Väldigt ostabil dator, snart på återvinningen

Permalänk
Medlem

Väldigt ostabil dator, snart på återvinningen

Hej!

Jag har haft problem med min dator ett bra tag nu. Det hela började med att jag körde ett spel och fick stuttering så in i H i spelet men sen också i windows och alla andra spel. Felsökte ochgjorde mitt bästa men bestämde mig att byta moderkort, minnen och cpu plus bootdrive. Köpte ett B550 aurus elite v2 med en ryzen 9 5950 och 4x skillz 3600 minnen. Booten blev en ny samsung m.2 990 evo.

Men nu var stutteringen avhjälpt men istället fick jag krasher titt som tätt i spel. Det var allt från 10 till 90 min in. Jag skrev om detta i denna tråden:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1733270-datorn-dor-eft...

Jag bytte sedan nätagg från mitt evga 1300 till ett seasonic 1000. Samma problem är kvar. Nu har felet dock evolverat likt en pokemon och låser spelet, då jag i aktivitetshanteraren sen avslutar det låser windows sig totalt. Hård restart och den hittar inte boot drive förens en till omstart. Mera felsök och upptäcker att minnena är i fel hastighet. Nya moderkortet klarar 3200 minnen och inte de gskillz jag köpt varpå jag byter till mina gamla kingston 3200 ddr4 32gb. Samma fel är kvar. Jag har alltså bytt allt utom min gpu i datorn, den har jag repastat då den vart varm (se tråden ovan). Jag installerade om windows naturligt när jag bytte moderkort och boot drive. Flashat bios till senaste. Senaste gpu och chipset drivers. Windows uppdaterat. Temperaturerna under kontroll, varmaste punkt gpu ligger på 96 max och cpu ligger på 80 max.

Jag har slut på ork och ideér, vad kan det vara? Systemet ser ut så här nu:

Gigabyte aurus elite v2 b550
Ryzen r9 5950
Kingston 3200 ddr4 32gb
Asrock 6900xt
Samsung 990 evo 2 tb boot drive
Artic liquid freezer III 360
Seasonic focus gx 1000w

Philips Evnia 32M2N8900 4k skärm.

Några spaningar som kan hjälpa?
Imorn blåser jag ut windows och allt och börjar om med den delen.

Lade till skärmen i specs.
Permalänk
Medlem

Fin maskin, du har.
Nytt OS löser nog problemet.

Permalänk
Skrivet av MrV:

Hård restart och den hittar inte boot drive förens en till omstart.

det där låter ju som att boot enheten potentiellt inte mår så bra antingen att den överhettar (minneschip eller styrkrets) eller att den tappar bort datan på enheten på något vis tills den varit strömlös en gång.

som ovan skrev testa att totalrensa och installera om allt och se om det löser problemet annars skulle jag säga att du troligen har ett hårdvaruproblem nånstans.

vad säger Felloggarna?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

det där låter ju som att boot enheten potentiellt inte mår så bra antingen att den överhettar (minneschip eller styrkrets) eller att den tappar bort datan på enheten på något vis tills den varit strömlös en gång.

som ovan skrev testa att totalrensa och installera om allt och se om det löser problemet annars skulle jag säga att du troligen har ett hårdvaruproblem nånstans.

vad säger Felloggarna?

Jag kör samsungs egna mjukvara för ssd och den harcjag kört lite tester via, och då hittar den inga fel.

Felloggarna ger inga svar, den ger kritiskt fel i samband med hårdrestarten och sen varningar om att den inte stängdes av ordentligt. Men inga andra felkoder som visar på varför den kraschar. Innan jag bytte tillbaka till 3200 minnena gav den ett dumpfel att den inte kunde upprätta fellogg pga nåt fel. Det försvann med de andra minnena

Permalänk
Medlem

Eftersom du bytt allt utom gpu kanske du ska testa och se om ett annat kort funkar bättre ? Om du har möjlighet att låna ett dvs. Hade liknande problem med ett 6950xt.

Visa signatur

Asus TUF B650 plus wifi - Ryzen 7800x3d - Peerless Assassin - ASUS TUF 4070ti SUPER - 32gb Corsair vengeance 6000Mhz CL30 - Corsair Rmx 850w - Phanteks XT Pro Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av pehrnow:

Eftersom du bytt allt utom gpu kanske du ska testa och se om ett annat kort funkar bättre ? Om du har möjlighet att låna ett dvs. Hade liknande problem med ett 6950xt.

Installerat om windows och formaterat allt. Funkar ändå ok nu. Men misstänker som du säger att gpu inte är helt frisk. Får lite konstiga saker till och från och har tidigare haft problem med skyhöga temps på kortet.