Permalänk

Färdigmonterad dator 30k

Hejsan!

Jag fick goda råd från er senast när jag skulle köpa färdigmonterad dator (inet) och den tid är nu återkommen. (Har fortfarande inga kunskaper inom datorbyggandet och vet knappt om datorkomponenter.) Det har inte skett något enskild hårdvaruuppgradering hittills, så jag försöker återigen få till en någorlunda framtidssäker färdigbyggd dator via inet. Jag har skapat ett datorbygge som är baserat på märken (se signatur), eftersom min nuvarande dator har presterat felfritt hittills för mig. Det är förståelig fel tillvägagångssätt att bygga en dator, därför vänder jag mig till er expertis. Här är bygget:
https://www.inet.se/datorbygge/b1685270/amd-nvidia

• 7800x3D kan vara ett val också. men tror att 9800x3D passar bättre för 5070Ti av vad jag har läst. Och jag är ganska fäst vid 16GB VRAM efter all internet diskussion av vad spel kräver.

• Jag är tyvärr fast vid Nvidias GPU pga spelkompis som kör AMD+AMD, som då har mer speltrubbel än jag när vi kör tillsammans.

• Jag har försökt läsa in på moderkort, men åsidosatt M.2 platser vet jag inte riktigt vad jag letar efter eller behöver. Jag antar att det egentligen inte spelar så stor roll om jag inte kommer att uppgradera enskilda hårdvaror.

• Hur vet jag vilken PSU jag behöver till datorn. Jag testade inets datorbyggare och den sade 650W var lite så jag förmodar den fungerar korrekt. Saken är att min nuvarande dator också använder 750W, vill dubbelkolla med er att det fortfarande går att använda samma spänning med tanke på att de nya komponenterna äter mer ström. Är 750W säkert?

Nuvarande dator i signatur för jämförelse.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 2700X + be quiet! Pure Rock Moderkort: ASUS Prime B450M-A Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz CL15 GPU: MSI RTX 2070 ARMOR SSD: Kingston NV3 M.2 NVMe Gen 4 1TB HDD: Seagate BarraCuda 2TB PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Chassi: Be quiet! Pure Base 600

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna köpa en Ryzen 7 5700x3d eller 5800x3d och ett bättre grafikkort samt några terabyte SSD till din nuvarande dator så får du en rejält mycket bättre dator än du har nu för en lägre summa än om du byter hela. Inte lika bra prestanda som om du byter till ett AM5 system men en rejäl uppgradering för betydligt mindre än 30 000kr.
Ville bara nämna det så du är medveten om att du har den möjligheten.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett ganska märkligt bygge i mitt tycke. Med det sagt håller jag med föregående skribent om att det vore betydligt smartare ekonomiskt att köpa en 5700X3D och ett bättre grafikkort.

Ett nytt bygge med NVIDIA-grafikkort skulle kunna se ut så här.

https://www.inet.se/lista/JRbDm/lstealtherl

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ville bara nämna det så du är medveten om att du har den möjligheten.

Skrivet av Alastor Moody:

Ser ut som ett ganska märkligt bygge i mitt tycke. Med det sagt håller jag med föregående skribent om att det vore betydligt smartare ekonomiskt att köpa en 5700X3D och ett bättre grafikkort.

Jag är medveten om den möjligheten, men utifrån min erfarenhet kan jag inte lita på min egen händighet. Alltid något fel jag upptäcker i efterhand. Och med teknikprylar finns det mindre marginal för fel, så det är den risk jag vill undvika i detta fallet.

Skrivet av Alastor Moody:

Ser ut som ett ganska märkligt bygge i mitt tycke... ...Ett nytt bygge med NVIDIA-grafikkort skulle kunna se ut så här.

https://www.inet.se/lista/JRbDm/lstealtherlhttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/lista/bild/JRbDm/lstealtherl

Vad menar du med märklig bygge?
Gällande chassi så föredrar jag ljuddämpning som funktion.
Gällande SSD så hade jag lärt mig att ha en ("exklusiv") SSD för operativsystemet och annat/andra för generellt bruk. HDD har jag för filer som inte behöver läsas så mycket och är lite billigare. Är det inte längre relevant?
Gällande moderkortet, de var i lager när jag skapade bygget inte så länge sedan.
Jag ser att du har valt 1000W PSU för samma pris. Förstår jag rätt att komponenten kommer att dra så mycket spänning som behövs och inte allt på en gång?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 2700X + be quiet! Pure Rock Moderkort: ASUS Prime B450M-A Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz CL15 GPU: MSI RTX 2070 ARMOR SSD: Kingston NV3 M.2 NVMe Gen 4 1TB HDD: Seagate BarraCuda 2TB PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Chassi: Be quiet! Pure Base 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av lStealtherl:

Jag är medveten om den möjligheten, men utifrån min erfarenhet kan jag inte lita på min egen händighet. Alltid något fel jag upptäcker i efterhand. Och med teknikprylar finns det mindre marginal för fel, så det är den risk jag vill undvika i detta fallet.

Vad menar du med märklig bygge?
Gällande chassi så föredrar jag ljuddämpning som funktion.
Gällande SSD så hade jag lärt mig att ha en ("exklusiv") SSD för operativsystemet och annat/andra för generellt bruk. HDD har jag för filer som inte behöver läsas så mycket och är lite billigare. Är det inte längre relevant?
Gällande moderkortet, de var i lager när jag skapade bygget inte så länge sedan.
Jag ser att du har valt 1000W PSU för samma pris. Förstår jag rätt att komponenten kommer att dra så mycket spänning som behövs och inte allt på en gång?

Nja, finns ingen större anledning att ha flera diskar. Hade hellre kört en snabb SSD på 4 TB, den jag valt är prisvärd.

Du har valt ett 5070 Ti-kort som är 1 300 kr för dyrt.

Det som gör ett chassi tyst är inte primärt ljuddämpning utan bra luftflöde så fläktarna inte behöver jobba så hårt.

Hade hellre valt Peerless Assassin som CPU-kylare, kostar ungefär lika mycket och är bättre.

Moderkortet du valt funkar men det jag valt har betydligt bättre strömförsörjning för lägre temperaturer.

Vertex är en riktigt bra PSU men tycker 1 800 kr är lite väl saftigt för 750 W.

Körde på 64 GB RAM vilket är rätt overkill idag men billigare per GB och vissa spel har redan idag 32 GB som krav så kan vara nice med mer om man planerar att behålla datorn ett antal år.

Jag hade inte lagt 1 500 kr på Windows då det är så enkelt att fixa själv. Finns nycklar runt 10 kr.