Permalänk
Medlem

Har en gammal Merida Crossway som fungerat bra genom åren. Nu har dock sonen börjat bli så lång att han tar den när han ska ut.Så jag funderar på att fixa en ny till honom då han snart fyller år. Har dock bara en budgetr på runt 5k. Så jag undrar om någon har något förlsag på vad man kan kolla på för 28" runt 5-6000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Har en gammal Merida Crossway som fungerat bra genom åren. Nu har dock sonen börjat bli så lång att han tar den när han ska ut.Så jag funderar på att fixa en ny till honom då han snart fyller år. Har dock bara en budgetr på runt 5k. Så jag undrar om någon har något förlsag på vad man kan kolla på för 28" runt 5-6000?

Ska du köpa nytt så är väl typ denna så bra det går:
https://www.biltema.se/cykel-elcykel/herrcyklar/herrcykel-28-...

Märkeskomponenter och lättlagat
Lägg till ett bra lås och kanske en korg eller annat tillbehör så är du uppe i budget

Vill du ha bättre får man nog leta begagnat

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ska du köpa nytt så är väl typ denna så bra det går:
https://www.biltema.se/cykel-elcykel/herrcyklar/herrcykel-28-...

Märkeskomponenter och lättlagat
Lägg till ett bra lås och kanske en korg eller annat tillbehör så är du uppe i budget

Vill du ha bättre får man nog leta begagnat

Den här kanske kan vara ett alternativ också?

https://www.xxl.se/white-ax-g2-25-hybridcykel-unisex-bla/p/12...

Permalänk
Medlem
Skrivet av randal:

Absolut finns det flera i prisklassen, beror mycket på tycke och smak som alltid. Den du länkade är kanske lite mer off-road, och därmed kanske passar OP bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Absolut finns det flera i prisklassen, beror mycket på tycke och smak som alltid. Den du länkade är kanske lite mer off-road, och därmed kanske passar OP bättre

Tack! Spontant är kanske @randal förslag coolare för en 15åring på 181cm. Men här i stan ligger Biltema och XXL mer eller mindre bredvid varandra så jag får ta med honom och testa lite.

Permalänk
Medlem

Biltemahojen har åtminstone redigt mer utdaterade delar. Vridreglage för växlarna, antagligen frihjul ist.f. frinav bak, gängat styrlager/styrrör...

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aene:

Tack! Spontant är kanske @randal förslag coolare för en 15åring på 181cm. Men här i stan ligger Biltema och XXL mer eller mindre bredvid varandra så jag får ta med honom och testa lite.

Så han är så pass lång då kan du ju även kolla på Julas https://www.jula.se/catalog/fritid/cykel/cyklar/mountain-bike...
Men leta även begagnat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har just beställt denna https://www.cykelkraft.se/mtb-rock-machine-manhattan-70-29-to...

Insåg nu i efterhand att det inte verkar som att man kan låsa framgaffeln, hur nödvändigt är detta om jag ska köra en del på asfalt?

Tacksam för svar.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Har just beställt denna https://www.cykelkraft.se/mtb-rock-machine-manhattan-70-29-to...

Insåg nu i efterhand att det inte verkar som att man kan låsa framgaffeln, hur nödvändigt är detta om jag ska köra en del på asfalt?

Tacksam för svar.

Du förlorar en del av pedalkraften men mindre obehagligt att åka över överraskande potthål. Inte hela världen ändå. Tycker mej se ett vred uppe på gaffelkronan i produktbilder och åtminstone vissa RST Gila tycks gå att låsa(och i andra annonser för samma modell förekommer andra gafflar) så vänta tills du fått hem och provåkt med att fundera på det

Visa signatur

Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Du förlorar en del av pedalkraften men mindre obehagligt att åka över överraskande potthål. Inte hela världen ändå. Tycker mej se ett vred uppe på gaffelkronan i produktbilder och åtminstone vissa RST Gila tycks gå att låsa(och i andra annonser för samma modell förekommer andra gafflar) så vänta tills du fått hem och provåkt med att fundera på det

Tack för svar,

Då känns det lite bättre. Kommer mest köra på skogsstigar sen cykla ca 2-3km till gymmet på kullersten blandat med asfalt, och en del mtb trails, så kanske klarar mig även om det visar sig att den inte är låsbar.

När du säger att du skymtar ett vred på gaffelkronan, menar du då att det eventuellt går att låsa gaffeln via reglage på styret?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Tack för svar,

Då känns det lite bättre. Kommer mest köra på skogsstigar sen cykla ca 2-3km till gymmet på kullersten blandat med asfalt, och en del mtb trails, så kanske klarar mig även om det visar sig att den inte är låsbar.

När du säger att du skymtar ett vred på gaffelkronan, menar du då att det eventuellt går att låsa gaffeln via reglage på styret?

Exakt, finns ibland vred som låser gaffeln

Men hade behövt annan vinkel för att vara säker.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Aene:

Du kan även kolla in lite mer kända märken hos Bikester som ligger i din prisklass.

Bla finns det ett flertal olika från Scott, Cube och Merida som jag skulle valt istället för en Biltema/Jula/XXL cykel.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Skrivet av FX9:

Exakt, finns ibland vred som låser gaffeln

Men hade behövt annan vinkel för att vara säker.

Skall det inte vara en vajer som går till locket på framgaffeln om man har sån knapp på styret? Ser ingen sån vajer på höger sida iaf på bilden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Skall det inte vara en vajer som går till locket på framgaffeln om man har sån knapp på styret? Ser ingen sån vajer på höger sida iaf på bilden.

Om man har den på styret ja, men på min MTB har jag ett skruvreglage som sitter på ovanpå gaffeln, alltså ingen vajer.

Lite synbar högst upp här som exempel:
https://d3gmzta7chdyz3.cloudfront.net/media/catalog/product/0...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Tack för svar,

Ja, men svårt att säga från produktbilderna jag hittat om det är vred för låsning eller justering av rebound.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Om man har den på styret ja, men på min MTB har jag ett skruvreglage som sitter på ovanpå gaffeln, alltså ingen vajer.

Lite synbar högst upp här som exempel:
https://d3gmzta7chdyz3.cloudfront.net/media/catalog/product/0...

Skrivet av FlyingFinn:

Ja, men svårt att säga från produktbilderna jag hittat om det är vred för låsning eller justering av rebound.

Hej igen,

Ser det där ut som låsbar eller ej? Vet ej om man kan ha den avlånga ratten om det inte är låstbart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Hej igen,

Ser det där ut som låsbar eller ej? Vet ej om man kan ha den avlånga ratten om det inte är låstbart.

<Uppladdad bildlänk>

Dendär bilden är en annan gaffel, iallafall utgående från polska butiker som använder samma produktbild men i specifikationerna anges en Zoom 525S. Iofs kan det ju vara tillverkaren som snålat med promomaterial med.

RST-gafflarna har dock inte bästa ryktet, men man kommer säkert igång på en sån om det är första hojen och man inte tänkte våldsåka single trail med den. Uppgradera är ju lätt om man blir biten

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Insåg att jag inte delat med mig av senaste tillskottet i cykelfamiljen!

Specialized lanserade SL8 för typ 18 månader sedan (kanske lite mer?) och ungefär samtidigt började jag leta efter en efterföljare till min Scott Speedster, som jag trampat runt på i fyra år. Det tog nästan ett år av letande, men jag hoppades att SL8-lanseringen skulle innebära att några mellanchefer med för mycket pengar skulle släppa ut sina SL7 på begagnatmarknaden

Det gjorde de inte. Skillnaden mellan SL7 och SL8 är ändå väldigt små, så jag överskattade väl hur många som skulle uppgradera.

Men(!) rätt som det var såg jag att Tarmac SL7 började dyka upp med sänkta priser hos olika ÅF. När Racerdepån i Falköping sålde Tarmac SL7 Comp (alu-hjul, alu-styre, 105 Di2) nedsatt med 30% så slog jag till. (Hjulen på bilden är alltså inte de som cykeln såldes med och jag har även satt en adapter på bromsoket bak för att få plats med 160mm skivor runtom.)

Plockade ut cykeln på vägarna 31a mars -- efter att den hängt i garaget sedan oktober -- och körde Vätternrundan med den häromsistens. Supernöjd med cykeln och kan varmt rekommendera.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Snusfri

Alltid lika roligt när folk inte kan bete sig utan måste slänga glasflaskor i marken så de går sönder, givetvis där folk cyklar och går.

Bytte slang för inte så många veckor sedan pga samma sak, har nu beställt 2st Schwalbe Cykelslang Air Plus så förhoppningsvis så håller de lite längre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Alltid lika roligt när folk inte kan bete sig utan måste slänga glasflaskor i marken så de går sönder, givetvis där folk cyklar och går.

Bytte slang för inte så många veckor sedan pga samma sak, har nu beställt 2st Schwalbe Cykelslang Air Plus så förhoppningsvis så håller de lite längre.

Jag skulle rekommendera att köpa någon med latex inuti, de brukar tåla sådana små punkteringar väldigt väl

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Skottpengar på såna...om jag inte legat med lunginflammation hade vi kunnat hitta på nått sätt att återgälda det

Saknar SÅ att kunna ge mig ut tidigt på morgonen med Racern...men inte kunnat cykla på 4 veckor nu

Visa signatur

Permalänk
Snusfri
Skrivet av medbor:

Jag skulle rekommendera att köpa någon med latex inuti, de brukar tåla sådana små punkteringar väldigt väl

Blir Aerothan nästa gång, beroende på hur dessa håller.

Skrivet av FX9:

Skottpengar på såna...om jag inte legat med lunginflammation hade vi kunnat hitta på nått sätt att återgälda det

Saknar SÅ att kunna ge mig ut tidigt på morgonen med Racern...men inte kunnat cykla på 4 veckor nu

Det är ett så genomruttet betende, är ju inte bara vi som cyklar som kan få punktering utan barn som kan gå barfota, djur osv med.

Har nästan blivit så man kollar mer ner på marken än framåt för att man inte ska köra på krossat glas.

Visa signatur