Ganska lätt att googla detta, men jag kan väl hjälpa dig lite om du inte hinner det...
Skrivet av norrby89:
Well till å börja med angående crossplay, vart är källan att Sony eller Microsoft gör det svårare med crossplay? Är väll ändå upp till spelutvecklare hur dom gör spelet och hur servrarna hanteras?
https://www.tomsguide.com/news/sony-didnt-want-cross-play-on-...
Skrivet av norrby89:
Sparfiler är inte häller direkt relevant då man köper spelet specifikt till en plattform, varför ska man kunna föra över det från säg playstation till xbox? Ingen skillnad mot när Sparfilerna sparades lokalt på enheten, här tycker jag istället man ska vara glad att dom gör så det sparas online så om ens konsol går sönder eller man spelar på en annans konsol så kan man fortfarande komma åt Sparfilerna på den konsolen. Hell vet vi ens om Sparfilerna på xbox och playstation är samma format?
Det fungerar utmärkt på PC utan att man ens behöver betala, varför inte bara lägga sparfilerna på 3rd party tjänst som google eller liknande som alternativ. Finns väl ingen bra anledning till att Sony och Microsoft skulle köra olika format på sina sparfiler? Det blir väl bara krångligt för utvecklarna?
Du kanske har en bärbar Microsoft konsol och en Stationär PS5 eller liknande. Eller så kanske du någon gång vill byta från Sony till Xbox när det kommer en ny generation konsoler utan att förlora precis allt du utfört. Det är rätt konstigt att du ifrågasätter varför man skulle vilja spela på flera olika enheter faktiskt. Jag har tillexempel PS5 och Steam Deck och skulle gärna vilja spela Death stranding på resande fot för att sedan fortsätta på min PS5 Pro när jag kommer hem. Sony erbjuder inte ens en bärbar konsol som fungerar bra utanför hemmet. Nej, jag tror inte att Portal fungerar bra på flyg eller relativt sunkigt hotel internet...
Skrivet av norrby89:
Crossbuy? Du menar att du köper spelet en gång och sen valfritt skulle kunna spela det på xbox, steam eller pc?
Det är något som Xbox verkar vara påväg att lösa så jag ser inte hur det skulle vara ett problem på övriga format.
Smolket i bägaren är såklart att Xbox säkert kommer begränsa det till deras butiker.
Skrivet av norrby89:
Det du ber om är som att ta hela tårtan när du blir erbjuden en bit, ta en bit och va glad över den istället..
Liksom fungerar inte så på pc, köper du ett spel på steam så kan du inte direkt komma och kräva att sparfilerna från steam cloud automatiskt ska gå att överföra tillsammans med spellicensen till epic.
Det är inte så det fungerar i värkligenheten, kolla bara på bilindustrin, köper du ett par däck med fälg till en Volvo så kan du inte förvänta dig att samma däck och fälg passar på en Toyota med annat biltmönster även fast fälgarna finns tillgängliga till Toyota.
Det du beskriver är artificiella begränsningar. Det är ett val som distributörerna gör och inte något som skulle vara problematiskt att implementera.
Bilar är något helt annat, då det handlar om en helt annan marknad och hårdvara. motsvarigheten är väl i så fall om det ska finnas Airplay och Google Auto i bilarna. Men även när det kommer till fordon så är det faktiskt något man tittar på i USA under Right to repair kampanjen, där bland annat glassmaskiner och jordbruksmaskiner kan bli tvingade att tillåta 3rd party lösningar.
Finns ingen anledning till att bara vara nöjd med det man blivit tilldelad när det finns bättre lösningar på problemet. Med den attityden så hade vi fortfarande suttit kvar på CD-skivor idag istället för streaming. I USA så var dem till och med nära att förbjuda VHS bara för att bland annat Warner ville styra vart och när man skulle ha tillgång till media. Det kan i nutid översättas till vart och när distrubitörerna vill att man ska tillgång till sina spel.
Skrivet av norrby89:
Liksom sure det gynnar inte konsumenter med dom punkter du tagit upp, men med sparfilerna så är det ändå en förbättring, dom kunde varit låsta lokalt i enheten/annat fysiskt media som det va förr. Crossplay är jag inte insatt i men utan bevis att det är Sony och ms fel och inte utväcklare som är lata. Liksom det görs i många spel så kan gott och väl även vara lata utväcklare.
Jo det är klart att det kunde varit värre, det är väl knappast det man ska fokusera på? Det finns väl ingen bra anledning till att det inte istället kunde vara bättre?
Det jag länkade till tidigare pekar åt det hållet att i all fall Sony inte gör det lättare med crossplay.
PS5 och Xbox Series har väldigt lik hårdvara så jag tvivlar på att det inte handlar om artificiella från Sony/Microsoft.
Om de inte gör det omöjligt så gör de i alla fall det inte smidigt för utvecklare att implementera.
Skrivet av norrby89:
Samt Crossbuy mellan konsoler om du menar själva spelen är bara önsketänkande som aldrig kommer ske, närmaste är om vi får se en tjänst likt gamepass som fungerar på alla enheter.
Då det pekar åt att Steam kan komma till nästa Xbox så verkar det inte vara önsketänkande.
https://www.vice.com/en/article/microsoft-might-have-confirme...
Skrivet av norrby89:
Angående butikerna så kan jag hålla med dig under en ända förutsättning, att dom fysiska spelen helt försvinner! Då blir det relevant! Men så länge man kan gå ut och köpa fysiska spel så är hela den här låst butik biten för konsoler helt orelevant! Förutom för Nintendo då som gjort en något så enormt fulspel med switch 2!
Marknaden för fysiska spel har sjunker hela tiden och PC är den borta. Xbox säljer knappt något något fysiskt längre och PS5 Pro har inte ens en utgåva med skivläsare. Mycket lutar åt att fysisk media inte kommer finnas kvar så länge till.
Jag skulle knappast bli förvånad om nästa Xbox inte ens har en skivläsare och det finns nog risk för att PS6 inte har det heller eller bara erbjuder det som tillbehör.
Man får inte heller glömma att det både är dåligt för konsumenter och miljön att behöva sitta på flera plattformar för att få tillgång till alla spel.