Årets datorbygge? Spana in denna steampunkdröm

Permalänk
Melding Plague

Årets datorbygge? Spana in denna steampunkdröm

Koppar, mässing och analoga mätare samsas i Billet Labs ”Wall-Y”.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt på flera sätt 🙂

Permalänk
Medlem

Är inte mycket för utspökade datorer - föredrar i sådana fall någon sober låda eller möbel - men en såndär kunde jag nog tänka mig att mecka själv om jag haft något rum den passat in i. Helst då med riktigt gamla manometrar och sådant

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Hur snygg var inte den då! Och med fungerande mätare, inte bara ditklistrad dekor. Epic!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Livsnjutare 😎

Fasen va cool !!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Häftigt konstruktion. Effektiva fläktar men kanske lite väl högljudda när de gick upp i varv. Att han hade med olika mätare gav bygget mer liv. I första anblicken inte en tanke på att det var en dator under alla metallbitarna. Coolt!

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk

Inte något jag själv skulle göra men det är jäkla fint gjort!

Permalänk
Medlem

Vad har den för komponenter? Låter som en högljudd dammsugare? Det är ett snyggt och originellt bygge men mitt drömbygge skall vara så tyst det bara går och vara så snabbt som möjligt.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Acer Predator XB323QK 4k skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Vad har den för komponenter? Låter som en högljudd dammsugare? Det är ett snyggt och originellt bygge men mitt drömbygge skall vara så tyst det bara går och vara så snabbt som möjligt.
Mvh Paul

Det är nog inte ditt drömbygge. Du vill ha en låda om du vill att det ska vara tyst.

Det är lite som att kolla på en hot rod och säga "Jag vill bara ha en bil som tar mig från A -> B och till affären".

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Är inte mycket för utspökade datorer - föredrar i sådana fall någon sober låda eller möbel - men en såndär kunde jag nog tänka mig att mecka själv om jag haft något rum den passat in i. Helst då med riktigt gamla manometrar och sådant

Kan bara hålla med. Denna produkt anser jag inte enbart vara en dator utan en snygg inredningsdetalj i hemmet 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Mvh Paul

Om du kollar videon så visar han vilka komponenter det är ca 2 min in.

Permalänk
Medlem

Jäklar anamma, ett sånt mästerverk!

Permalänk
Medlem

Har lite svårt för när man försöker för hårt och när det inte har någon egentlig funktion. Inget man ville haft hemma direkt.

Permalänk
Medlem

Kul med folk som gör något lite speciellt. Detta är inget jag skulle vilja ha hemma, men säkert kul att bygga och jag antar att han tycker stilen är bra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Grymt snygg och kylningen är såklart riktigt bra.
Däremot får jag inte riktigt ihop konceptet.
Med tystare fläktar hade den varit snygg att ha på väggen men om man måste ha den i ett annat rum på grund av ljudet får man ju inte njuta av den snygga designen.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är nog inte ditt drömbygge. Du vill ha en låda om du vill att det ska vara tyst.

Det är lite som att kolla på en hot rod och säga "Jag vill bara ha en bil som tar mig från A -> B och till affären".

Nej det är inte mitt drömbygge men snyggt och hade det varit en hot rod så hade den varit eldriven med ca 372kW (500 hp) och tyst och ren från utsläpp.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Acer Predator XB323QK 4k skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Han är begränsad av sin estetiska vision där han vill ha en horisontell radiator som inte sticker ut för mycket. Måste ändå ge honom kred att han lyckades hitta en bra balans för sin use case där den höga volymen av vatten ändå gör en del i kombination med väldigt effektiva fläktar. Tyckte allt prestandan var långt över förväntan där han klarar sig i princip med att köra fläktarna på max 30%. Det hade varit enklare (och tråkigare) att bygga allt lite större med en 5090 och en eller flera vertikala radiatorer och större fläktar i plast.

Permalänk
Skrivet av Staropramen:

Grymt snygg och kylningen är såklart riktigt bra.
Däremot får jag inte riktigt ihop konceptet.
Med tystare fläktar hade den varit snygg att ha på väggen men om man måste ha den i ett annat rum på grund av ljudet får man ju inte njuta av den snygga designen.

Du tittade inte på filmen? Bygget är ju knäpptyst. Den lät bara galet högt när han för tittarnas skull benchmarkade med en fullt flås-fläktkurva. De industiella fläktarna går upp till 6700 varv men han behöver bara köra upp till 2000 varv utan att få thermal throttling.

Själv kan jag inte vara annat än impad, hade aldrig orkat bygga något liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av FriendOfPi:

Du tittade inte på filmen? Bygget är ju knäpptyst. Den lät bara galet högt när han för tittarnas skull benchmarkade med en fullt flås-fläktkurva. De industiella fläktarna går upp till 6700 varv men han behöver bara köra upp till 2000 varv utan att få thermal throttling.

Själv kan jag inte vara annat än impad, hade aldrig orkat bygga något liknande

Jag erkänner att jag inte tittade på hela filmen.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk

Galet roligt bygge, men fattar inte hur han tänkte med de fläktarna

Visa signatur

Intel Core i5 4690K 3,5 GHz @ 4,60Ghz Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 Crucial BallistixSport 2x8GB 1600MHz Noctua NH-D15 MSI GeForce GTX960 Gaming 2GB, Fractal Design Define S Black,Samsung 850 EVO Series 250GB,WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB 7200RPM, AOC E2470SWDA 23,6, Windows 10 / 64 Pro