Permalänk

Hjälp mig hitta en 65 tummare

Jag ska köpa en ny 65 tums TV men är vilse i utbudet.
Jag vill ha QLED eller möjligen OLED med bra bild och fina färger.
120 Hz eller mer har jag fått för mig är bara intressant för att spela spel vilket jag inte gör.
Alla streamingtjänster sänder ju i 50/60Hz.
Jag tittar på serier, dokumentärer, film och sport på streamade kanaler.
Tidigare har jag haft Samsung på 50 tum men en del säger nu att Samsung har blekare och tristare färger än andra.
Stämmer det?
Jag hade bestämt mig för en Samsung 65 Q8F men säljaren försökte aggressivt sälja på mig en Thomson istället.
Jag blir alltid misstänksam när en säljare så intensivt försöker få en att köpa en viss produkt man inte själv hade i åtanke så jag lämnade utan TV.
Budgeten är kring 12000 men inte hugget i sten om jag vet jag får något bra.

Permalänk
Medlem

Default-färger är rätt ointressant eftersom du kan tweaka detta i inställningarna på alla utom kanske de absolut billigaste tv-apparaterna du kan hitta.
Det kommer dock vara en viss skillnad mellan (Q)LED och OLED då OLED i sig har "oändligt" med kontrast jämfört med dom andra teknikerna som används vilket gör att bilden kan upplevas som klarare/tydligare och mer färggran.

Det finns 65" OLED från 13k och LG brukar ofta ha kampanjer på sina tv-apparater och då kan man hitta deras föregående generation för väldigt förmånliga priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterSthlm56:

Jag ska köpa en ny 65 tums TV men är vilse i utbudet.
Jag vill ha QLED eller möjligen OLED med bra bild och fina färger.
120 Hz eller mer har jag fått för mig är bara intressant för att spela spel vilket jag inte gör.
Alla streamingtjänster sänder ju i 50/60Hz.
Jag tittar på serier, dokumentärer, film och sport på streamade kanaler.
Tidigare har jag haft Samsung på 50 tum men en del säger nu att Samsung har blekare och tristare färger än andra.
Stämmer det?
Jag hade bestämt mig för en Samsung 65 Q8F men säljaren försökte aggressivt sälja på mig en Thomson istället.
Jag blir alltid misstänksam när en säljare så intensivt försöker få en att köpa en viss produkt man inte själv hade i åtanke så jag lämnade utan TV.
Budgeten är kring 12000 men inte hugget i sten om jag vet jag får något bra.

LG B4 OLED kanske, kostar 12' om man är medlem på Webhallen.

https://www.webhallen.com/se/product/370606-LG-65-OLED65B46LA...

Permalänk

Hur mycket nackdel är det att köpa en modell från 2024?
Man tappar ett års uppdateringar och LG har bara 5 år, Samsung 7 år.
Hittills har jag bara använt en TV-box ansluten via HDMI och kör inte appar på själva TV:n.
Men det kan ju ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterSthlm56:

Hittills har jag bara använt en TV-box ansluten via HDMI och kör inte appar på själva TV:n.
Men det kan ju ändras.

Det är de sista 2024 modellerna som säljs ut billigt nu för 2025 modellerna kommer till högre pris och det är vad jag vet inga större skillnader förutom att LG uppdaterat fjärren och tagit bort sifferknapparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Det är de sista 2024 modellerna som säljs ut billigt nu för 2025 modellerna kommer till högre pris och det är vad jag vet inga större skillnader förutom att LG uppdaterat fjärren och tagit bort sifferknapparna.

TVns mjukvara håller man sig bäst borta ifrån. Tycker också att LG är ett utmärkt alternativ, och 12000 som det var ovan är väl jättebra.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Den här har jag tittat på idag. Såg väldigt bra ut:
https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/samsung-65-qn74f-neo-qled...

Permalänk
Medlem

Tips.
Köp Aldrig en TV som inte är på rea! Det är bara att kasta pengar i skön.

Jag hade också valt den LG som tidigare länkats. Om inget bättre dyker upp

Nya TV modeller kommer varie år. Vilket gör att skillnaden från år till år blir oftast väldigt liten. Precis som med mobiltelefoner. Så att köpa förra årets modell för halva priset är oftast inte något dåligt val

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Välj LG som länkas i tråden. Du kommer få en bra TV.

Permalänk
Medlem

+1 för LG, har en LG och en samsung och LG är mycket skönare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterSthlm56:

Men det kan ju ändras.

Oftast är det ingen större skillnad, förutom betydligt lägre pris. Visst, man kan tappa ett år av uppdateringar, men man brukar ändå få en bättre upplevelse med en separat enhet (Nvidia Shield TV Pro, Apple TV, etc.).

TV är som andra sagt något som helst bör köpas på rea. Rabatter bortåt 40-50% från nypris förekommer för de lite mer påkostade modellerna, så det man får för sina pengar kan variera kraftigt beroende på när man köper.

Av de modellerna som tagits upp hittills hade även jag valt LG B4.

Samsung QN74F verkar vara en lite enklare modell som saknar funktioner som de lite bättre QLED/LCD-baserade modellerna har. Den största förlusten är att den saknar Local Dimming vad jag förstått, och namnet indikerar att den potentiellt är "edge lit". Får känslan av att den modellen inte är något speciellt.

Hur använder du din TV normalt? Är det främst filmer och serier via streamingtjänster eller är det mer klassisk linjär-TV som gäller?

Har du läst igenom den årliga genomgången från Laxpudding förresten? Där finns oftast mycket matnyttig information.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1728756-tv-guiden-2024...

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Vilket skärm-typ som är att föredra beror lite på dina egna förutsättningar. Samsungs QLED brukar ha högre ljusstyrka än exempelvis OLED-modellerna, vilket då passar sig bra om man har ett relativt ljust rum. Om man dock oftast kollar på exempelvis film/serier i ett relativt mörklagt rum så skulle jag säga att inget slår OLED.

Om det inte är brådis är det en stark rekommendation att vänta tills Black Friday, där brukar OLEDs och liknande reas ut på löpande band. Så i bästa fall kan man komma undan ännu billigare än de 12k som LG OLED liggar på hos Webhallen ovan.

Permalänk
Bildexpert 📺

Samsung QN7xF ersätter den etablerade Q7-serien och får mini-LED fast fortsätter med kantbelyst icke-FALD. Möjligt att den får något större färgomfång än äldre Q7-modeller tack vare detta men räkna inte med någon drastisk skillnad mot tidigare. Det är en mellanklassmodell. Finns betydligt bättre och många sämre.

x = modellen heter QN70F men kallas också QN73F, QN74F och QN77F beroende på vem som säljer den. Samma TV.

Permalänk
Rekordmedlem

Enligt fyndtråden så säljs LG C4 65" för 13 600 kl 20:00 i kväll på Power.
Det lär ju vara det bästa i den storleks och prisklassen man kan skaffa idag och i morgon är en annan dag som Christer Björkman sjöng....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

LG C4 65 är väl ett ännu bättre val. Kan du så köp den. Länk ovanför av mrgraffe.