Får bara upp Amd xp2700+ i xp2100+, varför?

Permalänk
Medlem

Får bara upp Amd xp2700+ i xp2100+, varför?

Köpte nyligen ett billigt moderkort av typen ASRock K7VM2 (för att kunna använda mina gamla SDRAM-minnen) och en AMD Athlon xp2700+. Nu är det så att processorn körs bara som en xp2100+. Innan jag jumprade om FSB´n, som för övrigt var inställd på 100Mhz kördes den som xp1500+. Är det något strul med mina SDRAM eller varför får jag inte upp processorn i den hastighet som den ska köras i?? I Biosen kan jag ställa in CPU host clock-frequency (?) manuellt men datorn vill inte starta om jag ställer den på högre freq än 133..

Tackar på förhand för snabb hjälp.

Visa signatur

cK

Permalänk
Medlem

XP 2700+ ska ha en bussfrekvens på 166 FSB!

Du kan inte köra detta med sdram minnen!

Du får helt enkelt pinmodda sockeln om du ska komma högre.......

13*133=1733 MHz ....2100+

13*166=2166 MHz

Lås upp till 16*133=2133 MHz.......

Edit: hade lite fel angående dina frekvenser,13* ska de va....
för det är väl en T-Bred eller??

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, men jag behöver lite till.. om jag nu ska jag "pinmodda"..
Hur låser jag upp då och finns det någon risk att jag skadar komponenterna? Var kan jag hitta instruktioner till "pinmoddningen"? Är inte så haj på att överklocka datorn, har inte gjort det förut nämligen..

Visa signatur

cK

Permalänk
Medlem

Läs mer på denna tråden....

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=15921...

Var försiktig dock....

Permalänk
Medlem

Man ska aldrig snåla in pengar på moderkortet. Du skulle ha sparat tills du hade råd med minnen också. Eller ännu hellre köpt den betydligt billigare 2500+ Barton och ett nForce2-kort istället vilket hade gett pengar över till att köpa minne antagligen.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Oki, jag vet att det är dumt att spara pengar på det, men nu är det så här iaf..

Hur som helst har jag bytt ut mina SDRAM till DDR PC2700 (även fast mitt moderkort bara går upp till PC2100, men det ska väl inte vara något problem?), men det hjälper fortfarande inte! CPU´n går ändå inte snabbare än en xp2100+. Vad kan man nu mer ändra!? FSB-jumpern kan man sätta i 2 lägen: 100Mhz och 133Mhz, och enligt ASRocks hemsida måste FSB'n gå i 266Mhz (vilket är maxläget för moderkortet jag har..). Något jag missat!?

Visa signatur

cK

Permalänk
Medlem

266 är egentligen 133 så du har inte missat nått.

Visa signatur

Ryzen 7700x. Msi x670E Tomahawk wifi. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

Du gjorde helt enkelt ett fatalt misstag när du köpte:
1. En processor som ska gå i 333 FSB (2*166)
2. Ett moderkort som bara stöder 266 FSB
3. SD SDRAM istället för DDR SDRAM.

Du har bytt minnen, nu måste du byta antingen moderkort eller processor för att få maximal fart på processorn.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Ok, då förstår jag varför det inte fungerar. Tack så mycket för hjälpen

Då verkar det inte bättre än att jag får skaffa ett nytt moderkort då.. Eftersom folket här verkar vara en aningen mer haj på dom här prylarna än vad jag är så tänkte jag höra med er om ASUS A7V600 är något att ha eller är det bättre att köpa ett nforce2-kort? Vad är skillnaden på de olika chip-set'en?

Visa signatur

cK

Permalänk
Medlem

Köp ett nForce2-kort. Det går bra med nästan vilket som helst, men köp nåt med dual channel DDR så att du får ökad prestanda när du petar in ett extra minne.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM