Köpråd på skärm till spel och skrivbordsanvändning

Permalänk
Medlem

Köpråd på skärm till spel och skrivbordsanvändning

Hej!

Börjar med att ursäkta mig, det blir lite allmäna tankar och funderingar nedan. Tips och diskussion är välkommet, men jag skyr VA paneler så just den paneltypen undanbedes.

Min ca 3½ år gamla LG 27" 1440p/144Hz IPS gav plötsligt upp här om dagen så nu sitter jag lite oplanerat och letar efter en ersättare. Sitter på en reservskärm nu men 1080p på 27" och TN panel är ju lite... Så där.

Men vad ska man köpa egentligen? En likvärdig verkar gå på ca 3000 Kr på någon kampanj, det är väl OK i och med att jag aldrig var missnöjd och hade inga planera på att uppgradera mig innan den gav upp. Men lite tråkigt att spendera pengar och få snarlikt resultat.

Därav har det varit lockande med något mer, kanske med 4K? OLED finns så klart och lockar, men inbränning skrämmer mig då det blir en mer påtaglig livslängdsbegräsning? Antar jag? Annars finns ju IPS med andra förbättringar så som miniLED och allt vad det heter och det känns ju lite mer stabilt tycker jag.

Men samtidigt, hur är det med diverse problem så som flimmer m.m? Är det vissa modeller som har det som man ska undvika?

Jag tänkte vara tålmodig och hugga mig en skärm på någon kampanj eller marknadsfynd och har budget för säg 5000:- Eventuellt en tusenlapp till om det är något riktigt kap som finns att göra.

Vad ska man hålla utkik efter? Vad har eller hade ni köpt med snarlik budget?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/2226077/lg-27-ultragear-27gs85q-n...
Jag skulle tro denna skärm passar bra med dig. Har själv en LG skärm och är mycket nöjd med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

https://www.inet.se/produkt/2226077/lg-27-ultragear-27gs85q-n...
Jag skulle tro denna skärm passar bra med dig. Har själv en LG skärm och är mycket nöjd med den.

Säkert, detta är den direkta uppföljaren till vad jag haft om jag inte misstar mig. Men som sagt lite tråkigt att köpa ny med endast marginella förbättringar.

Inet tar dock ett groteskt överpris på den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du letar en mer signifikant uppgradering så finns det 27" 144Hz+ 4k-skärmar från 4000kr och uppåt. 32" 144Hz+ 4k finns från 6k och uppåt.
Fördelen med 4k är ju att det inte märks lika tydligt när du spelar i en lägre upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Om du letar en mer signifikant uppgradering så finns det 27" 144Hz+ 4k-skärmar från 4000kr och uppåt. 32" 144Hz+ 4k finns från 6k och uppåt.
Fördelen med 4k är ju att det inte märks lika tydligt när du spelar i en lägre upplösning.

Jag tycker inte att jag har något större behov av så mycket större än 27" även om jag inte har något emot det heller. Även 144 Hz räcker gott och väl då jag spelar mest RTS eller singleplayer spel. Inget så som CS eller valfri ny AAA titel. Jag har även provat att dra upp spelen på TVn med 4K och allt jag spelar flyter på bra så jag räknar inte med att någonsin behöva skala upp från 1080p heller.

Det är mer om det finns annat relevant att leta efter som ser till att få ut lite upplevelse än 27"/1440p/IPS mellanmjölken som så många paneler är nuförtiden.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

4K är det lämpligare valet både för spelande och för generellt skrivbordsbruk då du kan skala efter behov och få till högre kvalitet på text- och grafikrendering i skrivbordsappar. Samt då möjligheten att variera skalningen mer i spel.

Köper du en vanilj-IPS-1440p igen köper du ganska precis samma skärm som du hade. Vilket iofs är tryggt men inte tar dig vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

4K är det lämpligare valet både för spelande och för generellt skrivbordsbruk då du kan skala efter behov och få till högre kvalitet på text- och grafikrendering i skrivbordsappar. Samt då möjligheten att variera skalningen mer i spel.

Köper du en vanilj-IPS-1440p igen köper du ganska precis samma skärm som du hade. Vilket iofs är tryggt men inte tar dig vidare.

Ja, precis så gick tanken. 4K OLED hade ju varit kul men tvekar pga livslängden. Like ironiskt med tanke på att min IPS just gett upp, men det är och andra sidan det någonsin hänt för mig att en skärm bara tack för sig utan yttre påverkan, allt annat i skärmväg jag någonsin ägt tuffar på än. Men ja, OLED eller någon IPS med något lite extra.

HDR slängs ofta runt som något att satsa på men det säger mig inget alls egentligen då film m.m är ointressant. Gör detta något alls för mig som spelar mest lite äldre spel?

VRR är toppen, men i samband med OLED paneler och mini-LED (?) tekniker pratas det ofta om flimmer i belysningen vilket känns som en dealbreaker. Flimmer låter ju bra mycket värre än att ha "tearing" i bilden.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av NodCommander:

Ja, precis så gick tanken. 4K OLED hade ju varit kul men tvekar pga livslängden. Like ironiskt med tanke på att min IPS just gett upp, men det är och andra sidan det någonsin hänt för mig att en skärm bara tack för sig utan yttre påverkan, allt annat i skärmväg jag någonsin ägt tuffar på än. Men ja, OLED eller någon IPS med något lite extra.

HDR slängs ofta runt som något att satsa på men det säger mig inget alls egentligen då film m.m är ointressant. Gör detta något alls för mig som spelar mest lite äldre spel?

VRR är toppen, men i samband med OLED paneler och mini-LED (?) tekniker pratas det ofta om flimmer i belysningen vilket känns som en dealbreaker. Flimmer låter ju bra mycket värre än att ha "tearing" i bilden.

Vad är det med livslängden du oroar dig över? Om det inbränningsrisken är den en hanterbar risk. Max ljus och HDR hela tiden i kombination med dark mode = högre risk. Uniform brightness = klart mindre eller försumbar risk. Livslängden i en reguljär LCD+LED-skärm är som du märkt inte huggen i sten den heller. Bara orsakerna som varierar.

Flimmer vid VRR är egentligen ett rätt litet problem. Yttrar sig främst som flimmer i statiska scener, menyer, inventorys etc. Det är knappast som ett trasigt lysrör, utan mer som en liten irritation i ögat. Fast en del människor stör sig järnet på det hela och blåser upp det till något värre än skavande kalsonger insmorda i chilisås. Är man på den nivån är VRR-flimmer förstås något man kan försöka undvika genom andra metoder eller annan teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad är det med livslängden du oroar dig över? Om det inbränningsrisken är den en hanterbar risk. Max ljus och HDR hela tiden i kombination med dark mode = högre risk. Uniform brightness = klart mindre eller försumbar risk. Livslängden i en reguljär LCD+LED-skärm är som du märkt inte huggen i sten den heller. Bara orsakerna som varierar.

Flimmer vid VRR är egentligen ett rätt litet problem. Yttrar sig främst som flimmer i statiska scener, menyer, inventorys etc. Det är knappast som ett trasigt lysrör, utan mer som en liten irritation i ögat. Fast en del människor stör sig järnet på det hela och blåser upp det till något värre än skavande kalsonger insmorda i chilisås. Är man på den nivån är VRR-flimmer förstås något man kan försöka undvika genom andra metoder eller annan teknik.

Mycket tacksam för din post! Jag har snarare kört på metoden att hålla 30-40% ljusstyrka på skärmen, ibland lägre, för att efterlikna ett vitt papper hållt bredvid skärmen. Då torde alltså risken för inbränning vara rätt låg.

Jag kanske får prova hem någon vid tillfälle och prova på sjålv. Bor tyvärr(?) för långt bort ifrån någon regelrätt datorbutik för att spana in på hyllorna, på tal om flimmret m.m.

Visa signatur