Abit NF7-S v2.0 och winxp install-probs

Permalänk
Medlem

Abit NF7-S v2.0 och winxp install-probs

Jag köpte ett Abit NF7-S v2.0 för 4 dagar sen, så jag formaterade datorn, ploppade i det nya moderkortet, satte i allting och skulle installera xp.

Först kom jag inte in i installationen för den räknade bara upp alla filer som vanligt och sen fick jag den alltid lika trevliga bluescreenen. Provade med 2 olika xp-skivor, 2 olika hdd´s osv. Till slut kom jag in i installationen men då dog tangentbordet också, testade då med 2 olika tangentbord men inte fan hjälpte det.

Har testat en jäävla massa olika inställningar i bios som att disablea ACPI eftersom jag vid bluescreen-tillfället fikc fram att det var fel på ACPI.sys, jag har tagit bort SerialATA, USB stöd i bios och en massa annat.

System:
AMD Athlon xp2000+
2x256mb DDR PC2700
Inno3D gf4 ti4200 64mb
Western Digital WD800 80gb, 7200rpm, 8mb cache
Vanligt noname t-bord PS/2

Jag har även provat att flasha bios till senaste som kom ut 24e augusti. Kan inte skicka tillbaka det eftersom företaget jag köpte det av inte finns mer.

Hoppas det finns nån jäkla tomte som vet lite mer än det jag skrivit och känner för att hjälpa till, fick dessutom mitt adsl i måndags så det känns extra jävligt nu när man suttit utan dator här i 5 dagar snart ..

Har mailat Abit men kommer nog inte få svar förrän om ett par dagar och då står det säkert bara "nähe du, det vet vi inget om.." eller liknande.

JÄVLIGT tacksam för all hjälp jag kan få, det är ju ändå sveriges bästa forum

Visa signatur

weeeooo!

Permalänk
Medlem

prova klocka ner den en bit, vet ej om det har med det att göra, men varför inte prova ? kör den i typ 1 ghz eller nåt, kan vara värmeprobs.

Permalänk
Medlem

Vilken version på biosfilen flashade du med?
Kom ut 24 aug?
hmmm senaste versionen ver.18 släpptes 1 aug.

Visa signatur

[AmdXP2500+] [Abit NF7-S v2.0 (äntligen fungerande)]Jiiihaaaaa

Permalänk
Medlem

Ska testa med en gång, snabbt svar förresten

Visa signatur

weeeooo!

Permalänk
Medlem

nf7d18.exe
Bios Issue Date: 2003/07/24
BIOS ID: 18

Den jag har flashat med.

Visa signatur

weeeooo!

Permalänk
Medlem

Hmm.Det är rätt bios.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

rensade du biosen innan du startade kortet första gången?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nae, det var ju oöppnat och så så det tänkte ju inte jag nåt vidare på. Tror inte det e det iaf. Testade att klocka ner en bit och nu ville den inte starta. Kör en clear CMOS nu så får vi se vad som händer när jag har både hdd och cd på samma IDE-kabel.

Visa signatur

weeeooo!

Permalänk
Medlem

kör clear Cmos och gå sen in i bios och välj Load optimized settings

Visa signatur

Permalänk
Medlem

byt Minnes slots!
Kör på slot 1 och 3 t.ex, är det som är "felet"...

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Medlem

Ska testa så fort jag kommer hem, sitter i skolan nu

Jag kommer fortfarande kunna köra dualDDR?
I manualen stod det att man skulle köra på slot 3 och 2 för dualDDR med 333mhz ddr, men det funkar väl med 1 och 3 också

Visa signatur

weeeooo!

Permalänk
Medlem

det funka inte så mkt bättre, nu körs minnena på ddr266 och tbordet lägger fortfarande av..

Visa signatur

weeeooo!

Permalänk
Medlem

Slå av cachningsmöjligheterna i BIOS.

Visa signatur

2800+, NF7-S 1024 Mb, 9800 pro,
Zalman 7000 Cu