Intel har problem med Panther Lake

Permalänk
Melding Plague

Enligt Reuters går det fortfarande trögt att få upp andelen användbara kretsar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Med dessa tullar hoppas jag att TSMC fortfarande får ligga före

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur otroligt efter ett av världens största företag ligger i jämförelse med konkurrenterna.
Är det inkompetens, otur eller en kombination av både och?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

10% yield verkar gälla för de kretsar som uppfyller alla krav, det är inga nyheter att sälja kretsar där någon eller några av kärnor har stängts av, eller där maxfrekvenserna dragits ner lite för att få ut bättre yield. Det var en ganska intetsägande artikel med anonyma källor tycker jag...

Permalänk
Medlem

De skall inte lägga ner kretstillverkningen, de skall sälja av den och bli ett renodlat kretsdesignande företag; som AMD och Nvidia.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men jag hoppas att Intel får till det och inte ger upp med kretstillverkningen, det behövs verkligen mer konkurrens där och är det någon del av Intel som behöver överleva så är det nog den.

Permalänk
Medlem

Apple fick verkligen en guldgruva med ARM+TSMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag förstår inte hur otroligt efter ett av världens största företag ligger i jämförelse med konkurrenterna.

För Taiwan är Halvledarindustrin ett väldligt medvetet strategiskt val för landet. Lite grovt behövde man en råvara som inte fanns någon annanstans för att försäkra sig om överlevnad, och inte bli invaderade av China, lite grovt som sagt. Det var Taiwanesiska staten och inte något privat aktör som kickstartade landet mot det high-tech samhälle det är idag.

Det står lite på spel där, en press som Intel inte riktigt har.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

För Taiwan är Halvledarindustrin ett väldligt medvetet strategiskt val för landet. Lite grovt behövde man en råvara som inte fanns någon annanstans för att försäkra sig om överlevnad, och inte bli invaderade av China, lite grovt som sagt. Det var Taiwanesiska staten och inte något privat aktör som kickstartade landet mot det high-tech samhälle det är idag.

Det står lite på spel där, en press som Intel inte riktigt har.

Det kan såklart förklara en del.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Kanske skall hitta en mer trovärdig källa än PCGamer när det kommer till kretstillverkning. Sant eller ej. Men det skulle lyfta trovärdigheten för artikeln.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Plural? Finns ju bara 2 konkurrenter, övriga är redan utslagna, varav Samsung oxå har problem. Så det är bara TSMC som visat att man behärskar EUV.

Så det är snarare så att ALLA (inkl de som redan kastat in handduken) ligger efter. Så det märkliga ligger snarare i att EN lyckats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Plural? Finns ju bara 2 konkurrenter, övriga är redan utslagna, varav Samsung oxå har problem. Så det är bara TSMC som visat att man behärskar EUV.

Så det är snarare så att ALLA (inkl de som redan kastat in handduken) ligger efter. Så det märkliga ligger snarare i att EN lyckats.

A men sälja EUV maskiner till ALLA länder som vill utveckla denna bransch, då kommer konkuenter växa runt om världen som svampar i skogen efter regnet!

A men just det, man vill inte ha konkurrens. Särskilt från länderna som Kina, Ryssland, Iran, Indien, Brasilien, Mexiko osv... Alltså man vill inte ha konkurrens från ett land som man inte kan styra. Vi kommer att vara i detta läge 15-35/40 år tills dessa länder utvecklar egna maskiner som kan tillverka avancerade noder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

A men sälja EUV maskiner till ALLA länder som vill utveckla denna bransch, då kommer konkuenter växa runt om världen som svampar i skogen efter regnet!

A men just det, man vill inte ha konkurrens. Särskilt från länderna som Kina, Ryssland, Iran, Indien, Brasilien, Mexiko osv... Alltså man vill inte ha konkurrens från ett land som man inte kan styra. Vi kommer att vara i detta läge 15-35/40 år tills dessa länder utvecklar egna maskiner som kan tillverka avancerade noder.

USA ekonomiska mobbning har tvingat Kina att utveckla egen EUV, ryckas om testtillverkning i Q3, denna maskin ska använda 90% mindre energi än den från ASML.

Varje år utbildas nästan 300 000 kinesiska studenter på amerikanska universitet. Om några år blir det nog tvärtom att USA bölar för att dom inte får använda kinesisk halvledarteknologi.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad Intel gjorde för att vara världsledande fram till 14nm för att sedan få tvärstopp? Någon riskabel strategi som gått helsnett?

Btw. Tror jag aldrig någonsin hört någon svenskspråkig i elektronikbranschen prata om "kvalitetsutbyte". Yield är ett väletablerat fackspråkligt låneord. Och jag tror jag hade förvirrat samtliga i diskussionen om jag pratat om kvalitetsutbyte istället.

Skrivet av yoggan:

Kanske skall hitta en mer trovärdig källa än PCGamer när det kommer till kretstillverkning. Sant eller ej. Men det skulle lyfta trovärdigheten för artikeln.

PCGamer är dock inte källan. De påpekar bara ett allmänt känt faktum.

Skrivet av SayZk:

10% yield verkar gälla för de kretsar som uppfyller alla krav, det är inga nyheter att sälja kretsar där någon eller några av kärnor har stängts av, eller där maxfrekvenserna dragits ner lite för att få ut bättre yield. Det var en ganska intetsägande artikel med anonyma källor tycker jag...

Det framgår inte om de pratar pre-binning eller post-binning yield. Men 10% är uselt oavsett. Med så låg yield så får de inte ut mycket post-binning heller. Det framgår i artikeln att de vill ha 70-80% för att det ska börja bli en bra affär. De har dessutom mycket investeringar att ta igen framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vet inte vad Intel gjorde för att vara världsledande fram till 14nm för att sedan få tvärstopp? Någon riskabel strategi som gått helsnett?

Ja, de klantade till sin 10nm-nod utav helvete.

Permalänk

Problemen började med 14 nm.

"Krzanich also claimed that the chips would ship by the end of 2013 however, the shipment was delayed due to low yields from Intel's 14 nm process"

https://en.wikipedia.org/wiki/Broadwell_(microarchitecture)

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Det är vi många som undrar! Det har snackats om uppköp också av Intel och eventuella avknoppningar av olika avdelningar.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Någon högt uppsatt måste ju ha dött eller slutat ca 2016 runt tiden med Skylake… har de lyckats med något alla sedan dess?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Är väl haren och sköldpaddan-historien på det hela där intel är haren och har vilat så galet länge och chillat med sina 4c/8t i7 i evigheter och plötsligt måste komma ikapp.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk

Marknadsekonomi resulterar i följande. Man behöver inte vara dålig, man behöver inte göra en massa misstag. Men om andra lyckas bättre så får man stora problem.

Jag ser liknande sak inom sport. Att ett lag förlorar stort behöver inte betyda att de gjorde så mycket fel utan att det andra laget kanske briljerade.

Slutsatsen jag anser man kan dra av detta är att vi lever i en tuff värld med mycket konkurrens, det räcker inte bara att vara bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

självbelåtenhet. Man la upp fötter när man hade sabbat för AMD och sen des har man glidit på att alla skulle ju ändå alltid köpa Intel för dem är bäst.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Du har rätt i att det är vanligt att det säljs chip med färre kärnor, mindre cache, lägre klockfrekvenser eller dylikt.
Att de inte bara säljer "max chippet".

Men 10% "kvalitetsutbyte" (de menar väl yeild) är ändå rätt dåligt.
Som tillverkning av någon form av prototyp eller proof of concept eller dylikt så hade 10% yeild kunna vara helt okej.
Men för massproduktion så är det väldigt dåligt.

Det är i så fall mycket bättre för tillverkaren om man har det omvända "problemet".
Om de har "för många" fullt fungerande chip.
Säg om 95% hade kunnat användas till "max chippet" och de istället artificiellt får begränsa fler chip.
Att de får ta en del fullgoda chip och skära ner på dem ändå för att få tillräckliga volymer av lägre SKUs.
Det är en mycket bättre situation för tillverkaren att vara i.

Så även om du har rätt i att det ofta säljs nerbantade chip så är det ändå uselt för massproduktion om bara 10-20% av chippen hade klarat av att säljas utan avstängda kärnor eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Har följt många diskussioner om detta på olika forum. Klart är att Intel hade planen klar med att krympa alla avstånd med 50% varje generation, men att de när de gick över till FinFET misslyckades med detta. Deras ”22nm” borde ha varit 26nm om man hade varit ärlig. Detta avsteg krävde sedan räknenissarna att Intel skulle hämta hem med generationerna efter. Räknenissarna var oroliga över framtida vinster, speciellt efter att man inte lyckats övertyga resten av branschen att man borde köra med 450mm skivor (istället för dagens 300mm).

Upphämtningen lyckades delvis med ”14nm”, som enligt samma källor borde ha hetat 16nm, men det blev som bekant en del problem med det. Skylake hade den längsta listan av errata för Intel i modern tid. Trots detta så backade man inte, och 10nm skulle verkligen vara så tät som en 10nm ”platt” process skulle ha varit. För att komma dit försökte Intel med flera olika saker. En av dem lär ha varit att använda kobolt i ledarna istället för koppar, något som inte fungerade så bra. På något sätt lyckades Intel aldrig riktigt med 10nm även om processen till slut började användas, och de kan inte iterera på en process som inte fungerar som den skall.

Skillnaden är att TSMC tog mindre steg när det började bli svårt, men de fortsatte att gå sakta framåt. 5nm är väl inte så fantastiskt mycket bättre än 7nm, men den fungerar och lite bättre blir det.

Citat:

Btw. Tror jag aldrig någonsin hört någon svenskspråkig i elektronikbranschen prata om "kvalitetsutbyte". Yield är ett väletablerat fackspråkligt låneord. Och jag tror jag hade förvirrat samtliga i diskussionen om jag pratat om kvalitetsutbyte istället.

Att bara säga ”utbyte” förekommer i bilbranschen, men både yield och FTT är nog vanligare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

USA ekonomiska mobbning har tvingat Kina att utveckla egen EUV, ryckas om testtillverkning i Q3, denna maskin ska använda 90% mindre energi än den från ASML.

Varje år utbildas nästan 300 000 kinesiska studenter på amerikanska universitet. Om några år blir det nog tvärtom att USA bölar för att dom inte får använda kinesisk halvledarteknologi.

Får se, men i vilket fall behöver vi fler aktörer från alla möjliga länder. Konkurrensen kommer att driva innovationer.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Fast tog det egentligen tvärstopp? Är väl mer att man är chanslös att hålla TSMCs tempo.

Ställer man Intels omsättning, och egentligen skulle man extrahera ut delen av omsättning för kretstillverkning, mot TSMCs är det väl ändå rätt lätt att se vad problem för Intel varit.

Intel var 400 kg gorillan under väldigt lång tid sett till kretstillverkning. En viktig sak det medför att ha mest omsättning är att man rimligen också har mest resurser för FoU.

Historiskt fanns dels långt fler kretstillverkare, så kunderna hade mer att välja på, men minst lika viktigt var att historiskt var just PC/servers lejonparten av de mest avancerade kretsarna och Intel tillverkade de flesta av dessa.

Sen hände smartphone-revolutionen, något som Intel i praktiken helt missade. Samtidigt fortsatte utslagningen av kretstillverkare vilket gjort att en ökande volym av väldigt avancerade kretsar (som får nya tillskott, med elbilar har bilar gått från "mest äldre noder" till allt mer kretsar på "bleeding-edge") koncentrats i allt högre utsträckning till TSMC.

TSMCs omsättning har rätt mycket tiodubblats under perioden Intel gått från ledare till "also-ran". Vi ser egentligen inte ens längre de mest avancerade kretsarna rikta sig mot PC, idag är mobilkretsarna och GPUer på många sätt de som leder där och dessa tillverkas nästan uteslutande hos TSMC.

Så TSMC har nu brutal fördel i att har omsättningen att kunna finansiera sin FoU, det samtidigt som kostnaden för varje ny nod ökar långt snabbare än vad den historiskt gjort. Intel säger ju själva att de inte ser hur man ens kan gå runt på 14Å om Intel skulle vara den enda som bygger sina kretsar där.

Skrivet av Aleshi:

Inom kemi är det i alla fall inget konstigt att använda "utbyte" på svenska. "Faktiskt utbyte" och "teoretiskt utbyte" är normal termer. Aldrig sett kvalitétsutbyte, men söker man kommer termen upp inom i en del rapporter relaterad till tillverkning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

"Behållning av produktionen" kanske vore en mer lättbegriplig översättning av yield?

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Någon högt uppsatt måste ju ha dött eller slutat ca 2016 runt tiden med Skylake… har de lyckats med något alla sedan dess?

Andrew Grove dog det året, han hade en mentor skugga över Intel fram till sin död med uttrycket "Only the Paranoid Survive".

Samt att Lady Gaga i början av 2016 influerade intel

Blev kanske hack i skivan

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Intel behöver verkligen komma tillbaks på banan och börja göra riktiga spelprocessorer, helst innan AM6 med Zen7 lanseras cirka 2028.
Sedan behöver dom också lära sig bokstaven "Å".

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Intel är så rökta. What goes around comes around…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Andrew Grove dog det året, han hade en mentor skugga över Intel fram till sin död med uttrycket "Only the Paranoid Survive".

Samt att Lady Gaga i början av 2016 influerade intel

Blev kanske hack i skivan

Haha, mjo, extremt ironiskt att just han skulle upprepa det mantrat, givet att Intel blev oerhört bekväma och fes vidare med 4C8T och några procent högre IPC per generation under åren när AMD inte hade något att konkurrera med. Så fort Ryzen lanserades gick det dock plötsligt bra att leverera...

Kanske hade man varit i ett bättre läge nu om man inte tillåtit sig stagnera och vara fat cat då.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!