alla andra körde förut. körde ADSL och hade mycket problem, så som när det regna. då kunde mitt nätet brytas, lika dant om det hade vart fuktigt ute eller regnat och blev för kallt. då sluta det med och funka. värsta tiden var vi hösten och vår tiderna. då kunde jag vara utan nät, cirka 3-4 gånger i veckan. som med kunde va allt från 8timmar till 2 dyng. allt för det var problem med kabel. men på grund av uttag fanns i lya då, så måste hyresvärdarna underhålla dom enligt reglerna/lagarna. så på grund av det och jag var den ända som använde det. så hade det kostat med och fixa det, än att fixa in fiber.
det finns hyresvärdar som inte vill lägga ner pengar, som det måste göra och det kan och kommer göra att visa inte vill eller kommer göra det hela. sen när nya hyresgäster flytta in, så klagade en med på fiber kabeln, låg ute med. där av med därför, med den kom in till slut efter 3års plus. det grävde med av min kabel, när det satt ner fiber med. det gjorde att det måsta laga den, för jag använde den. så ny ligger det både fiber och en fixad koppar kabel i marken utan för med. mycket som hände under den tiden, som gjorde att alla inblandade till slut fixa in fiber, för det hade måsta bråka med mig annars. och jag tvekar aldrig tar det högre upp. det visst, många dom inblandade med. har gjorde det för, och fått rätt då och det gjorde att kommun måsta fixa saker och ting. samma sak gäller min hyresvärd, som med har fått hosta upp mer pengar, än vad hen måsta innan och hen hade gjorde det från början. här använder man sin rätt och gör det fullt ut med då. väldig få gånger man klagar, men när jag klagar. då är det på allvarliga nivåer. fix för 4årsen rätt, i en sak mot min hyresvärd, som gjorde att jag slapp betala hyra på 6månader. hade hyesvärden fixat det från första början när allt uppdagades, så hade hen inte behöva slänga ut så mycket pengar som hen måsta göra sedan. med det sagt, så menar jag åter igen inte alla som vill lägga ner pengar. dom vill bra tjäna pengar och sko sig på andra ju. så jag förstår att vissa, hyresvärdar eller bolag inte vill och tänker inte. på grund av det kostar dom pengar, tros det inte kostar dom mycket alls, med mera. det är för jävligt, att det ska va så. men men sådant är livet... =/

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 2st Kingstone Fury Renegade 2TB, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem

309 för 100/100, kommunal hyresvärd, när jag bodde i BRF för 4 år sedan kostade 100/100 87kr i månaden "ingick i avgiften"

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Bodde tidigare i en stad där området endast hade Telia-nät för fiber, eller Tele2 (comhem) för Koax.
100/100 (högsta alternativet dessutom) fiber kostade 599kr/mån via Telia, eller 499 för 100/10 via Tele2
1200/100 kostade istället 899kr och då fick vi en 4G-dongel för uppkopplingsgarantin.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Efter detta så kollade jag priset på mitt bredband 469:-/mån för 1200 mbit tele2. Dom hade en kampanj för 1000 mbit för 249:-/mån, tecknade det och nu har jag 640 mbit xD ... förut hade jag vid test 950 mbit innan jag gick ner mig till 1000 mbit... vad i helvete tele2. Blir att teckna 500 mbit för 149:- istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

Nej, 399:- är inte asbilligt. Men som med allt annat, så tecknar man när det är nån kampanj! Jag har 249:-/mån för Comviq obegränsad, bundet i två år till feb 2026. Vad som händer därefter får vi se. Troligen kommer jagb att leta upp ett nytt abb. till kampanjpris om de inte kan matcha det.

Skrivet av Swedishchef_90:

Också kul med de som säger kör mobilt istället,ni vet vad som händer när flera använder tjänsten? 🤔 Det blir katastrof på hastigheten

Ja, det vet jag. Så illa är flera år sen det var, men då får jag i värsta fall vänta en stund att se min favoritfilm.

Permalänk
Medlem

Bostadsrätten där jag bor hade tidigare individuella avtal och då betalde jag 329:- för 100/100 Mbit med Bahnhof. Nu har vi äntligen fixat gruppavtal som kommer att börja gälla efter sommaren och då blir det under hundralappen för 1000/1000 Mbit, även det med Bahnhof.

Visa signatur

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda" -- Albert Einstein

Permalänk

här betalar man 438kr för sitt nät, som är Bahnhof.
då är det 250/100, plus deras VPN tjänst. helt okej pris, inte billigast och inte dyrast där jag bor heller.
men men skulle aldrig välja någon annan operatör än Bahnhof här.
alla andra säljer data eller blockar/censurerar nätet ju...=/
det är därför jag aldrig skulle vilja köra något annat än Bahnhof, för det står för fritt nät och uppför sin kunder med.
Bahnhof, är den jag haft mins problem med och som get mig mycket tillbaka. dom har get mig fria månader mycket, när man hade ADSL och hade mycket problem med det. som inte berodde på dom som operatör. utan på problem med kabel där jag bor eller att NÖTERNA, som tekniker vart och fixat i centralen. som gjort att jag fix fel. det som sköter om det här där jag bor, DOM ÄR NÖTER OCH HELT INKOMPETENTA NOLLOR HELA BUNDET...! alla fel och problem, man haft då under den tiden man körde ADSL, så hade jag alltid rätt. 100%, rätt varje gång. alltså när man felmeddelande det hela till Bahnhof....
bästa, var ju när dom drog ut mitt kabel och koppa in grannen på min lina, allt för det stod inte på kablarna i centralen vart det gick någon stan typ. då bröts mitt nät och var utan när i två hela veckor. jag sa redan från start, till Bahnhof när jag ringde att jag tro dom kopplat in grannen på fel lina. vem fasen hade rätt. jo, jag och när tekniker kommer på platsen 2veckor efter åt. så var det samma tekniker, som hade kopplat in min grannen två veckar innan... haha.. xD
JÄDRA NÖTTER HELA BUNTEN... =/ =(
där av och därför jag inte kommer byta till annan operatör någon gång. fick då 1 månad fritt av Bahnhof då, när detta hände när det koppla fel på linan. har fått sådan sjukt mycket av Bahnhof, så där av och därför är jag en stolt kund som Bahnhof kan räkna med tills dom själv slutar med att stå på kunden sida och fritt nätet. när den dagen kommer då kommer jag nog byta, om det finns en annan operatör som gör allt detta. fram tills dess är jag en lycklig och glad å super nöjd kund till Bahnhof, som inte byter....
det får kosta vad det kostar vill, men Bahnhof är fasen snabba och har bäst service man någons har möt på...

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 2st Kingstone Fury Renegade 2TB, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )