Epic Games vinner ännu en rättstvist mot Google och Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur är att satsa pengar på öppen källkod och bygga öppna Linux-distributioner som tillåter alla app-butiker att försöka bygga ett monopol? Jag tycker det känns mer som raka motsatsen

Inget riktigt monopol såklart men det har ju inte Microsoft heller.
De försöker ju få alla att köra spel via steam. Det viktiga för valve är ju att deras programvara är på datorn.
Så det är tur att vi har epic game store och Xbox store så det finns alternativ.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ganska lätt att googla detta, men jag kan väl hjälpa dig lite om du inte hinner det...

Skrivet av norrby89:

Well till å börja med angående crossplay, vart är källan att Sony eller Microsoft gör det svårare med crossplay? Är väll ändå upp till spelutvecklare hur dom gör spelet och hur servrarna hanteras?

https://www.tomsguide.com/news/sony-didnt-want-cross-play-on-...

Skrivet av norrby89:

Sparfiler är inte häller direkt relevant då man köper spelet specifikt till en plattform, varför ska man kunna föra över det från säg playstation till xbox? Ingen skillnad mot när Sparfilerna sparades lokalt på enheten, här tycker jag istället man ska vara glad att dom gör så det sparas online så om ens konsol går sönder eller man spelar på en annans konsol så kan man fortfarande komma åt Sparfilerna på den konsolen. Hell vet vi ens om Sparfilerna på xbox och playstation är samma format?

Det fungerar utmärkt på PC utan att man ens behöver betala, varför inte bara lägga sparfilerna på 3rd party tjänst som google eller liknande som alternativ. Finns väl ingen bra anledning till att Sony och Microsoft skulle köra olika format på sina sparfiler? Det blir väl bara krångligt för utvecklarna?

Du kanske har en bärbar Microsoft konsol och en Stationär PS5 eller liknande. Eller så kanske du någon gång vill byta från Sony till Xbox när det kommer en ny generation konsoler utan att förlora precis allt du utfört. Det är rätt konstigt att du ifrågasätter varför man skulle vilja spela på flera olika enheter faktiskt. Jag har tillexempel PS5 och Steam Deck och skulle gärna vilja spela Death stranding på resande fot för att sedan fortsätta på min PS5 Pro när jag kommer hem. Sony erbjuder inte ens en bärbar konsol som fungerar bra utanför hemmet. Nej, jag tror inte att Portal fungerar bra på flyg eller relativt sunkigt hotel internet...

Skrivet av norrby89:

Crossbuy? Du menar att du köper spelet en gång och sen valfritt skulle kunna spela det på xbox, steam eller pc?

Det är något som Xbox verkar vara påväg att lösa så jag ser inte hur det skulle vara ett problem på övriga format.
Smolket i bägaren är såklart att Xbox säkert kommer begränsa det till deras butiker.

Skrivet av norrby89:

Det du ber om är som att ta hela tårtan när du blir erbjuden en bit, ta en bit och va glad över den istället..
Liksom fungerar inte så på pc, köper du ett spel på steam så kan du inte direkt komma och kräva att sparfilerna från steam cloud automatiskt ska gå att överföra tillsammans med spellicensen till epic.
Det är inte så det fungerar i värkligenheten, kolla bara på bilindustrin, köper du ett par däck med fälg till en Volvo så kan du inte förvänta dig att samma däck och fälg passar på en Toyota med annat biltmönster även fast fälgarna finns tillgängliga till Toyota.

Det du beskriver är artificiella begränsningar. Det är ett val som distributörerna gör och inte något som skulle vara problematiskt att implementera.

Bilar är något helt annat, då det handlar om en helt annan marknad och hårdvara. motsvarigheten är väl i så fall om det ska finnas Airplay och Google Auto i bilarna. Men även när det kommer till fordon så är det faktiskt något man tittar på i USA under Right to repair kampanjen, där bland annat glassmaskiner och jordbruksmaskiner kan bli tvingade att tillåta 3rd party lösningar.

Finns ingen anledning till att bara vara nöjd med det man blivit tilldelad när det finns bättre lösningar på problemet. Med den attityden så hade vi fortfarande suttit kvar på CD-skivor idag istället för streaming. I USA så var dem till och med nära att förbjuda VHS bara för att bland annat Warner ville styra vart och när man skulle ha tillgång till media. Det kan i nutid översättas till vart och när distrubitörerna vill att man ska tillgång till sina spel.

Skrivet av norrby89:

Liksom sure det gynnar inte konsumenter med dom punkter du tagit upp, men med sparfilerna så är det ändå en förbättring, dom kunde varit låsta lokalt i enheten/annat fysiskt media som det va förr. Crossplay är jag inte insatt i men utan bevis att det är Sony och ms fel och inte utväcklare som är lata. Liksom det görs i många spel så kan gott och väl även vara lata utväcklare.

Jo det är klart att det kunde varit värre, det är väl knappast det man ska fokusera på? Det finns väl ingen bra anledning till att det inte istället kunde vara bättre?

Det jag länkade till tidigare pekar åt det hållet att i all fall Sony inte gör det lättare med crossplay.
PS5 och Xbox Series har väldigt lik hårdvara så jag tvivlar på att det inte handlar om artificiella från Sony/Microsoft.
Om de inte gör det omöjligt så gör de i alla fall det inte smidigt för utvecklare att implementera.

Skrivet av norrby89:

Samt Crossbuy mellan konsoler om du menar själva spelen är bara önsketänkande som aldrig kommer ske, närmaste är om vi får se en tjänst likt gamepass som fungerar på alla enheter.

Då det pekar åt att Steam kan komma till nästa Xbox så verkar det inte vara önsketänkande.

https://www.vice.com/en/article/microsoft-might-have-confirme...

Skrivet av norrby89:

Angående butikerna så kan jag hålla med dig under en ända förutsättning, att dom fysiska spelen helt försvinner! Då blir det relevant! Men så länge man kan gå ut och köpa fysiska spel så är hela den här låst butik biten för konsoler helt orelevant! Förutom för Nintendo då som gjort en något så enormt fulspel med switch 2!

Marknaden för fysiska spel har sjunker hela tiden och PC är den borta. Xbox säljer knappt något något fysiskt längre och PS5 Pro har inte ens en utgåva med skivläsare. Mycket lutar åt att fysisk media inte kommer finnas kvar så länge till.
Jag skulle knappast bli förvånad om nästa Xbox inte ens har en skivläsare och det finns nog risk för att PS6 inte har det heller eller bara erbjuder det som tillbehör.

Man får inte heller glömma att det både är dåligt för konsumenter och miljön att behöva sitta på flera plattformar för att få tillgång till alla spel.

Permalänk
Skrivet av Kasken:

erbjuda lägre priser och fler betalningsalternativ, och på sikt öppna för fler sätt att distribuera appar direkt till användare.

Att det skall behöva till federala domstolsbeslut för något så grundläggande.

Jag har sagt det förut o jag säger det igen, dessa jä*la "app-butiker" är blodet i djävulens ådror.

När jag ville installera Winamp på gamla goda tiden så gick jag in på deras hemsida o där fanns en enkel knapp att bara trycka på så laddades en installationsfil hem som man sedan körde......
Varför skall detta vara så svårt idag? Varför är det inte lika enkelt att gå in på tillverkarens hemsida och bara direkt ladda ner en installationsfil även för android, ios o faans moster???
Alltid i alla lägen från alla tillverkare så hänvisas man med länkar till antingen Googles eller Apples så fort man vill åt ett program till en bärbar enhet. Varför kan de själva hosta .exe för nerladdning direkt, men inte en .apk???

Android erbjuder just detta (om de inte ändras nyligen). Dock inte smidigaste vägen, de finns i alla fall. De betyder du kan hämnta på valfri hemsida.

Du måste dock själv hantera uppdateringar, om inte appen har detta inbyggt. Så förstår varför många väljer just en app butik, alla appar enkelt sökbara och den visar de som fungerar på din mobil, men hatar de tredjepart som ska tvingas in utan möjlighet att ta bort. Sony la ner sin butik men gav inte hos möjligheten att ta bort deras app.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Android erbjuder just detta (om de inte ändras nyligen). Dock inte smidigaste vägen, de finns i alla fall. De betyder du kan hämnta på valfri hemsida.

Nu pratar vi lite förbi varandra känner jag.

Problemet är inte att det inte går att installera på Android, det är plättlätt.
Problemet är att mjukvarutillverkarna inte själva hostar .APK på sin egen hemsida för nerladdning, det är anledningen till att man tvingas gå vägen via dessa "app-butiker".

Det jag frågar mig är varför det är på detta sättet. Varför erbjuder inte tillverkarna produkten direkt till konsument?

Möjligt att jag helt missat att detta förekommer, kan någon i så fall länka till en sida där jag kan ladda ner en installationsfil för android direkt från tillverkaren.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Epic är inte på någotvis "the good guy" i detta

Ibland gör även "bad guys" saker som gynnar folk, även om det är egoistiskt ur deras synvinkel.
Vi skall väl inte klaga om det gynnar oss? Kanske blir de tillomed "good guys" när de märker att de får bra PR när de gör bra saker.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Alltid gött att se Apple får pisk!

Permalänk
Skrivet av Kasken:

Nu pratar vi lite förbi varandra känner jag.

Problemet är inte att det inte går att installera på Android, det är plättlätt.
Problemet är att mjukvarutillverkarna inte själva hostar .APK på sin egen hemsida för nerladdning, det är anledningen till att man tvingas gå vägen via dessa "app-butiker".

Det jag frågar mig är varför det är på detta sättet. Varför erbjuder inte tillverkarna produkten direkt till konsument?

Möjligt att jag helt missat att detta förekommer, kan någon i så fall länka till en sida där jag kan ladda ner en installationsfil för android direkt från tillverkaren.

Okej ja de har du helt rätt i, tror de helt enkelt är så inte finns någon efterfrågan efter apk paketen. Sen hostar ju inte alla en hemsida och de kräver ju mer om du ska erbjuda apk paket för nerladdning (lagring och bandbredd).

Jag tror vissa populära appar går få tag i tredje parts appbutiker, men just rena apk paket får du mestadels tag i på mer shady plats på internet (för få betalappar gratis). Flesta är ju vana vid använda en appbutik, linux och antar mac också har detta och Microsoft har haft de i ett par år också (enda sättet t.ex få Netflix med 4k är genom appstore, om man vill ha de på datorn).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Okej ja de har du helt rätt i, tror de helt enkelt är så inte finns någon efterfrågan efter apk paketen. Sen hostar ju inte alla en hemsida och de kräver ju mer om du ska erbjuda apk paket för nerladdning (lagring och bandbredd).

Jag tror vissa populära appar går få tag i tredje parts appbutiker, men just rena apk paket får du mestadels tag i på mer shady plats på internet (för få betalappar gratis). Flesta är ju vana vid använda en appbutik, linux och antar mac också har detta och Microsoft har haft de i ett par år också (enda sättet t.ex få Netflix med 4k är genom appstore, om man vill ha de på datorn).

Efterfrågan lär som du säger inte vara speciellt hög, gemene man är ju lat, okunnig och bara älskar när allt fungerar automagiskt.
Filstorleken är ju ytterst blygsam, så kostnaden för bandbredd och lagring lär inte bli så kostsam att det behöver vara en faktor att ta hänsyn till.

Det stör mig dock att Android som i grund och botten är byggd på Open source inte har någon inbyggt krav på att alla som tillverkar appar måste erbjuda appen direkt till användare genom nedladdning från egen hostning.
Sen kan de erbjuda den även genom de stora app-butikerna också om de så önskar för de som är villiga att sälja sin själ till djävulen för att göra livet enkelt och bekvämt.

Jag förstår helt ärligt inte, det borde vara plättlätt att samtidigt när man skickar in senaste versionen till Google för spridning i deras app-butik så laddar man upp samma fil till sin egen hostning för nerladdning på hemsidan.
Varför är det så svårt?

Det är ju enbart detta som fenomen som i praktiken gör att folk "låses in" och tvingas använda de stora drakarnas ekosystem.

Är det så att Google och Apple vägrar ha appar i sin store som även sprids direkt av tillverkarna?
Om så är fallet så tvingas ju i praktiken alla att sprida sin mjukvara genom dessa kanaler för att inte gå miste om all försäljning som deras stora spridning genererar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Efterfrågan lär som du säger inte vara speciellt hög, gemene man är ju lat, okunnig och bara älskar när allt fungerar automagiskt.
Filstorleken är ju ytterst blygsam, så kostnaden för bandbredd och lagring lär inte bli så kostsam att det behöver vara en faktor att ta hänsyn till.

Det stör mig dock att Android som i grund och botten är byggd på Open source inte har någon inbyggt krav på att alla som tillverkar appar måste erbjuda appen direkt till användare genom nedladdning från egen hostning.
Sen kan de erbjuda den även genom de stora app-butikerna också om de så önskar för de som är villiga att sälja sin själ till djävulen för att göra livet enkelt och bekvämt.

Jag förstår helt ärligt inte, det borde vara plättlätt att samtidigt när man skickar in senaste versionen till Google för spridning i deras app-butik så laddar man upp samma fil till sin egen hostning för nerladdning på hemsidan.
Varför är det så svårt?

Det är ju enbart detta som fenomen som i praktiken gör att folk "låses in" och tvingas använda de stora drakarnas ekosystem.

Är det så att Google och Apple vägrar ha appar i sin store som även sprids direkt av tillverkarna?
Om så är fallet så tvingas ju i praktiken alla att sprida sin mjukvara genom dessa kanaler för att inte gå miste om all försäljning som deras stora spridning genererar?

Du vill alltså inte att det fungerar automagiskt? För din första mening är lite märklig. Det är väl fantastiskt att vi har kommit hit. Eller du kanske inte gillar DirectX heller? När vi var tvungna att frigöra minne för att kunna spela, sitta och leta efter just sitt egna ljudkort och när det inte fanns då var man tvungen att testa andra.
Detta är ju plattformar som gör det enkelt för folk att visa upp sina alster. Hur ska små indie-företag klara av att nå ut till andra? De kanske inte har tid eller råd att hosta. Det kostar en del att utveckla och förvalta.

Största fördelen med Apple för min del är att risken för virus och annat skit mycket mindre, jag behöver inte oroa mig att mina barn eller mamma snart 80 ska göra något dumt. Eller jag själv..

Sen finns det absolut nackdelar med inlåsning och att de tar rejält betalt osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du vill alltså inte att det fungerar automagiskt? För din första mening är lite märklig. Det är väl fantastiskt att vi har kommit hit. Eller du kanske inte gillar DirectX heller? När vi var tvungna att frigöra minne för att kunna spela, sitta och leta efter just sitt egna ljudkort och när det inte fanns då var man tvungen att testa andra.
Detta är ju plattformar som gör det enkelt för folk att visa upp sina alster. Hur ska små indie-företag klara av att nå ut till andra? De kanske inte har tid eller råd att hosta. Det kostar en del att utveckla och förvalta.

Största fördelen med Apple för min del är att risken för virus och annat skit mycket mindre, jag behöver inte oroa mig att mina barn eller mamma snart 80 ska göra något dumt. Eller jag själv..

Sen finns det absolut nackdelar med inlåsning och att de tar rejält betalt osv.

Jag kan ha förståelse för att den stora massan föredrar att allting bara funkar automagiskt så att man inte behöver kunna göra något eller veta hur man gör det som behövs. Men varför ska jag som vill göra allt själv därför förhindras att göra det?

Men... Jag personligen vill att precis ingenting ändras, läggs till eller tas bort från mjukvaran i min dator utan att jag själv ber om det.
Jag vill sköta t.ex uppdateringar av program och drivrutiner själv, med total kontroll över vad som ändras.
Jag vill ha total kontroll över all mjukvara i min dator, och accepterar självklart också därmed ansvaret som det för med sig.

Att jag har kört enbart Linux på min primära dator i snart 10år svarar nog vad jag tycker om DirectX.

Att som liten mjukvarutillverkare nyttja de stora drakarnas "app-butiker" i syfte att nå ut med sin produkt är ju klockrent, självklart är det så.
Men det förhindrar ju inte tillverkaren att även också sälja sin produkt direkt till konsument?

Exempel:
Jag vill köpa Fallout 4, det kan jag enkelt göra via Steam..... Men jag kan också gå in på Bethesda.net o köpa det direkt från tillverkaren.
Testa att tillämpa samma tänk på en app till telefon. Alla utvecklare har en hemsida, men längst ner på sidan finns alltid enbart 2 länkar, 1 till Googles app-store, och en till Apples.

Varför?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Inget riktigt monopol såklart men det har ju inte Microsoft heller.
De försöker ju få alla att köra spel via steam. Det viktiga för valve är ju att deras programvara är på datorn.
Så det är tur att vi har epic game store och Xbox store så det finns alternativ.

Jag är än så länge inte rädd för Valves "monopol" som konsument. Det går ju hur bra som helst att lägga till non-steam spel i deras launcher, som du även utan problem kan streama via Steam link antingen till tv eller till Steam deck. Och på Steam deck kan du ju även installera annat eftersom det är öppet system - och sen lägga till i klienten även där. Finns ju till och med en non-steam flik, så det är ju inte att man hackar systemet.

Det är klart att närheten till Valves butik är mycket större om du redan är inne i klienten, men vilken butik vill inte på olika sätt och vis locka dig till merköp? Det är väl ändå nåt annat än ett monopol?

Men visst, Valve är väl inte oproblematiska. De hade väl nåt förbud mot att sälja nycklar till lägre pris utanför Steam? Och deras 30% andel av försäljningar är ju stor. Så absolut är det väl bra att Epic mfl finns, även om det väl går sådär för dem att plocka andelar.

Men så länge Valve inte tvingas öppna för möjligheten att koppla externa konton från Epic, GOG mfl så tror jag inte att de kommer vara så oroliga. Verkar ju främst vara enkelheten i att ha hela biblioteket på ett ställe, samt användarvänligheten i Steam, som gör att majoriteten (?) håller sig enbart till Steam.

Permalänk
Medlem

Epic Games är bäst.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X