Tyskland kan förbjuda reklamblockerare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rebben:

Förbjud istället reklam. Inget företag har rätt att visa oönskad reklam i mitt hem. Reklam bör inte heller få användas som krav för att få nyttja en tjänst.
Vill företag nyttja min utrustning för reklam så får de betala skälig hyra i pengar efter överenskommelse.

Skrivet av Jackbob:

Att "blockera" inkomst är väldigt annorlunda från att bestämma själv över sina dator och vad som visas på den.
Att parkera gratis skulle på något sätt vara en metafor för att inte kolla på reklam har jag väldigt svårt att se.
Företag ska inte ha någon rättighet att visa nånting på din dator.

Väldigt spännande resonemang. Det är väl ni som söker er till tjänsterna i fråga och vill diktera vad som gäller hos dem och absolut inte tvärtom?
Eller bryter de sig in era hem och tvingar er att använda deras tjänster?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Det finns väl redan? En app eller hemsida som visar vart det finns gratisparkeringar inom ett område.
Eller är det synd om parkeringsvakter då?

Det är inget problem, de allra flesta använder antagligen inte adblockers ändå.

Parkera gratis på en parkeringsplats som kostar såklart. Trodde inte jag skulle behöva definiera det.

"The percentage of people using ad blockers is 32.5% of internet users. While this is slightly lower than the 37% peak in 2021, the number of total users continues to grow, with nearly 912 million people worldwide actively blocking ads."

Permalänk
Medlem

ur copyright aspekt är det helt galet, och det ska helt klart vara lagligt att blockera reklam.

Däremot om sidan du blockerar på tillhandahåller en "gratis" tjänst, har det ALL rätt att undanhålla denna tjänst från dig om du vägrar ta del av reklamen. Att sedan gå runt denna block kan jag anse är olovligt nyttjande, eller hur man skulle definiera det juridiskt. Youtube t.ex då är det ju "piracy", om du kollar på en video/musikvideo utan att betala för dig.

Det går åt båda hållen liksom

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Har inte tyskland en värdelös infrastruktur för bredband? De har knappt byggt ut fiber någonstans och svindyrt är det också!

Inte för att det har blivit bättre här med kraftiga höjda bredbandspriser men i tyskland är det mycket värre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Att "blockera" inkomst är väldigt annorlunda från att bestämma själv över sina dator och vad som visas på den.
Att parkera gratis skulle på något sätt vara en metafor för att inte kolla på reklam har jag väldigt svårt att se.
Företag ska inte ha någon rättighet att visa nånting på din dator.

Det vore ju helt för j*vligt ifall annonserare har någon slags juridisk rättighet att tvinga användare att se deras reklam. Vad är nästa steg? Du får inte lämna soffan eller blunda när det är reklampaus?

Att blockera reklam är att blockera inkomst, samt du väljer fritt om du vill surfa på derans sida eller ej. Alternativt kan du betala för att slippa reklamen, något måste ju finansiera sidorna.
32.5% av internetanvändarna had någon form av adblock, nästan en miljard. Det är mycket pengar som blockeras från att visas, sen om du vill lämna soffan eller blunda är upp till dig.

Permalänk

Hur kan det vara upphovsrättsintrång av att dölja något?!

Tar vi det till sin spets så har jag och många andra här nu gjort upphovsrättsintrång mot flera författare - och deras respektive utgivare - i bokhyllan då deras titlar och/eller förlagsnamn inte syns tillräckligt tydligt.

Bär du på en laptop så får du inte dölja logotypen (t.ex. det vita äpplet) för då gör du upphovsrättsintrång mot varumärket genom att dölja det?! 🫠

Att Tyskland helt plötsligt skulle bli mer Idiocracy än USA fanns då inte på min bingobricka...

Mvh,
WKF.

Visa signatur

(V)ulnerabilities
(I)n
(B)asically
(E)verything
Programming

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Om det är en Polis du kladdar en mustasch på i tidningen kan du nog redan åka dit om hen tycker det är kränkande.

Chat Control rullar väl in snart med.

1984.

Lungt om jag kommer förbi dittt jobb och skriker förolämplingar? Kanske kan dra ihop ett kompisgäng
Finns ingen arbetsplats där det är ok men för polisen är det vardagen, därför kom lagen till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

På youtube har du i så fall tre val, se reklam, betala eller strunta i och titta. De måste kunna tjäna perngar på tjänsterna som de erbjuder. Man kan inte förvänta sig att få saker gratis. Antingen betalar man med pengar eller tid.

Eller så går man något längre, där den videon på 3 minuter krävs att du ser en reklamfilm på 15+ min som ej går att komma runt som att stänga av ljudet och öppna en ny flik etc. Eller du läser nyheter på valfri redaktion och reklamen täcker hela nyhetsflödet så du kan ej ens se dom nyheter du var där för att läsa. Allt för att du ska dränkas i reklam.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Hedersmedlem

Kan ju inte vara kul att befinna sig på samma sida som Kina i denna fråga.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600KF • GTX 1080 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Att blockera reklam är att blockera inkomst, samt du väljer fritt om du vill surfa på derans sida eller ej. Alternativt kan du betala för att slippa reklamen, något måste ju finansiera sidorna.
32.5% av internetanvändarna had någon form av adblock, nästan en miljard. Det är mycket pengar som blockeras från att visas,

Denna "blockering" du pratar om, är alltså att jag väljer vad för kod som exekveras på min dator, vem som får spara cookies och vilka företag som får spåra mig och mina vanor.

Citat:

sen om du vill lämna soffan eller blunda är upp till dig.

Men det är inte upp till mig vad jag gör med min egna dator/telefon och vad som körs på den?

Vad är det mer jag äger som jag inte får göra vad jag vill med?
Får jag inte rita över reklamen i min dagstidningen heller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Väldigt spännande resonemang. Det är väl ni som söker er till tjänsterna i fråga och vill diktera vad som gäller hos dem och absolut inte tvärtom?
Eller bryter de sig in era hem och tvingar er att använda deras tjänster?

Nu handlar det om att företag inte äger hur kod exekveras på din egna dator, och inte kan stoppa användare från vad som visas på deras dator.

Vad är skillnaden på att jag har ett webbläsartillägg som ändrar en hemsida till mörkttema och ett tillägg som blockerar reklam?
Båda tilläggen ändrar "olovligt" på hemsidan.
Ska du bli dragen till rättegång för att du bytte ut CSS filer och inte exekverade en javascript funktion?

Permalänk
Medlem

Jobbigt. Då får man väl börja med Ad-special military operations istället.

Men det finns en sak här som jag aldrig kan fatta. Det är ju helt uppenbart att den övervägande majoriteten av användare INTE vill ha nån reklam i produkterna man använder och att då bli påtvingad denna reklam ändå är ju verkligen inte rätt väg att gå. Vi hade en hel rörelse kring detta i #metoo och det är konstigt att man kan vara så här snöblinda. Det är även uppenbart att modellen "betala för att slippa reklam" inte är särskilt väl genomförd då man ÄNDÅ får reklam och man ÄNDÅ drabbas av de negativa effekterna även om man betalar för att slippa. Varför går man inte istället bara den andra vägen. Du betalar INTE och du får ingen reklam men ej heller tillgång till alla features eller bäst kvalitet på videos och liknande. Du betalar och du får reklam men tillgång till allt du vill ha, gå före i kön, bäst bandbredd etc. Reklamen funkar ju ändå inte på de som inte vill ha den så det känns som att denna modellen hade varit riktad mot en betydligt bättre målgrupp för företagen. Personer som VILL spela Raid, shadow legends på sin mobil(jag har aldrig träffat en sån person), d v s suckers.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Denna "blockering" du pratar om, är alltså att jag väljer vad för kod som exekveras på min dator, vem som får spara cookies och vilka företag som får spåra mig och mina vanor.

Ah, men där har vi ju en enkel lösning. Alla webbplatser måste ha en popup-notis där man får välja om man godkänner att de kör sin kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Eller så går man något längre, där den videon på 3 minuter krävs att du ser en reklamfilm på 15+ min som ej går att komma runt som att stänga av ljudet och öppna en ny flik etc. Eller du läser nyheter på valfri redaktion och reklamen täcker hela nyhetsflödet så du kan ej ens se dom nyheter du var där för att läsa. Allt för att du ska dränkas i reklam.

Men så är det inte.

Permalänk
Medlem

Tror inte det finns någon större anledning till oro, det faller ju på sin egen orimlighet att man skulle illegalisera innehållsfiltrering baserat på de givna premisserna. Ska man dra den obligatoriska biljämförelsen bör det ju då i analogi också bli omöjligt att modifiera bilar. Inga kjolpaket, ingen extrabelysning, inga dekaler, ingenting som på något sätt ändrar designerns ursprungliga uttryck. Fett jobbigt för polis, taxi, företagare, epaburna ungdomar, osv, typ.

Att det ens går upp i domstol är nog mest en fråga om juridikens natur, att saker och ting måste prövas helt oavsett att utgången verkar given på förhand.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Men det är inte upp till mig vad jag gör med min egna dator/telefon och vad som körs på den?

Ja du äger din dator men du äger inte websidan och koden som finns på websidan. Om du inte gillar det är det enkelt att inte gå in på sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ah, men där har vi ju en enkel lösning. Alla webbplatser måste ha en popup-notis där man får välja om man godkänner att de kör sin kod.

Ja, eller så låter vi inte företag någonsin ha den makten över din enhet helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Jodå, du kan välja fritt att inte besöka hemsidor eller ens använda internet. Reklam behöver många regleringar och cookies måste ju sidor fråga om du vill ha numera. Mer behövs för att rensa ut skräpet men vad som behövs och hur det ska lösas har jag ingen aning om men det stoppar mej ju inte från att ha förståelse för att företag inte gillar att 1/3 av användarna blockerar inkomster.

Svårt att veta vad du har men du får inte parkera var du vill, du får inte köra var du vill, inte ens cykla var du vill, du får inte ha barnp*rr, du får inte hugga ihjäl folk med din kökskniv, inte ha kniv på dig utan behov trots att du äger dem, inte skjuta var du vill om du har eldvapen, inte elda upp bostadsrätt eller villa (räknar inte hyresrätt som din) osv
Finns ganska mycket du inte får använda hur du vill trots att det är ditt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ska man dra den obligatoriska biljämförelsen bör det ju då i analogi också bli omöjligt att modifiera bilar. Inga kjolpaket, ingen extrabelysning, inga dekaler, ingenting som på något sätt ändrar designerns ursprungliga uttryck.

Rent strikt är det redan så för bilar yngre än ca 50 år (reglerna ändrades på 70-talet). Ok, färg och dekoration får man ändra, men egentligen inget annat. Sen verkar man se mellan fingrarna med vissa saker, som att sätta på extrastrålkastare fram, spoilers och andra yttre dekorationer, men rent strikt är det inte tillåtet. Minsta skruv vid en reparation ska vara enligt originalspecifikation för att helt och hållet uppfylla reglerna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Ja du äger din dator men du äger inte websidan och koden som finns på websidan. Om du inte gillar det är det enkelt att inte gå in på sidan.

Nej, du äger inte hemsidan eller koden, helt rätt. Det är därför det redan är olagligt att distribuera koden vidare utan tillstånd av ägaren. Det är vad upphovsrätt är.
Upphovsrätt är däremot inte en rättighet för företaget att exekvera kod, oavsett om du gick inte på deras hemsida eller inte.

Det känns som att många i den här tråden har helt glömt bort att artikeln handlar om upphovsrätts brott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Jodå, du kan välja fritt att inte besöka hemsidor eller ens använda internet. Reklam behöver många regleringar och cookies måste ju sidor fråga om du vill ha numera. Mer behövs för att rensa ut skräpet men vad som behövs och hur det ska lösas har jag ingen aning om men det stoppar mej ju inte från att ha förståelse för att företag inte gillar att 1/3 av användarna blockerar inkomster.

Svårt att veta vad du har men du får inte parkera var du vill, du får inte köra var du vill, inte ens cykla var du vill, du får inte ha barnp*rr, du får inte hugga ihjäl folk med din kökskniv, inte ha kniv på dig utan behov trots att du äger dem, inte skjuta var du vill om du har eldvapen, inte elda upp bostadsrätt eller villa (räknar inte hyresrätt som din) osv
Finns ganska mycket du inte får använda hur du vill trots att det är ditt.

Du tycker att "hugga ihjäl någon med en kökskniv" är en good faith jämförelse med att upphovsrätt inte inkluderar en rättighet att exekvera kod på någon annans enhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Men så är det inte.

Inte än, vänta bara om detta skulle fortsätta.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Dinkefing:

Har inte tyskland en värdelös infrastruktur för bredband? De har knappt byggt ut fiber någonstans och svindyrt är det också!

Inte för att det har blivit bättre här med kraftiga höjda bredbandspriser men i tyskland är det mycket värre!

Nja, priserna är väl i stil med Sverige om du tänker på priserna för abonnemangen?

Sen har jag för mig att man har 2030 som mål att alla bostäder ska ha tillgång till fiber. Ambitiöst om inte annat 😁

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Jodå, du kan välja fritt att inte besöka hemsidor[...]

Ja, men att klicka på en länk är inte ett implicit godkännande att de får exekvera vilken kod som helst på min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Apropå energi. Någon borde göra en studie kring hur mycket mer energiåtgång all reklam orsakar globalt och då inte enbart på Internet. Kanske kunde en jämförelse göras mellan kostnaden för denna och den imaginära vinsten som reklamförsäljarna prackar på reklamköparna. Är reklam verkligen värt en globalt högre medeltemperatur? Ok, jag överdriver lite, men många bäckar små...

Det är nog ganska enkelt att jämföra en site med och utan reklam hur stor skillnad det gör på ram/disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Lägger de ut det publikt utan betalvägg och andra begränsningar ser jag inte hur det skulle vara ett upprättshovsbrott att modifiera din egen lokala kopia. Du får bara inte distribuera den och hävda att orginalet är ditt. Faktiskt inte ens om det är bakom betalvägg...

Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Fast skillnaden är ju att det är hemsidornas sätt att göra tjänsterna gratis. Ingen förlora pengar på reklamen i brevlåden. Alternativet är att göra alla websidor till betaltjänster.

Jag förlorar pengar på att jag måste återvinna flera ton skit som trycks ner i brevlådan varje år.. tid är pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

På youtube har du i så fall tre val, se reklam, betala eller strunta i och titta. De måste kunna tjäna perngar på tjänsterna som de erbjuder. Man kan inte förvänta sig att få saker gratis. Antingen betalar man med pengar eller tid.

Njae..

Valen är:

• Betala ej, Se reklam

• Betala, se reklam ändå

Permalänk
Skrivet av Hoggaforfan:

32.5% av internetanvändarna had någon form av adblock, nästan en miljard. Det är mycket pengar som blockeras från att visas, sen om du vill lämna soffan eller blunda är upp till dig.

Finns minst två orsaker de ökar. Dels många säkerhets experter rekommenderar just att du blockerar reklamen, sen att den har blivit betydligt mer påträngande.

Bara se på youtube, allt ifrån krypto till pyramid spel står för 90% resten är reklam riktad till kvinnor och 0.5% är "vettigt reklam" oftast köns neutral.

Utöver detta påverkar reklam även indirekt. Så de är inte konstigt att alla blockerar deta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Det är också valfritt för ägare av hemsidor att skicka data till en klient när en webbläsare skickar en förfrågan om att få ladda ner data från en server. Ägarna av servern kan välja att inte skicka data till användare som ber om att få data skickad.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay