Permalänk

Inget liv från stationära datorn

Det gäller datorn i min signatur.

Vad är problemet?
Stationära datorn startar, men den ger inte ifrån sig något beep ljud. Fläktarna snurrar men det går inte att komma in i bios eller Windows

När inträffar problemet?
När jag trycker på datorns startknapp.

Har du själv någon teori om vad som orsakar problemet?
Inte säker men jag antar att det kan vara att komponenterns bara har gått sönder av hög ålder eller så var det den senaste åskovädret som hade sönder nått. Den fungerade för ett par veckor sedan.

Vad jag har gjort?
Jag har testat resetta bios vis bygel och batteri men ingen skillnad. Provade även att plocka bort gpu och köra på inbyggda gpu men ingen skillnad där. Testade även plocka bort alla ram stickor förutom en men ingen skillnad där heller. Jag såg att det saknades en del skruvar på moderkortet så jag satte dit nya skruvar men det hjälpte inte heller.

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem

Min förra dator hade haft lite problem ett tag, det var inte alltid den bootade till Windows, men väl där fungerade allt felfritt. Sen en vacker dag vägrade den boota helt och hållet.

Felsökte allt tänkbart utan resultat, innan jag (långt senare och efter att jag redan köpt en begagnad dator) kom på snilleblixten att installera om Windows på en annan SSD. Vips bootade datorn och laddade Windows varje gång ... så det var väl SSD:n (som var rätt gammal) som hade blivit korrupt på något sätt. Värt att testa kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Det gäller datorn i min signatur.

Vad är problemet?
Stationära datorn startar, men den ger inte ifrån sig något beep ljud. Fläktarna snurrar men det går inte att komma in i bios eller Windows

När inträffar problemet?
När jag trycker på datorns startknapp.

Har du själv någon teori om vad som orsakar problemet?
Inte säker men jag antar att det kan vara att komponenterns bara har gått sönder av hög ålder eller så var det den senaste åskovädret som hade sönder nått. Den fungerade för ett par veckor sedan.

Vad jag har gjort?
Jag har testat resetta bios vis bygel och batteri men ingen skillnad. Provade även att plocka bort gpu och köra på inbyggda gpu men ingen skillnad där. Testade även plocka bort alla ram stickor förutom en men ingen skillnad där heller. Jag såg att det saknades en del skruvar på moderkortet så jag satte dit nya skruvar men det hjälpte inte heller.

har du några felkoder på moderkortet vid uppstart?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du har inte bytt CPU eller MB, va?
Blir CPU'n varm när du försöker starta datorn? Ta ut alla ramstickor också

Debug-LED?

Permalänk
Medlem

Hur vet du att du inte kommer in i bios eller Windows? Får du någon bild alls? Lyser musen? Lyser capslock lampan på tangentbordet om du trycker på capslock?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Hoppas jag läst hela ditt inlägg korrekt och kan hjälpa till. Du kanske redan har provat följande som jag själv har stött på:

* Testa med annan bildkabel. Testa med HDMI/Displayport/DVI.
Har du bara en kabel, kolla så att den inte är skadad. Pins(rätt ord?) i kabeln och själva sladden(om den kommit i kläm).

* Prova att koppla in datorn i en annan skärm/tv.

* Dra ut alla sladdar ur datorn förutom strömsladden och bildkabel och testa att starta.

* Är det några lampor på moderkortet som kanske lyser fel färg?
- Lyser det fel färg, kolla i sådana fall manualen.

Permalänk

Skärmen är bara svart och det står dvi no signal när jag startar om den.

Tangentbordet och musen börjar inte lysa när jag startar datorn.

Jag har nu provat ta ut alla ram stickor. Samma resultat.
Jag har provat dra ut ssd kontakterna. Samma resultat.

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem

Långskott.. Ta ut strömkabeln från nätagget i ~20minuter.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk

Nu har jag hittat källan till problemet.
Kollade i moderkortets bruksanvisning.
Där stod det om ram led lampan på moderkortet.
Konstaterade att den lyste rött.
Provade mina 4st ram stickor en efter en i samma ram slot.
Till slut så startade datorn!
Visade sig att två av ram stickorna inte fungerar.
Hur är det möjligt att två stickor går sönder på en och samma gång?

Visa signatur

Cooler Master G650M|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Kan ju vara så att Kanal B eller kanal A på moderkortet gått sönder. Alternativt att CPU har fått dålig kontakt mot pinnarna moderkortet. I så fall kan det faktiskt hjälpa att montera om processorn i sockeln om du har lite tur..

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hur mår batteriet på moderkortet, har du provat att byta det, 10 år är en lång tid även om den bara skall minnas vad klockan är när den är avstängd. Men oftast så brukar den fastna med bild i BIOS när det inträffar. Du har redan provat att använda processorns grafik efter det att du gjort reset på BIOS. Annars kan den ju tjura lite att hitta rätt grafikutgång (Jag hade ett GPU-kort som krävde HDMI-anslutning för att "vakna".).

Kontrollera så det inte ligger någon lös skruv som kilat in sig under moderkortet och stökar till det för elektroniken?
Prova att ta bort boot-mediet (SSD/Hårddiskar), den borde ramla in i BIOS då.

Läs sidan 1-36 i manualen för Z97-A där "Post state LEDs" är beskrivna, dessa är utspridda på flera ställen på brädan. Berättar dessa något?
https://www.asus.com/se/motherboards-components/motherboards/...
Lyser Power LED på moderkortet? Lyser någon av de andra indikatorerna?

Eftersom fläktarna snurrar med sina 12V så har PSU signalerat PWR_OK till moderkortet. Därefter kortsluter moderkortet PWR_ON, och då kopplas alla huvudspänningarna på, bl.a. 12V till fläktarna. PSU torde vara ok, så då borde ju övriga LED förhoppningsvis kunna säga något om status var den stannar. Om den inte indikerar någonting över huvud taget så är det kanske processorn som inte vill dra igång av någon anledning.

Kodade av produktnumret för minnet: 2x4 GB DDR3-1600-9-9-9-24 Corsair Vengeance 11.25 ns, Så 4x4 GB installerat för att få 16 GB?
CPU-generation från 2014 ca.

Har du någon möjlighet att mäta spänningarna när fläktarna snurrar? Med en billig multimeter så kan du mäta direkt på strömkontakterna på moderkortet (Jag brukar knyta fast en knappnål för att få en tunnare mätprob på den röda multimetersladden.). Om inte ens fläktarna hade snurrat så finns det en metod att "jump-starta" (sök på det) ett ATX-PSU utan att ha det anslutet till datorn och på så sätt kontrollera alla spänningar med multimetern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Bra jobbat, dubbelfel är ju alltid intressanta att felsöka Sa du något om åska? Eller är det bara 10 år av värme som tagit ut sin rätt på de ömtåliga DDR-kretsarna. (Jo, minneskontrollern sköter om dem som spädbarn.)

Plus på "jOnÄTÄn" kommentar.