Meta slutar med politiska annonser i EU

Permalänk
Melding Plague

Meta slutar med politiska annonser i EU

Följer Google som fattade samma beslut förra året.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra tycker jag, det är mest irriterande med politiska annonser enligt mig.

Permalänk
Medlem

Det vore bra för världen om de slutade med denna typ av reklam globalt också.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

"Regler som inte går att följa" om man vill uppnå önskad effekt och samtidigt tjäna pengar på skiten. Bra att detta hanteras.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

TikTok kommer att bli glada valåret 2026.

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem

Har kört AdBlock i alla dessa år så ser aldrig dessa annonser ändå LMAO

Permalänk
Medlem

Hmm. Jag hatar förvisso den där reklamen på ett personligt plan, men jag oroar mig för att vi tappar lite allmän vaksamhet mot politiska budskap i populationen om den försvinner. Blir ju bara den övriga köpta eller sponsrade politiska påverkanskommunikationen på samma plattformar kvar då. Alltså fejkat innehåll som låtsas vara människor som tycker något, men som egentligen är reklam. Implementerad av trollfabriker eller språkmodeller och sentimentsanalys. Som man betalar för att sända ut, ofta som fientligt inställd stat eller illegal politisk rörelse, för att påverka val. Och som vi INTE kommer att bli av med efter att vi återigen beslutar i våra parlament att vi verkligen VERKLIGEN ska implementera lagarna som gör den förbjuden.

Så alltid svårt att konsekvensbedöma sånt här. Jag inte säker på att EU gjort ett klokt val här. Viss risk att det blir lite som att göra det svårare för välanpassade laglydiga människor att ha jaktgevär i Norrland, med syfte att komma åt den internationella delvis statssponsrade organiserade brottslighetens användning av pistoler och granater i storstäderna.

Permalänk
Medlem

Kan inte EU införa ett liknande krångligt regelverk för vanlig reklam också?

Permalänk
Medlem

Men andra skräp annonser går bra

Men temu och andra skit annonser med allt möjligt skräp det går tydligen bra

Visa signatur

inget av det understående stämmer /länge sedan det gjorde det

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem

Mycket positiv utveckling.
Personligen anser jag det oerhört mycket mer informativt att studera politikers agerande och ställningstaganden i verkligheten än att se en reklam som de betalat för där de själva berättar vad de vill och hur de tänker.

Märk väl att beslutet även gäller "sociala frågor".

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Reklam ska bara handla om mat, tvättmedel, blöjor och flygresor. Allt annat borde förbjudas!

Permalänk
Sötast

Ajdå... Ett hot mot riktad reklam alltså.
Worlds smallest violin!

Permalänk
Medlem

Läser man förslaget till förordningen så ställer man sig lite frågande till varför de inte vill följa det utan hellre sluta
Sedan har riktad "reklam" gällande politiska budskap osv visat sig kunna vara rätt splittrande då det ofta ger starkt motsatta budskap till olika grupperingar. Något som snarare förstör en fungerande demokratisk dialog med olika idéer som testas mot varandra och viljan att hitta medelvägar och samarbeten utan istället bidrar till konflikt, vi mot dem och kortsiktiga mål framför att bygga långsiktigt för samhället.
Att endast 11% i länderna som nämns vill ha sådan reklam talar ett tydligt språk och är iaf hoppfullt

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Ett ypperligt tillfälle att blockera TikTok en gång för alla. En gigantisk säkerhetsrisk som borde vara borta för länge sen.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robostar:

Reklam ska bara handla om mat, tvättmedel, blöjor och flygresor. Allt annat borde förbjudas!

Det vore ganska intressant om man kunde bocka i vad man var intresserad av för reklam, istället för att en AI ska gissa åt en.
Inte för att jag använder meta och kör reklamblockerare.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

De slutar dock inte med reklam för scams som är olagliga...

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Avvaktar med viss spänning mitt parti's reaktion på detta då man de senaste 3-4 valen satsat, och uppmanat alla att satsa, på Fejjan i stor utsträckning. Man kan kanske fortfarande köra sitt eget race som person eller grupp, fast mer organiserade politiskt inriktade "sidor" verkar ju få strul.

Men, jag har iofs aldrig gillat det så mycket då inte många politiker har den tiden eller insikten att ha koll på vare sig följare eller kommentarer. Kvantitet går alltid före kvalitet.

Jag fattar Meta, det är en djungel och det blir enklast och billigast för dem att bara dumpa eländet.

Personligen kommer jag aldrig att gå in på TikTok, däremot kanske Bluesky kan bli en ny plattform, får kika på det.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Tror ingen människa efterfrågat att frivilligt få riktad reklam så " ”ännu ett hot mot principerna om riktad reklam” och ”ignorerar nyttan för reklamköpare och människorna de vill nå”." är ju helt galet sagt av dem. Jag försöker i alla fall undvika det så långt de går.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det vore ganska intressant om man kunde bocka i vad man var intresserad av för reklam,

Det finns en ny grej sedan några år tillbaka: webbsidor och diskussionsforum. Man kommer på att man är intresserad av något, och så går man och pratar med folk som är intresserade av samma saker och får reda på en hel massa om ämnet. Sen gör man en personlig avvägning mellan funktioner man vill ha och pris man är beredd att betala och går till en tillverkares webbsida och köper den prylen. Har funkat jättebra för mig.

Permalänk
Medlem

Är den någon alls som vill ha riktad reklam? Jag tycker det är så underbart när man ser en sida som har typ ’det finns en hungrig 30 åring nära som vill ha dig!’. Då slipper man ens fundera på relevans och kan lätt skrolla förbi skräpet

Permalänk
Medlem

Utan riktad reklam så kommer partiernas avlönade eller oavlönade trollfabriker gå i spinn till nästa val.

Sen känner jag mig tveksam till hur bra de är på att träffa rätt med den riktade reklamen med tanke på hur uselt de löst flödet och vad som visas där. Det är ju inte det man valt att följa som visas direkt...

Nu är det dock ett mindre problem för egen del då fbs betalningskrav gör att jag inte använt fb sen 16 Juli.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är den någon alls som vill ha riktad reklam? Jag tycker det är så underbart när man ser en sida som har typ ’det finns en hungrig 30 åring nära som vill ha dig!’. Då slipper man ens fundera på relevans och kan lätt skrolla förbi skräpet

Är det då inte bättre att slippa se "skräpet" alls?

Jag tror nog de flesta egentligen föredrar relevant/riktad reklam som baseras på ens intressen. Jag minns tillbaks till barndomen med reklamen på kabel-tv som mest bestod av bindor och tamponger, kanske nån rakhyvel och raklödder ibland.... Detta övergick ju senare till att bestå till 95% av reklam för olika sätt att låna pengar till ockerränta och hur man effektivast spelade bort dem.....

Problemet som jag (och förmodligen många andra) har med nuvarande modell är hur reklamen som visas för mig väljs ut.

Om det istället för nuvarande modell med en algoritm som matas med info från övervakning, kartläggning och analysering av mitt beteende fanns en enkel lista där jag själv bara enkelt kunde kryssa i de områden/leverantörer jag var intresserad av..... Ja, då kanske det inte vore så farligt?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Inte gör det mig nåt, jag hämtar min politiska info genom att fråga politiker som jag stöter på på stan, eller läser deras partiprogram. Antingen gillar jag deras svar eller inte, vilket ger en hum om vad jag ska rösta på.

Riktad reklam, politisk eller om tvättmaskiner och spisar, tenderar ändå att dyka upp när jag redan har köpt den där tvättmaskinen eller spisen.

Skrivet av RekiN:

En av anledningarna till att jag aldrig har laddat hem TikTok.

Permalänk
Medlem

bara alla irriterande fake troll konton kvar då att rensa bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Utan riktad reklam så kommer partiernas avlönade eller oavlönade trollfabriker gå i spinn till nästa val.

Sen känner jag mig tveksam till hur bra de är på att träffa rätt med den riktade reklamen med tanke på hur uselt de löst flödet och vad som visas där. Det är ju inte det man valt att följa som visas direkt...

Nu är det dock ett mindre problem för egen del då fbs betalningskrav gör att jag inte använt fb sen 16 Juli.

Det är klart diskutabelt huruvida den sortens mycket kortfattade budskap som får plats på köpta annonsplatser i sociala medier alls bör utgöra grund för hur befolkningen röstar. Det brukar väl mestadels röra sig om en politikernuna och någon klatchig slogan eller så, personligen vill jag nog mena på att det kan vara direkt skadligt för demokratin om sådant faktiskt genererar röster.

Till och med "trollfabrikernas" alster håller högre verkshöjd och har mer substans än så. Om vi bortser från deras tendens att ta till fula retoriska knep och ibland direkta lögner, så föredrar jag faktiskt dem i valet mellan pest och kolera.

Välkomnar kort sagt beslutet, och skulle inte vara ledsen om samhället tog det ett steg vidare och reglerade det i lag.

Kan i övrigt tycka det är minst sagt ironiskt att till och med partier med uttalat miljöfokus deltar i att tapetsera landet med valaffischer på samma tema. Affischeringen lär vara en brutal miljöbov, och kanske något som också borde regleras.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ingen som "konsumerar" reklam givetvis. Men många är nog ovetande om hur stor skillnad i vinster och kostnader det är för avsändare och förmedlare.

Så, utan riktning skulle det eventuellt kunna leda till en enorm ökning av visningstid för att kompensera. Mer reklam helt enkelt, om det ens är möjligt utan att haverera plattformar totalt.

Och det är det antagligen ännu färre som vill ha än de där tydligen 10% som är för riktad reklam enligt något tidigare inlägg.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Bra beslut.
Riktad reklam funkar sisådär och skulle man dessutom få riktad reklam baserad på vad algoritmerna tror att jag har för politisk åsikt så känns det inte bra.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Om det istället för nuvarande modell med en algoritm som matas med info från övervakning, kartläggning och analysering av mitt beteende fanns en enkel lista där jag själv bara enkelt kunde kryssa i de områden/leverantörer jag var intresserad av..... Ja, då kanske det inte vore så farligt?

Den varianten finns, men används i princip nara för intern reklam. (inom en leverantör eller plattform) Och även i de fallen är den oftast mest en prioriteringsönskan än ett faktiskt val.

Och att det skulle gå på global basis är jag rätt skeptisk till. Kommer bara vara en tidsfråga innan det börjar användas av någon part för att leverera ingen reklam alls. För rimligen kan inte en aktörer konkurrenshämmande utestängas från att leverera sin tjänst.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Folk tycker generellt inte om riktad reklam tror jag.
Det får folk vissa att känna sig dåliga.
Minns nör ICA började ge rabatt på sånt man ofta köper genomnatt logga via ica kortet way back.
Folk blev upprörda och rent av skrev att dom kände sig dåliga när dom fick nästan bara erbjudande på godis och annat onyttigt.

Annars tycker jag som tidigare nämnt att riktad reklam oftast fungerar dåligt.
Det man får reklam för är sidor man redan kollat eller så har man rent av redan köpt varan.
Reklam för mig är mest ett brus vara jag varken ser elker minns det. Auto ignore typ.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Gillar man inte reklamen så skrollar man vidare....

Sak samma vilken sorts reklam det handlar om....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]