Permalänk
Medlem

Fractal Design Refine Alcantara/Fabric

Hej,

Är det någon som har erfarenhet av allra helst Alcantara-versionen eller också utav fabric-versionen? Hur är stolen rent kvalitetsmässigt och är funktionerna solida och tillräckliga? Upplevs sitsdjupet som för lite, lagom eller mycket? Är väldigt nyfiken på Alcantara-versionen, är den overpriced eller är det någon som kan ge input på den? Låter skönt att sitta i spontant.
Kommer från en Herman Miller Embody Gaming att jämföra mot, som i sig är en väldigt trevlig stol (dock utan Atlas Headrest).

Tack på förhand.

/J

Permalänk
Medlem

Har samma fråga som ts så bumpar denna tråden lite och hoppas på svar från nån som äger/testat stolen 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaymie95:

Hej,

Är det någon som har erfarenhet av allra helst Alcantara-versionen eller också utav fabric-versionen? Hur är stolen rent kvalitetsmässigt och är funktionerna solida och tillräckliga? Upplevs sitsdjupet som för lite, lagom eller mycket? Är väldigt nyfiken på Alcantara-versionen, är den overpriced eller är det någon som kan ge input på den? Låter skönt att sitta i spontant.
Kommer från en Herman Miller Embody Gaming att jämföra mot, som i sig är en väldigt trevlig stol (dock utan Atlas Headrest).

Tack på förhand.

/J

Skrivet av Toobbbbee:

Har samma fråga som ts så bumpar denna tråden lite och hoppas på svar från nån som äger/testat stolen 🙂

Jag fick hem min stol nu i eftermiddags och har suttit ett par timmar i den. Jag har fabric varianten.
Det jag hittills upplevt under min korta tid med stolen är:

* Överlag känns stolen gedigen och välbyggd. Får se hur glappiga armstöden blir
* Mina caster är inte alls så vita som allt försäljningsmaterial visar, mina har snarare en grå färg mellan hjulen vilket inte är så snyggt. Hjulen låter också en hel del tyvärr, som en liten surrande elmotor när jag skjuver den fram och tillbaks. Hoppas att detta försvinner genom inslitning.
* Den är väldigt varm (tygversionen) så jag ångrar redan nu att jag inte tog mesh-variaten. Vad jag förstått ska alcantara vara ännu varmare än tyg så det är inte det bästa alternativet om man är en svettig gamer.
* Jag gillar att sitsen är grund/inte så djup, jag är kort och det hjälper mig att nå golvet samt vila fötterna på hjulkrysset. Det går också att justera sitsdjupet en del.
* Jag hade önskat lite mer vinkel vid ländryggen i ryggstödet. Jag hade läst innan att ryggen är relativt rak och hoppades att svankstödet skulle hjälpa lite mer än det faktiskt gör, så lite missnöjd på den punkten.
*Ryggstödet är i upprätt position väldigt framåtlutat mot själva sitsen, så om man inte låser det i en lite mer bakåtlutad vinkel känns det som man puttas framåt och det avskyr jag. Det riktigt dåliga är ju att man då inte kan gunga, något jag ofta gör för att få lite rörelse mellan varven.
* Jag har aldrig gillat nackstöd / kuddar i stolar utan jag har alltid haft kontorsstolar och sluppit detta, men denna kudden är helt OK. Smidig infästning också.

Summa summarum ingen dålig stol överlag men den är tyvärr inte vad jag är ute efter vad gäller svankstöd och jag borde definitivt valt meshvarianten. Blir eventuellt en retur.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 9070 XT
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W