Nvidia sänker grafikkortspriser i Europa

Permalänk
Skrivet av Lussarn:

Kanske är dags att skita i den svenska pesetan nu och hoppa över till EUR

Usch. Hädelse!

Permalänk
Medlem

Det är ganska så många återförsäljare som har Rtx 5070 för 6590 redan nu T ex NoN
https://www.netonnet.se/search?query=rtx+5070&sortBy=4

Permalänk
Skrivet av Lussarn:

Kanske är dags att skita i den svenska pesetan nu och hoppa över till EUR

Ingen bra idé, kommer sluta som de gjort i sydeuropa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Fun fact: kronan brukad handlas nästan 1:1 med schweizerfrancen på 70-talet, idag kostar CHF 11,84kr.

Sverige har devalverat kronan gång på gång för att försöka öka landets köpkraft satsat mer på att vara ett export än importland.
Vi hade ett stort dragplåster efter 2a ww kriget men inte kunnat behålla det, vi var en stor aktör av export och det enda landet i stort sett (Schweiz bl.a.) som inte påverkades av kriget i så stor utsträckning som så många andra länder.
Tror främst historiskt att det beror på socialtänket som gör sverige fattigare.
Det sociala sossandet ger lägre löner, vi satsar på välfärd, högt skattetryck och köpkraften och det monitära ekonomin hålls svag kontra Schweiz fracen.

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Uh? Dollarn kostade runt 8:50 kr 2015.

Vi blev lite väl bortskämda 2013 när dollar låg på strax över 6 kr.

Skrivet av Falistar:

Det är ganska så många återförsäljare som har Rtx 5070 för 6590 redan nu T ex NoN
https://www.netonnet.se/search?query=rtx+5070&sortBy=4

Ja det var strålande tider 😎 plockade upp en Canon 5D Mk 2 i new york för i runda slängar 18.000kr 2008 när samma kamera kostade 29.990kr i Sverige och ett objektiv som låg på 15k i Sverige för under 7k. Blev även en PS3 strax under 2000kt så blev en extremt prisvärd resa.

Men jag tycker nog att priserna i Sverige generellt är onödigt höga jämfört med övriga Europa och beställer ofta saker från Frankrike/Tyskland/Nederländerna då de ofta finns en hel del pengar att spara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generationfloppy:

Ja det var strålande tider 😎 plockade upp en Canon 5D Mk 2 i new york för i runda slängar 18.000kr 2008 när samma kamera kostade 29.990kr i Sverige och ett objektiv som låg på 15k i Sverige för under 7k. Blev även en PS3 strax under 2000kt så blev en extremt prisvärd resa.

Men jag tycker nog att priserna i Sverige generellt är onödigt höga jämfört med övriga Europa och beställer ofta saker från Frankrike/Tyskland/Nederländerna då de ofta finns en hel del pengar att spara.

En stark krona gör inte att den typ av saker borde bli billigare utomlands än i Sverige. Skiljer sig priserna tyder det mer på att marknaden här i Sverige inte funkar så bra (och att du förmodligen skippade vår höga moms). Kanske därför du ser att prylar är billigare i Europa även nu när kronan är svag, dom har mer en mer välfungerande marknad.

Saker som mat/boende/underhållning etc som har mer lokala priser blir billigare utomlands när kronan är stark. Prylar borde bli billigare både lokalt och utomlands när kronan är stark.

Permalänk
Medlem

Verkar finnas 5070 ti för runt 780€ på amazon.de, nu vet jag inte hur bra dessa korten är men det är ju ungefär vad ett 9070XT kostar i Sverige, någon hundralapp mer kanske. Men blir nog att plocka upp ett 9070XT ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generationfloppy:

Har du någon sida att rekommendera?

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungjaevel:

Riktigt trött på kronan och valuteväxlingsavgifter och liknande. Måtte vi bli av med den snart.

Glöm det.
I folkomröstningen sist, blev det Njet, ( som dom säger i Frankrike.. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Glöm det.

Precis som med högertrafiken (i det fallet extremt så, dessutom), genast dags att byta tillbaka. /s

Suck, det är lite trist med sådana här nyheter när man kan ge sig förbaskad på att det kommer "experter" (nu menar jag inte någon specifik användare) i ex. ekonomi och/eller politik och uttalar sig åt alla möjliga märkliga håll. Gärna så förenklat som möjligt också.

OnT: Med tanke på vad Nvidia tjänar så har de väl råd att sänka priserna. Om nu inte några bubblor spricker eller så. Men de tuffar ju på även i år, vad det verkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Precis som med högertrafiken (i det fallet extremt så, dessutom), genast dags att byta tillbaka. /s

Suck, det är lite trist med sådana här nyheter när man kan ge sig förbaskad på att det kommer "experter" (nu menar jag inte någon specifik användare) i ex. ekonomi och/eller politik och uttalar sig åt alla möjliga märkliga håll. Gärna så förenklat som möjligt också.

OnT: Med tanke på vad Nvidia tjänar så har de väl råd att sänka priserna. Om nu inte några bubblor spricker eller så. Men de tuffar ju på även i år, vad det verkar.

Njae, bra nyhet tycker jag.
Problemet är svenska butiker som fortfarande skor sig och vägrar att prissänka.
I övrigt är vi överens, enligt ovan. : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Glöm det.

Det var 22 år sen. Mycket ändras under så lång tid. Drygt två miljoner invånare har dött sen dess. Mer än två miljoner nya har tillkommit. En person som är 39 år eller yngre i dag fick inte uttrycka sin åsikt i den folkomröstningen. Så det faktum att vi haft en folkomröstning betyder inte att det resultatet måste gälla för all evighet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Glöm det.

Rent formellt är vi förbundna att byta till Euro i och med EU inträdet (till skillnad mot oss har Danmark fått dispans från det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Rent formellt är vi förbundna att byta till Euro i och med EU inträdet (till skillnad mot oss har Danmark fått dispans från det).

Ok. Vilket årtal ska övergången ske ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Njae, bra nyhet tycker jag.
Problemet är svenska butiker som fortfarande skor sig och vägrar att prissänka.
I övrigt är vi överens, enligt ovan. : )

Det har jag kommenterat förut med källor till redovisningar för samtliga - svenska ÅF inom elektroniksektorn inte minst har *jäkligt* små marginaler, om några alls. Tar och copy-pastar mig själv från FZ för källa (det här var apropå Switch 2, så Spelbutiken halkade visst med) för att jag är lat:

Elgiganten
Inet
Spelbutiken
Ginza
Komplett
Webhallen
NetOnNet
CDON
Power

Nvidias marginaler (se källa i tidigare inlägg) är... "lite" fetare. För att uttrycka det väldigt milt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Ok. Vilket årtal ska övergången ske ?

När Sverige möter kraven för att börja använda Euro, är ett gäng villkor som måste uppfyllas först. Vilket, som jag förstår det, vi ser till att inte göra med flit, men skulle lätt gå att åtgärda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Sverige möte kraven för att börja använda Euro, är ett gäng villkor som måste uppfyllas först. Vilket, som jag förstår det, vi ser till att inte göra med flit, men skulle lätt gå att åtgärda.

Så, dom jobbiga villkoren är ännu inte uppfyllda.
Uppfattat. Folkviljan, tycks i viss mån fungera fortfarande. Ett gott tecken.

Permalänk

Det är riktigt glädjande nyheter måste sägas hela förra året var en katastrof på både priser samt tillgång då allt var i princip slutsålt. Köpte nytt grafikkort igår till nya datorn ett RTX 5080 Asus Prime på NetOnNet låg på 12490 kr på 3 timmar var alla kort slutsålda i deras lager så det är fortsatt rätt hög efterfrågan på vissa modeller som inte är allt för högt prissatta.

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Glöm det.

Helt betydelselöst. Världsläget som styr. Det är en bara en tidsfråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungjaevel:

Helt betydelselöst. Världsläget som styr. Det är en bara en tidsfråga.

Spotta inte på utslaget i en folkomröstning.
Tro inte att utlandet som styr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Spotta inte på utslaget i en folkomröstning.
Tro inte att utlandet som styr.

Om vi kör en till rent formellt så är ju en folkomröstning bara rådgivande, politikerna kan få för sig att det behövs och helt strunta i omröstningen. Är ju inte så svårt att argumentera att situationen förändras sen omröstningen skedde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zezo:

Sverige har devalverat kronan gång på gång för att försöka öka landets köpkraft satsat mer på att vara ett export än importland.

Precis, kronkursen manipuleras ständigt att vara svag just för exportens skull.

Man kan fundera på vad folk skulle tycka om de istället för en ständigt kass SEK återkommande fick hem en faktura, med t.ex. "Nu har Volvo exporterat en bil, v.g. betala in xx kronor till detta konto snarast"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Om vi kör en till rent formellt så är ju en folkomröstning bara rådgivande, politikerna kan få för sig att det behövs och helt strunta i omröstningen. Är ju inte så svårt att argumentera att situationen förändras sen omröstningen skedde.

Njae, folkomröstningen om kärnkraft minns vi...
och utfallet. Märkligt nog tar du poäng där. : )

Euron, är en annan femma. Kronan är djupt rotad i folksjälen. Möjligtvis har ditt perspektiv förändrats.
Men du, är inte talesperson för flertalet i det här landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Det har jag kommenterat förut med källor till redovisningar för samtliga - svenska ÅF inom elektroniksektorn inte minst har *jäkligt* små marginaler, om några alls. Tar och copy-pastar mig själv från FZ för källa (det här var apropå Switch 2, så Spelbutiken halkade visst med) för att jag är lat:

Elgiganten
Inet
Spelbutiken
Ginza
Komplett
Webhallen
NetOnNet
CDON
Power

Nvidias marginaler (se källa i tidigare inlägg) är... "lite" fetare. För att uttrycka det väldigt milt.

Morsning. Du har länkat till en massa länkar till bolagsfakta som inget har att göra med senaste grafik-korts-priserna. Att återförsäljare gråter över sjunkande siffror, är välkänt.

Vad har dina länkar med prissänktningar att göra, är frågan.

Jag vidhåller, att butikerna fortfarande skor sig och håller priserna uppe, då den svenska-kronan är stark och borde kunna återfinnas i prissättningen i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Morsning. Du har länkat till en massa länkar till bolagsfakta som inget har att göra med senaste grafik-korts-priserna. Att återförsäljare gråter över sjunkande siffror, är välkänt.

Vad har dina länkar med prissänktningar att göra, är frågan.

Jag vidhåller, att butikerna fortfarande skor sig och håller priserna uppe, då den svenska-kronan är stark och borde kunna återfinnas i prissättningen i Sverige.

Ptja, har man ingen vinstmarginal (vilket gäller flera av aktörerna, som tydliggörs ovan) blir det lite svårt att sänka priser utan att skjuta sig själv stenhårt i foten.

Brasklappen får väl dock slängas in att det inte riktigt är så enkelt som varken du eller jag får det att låta. ^^
Sen får du givetvis tro, tycka eller känna precis vad du vill.

Det gäller även folkomröstningarna du pratar om. För som sagt, vi hade haft vänstertrafik de senaste ~55 åren annars. 82,9% (får väl anses vara en ganska förkrossande majoritet) som röstade för att vi skulle ha det i en av de ytterst få nationella folkomröstningarna vi faktiskt haft i Sverige. 6st de senaste 100 åren närmare bestämt. Och då ska vi dessutom helst inte gå in på de mer svårtolkade sådana, kärnkraft och ATP...

Nu blir det jäkligt långt offtopic, dock. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Ptja, har man ingen vinstmarginal (vilket gäller flera av aktörerna, som tydliggörs ovan) blir det lite svårt att sänka priser utan att skjuta sig själv stenhårt i foten.

Brasklappen får väl dock slängas in att det inte riktigt är så enkelt som varken du eller jag får det att låta. ^^
Sen får du givetvis tro, tycka eller känna precis vad du vill.

Det gäller även folkomröstningarna du pratar om. För som sagt, vi hade haft vänstertrafik de senaste ~55 åren annars. 82,9% (får väl anses vara en ganska förkrossande majoritet) som röstade för att vi skulle ha det i en av de ytterst få nationella folkomröstningarna vi faktiskt haft i Sverige. 6st de senaste 100 åren närmare bestämt. Och då ska vi dessutom helst inte gå in på de mer svårtolkade sådana, kärnkraft och ATP...

Nu blir det jäkligt långt offtopic, dock. 😅

Off-topic som du sa, min vän. Kul vinkel. Tänker fortsatt vara medlem. Du också hoppas jag. ; )

Permalänk
Medlem

Vi får väl se hur det blir med detta...

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Finns ingen risk att det skulle bli en stor prisminskning här i iaf swe men skulle tro norden för sänker dom priset kommer bara på nån ny "hipp" skatt här så.

Nån hundring neråt kanske om de inte är rea innan staten ser pengar å få in... Slutat tänka på alla skatter dom hittar på, tom skatt på momsen ibland + alla andra " miljö å kopierings skatter på det etc"

Hanteringen har inte ändrats nåt alls för miljöskatter från företag, är dom stora så får dom tom undantag ex där jag jobbar så är en speciell legering med stor halt bly undantag, fråga mej ej hur för andra länder är den ej tillåten lr att den är kritisk för samhällsfunktioner.

Återvinningen är exakt samma som innan skatten för elektronik,
Dom ämnena dom vill ja bort ex bly inom vissa branscher är fortfarande billigare än miljö/elektronik skatten som är svårare å hantera, innehåller mer kemikalier, högre värme å energi behövs för att använda det vid tillverkning och det har ca halva livslängden.

Även svårare att få till bra så mer som kasseras., sen behöver man ju nåt som innehåller ett minne när man ska programmera produkten ja då ska man betala kopierings avgift.

Spec inom utvecklings/tillverkning för en stor svensk men även nordisk å eu kund.

Säger inte så mkt exakt va mer än att om du utvecklar och tillverkar en missil här i swe så måste du betala kopieringsavgift till artister .. konstigt vi bara utvecklar mer å mer å går samman med andra företag så det tillverkas där...

Ps.
Sry för off topic i slutet men summa karramumma, går priset nrr mkt på en produkt som alla behöver/villhöver så är det baes en fråga om när det kommer en ny skatt.
Och nej jag gillar stt betala skatt så vårat samhälle fungerar meb finns gränser.

Samma för alla företag produkter å inte böja reglerna på skatterna eftersom pga stora företag lr försvar etc. Sänk då för mindre företag så dom kan växa, staten köper ju ändå bara av dom större etc...

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Finns ingen risk att det skulle bli en stor prisminskning här i iaf swe men skulle tro norden för sänker dom priset kommer bara på nån ny "hipp" skatt här så.

Nån hundring neråt kanske om de inte är rea innan staten ser pengar å få in... Slutat tänka på alla skatter dom hittar på, tom skatt på momsen ibland + alla andra " miljö å kopierings skatter på det etc"

Hanteringen har inte ändrats nåt alls för miljöskatter från företag, är dom stora så får dom tom undantag ex där jag jobbar så är en speciell legering med stor halt bly undantag, fråga mej ej hur för andra länder är den ej tillåten lr att den är kritisk för samhällsfunktioner.

Återvinningen är exakt samma som innan skatten för elektronik,
Dom ämnena dom vill ja bort ex bly inom vissa branscher är fortfarande billigare än miljö/elektronik skatten som är svårare å hantera, innehåller mer kemikalier, högre värme å energi behövs för att använda det vid tillverkning och det har ca halva livslängden.

Även svårare att få till bra så mer som kasseras., sen behöver man ju nåt som innehåller ett minne när man ska programmera produkten ja då ska man betala kopierings avgift.

Spec inom utvecklings/tillverkning för en stor svensk men även nordisk å eu kund.

Säger inte så mkt exakt va mer än att om du utvecklar och tillverkar en missil här i swe så måste du betala kopieringsavgift till artister .. konstigt vi bara utvecklar mer å mer å går samman med andra företag så det tillverkas där...

Ps.
Sry för off topic i slutet men summa karramumma, går priset nrr mkt på en produkt som alla behöver/villhöver så är det baes en fråga om när det kommer en ny skatt.
Och nej jag gillar stt betala skatt så vårat samhälle fungerar meb finns gränser.

Samma för alla företag produkter å inte böja reglerna på skatterna eftersom pga stora företag lr försvar etc. Sänk då för mindre företag så dom kan växa, staten köper ju ändå bara av dom större etc...

Den enda svenska skatten på grafikkort är moms, som på nästan allt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Slutat tänka på alla skatter dom hittar på, tom skatt på momsen ibland "

Har du något exempel där du får betala skatt på momsen? Tvärtom finns det exempel på t ex energiskatten.