Teenage Engineering släpper gratischassi – slut direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, moderkortet ska ju normalt också jordas mot chassit för att skydda mot störningar, vilket de inte verkar ha tänkt på. Polypropylen verkar även ha en max kontinuerlig temperaturgräns på ~80-90°C innan det börjar deformeras eller försvagas, vilket känns lite väl lågt för datorkomponenter. Så coolt koncept, men tveksamt om det är något man vill använda på riktigt.

Tbf, om du har 80-90 grader I ditt chassi så är det nåt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Tbf, om du har 80-90 grader I ditt chassi så är det nåt fel.

Ja, men t.ex. moderkortet och grafikkortet monteras nästan mot plasten, så risken är stor att det blir varmt på vissa ställen.

Permalänk
Medlem

Varför kommer denna nyhet upp igen.

Det finns inga gratis chassin som artikeln handlar mest om kvar, vilka inte heller fanns vid första publiceringen.
Då undrar jag lite stilla vad är egentligen anledningen att åter publicera ”nyheten” när värdet måste vara ganska lågt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Varför kommer denna nyhet upp igen.

Det finns inga gratis chassin som artikeln handlar mest om kvar, vilka inte heller fanns vid första publiceringen.
Då undrar jag lite stilla vad är egentligen anledningen att åter publicera ”nyheten” när värdet måste vara ganska lågt?

Fast det går ju faktiskt att sätta upp sig på en notifieringslista, då de sagt att de kommer släppa fler under hösten. Så än går det kanske att få tag på ett gratischassi, dessutom så är jag en av dem som inte såg artikeln när den kom tidigare.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Lian Li Hydroshift II 360 AIO | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, moderkortet ska ju normalt också jordas mot chassit för att skydda mot störningar, vilket de inte verkar ha tänkt på. Polypropylen verkar även ha en max kontinuerlig temperaturgräns på ~80-90°C innan det börjar deformeras eller försvagas, vilket känns lite väl lågt för datorkomponenter. Så coolt koncept, men tveksamt om det är något man vill använda på riktigt.

Du lär ju inte ha 80-90 grader på någon del som nuddar chassit, i så fall får du tänka om totalt med ditt bygge....

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av str8forthakill:

Ja deras PR kampanjer bör inte spridas imo. Deras affärsmodell är rakt av avskyvärd.

Nu kanske jag missförstått grejen med begränsad tillgång och fokus på annorlunda design men får inte ihop hur det är avskyvärt?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nu kanske jag missförstått grejen med begränsad tillgång och fokus på annorlunda design men får inte ihop hur det är avskyvärt?

Se till deras reguljära sortiment, allt är extrema överpriser för saker av väldigt låg kvalitet.
Hur många av dessa "gratis" chassin existerade tror du? Har du hört talas om en enda person som fått en? Influencers/youtubers/bloggare räknas inte. De är med på PR kampanjen.

Samma sak som lockpriser när det kommer till Rea, ha en extremt billig produkt. Dock såldes den innan butiken ens öppnades till en anställd så ingen kunde köpa den. Men titta här har vi X produkt istället!

Samtliga deras PR kampanjer är upplagda på samma sätt, allt är för att locka trafik till deras sida. I princip har de köpt en förstasida reklamplats på Sweclockers för ett par hundralappar på en "produkt" som inte existerar. En väldigt bra deal för dem iaf.

Permalänk
Medlem

Se till deras reguljära sortiment, allt är extrema överpriser för saker av väldigt låg kvalitet.
Hur många av dessa "gratis" chassin existerade tror du? Har du hört talas om en enda person som fått en? Influencers/youtubers/bloggare räknas inte. De är med på PR kampanjen.

Samma sak som lockpriser när det kommer till Rea, ha en extremt billig produkt. Dock såldes den innan butiken ens öppnades till en anställd så ingen kunde köpa den. Men titta här har vi X produkt istället!

Samtliga deras PR kampanjer är upplagda på samma sätt, allt är för att locka trafik till deras sida. I princip har de köpt en förstasida reklamplats på Sweclockers för ett par hundralappar på en "produkt" som inte existerar. En väldigt bra deal för dem iaf.

Låg kvalitet, skriver du, har du personlig erfarenhet av TE produkter?

Extrema överpriser?
TE designar och producerar sina egna produkter och därmed står dem helt fritt att prissätta efter vad TE anser de vara värda i förhållande till vad marknaden kan acceptera. Inget extremt med det.
Det kanske snarare är så, att du inte riktigt faller inom målgruppen för TE?

Permalänk
Medlem

Överpriser.. ett tag sålde dom ju grejer hos IKEA. Och chassit är GRATIS. Hur som helst. Lyckad kampanj som väcker många känslor detta må man säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Kollade runt lite i deras butik, helvete vad allt är dyrt.
<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Chris_Kadaver:

"Minimalism är trendigt så den här målgruppen kan vi kapitalisera på". Ja alltså, deras ordinarie chassi känns ju som något som skulle kunna komma med i cornflakespaketet typ. Det här kan ju vara ett desperat drag när man inser att målgruppen man hade i åtanke bara finns i fantasin.

Skrivet av RaZman:

Satan vilken dyr plywoodskiva.

Ett rangligt skruttet svagt bord för 16 000 ???
För helvete man får ju absolut premium höj och sänkbara bord med massiva skivor och elmotor för det priset.

Här är ett 2000x800 höj och sänkbart bord för mindre än halva priset i Betydligt högre kvalitet, inget begagnat, nytt!
https://www.sono.se/kontorsmobler/bord/hoj-och-sankbara-bord/...

<Uppladdad bildlänk>

Ja deras PR kampanjer bör inte spridas imo. Deras affärsmodell är rakt av avskyvärd.

Tycker man kan fundera på vad det är för produkt och till vem den vänder sig till, då inser man kanske att den är en extremt nischad produkt, till för för ett väldigt specifikt behov.

lite om att inte förstå att man inte kan titta på en Königsegg och tänka att den inte är en traktor som klarara av massor mad helt adra saker som königseggbilen inte är i närheten att klara av.

Nej man kan inte lassa många tunga saker på den. Nej den kan inte höjas och sänkas, Nej den är inte stor som en halv säng. Den är väldigt lätt och tanken är nog så klart att den ska gå att stuva undan utan att vara allt för bökig att göra så med och där är den nog unik ,till för den som anser att priset är en kaffepeng alla andra får titta på ett kampingbord i så fall.

Ett är säker att det hela det här företaget lever på det dom gör och det har dom gjort väldigt länge nu och dom gör det framgångsrikt.

Själv så gillar jag inte någon av deras produkter och kommer nog aldrig köpa någon av deras produkter då jag anser att dom är för dyra ställt mot vad man får ut av dem. Jag kallar ofta företaget att mest vara till för innerstadshippsters.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Moderator
Forumledare

Det är väl så PR fungerar, att få folk att prata om varumärket? Jag ser hellre en kampanj liknande denna än att ett företag slänger ut miljarder på glorifierade affischer.
Sen finns det ju många företag som gör samma sak, överprisade varor med ok kvalitet. Hela modebranschen är ju så.

Samtliga deras PR kampanjer är upplagda på samma sätt, allt är för att locka trafik till deras sida.

Hur ska man göra istället menar du? Om det inte är en kampanj som lockar trafik så är det en produkt, eller ett pris, eller en design.

I princip har de köpt en förstasida reklamplats på Sweclockers för ett par hundralappar på en "produkt" som inte existerar. En väldigt bra deal för dem iaf.

Fast….vill inte alla producenter bli omskrivna pga deras produkter?

Jag ser ingen direkt skillnad mot många andra företag 🤷‍♂️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Lyx och modebranchen är en väldigt bra liknelse. Den här t-shirten med tryck kostar 7000kr.

Är du inte intresserad, scrolla vidare. Hade SweC varit en site om kläder kan jag ändå förstå att den kanske dyker upp i flödet. Därtill gjorde Versace ett samarbete med H&M och köerna ringlade sig långa! Det här är en industri och bransch som funkar på ett visst sätt. Fattar du inte det gör du dig bara dum. Tänk att hänga på ett "mode-forum" och gnälla över priserna... det händer inte.

Permalänk
Medlem

Blir lite sugen på ett plywood-chassi efter att ha läst kommentarerna.

Permalänk
Medlem

Låg kvalitet? Say What!?

Deras små synthar duger/dög iaf för:

Beck
Depeche mode
JM Jarre
deadmau5
Swedish House Mafia
Childish Gambino
John Mayer
Skrillex
Avicci
Nicky Romero
Steve Aioki
m.fl

Dom har ju typ varit ett av världens ballaste synthmärken i över 10 år. Sen gör dom massor av sjuka/roliga/konstiga produkter runt om, men det är väl mest PR, bulken av intäkterna kommer ju från deras intrument. Deras högtalare OD-11 eller vad den heter är rätt trevlig också, den är ju nån slags revival av gamla Sonabs högtalare med kultstatus.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Teenage Engineering blandar högt med lågt, med design i fokus. Deras revival av Stig Carlssons OD-11 (Sonab) är en mycket välljudande högtalare som är prisvärd om än inte billig. Deras andra högtalare i plexiglas låter inte dåligt men sticker inte ut ljudmässigt. De får snarast ses som en inredningsdetalj, ljud-/prismässigt ligger dom ganska långt ner i rankingen. Mina datorhögtalare för elva hundra låter klart bättre men ser förstås ut som kattskit i jämförelse.
Men OD-11 är mycket välljudande och klarar sig väl i konkurrensen i 20 tusenkronorsklassen (för ett stereopar). Snygg är den också.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Teenage Engineering blandar högt med lågt, med design i fokus. Deras revival av Stig Carlssons OD-11 (Sonab) är en mycket välljudande högtalare som är prisvärd om än inte billig. Deras andra högtalare i plexiglas låter inte dåligt men sticker inte ut ljudmässigt. De får snarast ses som en inredningsdetalj, ljud-/prismässigt ligger dom ganska långt ner i rankingen. Mina datorhögtalare för elva hundra låter klart bättre men ser förstås ut som kattskit i jämförelse.
Men OD-11 är mycket välljudande och klarar sig väl i konkurrensen i 20 tusenkronorsklassen (för ett stereopar). Snygg är den också.<Uppladdad bildlänk>

/ B

TE har ingen högtalare i plexiglas. Tänker du på transparent kanske?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

man kanske inte bygger en highend premium gamingdator med RTX 5090 och ett 1000W nätagg i den här eller hur tänker du?

Har själv signat upp mig, det får bli ett neklockat labbdatorbygge utan grafikkort om jag får "lådan". Nog med en AMD F eller G.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

man kanske inte bygger en highend premium gamingdator med RTX 5090 och ett 1000W nätagg i den här eller hur tänker du?

Nej, men oavsett så känns det lite tveksamt att använda ett lättantändligt material med dålig värmetålighet till ett datorchassi. Även strömsnålare delar kan bli rejält varma på sina ställen, så man får vara försiktig med vad som ligger mot plasten.

Permalänk
Medlem

det är ju "plast överallt i en dator, Fäktar, på alla komponenterna eller varför inte ta all kabel som är helt insvepta i plast men här är det plötsligt problem med att det är plast säger du.

Skrivet av perost:

Nej, men oavsett så känns det lite tveksamt att använda ett lättantändligt material med dålig värmetålighet till ett datorchassi. Även strömsnålare delar kan bli rejält varma på sina ställen, så man får vara försiktig med vad som ligger mot plasten.

Har du nån källa att just plasten på detta företaget valt skulle vara lättantändligt ?

Sen skulle påstå att man är bra tappad bakom en vagn om man bygger med extrema komponenter i den här lådan, du hade ingen take med det lilla hålet och den lilla fläkten. Det kanske säger nånting eller?

Det sa mig att man får välja att ha det som lådan är eller modda vilket är väldigt lätt att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

fasen förår mig inte på hur i sjutton folk tänker.

ta bara ena rubiken i dag "Asus avtäcker ROG Matrix Geforce RTX 5090" man skickar alltså in 800W i en yta som en tegelsten där det mesta är plast. även om man sällan petar in 800 w konstant så lär det vara ett av dom varmare ställen i en dator.

Vist har en del datorer känns varma på höljet under alla åren men fasen aldrig tempen ens vart i närheten av vad man skulle se som ens jobbigt att sätta händerna på och då är det ju bra många grader kvar till den börjar deformera och smältemperatur ligger bra många grader högre.

Börja använd det ni har innanför pannbenet,

Nu är ju detta företaget inte min favorit så att jag är inte en fanboy ens så att. Tycker bara sånt här är ologiskt och dumt. är man uppe i såna temperaturer ute i en låda då lär allt på moderkort skrika med fläktarna och klocka ner grejer lång tid innan detta hänt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

det är ju "plast överallt i en dator, Fäktar, på alla komponenterna eller varför inte ta all kabel som är helt insvepta i plast men här är det plötsligt problem med att det är plast säger du.

Har du nån källa att just plasten på detta företaget valt skulle vara lättantändligt ?

Det är problem för att det specifikt är polypropylen-plast, som är en lättantändlig plast med låg smältpunkt. Förhoppningsvis har de behandlat plasten med flammskyddsmedel i alla fall.

Skrivet av Modellören:

Sen skulle påstå att man är bra tappad bakom en vagn om man bygger med extrema komponenter i den här lådan, du hade ingen take med det lilla hålet och den lilla fläkten. Det kanske säger nånting eller?

Det sa mig att man får välja att ha det som lådan är eller modda vilket är väldigt lätt att göra.

Jag har inte sagt något om den dåliga ventilationen eftersom det inte är relevant, det är inte luften i chassit jag pratar om utan att komponenter kan ha hotspots som kan hamna nära plasten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är problem för att det specifikt är polypropylen-plast, som är en lättantändlig plast med låg smältpunkt. Förhoppningsvis har de behandlat plasten med flammskyddsmedel i alla fall.
Jag har inte sagt något om den dåliga ventilationen eftersom det inte är relevant, det är inte luften i chassit jag pratar om utan att komponenter kan ha hotspots som kan hamna nära plasten.

Vilka komponenter ligger mot plasten som har höga temperaturer? Har du en källa på det eller är det bara du som tänker så och var för tänker du så.

I samtliga datorer sitter dom varmare delarna en bra bit från chassiet, kollar jag på en låda jag har från fraktal så är det flera detaljer som är i plast. Fläktarna som alla redan har är ju närmre och dom är av plast.

Den mest kritiska komponenten löstagbara grafikkort har fäktar av plast och en bur kring sig ofta av plast, kontakten som är den absolut kritiska är av plast direkt dikt an i kontakten.

Nä du får allt utveckla hur du tänker och komma med några bevis för vad jag kan se har du inte kommit med något alls överhuvudtaget. Mät själv så ser du att du inte har några höga temperaturer mot höljet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Jag hade aldrig hört talas om den innan, och nu har jag det.

Deras grej var synthar och andra "leksaker" för musikproduktion från början om jag förstått deras historia rätt.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Ett rangligt skruttet svagt bord för 16 000 ???
För helvete man får ju absolut premium höj och sänkbara bord med massiva skivor och elmotor för det priset.

Här är ett 2000x800 höj och sänkbart bord för mindre än halva priset i Betydligt högre kvalitet, inget begagnat, nytt!
https://www.sono.se/kontorsmobler/bord/hoj-och-sankbara-bord/...

<Uppladdad bildlänk>

Det är korrekt, fast det blir ju inte riktigt lika lätt att ta med sig 😄 Men jag håller med, det ser ut att vara helt omöjligt att motivera prissättningen på ett bord som omöjligen skulle kosta mer än 4000. Då finns det garanterat långt billigare varianter än så; begagnatmarknaden ska vi inte ens tala om.

Visa signatur

MB: MSI MAG X670E Tomahawk WIFI // CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC 10Gb // Acer Predator XB271HU
RAM: Kingston FURY Beast 64GB DDR5 6000MHz CL30 // PSU: Corsair RM1000X 3,1 ATX
SSD: Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB // Arctic Liquid Freezer III 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

Lyx och modebranchen är en väldigt bra liknelse. Den här t-shirten med tryck kostar 7000kr.

<Uppladdad bildlänk>

Är du inte intresserad, scrolla vidare. Hade SweC varit en site om kläder kan jag ändå förstå att den kanske dyker upp i flödet. Därtill gjorde Versace ett samarbete med H&M och köerna ringlade sig långa! Det här är en industri och bransch som funkar på ett visst sätt. Fattar du inte det gör du dig bara dum. Tänk att hänga på ett "mode-forum" och gnälla över priserna... det händer inte.

Det kanske inte händer lika mycket som det med största sannolikhet borde. Varför ska man förbehållslöst upprätthålla illusionen av ”värde” där sådant inte finns?
I sagan ”Kejsaren utan kläder” är det ett litet barn som uppmärksammar omgivningen på det uppenbara, att kejsaren faktiskt är naken…men du menar kanske att ungjäveln ska hålla käft, för att det helt enkelt ”inte händer” att man ifrågasätter dumheterna? 😄

Nej för fan, ifrågasätt allt skit, och lyft fram idiotin för vad det är istället.

Visa signatur

SSD: Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB // Arctic Liquid Freezer III 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Det kanske inte händer lika mycket som det med största sannolikhet borde. Varför ska man förbehållslöst upprätthålla illusionen av ”värde” där sådant inte finns?
I sagan ”Kejsaren utan kläder” är det ett litet barn som uppmärksammar omgivningen på det uppenbara, att kejsaren faktiskt är naken…men du menar kanske att ungjäveln ska hålla käft, för att det helt enkelt ”inte händer” att man ifrågasätter dumheterna? 😄

Nej för fan, ifrågasätt allt skit, och lyft fram idiotin för vad det är istället.

Oavsett om han har kläder eller inte är han fortfarande kung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Den enda som skulle vara dum i det här fallet är ju företaget om dom sänker priserna och dom som inte fattar det. Det är ju enkel marknadsekonomi och det heter tillgång och efterfrågan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

Oavsett om han har kläder eller inte är han fortfarande kung.

Nej, kejsare.

Skrivet av Modellören:

Den enda som skulle vara dum i det här fallet är ju företaget om dom sänker priserna och dom som inte fattar det. Det är ju enkel marknadsekonomi och det heter tillgång och efterfrågan.

"Dum" är väl snarare den som köper någonting till extremt överpris, d.v.s sväljer illusionen av värde. Det har ingenting med varken marknadsekonomi, tillgång eller efterfrågan att göra. Det finns gott om bord för långt billigare summor (tillgång), så varför skulle man betala för just det IFALL de inte kan erbjuda något mer än ett högt pris för en likvärdig produkt?
Nu ska ju tilläggas att jag inte har någon koll alls på bordet i fråga, det kanske har någon unik egenskap som faktiskt motiverar prissättningen, det är mer principen jag pratar om.

Det ÄR ok att ifrågasätta prissättning på saker och ting, och bara en idiot köper något utan att ta reda på ifall man får valuta för pengarna eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Nej, kejsare.

"Dum" är väl snarare den som köper någonting till extremt överpris, d.v.s sväljer illusionen av värde. Det har ingenting med varken marknadsekonomi, tillgång eller efterfrågan att göra. Det finns gott om bord för långt billigare summor (tillgång), så varför skulle man betala för just det IFALL de inte kan erbjuda något mer än ett högt pris för en likvärdig produkt?
Nu ska ju tilläggas att jag inte har någon koll alls på bordet i fråga, det kanske har någon unik egenskap som faktiskt motiverar prissättningen, det är mer principen jag pratar om.

Det ÄR ok att ifrågasätta prissättning på saker och ting, och bara en idiot köper något utan att ta reda på ifall man får valuta för pengarna eller inte.

Hur tänker du !!! Om man är rik så är inte pengen saker kostar en faktor, det är inte ens en kaffepeng för många.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Hur tänker du !!! Om man är rik så är inte pengen saker kostar en faktor, det är inte ens en kaffepeng för många.

Man behöver ju inte vara dum bara för att man är "rik", eller? Det handlar ju inte om att eventuellt vara snål, bara att vara åtminstone medelintelligent. Använder du samma argument när något "vaskar" en flaska Moët i baren?
Fan, är man "rik" och tycker att man måste visa andra hur bekymmerslös man är med pengar kan man väl i alla fall göra det på ett vettigt sätt genom att förbättra livskvalitén för de miljarder(?) människor i världen som inte har tillgång till rent vatten, elektricitet eller mat på bordet. Så vitt jag vet så finns det inga krav på att man måste vara ett drygt svin bara för att man har råd att vara det.

Visa signatur