Garanti nekad på NVMe hos Inet p.g.a. borttaget klistermärke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Först och främst har Inet inte nekat pga ettiketen har dödat nvme, de har nekat då yttre påverkan har gjorts så de inte kan verifiera vilken eller vart den är köpt och därför nekar Kingston vidare felsökning.

Kunden måste därför kunna verifiera att produkten är köpt hos Inet, då kan det faktiskt kräva S/N då det inte står någonstans på m2 disken att den är en Nv2. Hade den startat så hade det kanske gått...

Av de bilder och manual jag hittat på nätet så finns det inget serienummer på etiketten, ej heller står det att etiketten agerar kylfläns. Stämmer detta är det i så fall bara fånigt att hävda "yttre påverkan", etiketten har inget med funktionen att göra och dess existens är irrelevant.

Reklamationsrätten avgörs inte av ett "warranty void if removed"-klistermärke, det är mig veterligen redan prövat.

Allt som behövs är ett kvitto.

Baserat på ovanstående är min gissning att reklamation inte kan nekas.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Av de bilder och manual jag hittat på nätet så finns det inget serienummer på etiketten, ej heller står det att etiketten agerar kylfläns. Stämmer detta är det i så fall bara fånigt att hävda "yttre påverkan", etiketten har inget med funktionen att göra och dess existens är irrelevant.

Reklamationsrätten avgörs inte av ett "warranty void if removed"-klistermärke, det är mig veterligen redan prövat.

Allt som behövs är ett kvitto.

Baserat på ovanstående är min gissning att reklamation inte kan nekas.

Jo allt står på etiketten, första sökning för mig...

Problemet för TS är att de inte vet att det ens är en NV2 då NV1 och NV3 är likadana/liknande med samma komponenter

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Först och främst har Inet inte nekat pga ettiketen har dödat nvme, de har nekat då yttre påverkan har gjorts så de inte kan verifiera vilken eller vart den är köpt och därför nekar Kingston vidare felsökning.

Kunden måste därför kunna verifiera att produkten är köpt hos Inet, då kan det faktiskt kräva S/N då det inte står någonstans på m2 disken att den är en Nv2. Hade den startat så hade det kanske gått...

Kingston skall ha nekat garantin, men det gäller en reklamation.

Har väldigt svårt att tro att Inet kan verifera genom ett serienummer att produkten är köpt av dem av skäl som redan angetts i tråden, Kingston kan mycket väl hålla kolla på vilka serienummer som hamnar hos vilken större distributör men efter det så blir det nog stopp. Inet filmar paketering inte seriernummer på enskilda komponenter.

Och kan inte Inet inte vefifiera vilken modell det är, så är det bara att skicka den vidare och ta ut en avgift och/eller anmäla kunden om det visar sig att kunden har försökt reklamera en annan modell.

Permalänk
Medlem

Jo allt står på etiketten, första sökning för mig...https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/3LzfRfzpDeAT4evnBnTGKf-1024-80.jpg.webp

Problemet för TS är att de inte vet att det ens är en NV2 då NV1 och NV3 är likadana/liknande med samma komponenter

Var står det att etiketten utgör kylfläns?

"Yttre påverkan" går fortfarande bort. NV-typ borde man väl kunna se på kontrollkretsens modellbeteckning med ett förstoringsglas?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det här är ju iaf. helt fel du säger angående info som serienummer och annan data. Som sagt kylflänsen låter jag vara osagt om den är heatsink eller inte.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Om det enda klistermärket gör är att skrämma kunder och inte ha någon verklig effekt så har du rätt. Men om den har en verklig effekt som t.ex. viktig info som serienummer eller/och kylfläns så är det fullt rimligt att "hävda" (innebär inte att man får rätt av diverse lagliga instanser) att man inte kan ta bort stickan.

Det är en sak om det sitter en sticker på en bärbar dator som hindrar mig från att installera mera ram-minne, eller ny hårddisk. Men då finns det en praktiskt applikation för mig att behöva ta bort den eller kringå en sådan varning. Vad är den praktiska applikationen av att ta bort den på hårddisken? Behövde han kolla vilken kontrollerkrets som satt på eller vadå?

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Var står det att etiketten utgör kylfläns?

"Yttre påverkan" går fortfarande bort. NV-typ borde man väl kunna se på kontrollkretsens modellbeteckning med ett förstoringsglas?

Inte sagt kylfläns ,det är bara allmän vetskap.

nv1 kommer i 8 olika configs, NV2 i 9 olika och de använder samma styrkretsar (phison/intel)

Edit

Sammanfattning från Gemini...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Det här är ju iaf. helt fel du säger angående info som serienummer och annan data. Som sagt kylflänsen låter jag vara osagt om den är heatsink eller inte.

Du är två på bollen.

Skrivet av High1ander:

Om det enda klistermärket gör är att skrämma kunder och inte ha någon verklig effekt så har du rätt. Men om den har en verklig effekt som t.ex. viktig info som serienummer eller/och kylfläns så är det fullt rimligt att "hävda" (innebär inte att man får rätt av diverse lagliga instanser) att man inte kan ta bort stickan.

Finns fortfarande inget generellt krav på etikett med serienummer i KKL...

Skrivet av High1ander:

Det är en sak om det sitter en sticker på en bärbar dator som hindrar mig från att installera mera ram-minne, eller ny hårddisk. Men då finns det en praktiskt applikation för mig att behöva ta bort den eller kringå en sådan varning. Vad är den praktiska applikationen av att ta bort den på hårddisken? Behövde han kolla vilken kontrollerkrets som satt på eller vadå?

Anledningen är ganska irrelevant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

TS kan inte visa att produkten är den hen köpt från Inet.
TS kan inte ens visa vad det är för produkt hen har.

Att all den informationen finns på en etikett kan man så klart ha synpunkter på, men så ser det ut just nu.

Permalänk
Medlem

Efter 9 sidor är det en del saker som fascinerar:

1) En del som insinuerar att Inet gullas med, att andra ÅF i liknande fall hade behandlats annorlunda.

2) Att det är många som är så extremt tvärsäkra på sin sak (jag lade också fram mina argument rätt hårt), men åt diametralt olika håll. Det är väl *precis* därför vi har instanser som faktiskt avgör sådana här fall? ARN primärt, men det går givetvis att driva fall rättsligt vidare (genom ex. stämning) om man anser sig felbehandlad enligt gällande civilrättslig lagstiftning också.

3) Att det finns flera som stirrar sig blinda på rättigheter och/eller skyldigheter, för att spinna vidare på ovan. Lagstiftning kan vara tvingande men ändå villkorad.

Hade varit intressant att se en konsumenträttslig instans så som ARN faktiskt kika på det, och inte minst höra hur de resonerar.
Och det hade varit lika intressant totalt oavsett vilken ÅF det hade involverat.

Permalänk
Medlem

nv1 kommer i 8 olika configs, NV2 i 9 olika och de använder samma styrkretsar (phison/intel)

Edit <Uppladdad bildlänk>

Sammanfattning från Gemini...

Du skrev "allt står på etiketten" och då utgick jag från att du menade allt i mitt antagande. Köper inte att det är allmän "vetenskap" att etiketter är kylflänsar, speciellt om det inte framgår av någon text.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du skrev "allt står på etiketten" och då utgick jag från att du menade allt i mitt antagande. Köper inte att det är allmän "vetenskap" att etiketter är kylflänsar, speciellt om det inte framgår av någon text.

Qr koden går till manualen där detta står "Does Kingston NV2 need a heatsink?

The Kingston NV2 is the answer for budget PCIe 4.0 M. 2 SSD storage that carries the PCIe 3.0’s price tag and can be used without a heatsink, but there’s a caveat to it. The NV2 is built around the Phison E21T PCIe 4.0 DRAM-less controller and uses a 112-layer BiCS5 TLC NAND flash."

Jag har boldat det viktiga... Hittar dock inget om stickern..
Caveat= varning

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo allt står på etiketten, första sökning för mig...https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/3LzfRfzpDeAT4evnBnTGKf-1024-80.jpg.webp

Vilket är serienumret?

Permalänk
Medlem

Hur ska man kunna reklamera en produkt om man har påverkat den fysiskt genom att ta bort produktens identifikationsetikett? Jag tycker inte att inet har gjort fell genom att neka reklamationen, eftersom det då inte går att verifiera var produkten kommer ifrån – den kan vara köpt var som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Vilket är serienumret?

Längst till höger 16 siffror?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

TS har inte varit inloggad sedan den 11 undrar om han tappat intresset?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av proxies:

Hur ska man kunna reklamera en produkt om man har påverkat den fysiskt genom att ta bort produktens identifikationsetikett? Jag tycker inte att inet har gjort fell genom att neka reklamationen, eftersom det då inte går att verifiera var produkten kommer ifrån – den kan vara köpt var som helst.

Hur tror du alla andra varor som inte har serienummer hanteras? Det räcker med kvitto för att styrka köp, eller till och med kontoutdrag i vissa fall. Jag reklamerade en stekpanna för ett par månader sedan, hur kunde butiken veta att jag hade köpt den där? Den kunde ju vara köpt varsomhelst.

Bara för att det ev. blir jobbigare för Inet i kommunikationen med Kingston/leverantör innebär det med största sannolikhet inte att de kan neka reklamation bara baserat på det. Det är ju inte heller så att serienumret t.ex. filats bort eller liknande utan en etikett som plockats bort, knappast första eller sista gången det händer med M.2-diskar.

Dessutom hade det inte varit svårare än att installera disken och öppna CrystalDiskInfo eller liknande för att få fram serienumret.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

Detta påminner väldigt mycket om ett reklamationsärende (eller var det garanti?) jag hade med Komplett.

Jag hade köpt 2st moderkort av samma modell, fast från 2st olika ÅF; Komplett och en till (glömt vilken). Sen gick ett utav moderkorten sönder, men jag minns inte vilket moderkort jag satt i vilken dator. Jag kunde därför inte veta vilken återförsäljare som var rätt att vända mig till.

Så jag ringde Komplett för att kolla vilket serienr det var på det moderkort jag hade köpt via dem, för att kunna genomföra reklamationsärendet via rätt ÅF. Deras svar? Att de inte hade koll på vilket serienr de skickade ut till vem, och att det enda som spelade roll, var att jag hade ett kvitto hos dem.

Så Komplett hanterade ärendet och skickade ett nytt moderkort till mig, trots att det inte ens var säkert att det var köpt hos dem.

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Dessutom hade det inte varit svårare än att installera disken och öppna CrystalDiskInfo eller liknande för att få fram serienumret.

Inte när disken är helt död, om i TS fall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inte när disken är helt död, om i TS fall

Nej inte om den helt död och inte ens identifieras längre, men faktum kvarstår att det inte finns något krav på serienummer vid reklamation. Det räcker med kvitto för att styrka köp. Att Kingston inte vill byta ut disken åt Inet för att serienumret saknas är en sak, men det är mellan Inet och Kingston och har inget med reklamationsrätten att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Nej inte om den helt död och inte ens identifieras längre, men faktum kvarstår att det inte finns något krav på serienummer vid reklamation. Det räcker med kvitto för att styrka köp. Att Kingston inte vill byta ut disken åt Inet för att serienumret saknas är en sak, men det är mellan Inet och Kingston och har inget med reklamationsrätten att göra.

Problemet är ju att kunden inte kan styrka att kretsen ens är korrekt vara... Då disken inte kan läsas och då inte kan åtminstone få part nummer...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Hur tror du alla andra varor som inte har serienummer hanteras? Det räcker med kvitto för att styrka köp, eller till och med kontoutdrag i vissa fall. Jag reklamerade en stekpanna för ett par månader sedan, hur kunde butiken veta att jag hade köpt den där? Den kunde ju vara köpt varsomhelst.

Bara för att det ev. blir jobbigare för Inet i kommunikationen med Kingston/leverantör innebär det med största sannolikhet inte att de kan neka reklamation bara baserat på det. Det är ju inte heller så att serienumret t.ex. filats bort eller liknande utan en etikett som plockats bort, knappast första eller sista gången det händer med M.2-diskar.

Nu hade produkten visserligen ett sätt att unikt identifiera den, något stekpannan i ditt exempel saknar.
TS agerade har olyckligt nog resulterat i att det sättet inte längre går att använda sig av.

För övrigt har vi nog stekpannor med serienummer inom några år, på sin höjd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av High1ander:

Synonymer till åverkan:
skada, skadegörelse, sabotage, vandalisering, angrepp, förstörelse, sabb, vandalism

Det man generellt menar med "yttre åverkan" är just att man själv har förstört produkten eller saboterat den såpass att den inte går att lita på. Att de skriver upp specifika saker som att man inte kanske hittar serienummret är den snälla formen av att säga det. Tror inte de skriver "vi misstänker dig för att försöka lura oss med att ge en saboterade hårddisk". Jag tror inte att dom tror han försöker luras, tror nog mer att det bara är ett ärligt misstag, men vilket som loggas det med "yttre åverkan", inte bara "kan inte hitta serienummret", går lite snabbare att bara skriva det. Tror nog man skriver det mest relevanta felet/problemet och inte allt man kan tänkas komma på.

För det första så kan man ju inte bara ta två ord ur en motivering och sluta läsa sedan. Resten av motiveringen förklarar ju vad som är problemet med åverkan. Att TS tagit bort en etikett är det nog ingen som tvistar om. En säljare kan bara neka en reklamation om det är troligt att kundens åverkan orsakat felet.

"Garanti nekad, yttre åverkan - Saknar informations sticker med all spårbar information.
Nekas av tillverkaren på garanti då det inte går att stärka att just denna SSD är köpt av oss och därav vill inte tillverkaren byta ut disken."

Som sagts många gånger i den här tråden så håller detta tveksamt i svensk konsumenträtt. Krasst behöver inte kunden kunna bevisa att just denna disk köpts hos just denna säljare, bara göra det troligt. Det låter som att TS har kvitto, så hen har gjort det troligt att disken köpts hos Inet.

Skrivet av DavidtheDoom:

Inet gör korrekt som nekar reklamationsrätten på grund av handhavande från kund har påverkat produkten.

Den folierade etiketten är mer än bara serienummer, den är värmeledande och används för att minimera hotspots i kretsarna.

En tydlig liknelse, ÅF nekar reklamation på en trasig CPU då IHS är borttagen (Delidding). Detta då detta ingrepp påverkar produktens funktion och kan inte uteslutas vara orsaken till felet.

Jag tror de flesta håller med om att reklamationsrätten inte är till för att folk deliddar sina CPU:er.

Har du någon form av text från tillverkare av SSD som styrker att etiketten skulle ha en värmeutjämnande funktion. Om du kollar på filmer som postats tidigare i tråden som handlar om just detta så tas detta argument inte upp. Tvärt om är det så att vissa tillverkare (Crucial) säger att det är helt ok att ta bort etiketten, men att det inte är nödvändigt då den leder värme bra (till en heatsink som monteras på). Crucial säger också att man inte får ta bort etiketten på undersidan då man i så fall förverkar sin garanti. Känns argumentet igen?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Ett företag kan hävda det för garanti (kan inte svara på om det finns invändningar mot det i svensk eller eu-lagar), de kan dock inte hävda det för rätten att reklamera och att ha gjort det är inte ett automatiskt avslag på det senare.

Permalänk
Medlem

Allmän vetskap, för vanliga konsumenter? Nej. Har inte det informerats om att det är en (lövtunn) kylfläns och att den inte skall tas bort i dokumentationen så är det inget som en konsument skall veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av proxies:

Reklamerar du någonsin kläder? Varför tar butiken du köpt dem från emot reklamationen? Du kan ju inte verifiera i vilken affär du köpt klädesplagget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Nu hade produkten visserligen ett sätt att unikt identifiera den, något stekpannan i ditt exempel saknar.
TS agerade har olyckligt nog resulterat i att det sättet inte längre går att använda sig av.

För övrigt har vi nog stekpannor med serienummer inom några år, på sin höjd.

Att det för vissa produkter existerar serienummer innebär inte att dessa krävs för en reklamation.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att kunden inte kan styrka att kretsen ens är korrekt vara... Då disken inte kan läsas och då inte kan åtminstone få part nummer...

Helt övertygad om att disken går att identifiera fysiskt om man bara vill; antingen via PCB-layout, komponenter eller serienummer/datumkoder på kontroller och NAND. Det handlar troligen bara om att Kingston levererat serienummer x till y till Inet och blir griniga för att de inte kan bekräfta att den här disken tillhör den serien. Det är som sagt mellan Inet och Kingston, inte Inet och köparen.

Skrivet av warp64:

Ja, och jag är ganska övertygad om att det inte spelar någon roll att den identifikationen saknas utifrån reklamationsrätten i konsumentköplagen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Ja, och jag är ganska övertygad om att det inte spelar någon roll att den identifikationen saknas utifrån reklamationsrätten i konsumentköplagen.

Kommer vi komma längre med detta om inte TS (eller någon annan i samma situation) drar detta vidare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Helt övertygad om att disken går att identifiera fysiskt om man bara vill; antingen via PCB-layout, komponenter eller serienummer/datumkoder på kontroller och NAND. Det handlar troligen bara om att Kingston levererat serienummer x till y till Inet och blir griniga för att de inte kan bekräfta att den här disken tillhör den serien. Det är som sagt mellan Inet och Kingston, inte Inet och köparen.

Jag har redan postat bilder på alla 3 Nv modellerna och de är identiska med kontrollerna, minimal skillnad på layouten och använder samma tcl/qcl (problemet här är dessutom att inga av Kingstons diskar har ens samma komponenter)

https://www.techpowerup.com/ssd-specs/kingston-nv1-1-tb.d1033

https://www.techpowerup.com/ssd-specs/kingston-nv2-2-tb.d1190
https://www.techpowerup.com/ssd-specs/kingston-nv3-1-tb.d2162

På detta är sedan alla komponenter rebrandade med Kingston loggan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Efter 9 sidor är det en del saker som fascinerar:

1) En del som insinuerar att Inet gullas med, att andra ÅF i liknande fall hade behandlats annorlunda.

2) Att det är många som är så extremt tvärsäkra på sin sak (jag lade också fram mina argument rätt hårt), men åt diametralt olika håll. Det är väl *precis* därför vi har instanser som faktiskt avgör sådana här fall? ARN primärt, men det går givetvis att driva fall rättsligt vidare (genom ex. stämning) om man anser sig felbehandlad enligt gällande civilrättslig lagstiftning också.

3) Att det finns flera som stirrar sig blinda på rättigheter och/eller skyldigheter, för att spinna vidare på ovan. Lagstiftning kan vara tvingande men ändå villkorad.

Hade varit intressant att se en konsumenträttslig instans så som ARN faktiskt kika på det, och inte minst höra hur de resonerar.
Och det hade varit lika intressant totalt oavsett vilken ÅF det hade involverat.

Definitivt. Om nu TS läser eller återkommer så är det det han bör göra, vilket jag har skrivit tidigare i tråden.

Skulle vara intressant att se ett test på sweclockers gällande värmeutveckling mellan en (lövtunn) värmesprider och ingen alls. Och eftersom det sagts att det är vattentäta skott mellan ekonomidelen och redaktionen här så borde ju ett sådant test inte vara problematiskt även om uppkomsten av testet kan ha att göra med ett företag som sponsrar och köper reklam här...

Finns ju en hel del motargument att göra till ARN.

Serienummer är inte ett krav.
Finns inget i dokumentationen om dess funktion.
Om det skulle gälla risker för ESD-skador, vi kan ju forfarande reklamera RAM-minnen trots de flesta här tror mer på att ta i ett element än att skaffa en ordentlig ESD-matta.
NV2-diskarnas historik när det gäller diskar som går sönder.