Kaffeclockers -- Allt för din perfekta kopp

Permalänk
Medlem

Har druckit kaffe sedan tidiga tonåren. I början inte särskilt regelbundet och med massor av socker i. När jag flyttade hemifrån och började på universitetet när jag var 20 blev det regelbundet några koppar om dagen, och då kända jag både för smakens och hälsans skull att det var dags att skippa sockret.
Har aldrig varit jättekräsen när det gäller kaffe (till skillnad från mat) utan det mesta slinker ner. I mängd räknat får jag i mig mest av jobbets automatkaffe, typ 4-5 koppar per dag. Hemma dricker jag bara någon kopp per dag på helgen, och då varvar jag mellan presso och världen enklaste enkoppsbryggare från NetOnNet. Under en period köpte jag bönor i ”specialbutik” och malde själv, men kom efterhand fram till att smaken inte motiverade jobbet för mig.

/GC

Permalänk
Medlem

Under studenttiden för 15 år sen drack jag alltid bryggkaffe på skolan, 3-4 koppar om dagen var hyfsat standard. En av mina polare introducerade mig till Aeropress och jag övergick till det hemma med nyfikenhet.

När jag började jobba träffade jag en kollega som var kaffenörd rakt igen. Jättekul att prata med honom. Aeropress, V60, mala eget o bla bla...

Hemma använder jag just nu Arvid Nordqvist Grand Dia som standardkaffet och kör fortfarande Aeropress för att det är så enkelt att göra en god kopp kaffe med den. Dessutom har vi ett rätt litet kök så det finns inte plats för fler maskiner. Annars hade jag nog införskaffat en espressomaskin av något slag.

Däremot ska jag köpa en liten elektrisk kaffemalare. De kostar några hundra o det är värt varenda krona för att mala sina egna bönor. Jag hade en för några år sen men den gick till slut i sönder o det bara blev att jag köpte färdigmalet istället.

Permalänk

Köpte mig en jura för 15 år sedan något minns fan inte, gör samma goda kaffe än , lite service då och då och maskinen rullar på än , då vart det en lyxvara nu är det fan kaffet som är en lyxvara 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Godkväll kaffeclockers!

Tänkte höra om lite kaffetips så här i semestertider.
Har halkat in på specialkaffe sedan drygt ett halvår tillbaka så är rätt nybörjare fortfarande.
Har väl äntligen börjat hitta rätt malnings grad och värme på vattnet. Har landat i James Hoffmans 4:6 liknande metod och 1:16 ratio.
Kör V60 och handkvarn (K6). Har provat runt lite från Gringo. Höga kusten rosteriet i stan har jag varit och köpt lite olika bönor från. Sen provat mig runt de flesta Lykke.
Bästa jag hittat hittils är Johan & Nyström - Sweet Serenity så jag antar jag hittat ned till ljusrost till slut

Har ni några bra tips på kaffe att prova, gärna ljusare rost.

Moccamastern stirrar argt på mig varje dag, den kommer nog aldrig bli använd igen.

Ser ut som det du gillar är en blandning av olika sorters bönor i det kaffet. Vet du vilken av smakerna som tilltalar dig mest? Sött, fruktigt, syrligt, nötigt, mörk choklad, etc. Olika länder och bönor ger typiskt olika smaker, något som kommer fram mycket mer med ljusrostat kaffe. Tycker du borde testa single original, dvs, bara en typ av böna i kaffet. Är det det söta och fruktiga i kaffet borde du testa något från Etiopien, eller Kenya.

Jag brukar köpa kaffe från Morgon, Gringo, Koppi eller Pennybridge. Tror de bara har ljusrostat kaffe allihopa.

Hade du Gringo i stan? Brygger de något själva? I så fall borde du åka dit och prata med dem och be dem tipsa utefter vad du gillar

Permalänk
Medlem

Själv tar jag en varmvattenberedare och trär ett filter över en kaffemugg.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChRiiLLe:

Ser ut som det du gillar är en blandning av olika sorters bönor i det kaffet. Vet du vilken av smakerna som tilltalar dig mest? Sött, fruktigt, syrligt, nötigt, mörk choklad, etc. Olika länder och bönor ger typiskt olika smaker, något som kommer fram mycket mer med ljusrostat kaffe. Tycker du borde testa single original, dvs, bara en typ av böna i kaffet. Är det det söta och fruktiga i kaffet borde du testa något från Etiopien, eller Kenya.

Jag brukar köpa kaffe från Morgon, Gringo, Koppi eller Pennybridge. Tror de bara har ljusrostat kaffe allihopa.

Hade du Gringo i stan? Brygger de något själva? I så fall borde du åka dit och prata med dem och be dem tipsa utefter vad du gillar

Yes jag har provat runt allt möjligt. Från vanlig Zoega mörkrost vilket jag trodde jag gillade bäst innan jag halkade in på denna lilla hobby. Till väldigt ljusrostat specialkaffe. Ett vanligt mörkrostat (bränt) kaffe idag är inte gott alls att dricka tyvärr.
Ja jag har börjat hitta in vad jag gillar för smaktoner efter några månaders testande. Sött, fruktigt (så länge inte för syrligt), nötigt och chokladtoner gillar jag. Stor syra går bort för mina smaklökar dock.
Huvudet på spiken där, snyggt fångat. Jag ska försöka hitta in vilka bönor och ursprung jag föredrar mest.
Har testat runt single origin från Gringo tidigt efter jag hittat detta intresse.
Men min malning och teknik var all over the place så var helt omöjligt att veta då jag inte hade koll på malning, temperatur och teknik.
Gringo finns bara i Göteborg så vitt jag vet. Ska prova nån 250g påse single Origin av dem framöver igen. Nu när jag har lite bättre koll på handhavande.

Vilka bönor har du från dem du listade nu och någon särskilt stark rekommendation?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskan:

Så har jag gjort kaffe ute i skogen i många, många år. En billig camping "bryggare" i stål som bara är en tratt med ben. Vanligt kaffefilter i den (eller en strumpa, t-shirt etc i nödfall), i med kaffe och kokande vatten över det. Godaste kaffet jag vet.

I skogen har jag kok-kaffe istället.
I med kaffe, i med vatten, anbring värmekälla, ta bort kastrullen när man ser tecken på att det börjar koka, rör om, vänta 5+ min så sumpen lägger sig.
Häll upp försiktigt så sumpen inte följer med.
Drick.

Går även med brygg-malt, men det är större risk att sump följer med.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Dricker ej kaffe, men om det ska drickas av andra om dem hälsar på, så blir det med en Bodum Fransk kaffepress och nymalda bönor.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Dricker allt mindre kaffe men för min del funkar det mesta sålänge det är arabika bönor och mellanrostat.
Kan dricka allt från Arvid Nordqvist till Garant Garant görs för övrigt av Löfbergs Lila.
Kör med denna bryggare: https://hemmy.se/hem-o-hushall/kaffe-och-espresso/kaffebrygga...
Skall väl tillägga att det är den svarta termosbryggaren jag kör med ok bryggare för vettigt pris.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Dricker allt mindre kaffe men för min del funkar det mesta sålänge det är arabika bönor och mellanrostat.
Kan dricka allt från Arvid Nordqvist till Garant Garant görs för övrigt av Löfbergs Lila.
Kör med denna bryggare: https://hemmy.se/hem-o-hushall/kaffe-och-espresso/kaffebrygga...
Skall väl tillägga att det är den svarta termosbryggaren jag kör med ok bryggare för vettigt pris.

Gör Löfbergs garants kaffe?
Inte läst det. Var kan jag hitta den informationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuken:

Gör Löfbergs garants kaffe?
Inte läst det. Var kan jag hitta den informationen?

Jag läste det här: https://nesta.se/vem-tillverkar-garant-kaffe-en-guide-till-ka...

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Började på LVU elevhem på Huddinge Rättspsyk, hade mjölk & socker i kaffet i stor plastmugg efter maten, smakade lite kola helt perfa.

Efter skärseldens & mörkret satte igång är det verkligen hit & miss, vissa koppar jag hällt upp skulle passa bra skickat till Vatikanstaten för förstörelse.

Nu dricker jag Eldorado malen snabbkaffe med vispgrädde till, ibland blir det lite kväljningar, ibland är det gott.

Post mileniumskifte så brukar det smaka pastell krita & lite parfym rätt ofta, bättre än korvspad så jag ska väl inte gnälla allt för mycket.

Var öm mot abborrarna är stalltipset.

Visa signatur

AMD Radeon RX 6400 - 2k 60 fps - med/high.

Permalänk

Någon som har nåt förslag?

Tidigare kört på bryggkaffe, men letar nu något enkelt och smidigt sätt att få en riktigt god och fyllig kopp espresso på morgonen, gärna så man kan göra cappuccino av den.

Försöker dra ned på kaffedrickandet, men en kopp varje lördagsmorgon vill man kunna unna sig. Söker därför inte värsta espressomaskinen för 20 lax, helst inte något som tar extremt lång tid att förbereda/rengöra/sköta om heller.

Är det typ aeropress man ska testa, eller finns det mindre espressomaskiner som fungerar ok? Är det värt att mala bönorna själv för varje kopp? Kräsen som man är så vill jag ha kaffe som verkligen gjort vattnet fylligt, och har fin crema.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baverskalle:

Tidigare kört på bryggkaffe, men letar nu något enkelt och smidigt sätt att få en riktigt god och fyllig kopp espresso på morgonen, gärna så man kan göra cappuccino av den.

Försöker dra ned på kaffedrickandet, men en kopp varje lördagsmorgon vill man kunna unna sig. Söker därför inte värsta espressomaskinen för 20 lax, helst inte något som tar extremt lång tid att förbereda/rengöra/sköta om heller.

Är det typ aeropress man ska testa, eller finns det mindre espressomaskiner som fungerar ok? Är det värt att mala bönorna själv för varje kopp? Kräsen som man är så vill jag ha kaffe som verkligen gjort vattnet fylligt, och har fin crema.

Enkelt och smidigt går oftast inte ihop med Espresso dessvärre.
Finns en del som förespråkar att göra "Espresso liknande" styrka med en Aeropress och så kan du göra Cappuccino med det.
Annars är det en bra Espresso maskin och allt som hör till för att få till en bra kopp med den.
Bra timing förresten, Lance Hedrick lade nyss upp en video som kanske kan vara relevant till din fråga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Älskar kaffe men det fuckar min mage något så otroligt att jag bara kan dricka typ en halv kopp om dagen. Finns det någon väg runt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Älskar kaffe men det fuckar min mage något så otroligt att jag bara kan dricka typ en halv kopp om dagen. Finns det någon väg runt det?

Kom osökt att tänka på denna….sorry…

Permalänk

Mocca Master

Mocca Master, kallt vatten såklart. 6 koppar 4 mått mörkrostat kaffe.

En Hint vispgrädde, max en tesked + mjölk, då har du en god kopp kaffe!

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Skrivet av izzie:

mjölk. ska väl finnas sorter med låg "syra"?... vet ej. frågade AJ....

Ja, det finns flera typer av kaffe som brukar upplevas som mer skonsamma mot magen än vanligt bryggkaffe. Det kan bero på både syrahalt, rostningsgrad och beredningsmetod. Här är några alternativ:

1. Mörkrostat kaffe

Har oftast lägre syrahalt än ljusrostat.

Många med känslig mage tycker det är mildare.

2. Cold brew (kallbryggt kaffe)

Bryggs i kallt vatten under lång tid.

Ger en mjukare smak och upplevs ofta som mindre surt och mer skonsamt för magen.

3. "Low acid coffee"

Särskilda kaffesorter odlas och processas för att innehålla mindre syra.

Säljs ibland som "mild coffee" eller "low acid coffee" i butiker eller på nätet.

4. Kaffe utan koffein

Koffein kan irritera magen hos vissa.

Om problemet är kopplat till koffein kan koffeinfritt vara bättre.

5. Skonsamt tillagat kaffe

Undvik för starkt kaffe och välj bryggmetoder som inte extraherar för mycket syra (t.ex. presskanna eller pour-over i stället för espresso).

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem

Vi har mest hela livet kört med Don Pedro bryggare. (Numera: Bodum vacumbryggare.) In emellan har vi provat både den ena och andra bryggaren men alltid fallit tillbaka i de invanda fårorna. Lite mer bökigt än en maskin men betydligt smakligare kaffe. Kaffeval hoppar vi mellan Lövbergs Lila och Änglamark mellanbrygg.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baverskalle:

En helautomatisk maskin som maler bönorna automatiskt är väldigt enkel att hantera och kräver minimalt med underhåll, fyll på bönor och vatten när det är slut och kör någon avkalkning då och då. Jag har denna och tycker den gör fantastiskt gott och fylligt kaffe, går även att skumma mjölk med mjölkskummaren som sitter på sidan (dock har min mjölkskummare gått sönder efter typ 3 års användning, men men).

https://www.power.se/koksapparater/kaffe-och-te/kaffe-och-esp...

Permalänk
Medlem

Ascosca Dream har vi haft många år, välfigt fin maskin. Och böner från Afrikas horn förstås. Moccomaster bryggmaskin på jobbet, försöka utbildar mina kollegor, med viss framgång

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Johan & Nyström Burbon Jungle is the shit, bästa kaffet.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Mjölk i och testa lite olika sorter, men gissningsvis åt det mörkare hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Vi har mest hela livet kört med Don Pedro bryggare. (Numera: Bodum vacumbryggare.) In emellan har vi provat både den ena och andra bryggaren men alltid fallit tillbaka i de invanda fårorna. Lite mer bökigt än en maskin men betydligt smakligare kaffe. Kaffeval hoppar vi mellan Lövbergs Lila och Änglamark mellanbrygg.

Bodum hette Santos tidigare, men heter sedan ett bra tag Pebo istället. Jag hade en Santos, men den är inte kvar "i livet". Rätt kul sätt att göra kaffe, men också lite småknepigt. En uppenbar nackdel är att de i standardvariant passar dåligt på alla induktionshällar som är nästan överallt numera. Man behöver ju värme under och det blri det ingen om man ställer glas på en induktionshäll.

Permalänk
Medlem

Jag använde manuell espressomaskin hemma, https://www.delonghi.com/sv-se/p/dedica-metallics-manuella-es... och så köpte jag en bönkvarn med inbyggd våg (Melitta calibra) och maler upp ungefär 4 koppars sats per omgång förvarad i en tät burk, just för att det är väldigt varierande antal koppar under veckan, från ingen alls till 4-5 koppar på en dag. Innan jag köpte kvarnen och använde färdigmalet så märktes väldigt väl mellan börja och slutet av förpackningen och det sista innan slut närmade sig gränsen till odrickbart och delvis berodde på att det gick ganska lång tid mellan första öppnandet av förpackningen och det sista som skakades ut...

Visst det är lite mer manuella moment, men maskinen tar bara halva bredden på köksbänken gentemot en helautomatisk espressomaskin, väldigt lite som potentiellt kan surna eller bli otrevligt, detta lite av lärdomen från jobbets helautomatiska espressomaskiner då det kan bli ganska mycket att rengöra i dessa och helst görs regelbundet oavsett få eller många koppar under veckan.

Permalänk
Medlem

Dricker det mesta i kaffeväg då jag har mycket mjölk i så allt smakar ungefär likadant. Kriterierna är väl att det är bryggkaffe samt mörkrost för smakens skull

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Den nya generationen tjejer som nu genom arv, övertagit Sibyllans kaffehandel på Östermalm, kan inte rosta kaffe längre.
Varning utfärdad... och dom har förlorat minst en kund.
Deras teblad är inte testade.

Handlar te där,
men jag kan rekommendera dig en biltur (torsdag/fredag) ut till Karlbergs Kafferosteri istället
https://www.karlbergskafferosteri.se/

Finns i vissa butiker men priset direkt från rosteriet är svårslaget.

Permalänk
Medlem

Tackar ! för super-tipset.

Permalänk
Medlem

Varje gång jag ser den här trådtiteln läser jag Kebabklockers - Allt för din perfekta kropp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Visst det är lite mer manuella moment, men maskinen tar bara halva bredden på köksbänken gentemot en helautomatisk espressomaskin, väldigt lite som potentiellt kan surna eller bli otrevligt, detta lite av lärdomen från jobbets helautomatiska espressomaskiner då det kan bli ganska mycket att rengöra i dessa och helst görs regelbundet oavsett få eller många koppar under veckan.

Levt med kaffemaskiner nu både på jobbet som hemma under flera år, man får sin kopp lut enkelt och fort och den mängd som behövs för stunden vilket är en fördel på morgonen men sällan lika gott som vanligt bryggkaffe, skillnaden på en billig automatisk maskin och dom som kostar mångdubbelt mer är påtaglig men tycker ändå att inte är värt den betydligt högre kostnaden. Den maskin man nu har har fungerat utan problem typ ~7 år men blir allt lättare skitig inuti och kräver mer tid att rengöra varje gång, frågan om det är värt besväret. Om den går sönder så blir det ingen ny utan vanlig stabil bryggare alternativt en ny press kopp. Separat kvarn har jag sen tidigare.

Skrivet av Bozzeta:

Handlar te där,
men jag kan rekommendera dig en biltur (torsdag/fredag) ut till Karlbergs Kafferosteri istället
https://www.karlbergskafferosteri.se/

Finns i vissa butiker men priset direkt från rosteriet är svårslaget.

Bra tips, bor inte så långt därifrån nuförtiden och kaffe råvaran är den viktigaste beståndsdelen för en god kopp.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro