Cyberpunk 2077 visar vad Apples grafikkretsar går för

Permalänk
Medlem

Kul att de ändå står sig såpass bra.

De gånger jag spelar är det i regel på XBox, då det är klart smidigast. För allt annat använder jag min M1:a (16Gb), där jag alltid har Sketchup, Logic Pro, ett par webbläsare (20-30 flikar), Pages och en del annat igång i bakgrunden. Hittills har jag inte saknat prestanda, utom möjligtvis när jag lekte runt med lokal AI bildgenerering. Har batteriet cappat till 80%, och efter nån timme med programmering/surf på café har den dragit 5-7% av batteriet.

Såklart något svårare att motivera ett köp om man inte redan sitter i apple-träsket och kan dra nytta av ekosystemet. Hade också haft svårt att betala nypris, men som lättare begagnad för under 8tkr känns den klockren.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 32GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Skrivet av Mango:

Hade exakt samma syn på mac när jag var 12…

Första M1:orna sopade mattan så hårt med Windows att det enda rimliga, som teknikentusiast som var ute för bäst kvalitet/kr, var att skaffa en Macbook. Ett beslut som än idag håller.

Frågan är ju då hur länge Apple stöder M1 modellerna.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av talonmas:

Tror poängen var att för samma pris får du antingen en Fiat Punto Mac, eller en V8a Ford Mustang PC.

Så om man BARA vill spela och har begränsat med pengar så är PC det lätta valet. Fortfarande.

Om målet är att bara spela, så ja. Det moderna PC-spel gör grafikmässigt gör att de kräver rätt rejält med GPU-bandbredd mot RAM, vilket är orsaken till att egentligen alla iGPU-lösningar (oavsett hur ”starka” de varit sett till FLOPS) rätt mycket suger för spel. iGPUer har normalt väldigt lite RAM-bandbredd.

Max-serien har långt mer bandbredd än alla tidigare iGPU-lösningar, ungefär dubbla mot de ”high-end” iGPU-lösningar AMD släppt i form av Strix Halo och den lösning NVIDIA håller på att jobba med (alla dessa matchar Macs Pro-serie på den punkten).

Det undantag som finns är spelkonsoler. Max-serien har ungefär samma RAM-bandbredd som PS5. För spel är GPU+RAM-bandbredd det kritiska.

Men din bilanalogi haltar rätt mycket när man börjar titta på andra aspekter. Trots att det är ”uppskalade mobilkretsar” är de ändå utrustade med världens snabbaste CPU räknat per CPU-kärna. Det är som om Punton fick en gigantisk turbo till sin 1.0L motor och började pusha ut >500 HP när man gör lite andra saker…

Mac ställd mot PS5 så är det nu konsolen som är Punton sett till CPU-kraft.

Så i spel behöver man i alla fall inte oroa sig för CPU-flaskhalsar, men är inte riktigt där man får full utväxling av fördelarna med plattformen heller. Av allt att döma blir det tyvärr rätt dyrt att göra iGPU-lösningar med väldigt hög RAM-bandbredd, så det är inte optimalt för spel men det är optimalt för en snabbt ökande grupp av andra uppgifter där GPGPU visat sig väldigt värdefullt. Sen kan man också spela OK-ish.

/ kör Mustang V8 som daily driver på sommaren, finns likheter med en Mac då det mer är en motor där det kommer med en bil på köpet än det omvända

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Förlåt, ska givetvis stå Laptop och inte desktop.

Här är ett exempel där den utpresterar mobilt 3080:
https://www.youtube.com/watch?v=WyB3G_q33N4

Minns när jag själv testade några nativespel (hade både 32c M1 och 3080 i en lenovo) där M1 var före i vissa och efter i andra.
Macen är stark för vad den är, men med ray tracing och vissa settings/motorer gör den inte bra ifrån sig.

Jag minns under Apples presentation att jag var skeptisk mot detta och skrev en kommentar här på forumet.
Ett grafikkort är inte ren flops beräkningprestanda.
Om inte M1 slår 3080M i RT tycker jag inte Apple ska göra sådana uttalanden. Kanske hade varit lämpligare att jämföra med AMD som varit rätt klena i RT.

Apple får gärna göra bra produkter men gillar inte när de snackar skit.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag minns under Apples presentation att jag var skeptisk mot detta och skrev en kommentar här på forumet.
Ett grafikkort är inte ren flops beräkningprestanda.
Om inte M1 slår 3080M i RT tycker jag inte Apple ska göra sådana uttalanden. Kanske hade varit lämpligare att jämföra med AMD som varit rätt klena i RT.

Apple får gärna göra bra produkter men gillar inte när de snackar skit.

Apples GPUer fick RT-kärnor först med M3. Tror Blender GPU-rendering ger en bra vink ungefär var nivån hamnar ställd mot Nvidia. T.ex. så presterar M3 Max rätt jämnt med laptop 4070 medan M4 Max presterar jämt med laptop 5070 Ti.

För spel finns det mer att göra här, för i Cyberpunk tappar Mac:arna mer än Nvidia när man aktivera RT. Har nämnts att Metal 4 ska förbättra dels uppskalningen (som idag beror mycket på FSR, ska bli en Metal-specifik variant som lär köra på NPU) men även ray tracing.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Märkligt test.

Cyberpunk utan RT & PT är inte särskilt krävande..... Kunde ju varit vad för spel som helst.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Givet ovan: köper man en Mac primärt för att spel ska man nog fundera lite över sina prioriteringar.

Men givet att M-serie Mac:arna faktiskt är otroligt starka i en rad områden (bryr mig själv primärt om programutveckling och AI, vet inte vad som skulle vara bättre här oavsett pris) så är enda rimliga poängen här att "positivt om det kommer fler spel till Mac så man även kan spela lite i de fall man redan sitter på en Mac av andra orsaker".

Har du inte sett Lendo's reklamer ?

Jämför, jämför, jämför.

Ibland kan det vara kul med benchmarks och tester och jämförelser och grejer utan att man behöver ta det 100% seriöst.