Windows 11 fyller snart fyra år och TPM-krav kvarstår

Permalänk
Melding Plague

Windows 11 fyller snart fyra år och TPM-krav kvarstår

Microsofts hårdvarukrav lämnar många Windows 10-användare i kylan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En välkommen feature snarare.
Stäng av TPM i bios och man slipper garanterat en överraskningsuppdatering.

Permalänk
Medlem

TPM är väl inte tillåtet i Kina, hur gör de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ture72:

Dom har egen version. TPRCM.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Har redan uppgraderat för många år sedan och gillar 11:an mer än 10:an. Har även börjat hjälpa föräldrarna att uppgradera deras datorer till 11:an detta år på deras datorer som inte har officiellt stöd

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ture72:

Kina har börjat tillåta TPM för de som inte tillhör Critical Information Infrastructure Operator (CIIO)

https://support.hp.com/ee-en/document/ish_5031710-5031755-16

Permalänk
Medlem

Över 4 år gammal dator kan ju behöva en liten uppdatering, man behöver inte byta allt om man använder stationär maskin. Många kör väl med betydligt äldre grejer så kanske dags med lite nytt, på bärbara börjar batteripaket ge upp mm.

Men det finns andra operativsystem också att prova ifall man inte vill bekosta ny hårdvara eller använda knep komma förbi hårdvaru begränsningar.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Över 4 år gammal dator kan ju behöva en liten uppdatering, man behöver inte byta allt om man använder stationär maskin. Många kör väl med betydligt äldre grejer så kanske dags med lite nytt, på bärbara börjar batteripaket ge upp mm.

Men det finns andra operativsystem också att prova ifall man inte vill bekosta ny hårdvara eller använda knep komma förbi hårdvaru begränsningar.

All fyra år gammal hårdvara stöds väl rakt av. Det behöver väl vara typ dubbelt så gammalt för att det ska börja vara ett problem.

Och vad gäller "en liten uppdatering" så blir väl grejen att om man kör något så gammalt att det inte officiellt stöds i Windows 11 så kommer man nog behöva byta allra minst moderkort + cpu + sannolikt även minne för att ta sig upp till ett system som är modernt nog. Så det blir ju inte något jättelitet...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Samtidigt finns inga krav på TPM eller ens Secure Boot i LTSC-versionen av Windows 11. Inget säkerhetstänk där alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Samtidigt finns inga krav på TPM eller ens Secure Boot i LTSC-versionen av Windows 11. Inget säkerhetstänk där alltså.

Det där gäller väl specifikt IoT-versionen (oavsett LTSC eller ej)?

Vanliga 11 Enterprise LTSC (avsedd för skrivbordet alltså) har väl samma krav som alla andra varianter.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av underd0g76:

Den är ju dock avsedd för betydligt mer kontrollerade och skyddade miljöer (bankomater, labbutrustning och liknande). Man kanske inte tycker att det behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det där gäller väl specifikt IoT-versionen (oavsett LTSC eller ej)?

Vanliga 11 Enterprise LTSC (avsedd för skrivbordet alltså) har väl samma krav som alla andra varianter.

Skrivet av Elgot:

Den är ju dock avsedd för betydligt mer kontrollerade och skyddade miljöer (bankomater, labbutrustning och liknande). Man kanske inte tycker att det behövs?

Fel av mig. Ska vara IoT-versionen som inte har krav på Secureboot och TPM.

Permalänk
Medlem

Gör ISO filen med rufus och du kan ta bort krav på TPM,RAM och online konto.
Har massor VMs som inte alls når kraven men funkar galant med modifierad iso

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Hade inte MS precis tagit bort den möjligheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nope, inte om du använder Rufus

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Funkar Shift + F10 fortfarande då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ej testat för jag använder alltid Rufus istället. Enklare när jag ändå använder Rufus för att skapa själva usb-minnets installationsprogram

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Skrivet av Dinkefing:

Skrivet av jnsson:

Skrivet av Dinkefing:

Skrivet av jnsson:

Ej testat för jag använder alltid Rufus istället. Enklare när jag ändå använder Rufus för att skapa själva usb-minnets installationsprogram

Shift+F10 i sig fungerar nog (dvs möjligheten att ploppa fram en kommandoprompt), men jag tror de plockade bort själva BYPASSNRO.cmd-scriptet (som automatiserar skippandet av onlinekonto-delen av installern) från installationsmediet.
Tror det fanns någon annan variant man kunde göra fortfarande om man vill pillra för hand, men Rufus-funktionen preppar ju själva installationsmediet så att installern skippar allt sånt där utan att användaren behöver röra en fena.

Onlinekonto krävs väl för övrigt endast (även utan att göra några konstigheter) i Home-versionen, alla versioner som fungerar med Active Directory tillåter ju (än så länge) att man skapar lokalt konto under installationen.
(Valfritt om man sedan faktiskt ansluter till någon AD-domän).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Shift + F10 fungerade i alla fall när jag laddade ner en Windows 11 ISO via Media Creation Tool för några dagar sedan och installerade offline i en virtuell maskin utan nätverk (Hyper-V).

Följde den här guiden:
https://www.tomshardware.com/how-to/install-windows-11-withou...

Permalänk
Medlem

Det verkar som om det är annat som bromsar förutom TPM för att installera W11. Övertog en 3 år gammal dator från ett plastbarn och det gick inte att installera W11 på den. Köpte en TPM-modul och satte på moderkortet och då gick det galant att installera W11 på en 2,5" Samsung SSD. Men, så inhandlade jag en 1TB SSD M2 (Corsair) och då gick det inte längre med W11!
Jag gick runt det hela genom att klona (den godkända) 3,5:an till M2:an så nu fungerar det igen. Den dagen jag behöver installera om W11'an så hamnar jag väl i trubbel igen men då kanske jag har en ny dator.

/ B

Permalänk
Medlem

Kanske dax att starta en tråd för ersättande op när win 10 läggs ner för oss med äldre datorer som gilla att spela för det mesta .
Lämnar över det till nån som är mer hemma på ämnet Linux borde finnas som går att köra spel på?

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Hjälpsam

"Utöver TPM-villkoret tillkommer andra hårdvarurelaterade begränsningar.
Närmare bestämt krävs en processor ur Intels Core 8000-serie eller AMD:s Ryzen 2000-serie, eller nyare."

Egentligen där det faller för de flesta, min gamla Ryzen 1700 hade TPM, men saknade andra funktioner.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Kan vara viktigt att veta om Rufus (4.8 och 4.9).

* Det är en enda utvecklare plus lite support som fixar Windows 11 för för Windows 10 -only datorer.

* Utvecklaren är sedan övergången till WIM och VS helt under kontroll av Microsoft i alla avseenden relaterat kod och Windows 11

* Rufus gör en del installationer som kan vara "svåra" att bli av med

* Rufus har en del säkerhetshål

* Microsoft kan ta sådana Windows 11 installationer och stänga ned dem från att boota. Vilket kan bli ganska jobbigt för ordinära användare och är något som börjat rulla ut nu Sommaren 2025.

Annan info:
* Svensk konsumentköprätt m.m. kräver att Microsoft fortsätter producera ett 100% fungerande operativ system 3 år efter sista säljdatum till den svenska jurisidiktionen.

* Den ledande Europeiska konsumentköprätten kräver att en såld dator ska ha sådan funktionalitet (eller i princip linux eller chrome) i 6 år från sista sälj datum. Det är dock dator säljaren /tillverkaren som är målet för lagen och inte Microsoft.

* I Norge är det 5 år.

I praktiken innebär detta att Microsoft nog kommer att ändra sig och antingen tillverka Windows 11 Basic "för alla" eller fortsätta med Windows 10 i ca. 3 år efter sista säljdatum för Windows eller upp till 6 år avseende sista säljdatum för datorer med Windows 10 (vilket nog var för typ 3 år sedan).

* Annars säger vissa internet siffror eller propaganda att Microsoft tappat 1/3 (ca. 400 miljoner lagligen licensierade kunder) sedan Windows 11 infördes, primärt till Android/Chrome, men också till Linux och Apple. Affärsmässigheten antyder att saken kommer att lösas även om det kan vara Microsofts sätt att bekriga anklagelser om Monopolbildning.

Permalänk

Sitter på altanen under ett parasoll å njuter av semestern, så det där med att lägga tid på att hålla igång en gammal "slö" dator är inte längre mitt intresse eller fokus. Min första hemPC var en 386SX så jag har hackat nog känner jag. Hade även dualboot med Linux på min P100 för snart 30år sen. Min bärbara med 7200u samt min stationära med i7-3770 är förvisso oftast snabba nog till de jag använder dem till, men de är 8 resp 12år så det är enklast för mig med byte. Inte vet man heller hur länge komponenterna håller. Tippar på att det blir ett visst prestandalyft!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJAJ:

Kan vara viktigt att veta om Rufus (4.8 och 4.9).

* Det är en enda utvecklare plus lite support som fixar Windows 11 för för Windows 10 -only datorer.

* Utvecklaren är sedan övergången till WIM och VS helt under kontroll av Microsoft i alla avseenden relaterat kod och Windows 11

* Rufus gör en del installationer som kan vara "svåra" att bli av med

* Rufus har en del säkerhetshål

* Microsoft kan ta sådana Windows 11 installationer och stänga ned dem från att boota. Vilket kan bli ganska jobbigt för ordinära användare och är något som börjat rulla ut nu Sommaren 2025.

Vad menar du med svåra att bli av med? Och vad då för säkerhetshål?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mjo, blir nog win11 på min HTPC i7 7700K i höst.
Om jag orkar provar jag Linux. Men vill mest bara att den ska funka rätt o slätt. Kopplad till Tv i vardagsrummet.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Utökade inte Microsoft Windows 10 support (gratis) t.o.m 2026?

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SVclocker:

Utökade inte Microsoft Windows 10 support (gratis) t.o.m 2026?

Det finns ett Extended security updates- program som man kan gå med i för ett extra år av uppdateringar. Det är ”gratis” om man säkerhetskopierar datorn till molnet, annars kan man betala med pengar eller Microsoft-poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad menar du med svåra att bli av med? Och vad då för säkerhetshål?

https://www.quora.com/Is-it-dangerous-to-use-Rufus-to-install...

https://www.elevenforum.com/t/rufus-and-ntfs-uefi-boot-whats-...

, etc.

Permalänk
Medlem

Det där säger mig ingenting. Du får säga mer än att bara länka till någon sida. Ser inte något om min fråga om vad du menar med svåra att bli av med. Kan inte säga att den ändrar något mer än själva installationsprogrammets kontrollfunktion. För man får fortfarande inte den stora uppdateringen, XXH2, som kommer 1 gång/år via Windows Update, även om man installerar Windows 11 via Rufus, så den ändrar inget sånt t.ex.

Visa signatur