Permalänk

TCL 65" MQLED85K eller QLED810K

Står i valet mellan dessa modeller och skulle vara mycket tacksam om någon kunde förklara skillnaden och vad jag får för 6000kr extra. Ser att det är Mini-LED på den dyrare, vad det nu innebär.

Hjälp skulle uppskattas stort 🙏🏻

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av KoolKurtz:

Står i valet mellan dessa modeller och skulle vara mycket tacksam om någon kunde förklara skillnaden och vad jag får för 6000kr extra. Ser att det är Mini-LED på den dyrare, vad det nu innebär.

Hjälp skulle uppskattas stort 🙏🏻

MQLED85K är C7K-modellen. QLED810 är C6K P8K-modellen. C7K är en högre modellserie än C6K och P8K-serien är under C6K-serien. Därför är MQLED85K påtagligt bättre på i grunden allting. Den största skillnaden mot C6K är ljusstyrka och FALD-zoner. MQLED85K/C7K kommer kunna lysa betydligt mer när det behövs, får en mer dynamisk bild vid HDR och kan samtidigt med en utförligare FALD:en hålla kontrast och svärta i bilden bättre.

P8K/QLED810K är då medelgod ljusstyrka och ingen FALD vilket gör den till en basmodell utan något särskilt.

Blandade ihop vad QLED810K var för modell
Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

MQLED85K är C7K-modellen. QLED810 är C6K-modellen. C7K är en högre modellserie än C6K så de är bättre på i grunden allting där den största skillnaden är ljusstyrka och FALD-zoner. C7K kommer kunna lysa betydligt mer när det behövs, får en mer dynamisk bild vid HDR och kan samtidigt med en utförligare FALD:en hålla kontrast och svärta i bilden bättre.

Åh ett svar från självaste Laxpudding. Då låter det onekligen som att jag ska köra på den dyrare modellen. Skönt med ett otvetydigt svar 😀 Bock och tack!

Permalänk

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

MQLED85K är C7K-modellen. QLED810 är C6K-modellen. C7K är en högre modellserie än C6K så de är bättre på i grunden allting där den största skillnaden är ljusstyrka och FALD-zoner. C7K kommer kunna lysa betydligt mer när det behövs, får en mer dynamisk bild vid HDR och kan samtidigt med en utförligare FALD:en hålla kontrast och svärta i bilden bättre.

Hej, troligtvis dum fråga men vad är MQLED75K då? Trodde QLED810K var P8K modellen. Men tror absolut inte att du har fel...

Permalänk
Medlem

Tcl mqled85 (-k) finns som "2024" variant och jag är inte helt på det klara med skillnaderna.

Den heter även C765, vilket är hur jag fick 75" "mqled85" till priset 12,600:- från e-ville.

Detta var innan elgiganten förstod att samma tv är prisad till 1/3 av deras pris. Nu har elgiganten sänkt priset såg jag. Kanske är det efter mina försök att få ner priset hos min lokala butik (fick ner det till 25k).

Jag har uppdaterat tv:n till OS som kommer på 2025 modellerna är sjukt nöjd med den. Så det är något jag skulle titta på om jag vore dig.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Tcl mqled85 (-k) finns som "2024" variant och jag är inte helt på det klara med skillnaderna.

Den heter även C765, vilket är hur jag fick 75" "mqled85" till priset 12,600:- från e-ville.

Detta var innan elgiganten förstod att samma tv är prisad till 1/3 av deras pris. Nu har elgiganten sänkt priset såg jag. Kanske är det efter mina försök att få ner priset hos min lokala butik (fick ner det till 25k).

Jag har uppdaterat tv:n till OS som kommer på 2025 modellerna är sjukt nöjd med den. Så det är något jag skulle titta på om jag vore dig.

Jag skyller på TCL, men viktigt att notera är att detta inte är samma modell som i NA (TCL QM851G)

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av alark:

Hej, troligtvis dum fråga men vad är MQLED75K då? Trodde QLED810K var P8K modellen. Men tror absolut inte att du har fel...

Du har rätt. Nackdelen med att försöka svara från pannbenet utan att dubbelkolla allt varje gång. Börjar bli omöjligt med TCL...

QLED810K är som du skriver P8K-modellen och den är ju då steget under C6K-serien.

MQLED75K är C6K-serien i annan beteckning.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sub:

K-modellen har mer ljusstyrka och fler FALD-zoner. Med K-modellerna har TCL även ändrat en del internt, likt adderat Filmmaker mode, men jag har ännu inte fått chansen att testa någon och sett.

Permalänk
Medlem

Tack för att du bekräftade! Ja, man undrar om det är återförsäljarna eller TCL själva som bestämmer det här namnkaoset...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alark:

Tack för att du bekräftade! Ja, man undrar om det är återförsäljarna eller TCL själva som bestämmer det här namnkaoset...

Finns säkert expertis som kan svara bättre, men skulle absolut tro att det är återförsäljarna, det är de som inte vill att man ska kunna jämföra priserna enkelt 1:1.
Svårt att tro att tillverkarna själva vill skapa förvirring eller tar mer eller mindre betalt beroende på vad det står på lådan, om det nu inte ingår någon avgift i det återförsäljarna efterfrågar.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Bildexpert 📺

TCL verkar rycka lite på axlarna åt ÅF med "kalla TV:n vad ni vill". De är ändå OEM-tillverkare och samma P-modeller återkommer under tjogtals (ofta lokala) varumärken. Alla monteras i samma fabrik men får olika beteckningar på klisterlappar och andra kartonger. Lätt ordnat för TCL.

I andra fall är det kedjorna som i egenskap av att sälja i stora volymer vill ha egna beteckningar på samma TV. Till exempel alla Samsung Q6- och Q7-modeller. Då är kartongen generiskt Q7 medan etiketten är mer specifik med Q75, Q77 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

K-modellen har mer ljusstyrka och fler FALD-zoner. Med K-modellerna har TCL även ändrat en del internt, likt adderat Filmmaker mode, men jag har ännu inte fått chansen att testa någon och sett.

Filmmaker mode är en av sakerna man får om man laddar hem ett OS från 2025 och uppdaterar TV:n med. Samt div utökade inställningar och bildförbättringar. Gäller dock att läsa på lite vilken version som är mest problemfri och ger bäst bild. Lite finare UI också men jag använde teven med original OS för kort tid för att märka skillnaderna.

Enda nackdelen med den, som trots allt har överlägsen ljusstyrka om du jämför med tex LG C4 är att det är lite mycket blänk och reflektioner, och tror det är ytbehandlingen som man hittar på betydligt dyrare apparater som hade behövts för det för du blir snudd på bländad av vissa scener trots mitt extremt ljusa vardagsrum. Men i mörka scener är det jobbigt att titta på dagen. Har dock soliga fönster snett bakom teven.

Mer FALD-zoner är inget jag skulle märka av om man inte kör fald-test videos på den....

Bara ett tips, tycker dessa 2024 modeller är grymt prisvärda och hade valt att gå upp i storlek istället för 2025's variant. Ångrar nu att jag inte körde på ännu större än 75".

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Bildexpert 📺

@Sub: Japp, reflexfiltret är det som är svagheten med den här nivåerna av TCL-modeller. Det brukar finnas ljusstyrka i nya modeller på C7-nivån för att kämpa lysa ut reflexerna när man tittar på ljust innehåll som sport och nyheter. Men det brukar blänka även i mysbelysning. Där är C8-serien (förutom C805 som är C755 egentligen) bättre med reflexfiltren. Där ska C8K också få de nya VA-panelerna med bättre betraktningsvinklar.

Permalänk
Medlem

Jag ville bara tacka @Laxpudding för svaren i denna tråd. Jag har länge funderat på en TCL 55" T8B QLED för 6 990 kr men det slutade med att jag beställde en TCL 50" MQLED85K MINI-LED för 9 990 kr istället sedan jag läst den här tråden.

Några tusenlappar mer, men C7K-modellen (a.k.a MQLED85K) verkar vara bland det närmaste man kan komma en LG OLED C4/C5 utan att behöva oroa sig för inbränningar på skärmen

Visa signatur

AI-BURKEN: NZXT H7 Flow 2024 | MSI B550 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 5700X + Noctua DH-15 | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Be Quiet! Straight Power 12 1000W 80+ Platinum | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | 43" Philips The One 43PUS8949 4K/144MHz | Logitech G703 | Logitech MX Keys S | HyperX Cloud III Wireless

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | Logitech G703

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av favouredhawk:

Jag ville bara tacka @Laxpudding för svaren i denna tråd. Jag har länge funderat på en TCL 55" T8B QLED för 6 990 kr men det slutade med att jag beställde en TCL 50" MQLED85K MINI-LED för 9 990 kr istället sedan jag läst den här tråden.

Några tusenlappar mer, men C7K-modellen (a.k.a MQLED85K) verkar vara bland det närmaste man kan komma en LG OLED C4/C5 utan att behöva oroa sig för inbränningar på skärmen

Ah, kul att du fann en betydligt bättre modell. På den här nivån kan ju prisskillnaden vara fickpengar eller någon månads extra sparande för något som verkligen gör skillnad.

Någon C4/C5 är det då inte, utan det är rätt så väsensskilda apparater. C4/C5 har ett mycket bättre reflexfilter till exempel. C7K drar rejält i ljusstyrka på ett sätt som C4/C5 inte kan. Jag skulle också säga att få egentligen behöver oroa sig för inbränningar på en modern OLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag skulle också säga att få egentligen behöver oroa sig för inbränningar på en modern OLED.

Men beror inte det till stor del på användningsområdet? Jag tänker använda TV:n som datorskärm vilket innebär flera timmar av statisk bild på skärmen varje dag i form av webbläsare, bakgrundsbild eller vilket program jag än använder som jag lämnar öppet när jag går från datorn eftersom den brukar stå på 24/7.

Om man gör detta dag ut och dag in under några års tid, ökar inte det risken för inbränningar ganska signifikant då jämfört med att använda den som TV och alltid ha rörlig bild när den är på?

Visa signatur

AI-BURKEN: NZXT H7 Flow 2024 | MSI B550 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 5700X + Noctua DH-15 | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Be Quiet! Straight Power 12 1000W 80+ Platinum | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | 43" Philips The One 43PUS8949 4K/144MHz | Logitech G703 | Logitech MX Keys S | HyperX Cloud III Wireless

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | Logitech G703