Köpråd prisvärd platta främst för video

Permalänk
Medlem

Köpråd prisvärd platta främst för video

Hej på er!

Jag har tröttnat ordentligt på hur seg min Lenovo Ideapad Duet har blivit och kommit fram till att det förmodligen är dags för något nytt. Är nöjd med byggkvalitén på både denna (och Lenovo Yoga jag hade innan), känns riktigt solid. Den är dock alldeles för slö för att ens hantera Chrome OS på ett rimligt sätt, vilket verkligen tär på tålamodet. Har testat att köra PostmarketOS på den och det är märkbart snabbare men klarar inte video på ett rimligt sätt.

Användningsområden:
* Huvudsakligen video (VLC över nätverk eller någon vanlig streamingtjänst) när jag kör på träningscykeln här hemma
* Lättare surfande

Budget: Billig, men ändamålsenligt användbar och inte e-waste om ~1 år. Kan tänka mig begagnad eller refurb.

Märke: Vadsom så länge det är ok byggkvalité.

Operativ: Vadsom, helst inte för bloatat. Alternativt med möjlighet att installera/hacka in något annat OS.

Storlek: Runt 10 tum eller uppåt

Har ingen aning om hur marknaden ser ut eller vad som är bra nu för tiden. Vad rekommenderar ni? Vad rekommenderar ni inte utifrån ovanstående?

Förtydligande
Permalänk
Medlem

Jag skulle säga en begagnad Ipad med en M processor.

Jag är skälv inte jätte glad i deras operativsystem. Men de gör riktigt bra hårdvara, och uppdaterar sin mjukvara under lång tid, så det blir ändå svårt att inte rekommendera en Ipad.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Jag skulle säga en begagnad Ipad med en M processor.

Jag är skälv inte jätte glad i deras operativsystem. Men de gör riktigt bra hårdvara, och uppdaterar sin mjukvara under lång tid, så det blir ändå svårt att inte rekommendera en Ipad.

Har kikat lite på det och billigaste jag lyckas hitta (tips mottages gärna) är ipad air m1 från 2022 för ca ~4000 beroende på version. Av vad jag läst så stödjer apple sina ipads med uppdateringar i 5-6 år efter de kommit ut. Är det prisvärt för resterande livstiden med uppdateringar? Hur är upplevelsen att använda en apple enhet efter 'end of life'?

Permalänk
Medlem

Kolla in nPlayer appen om du köper Ipad. Väldigt bra med nätverks-spelning. Bildkvallen är bättre än många andra spelare. Antar den kör mer avancerade skalnings-algoritmer och dylikt.

Permalänk
Medlem

Tänk på att iPads inte är 16:9 utan 4:3 du får antingen sorgkanter eller måste zooma in.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget?

En ny Samsung Galaxy Tab S9 11" 8GB/128GB kostar just nu 4990:- vilket jag anser prisvärt sett till vad man får, 120Hz AMOLED-skärm vilket är väldigt trevligt och i princip flaggskepps-prestanda i övrigt.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=10159482

Går säkert att hitta till ännu bättre pris begagnat med tanke på att Samsung skickat med dessa på köpet tidigare vid köp av annan produkt så verkar finnas en hel del ute på både Blocket & Tradera. Gäller bara att få ned priset hyfsat vs. nypris. Vissa säljare har nog fel förväntan / prisbild.

Permalänk
Medlem

Hade egentligen tänkt mig minsta möjliga budget men kom fram till att jag verkligen inte orkar något som inte kommer hålla över tid.

Det blev en iPad Air 11' m3 128gb wifi ifrån refurbed.se, i premium skick för 6198kr.

Fick den idag och har inspekterat allt vad jag kan och hittar inte ens minsta antydan till spår av användning. 100% batteri kapacitet och endast en laddcykel enligt batterihälsan.

Permalänk
Medlem

Jag använder Galaxy Tab s8 Ultra för video/streaming när jag ej är framför datorn eller Tvn. Riktigt fint med 14.6tums Oled skärm.

Visa signatur

#1 5800X3D | 32gb DDR4 | 7900XTX |
#2 AMD X2 4200+ | ASUS A8N32-SLI-Deluxe | Zalman CNPS9700LED | 2048mb pc3200 | x1950Pro 512Mb | 6x250gb sata | SB Audigy 2 ZS