Intel har problem med Panther Lake

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Är väl haren och sköldpaddan-historien på det hela där intel är haren och har vilat så galet länge och chillat med sina 4c/8t i7 i evigheter och plötsligt måste komma ikapp.

Dock tror jag inte de är del av sanning. För de jobbade rätt hårt med deras tick tock strategi. Men de hela fallerade med deras 14nm process och kanske finfet var del av problematiken ihop med hård konkurrens av bland annat TCMC.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av kaput:

Haha, mjo, extremt ironiskt att just han skulle upprepa det mantrat, givet att Intel blev oerhört bekväma och fes vidare med 4C8T och några procent högre IPC per generation under åren när AMD inte hade något att konkurrera med. Så fort Ryzen lanserades gick det dock plötsligt bra att leverera...

Kanske hade man varit i ett bättre läge nu om man inte tillåtit sig stagnera och vara fat cat då.

Det där om "några procent högre IPC per generation under åren när AMD inte hade något att konkurrera med" ser man nämnas till och från bl.a. här på SweC.

Grejen är: IPC (egentligen single-thread prestanda) ökade faktiskt lite snabbare perioden 2009-2017 per år än vad den gjort 2017-2025. Om det är måttsocken så har stagnationen tilltagit sedan lansering av Ryzen.

Tror man har en allt för stor blind fläck när man bara ställer Intel och AMD mot varandra. Intels långt större problem är att resten av världen ändrats extremt mycket senaste 10-15 åren.

PC och högpresterande CPUer har gått från att nästan alltid varit en högst central punkt till att vi idag ser mobiler bli allt mer kompetenta (nästa generation mobiler ser ut att per-kärna CPU-mässigt slå även desktop PC oavsett om tillverkaren är Apple, Qualcomm eller Arm) och allt mer av de riktigt krävande uppgifterna flyttar allt mer till GPUer och andra typer acceleratorer.

CPUer är fortfarande väldigt viktiga, men de är inte alls lika kritiska de varit historiskt och framförallt har high-end PC CPUer tappat sin särställning som långt mer kraftfulla än alternativen.

Intel har ett halmstrå i att de fortfarande har en väldigt konkurrenskraftig plattform för bärbara datorer, och bärbara utgör 70-80 % av klientmarknaden. Men de har i nuläget helt tappat gaming-marknaden (där AMD gjort en fullträff med X3D som är en produkt med höga vinstmarginaler) samt har väldigt svårt att hävda sig på serversidan just på de dyraste (mest lukrativa) kretsarna.

Det Intel behöver relativt snart är ett gäng produkter med höga marginaler som marknaden faktiskt vill köpa. Nova Lake känns allt mer som deras do-or-die lansering. Den måste lyckas rätt mycket på alla marknader, för just nu blöder Intel mer pengar per anställd än vad AMD gjorde när de hade det som värst, AMD var bara månader från bakrutt när de var på botten.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Déjà vu!

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror man har en allt för stor blind fläck när man bara ställer Intel och AMD mot varandra. Intels långt större problem är att resten av världen ändrats extremt mycket senaste 10-15 åren.

PC och högpresterande CPUer har gått från att nästan alltid varit en högst central punkt till att vi idag ser mobiler bli allt mer kompetenta (nästa generation mobiler ser ut att per-kärna CPU-mässigt slå även desktop PC oavsett om tillverkaren är Apple, Qualcomm eller Arm) och allt mer av de riktigt krävande uppgifterna flyttar allt mer till GPUer och andra typer acceleratorer.

CPUer är fortfarande väldigt viktiga, men de är inte alls lika kritiska de varit historiskt och framförallt har high-end PC CPUer tappat sin särställning som långt mer kraftfulla än alternativen.

Japp, jag tror detta är en faktor, i alla fall för deras image. Rent krasst känns dagens monstereffekts-CPU:er som typiskt stoppas in i gamingriggar som något som svårligen kan betraktas som cutting edge idag...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Bristande förtroende

Spelar ingen roll. Det kommer att dröja många år, innan jag återfår förtroende för Intel. Har en i7-14700K, som SKA vara okej enligt alla tester, men jag vet inte. Det är inte speciellt förtroendeingivande, när det fortsätter komma microcode-uppdateringar hela tiden. Senaste var Intel uCode 0x12F den 16 maj i år.
Jag har inte råd att skrota den, och köpa en AMD istället. Jag får stå ut.

Visa signatur

Intel Core i7-14700K // MSI GeForce RTX 4070 Super

Permalänk
Medlem

detta låter som en intel 13/14 serie skandal på väg att ske igen, nämligen oxideringen av Cpuerna så de brinner upp till slut. Jag är helt säker på att de kommer ta ockerpriser, men också tumma på kvalitets kontrollen för att kunna sälja, eftersom de måste tillmötesgå aktieägarna.

....detta övertygade mig bara ännu mer att fortsätta köpa AMD

Lite kul att äntligen se AMD på topp igen och under flera generationer nu! <3

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen Intel lyckas dra en ny core2duo-kanin ur hatten så vi får fart på konkurrensen igen. Kan inte minnas en längre period utan någon intressant uppgraderingsväg sedan jag började med datorer.

Permalänk
Medlem

Skulle knappast lita på "läckor" fån Reuters längre gällande Intel, men de har andra problem 😊

Edit: Det här handlar nog om att Lip äger massa aktier i kinesiska halvledarbolag.

Permalänk
Medlem

Tycker folk är lite väl hårda. Intel är inte dåliga men har inte haft något svar mot AMDs 3D cache

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Det här kommer att bli stor underhållning:

https://www.nyteknik.se/tech/trump-kraver-intels-vd-ska-avga-...

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpirato:

https://pbs.twimg.com/media/Gxv4-YsXAAAEEQx?format=jpg&name=medium

Skulle knappast lita på "läckor" fån Reuters längre gällande Intel, men de har andra problem 😊

Edit: Det här handlar nog om att Lip äger massa aktier i kinesiska halvledarbolag.

Vad det egentligen handlar om är att staten vill dela upp Intel och ta över kretstillverkningen. Det var sådana tongångar redan innan Pat Gelsinger fick sparken, bland annat från före detta styrelsemedlemmar.

Om man då misstänkliggör den nya VD;n kan man snart hitta ursäkter till att råna Intel, för ”nationens säkerhet”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det där om "några procent högre IPC per generation under åren när AMD inte hade något att konkurrera med" ser man nämnas till och från bl.a. här på SweC.

Grejen är: IPC (egentligen single-thread prestanda) ökade faktiskt lite snabbare perioden 2009-2017 per år än vad den gjort 2017-2025. Om det är måttsocken så har stagnationen tilltagit sedan lansering av Ryzen.

Intel har ett halmstrå i att de fortfarande har en väldigt konkurrenskraftig plattform för bärbara datorer, och bärbara utgör 70-80 % av klientmarknaden. Men de har i nuläget helt tappat gaming-marknaden (där AMD gjort en fullträff med X3D som är en produkt med höga vinstmarginaler) samt har väldigt svårt att hävda sig på serversidan just på de dyraste (mest lukrativa) kretsarna.

Det Intel behöver relativt snart är ett gäng produkter med höga marginaler som marknaden faktiskt vill köpa. Nova Lake känns allt mer som deras do-or-die lansering. Den måste lyckas rätt mycket på alla marknader, för just nu blöder Intel mer pengar per anställd än vad AMD gjorde när de hade det som värst, AMD var bara månader från bakrutt när de var på botten.

Jag undrar hur mycket FinFET påverkar/påverkade då möjligheterna för nod krympning och strulet som blev.

Skrivet av zpirato:

https://pbs.twimg.com/media/Gxv4-YsXAAAEEQx?format=jpg&name=medium

Behöver ju inte ens se namnet för förstå vem som skrivit

Men är ju mer än en person som bestämmer riktningen för ett företag.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

USA ekonomiska mobbning har tvingat Kina att utveckla egen EUV, ryckas om testtillverkning i Q3, denna maskin ska använda 90% mindre energi än den från ASML.

Varje år utbildas nästan 300 000 kinesiska studenter på amerikanska universitet. Om några år blir det nog tvärtom att USA bölar för att dom inte får använda kinesisk halvledarteknologi.

Tror det när jag ser det, Kina är... Jäkligt duktiga att sprida massa skit som Ryssland med. Sedan finns inget av visa, enbart fejk/dåliga kopior som inte klarar av att leverera alt korruption.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Tror det när jag ser det, Kina är... Jäkligt duktiga att sprida massa skit som Ryssland med. Sedan finns inget av visa, enbart fejk/dåliga kopior som inte klarar av att leverera alt korruption.

Då kanske blir förvånad när du ser vilket land som plockar ihop iphone, xbox, ps5 mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Att du ens orkar 🤣. Är det så jobbigt att tappa ledarpositionen till världen naturliga ledare: Kina?

Är det så jobbigt att din identitet inte längre är skapelsens krona?

Visa signatur

Playstation 5 + Nintendo Switch
5800x3d - MSI B450 - RX 9070 XT Red Devil - NZXT C1000 - Samsung G8 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Att du ens orkar 🤣. Är det så jobbigt att tappa ledarpositionen till världen naturliga ledare: Kina?

Är det så jobbigt att din identitet inte längre är skapelsens krona?

Absolut inte men med tanke på allt annat Kina skapat inom dessa 5x år så tror jag absolut inte dem tar Plats.1 inom detta, när deras skepp... Tåg, hus etc rasar samma för det är fuskbyggen alltihop och deras ekonomi inte går så bra.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tycker folk är lite väl hårda. Intel är inte dåliga men har inte haft något svar mot AMDs 3D cache

Rent tekniskt har de ju det, de valde bara att aldrig lansera det på konsumentmarknaden, i sin oändliga visdom. Ibland kan man fundera på om det i själva verket handlar om långsiktigt och medvetet sabotage inifrån för att kunna köpa upp Intel när värdet på bolaget är nära helt utplånat, eller om de bara haft en genomrutten företagskultur...? 🫢

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om man då misstänkliggör den nya VD;n kan man snart hitta ursäkter till att råna Intel, för ”nationens säkerhet”.

Precis, och på det sättet "betalar" man 8 miljarder för en verksamhet som Intel nyligen själva pumpat in 100 miljarder dollar i. 🫡

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

detta låter som en intel 13/14 serie skandal på väg att ske igen, nämligen oxideringen av Cpuerna så de brinner upp till slut. Jag är helt säker på att de kommer ta ockerpriser, men också tumma på kvalitets kontrollen för att kunna sälja, eftersom de måste tillmötesgå aktieägarna.

....detta övertygade mig bara ännu mer att fortsätta köpa AMD

Lite kul att äntligen se AMD på topp igen och under flera generationer nu! <3

Gissa vad som kommer hända med priserna på en x86-CPU när det bara är AMD kvar?

Du kan kolla vad som hänt med priserna på ett GeForce-kort de senaste 7-8 åren -- och då har inte ens AMD försvunnit från marknaden utan tvärtom erbjudit en rad modeller med i stort konkurrerande prestanda. Det blir i praktiken bara TSMC kvar som kommer kunna tillverka några avancerade kretsar i några volymer överhuvudtaget om Intels kretstillverkning går under, och TSMC kommer antagligen skruva upp prislappen mycket mer än AMD själva.

Men skönt för dig att du har gott om pengar att lägga på grejer, vars priser kommer att fördubblas samtidigt som de får marginellt bättre prestanda, typ som skillnaden från 4080 Super till 5080 exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Gissa vad som kommer hända med priserna på en x86-CPU när det bara är AMD kvar?

Du kan kolla vad som hänt med priserna på ett GeForce-kort de senaste 7-8 åren -- och då har inte ens AMD försvunnit från marknaden utan tvärtom erbjudit en rad modeller med i stort konkurrerande prestanda. Det blir i praktiken bara TSMC kvar som kommer kunna tillverka några avancerade kretsar i några volymer överhuvudtaget om Intels kretstillverkning går under, och TSMC kommer antagligen skruva upp prislappen mycket mer än AMD själva.

Men skönt för dig att du har gott om pengar att lägga på grejer, vars priser kommer att fördubblas samtidigt som de får marginellt bättre prestanda, typ som skillnaden från 4080 Super till 5080 exempelvis.

självklart hoppas jag inte att det kommer bli ockerpriser på AMDS prollar. jag är också budget gamer, så inga 4080 här, sen av ren princip vägrar jag spendera mer än 6k på en gpu (drömmer tillbaka till 1080ti dagarna )

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME