Grillclockers - För oss som älskar att grilla kött!

Permalänk

Har ni några tips på motsvarande denna fast som tillverkas här i norden/tyskland istället?
https://yodersmokers.eu/durango-wood-pit/

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rincewind:

Har ni några tips på motsvarande denna fast som tillverkas här i norden/tyskland istället?
https://yodersmokers.eu/durango-wood-pit/

För rejäla grejer https://kitchenbyorangeriet.se/en/group-5799239/group-6697307...
Annars tex https://multiflame.nl/product/mustang-oklahoma-off-set-bbq-sm...

Obs på att mustangen inte är gjord för renodlad vedeldning

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av smygolf:

Tack ska kolla in detaljerna hos kitchen där. Mustangen har jag glott på också men tyckte inte den verlar hålla måttet i långa loppet.

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem

Hur har jag missat denna tråd? Unnade mig en Spirit EP-435 i våras.

Permalänk
Skrivet av smygolf:

Nette lette var helt klart intressanta men synd på designen, förstår syftet men passar inte riktigt mig. Det är nästan 80 graders skillnad i den, blir väldigt svårt att röka något vettigt i tornet om man inte ska preppa trerätters med olika kött samtidigt typ

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Weber Master Touch 57cm, 4 år gammal. Mitt lock har typ salgit sig och passar inte riktigt längre. Hur är det möjligt?!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

2.2 kg högrev i Texas stil. Enkel SPG rub och 2 chunks whiskey tunna (ek alltså) och en liten bit körsbär. Lindad i alu-folie vid 66 grader då tempen planade, med lite köttbuljong och äppelcidervinäger i folien.

Körde ungefär från kl. 10 till 18 (~93 grader) och 40min vila. Blev fantastiskt mört och saftigt. Röken penetrerande inte så djupt som jag önska, men smaken fanns där.

Bland det bättre jag lyckats med hittills.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

2.2 kg högrev i Texas stil. Enkel SPG rub och 2 chunks whiskey tunna (ek alltså) och en liten bit körsbär. Lindad i alu-folie vid 66 grader då tempen planade, med lite köttbuljong och äppelcidervinäger i folien.

Körde ungefär från kl. 10 till 18 (~93 grader) och 40min vila. Blev fantastiskt mört och saftigt. Röken penetrerande inte så djupt som jag önska, men smaken fanns där.

Bland det bättre jag lyckats med hittills.

Det är nästan ett måste att köra vedeldat om man vill ha mer röksmak/rökring.
Tycker din bit ser hur fin ut som helst

Visa signatur

Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Tycker pelletsgrill går helt ok också:

Hittade en äldre bild, tror det är en benfri kotlettrad (aka fläskytterfilé) som gått i min Traeger.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Tycker pelletsgrill går helt ok också:
<Uppladdad bildlänk>
Hittade en äldre bild, tror det är en benfri kotlettrad (aka fläskytterfilé) som gått i min Traeger.

Absolut, har en sådan med
Vedeldat ger dock det lilla sista.
Dock är Traeger Ytterst bekvämt !

Visa signatur

Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Tycker din bit ser hur fin ut som helst

Tackar!

Du har säkert rätt ang. vedeldat, men i det här fallet var det nog helt enkelt så att jag var lite snål med chunksen. Sen har jag lite problem med "tekniken" för att få ner chunksen så att de förbränns kontinuerligt. De behöver komma ner djupare i glöden.

Gjorde en pulled pork tidigare i sommar som blev kanonfin och rökringen var mycket djupare då.

Visa signatur

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Tackar!

Du har säkert rätt ang. vedeldat, men i det här fallet var det nog helt enkelt så att jag var lite snål med chunksen. Sen har jag lite problem med "tekniken" för att få ner chunksen så att de förbränns kontinuerligt. De behöver komma ner djupare i glöden.

Gjorde en pulled pork tidigare i sommar som blev kanonfin och rökringen var mycket djupare då.

En sak som hjälper är att hålla tempen nere, gärna runt 100°
Saker som pulled pork kommer ta en Evighet

Visa signatur

Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

En sak som hjälper är att hålla tempen nere, gärna runt 100°
Saker som pulled pork kommer ta en Evighet

Mja, jag har varmrökt i ner till 80-90 grader och upplever att det blir bara svårare att få rökträt att förbränna då. I 110-120 så går det bra, men måste som sagt komma ner ordentligt i glöden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Mja, jag har varmrökt i ner till 80-90 grader och upplever att det blir bara svårare att få rökträt att förbränna då. I 110-120 så går det bra, men måste som sagt komma ner ordentligt i glöden.

En stor offset eller "röklåda"ger tillräckligt med värmeförlust.
Vill man vara riktigt seriös så gör man sin egen kol och hystar in efter behov.

Visa signatur

Duger det??

Permalänk

Nu är det full fart på röken! Blir brisket som borde vara klar imorgon

Permalänk

Och ja. Det är under uppstart. Dirty smoke i början av förbränningen

Permalänk
Medlem

Lycka till

Visa signatur

Duger det??

Permalänk
Medlem

Jag var domare på Smoke in the North i helgen, gillar verkligen KCBS filosofin med att det är fokus på köttet.
Mycket gott blev smakat och poängsatt

Grillhattarna har gjort en video:
https://youtu.be/4KcNMD3dppw?si=QepZxlrT9zwu1Zmz

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."