Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Jo det är ju förvisso rimligt, men hur ofta är Swedbanks snitträntor rimliga å andra sidan? De har vad jag sett hittills sällan inprisat något i förskott!

2.66% är ju oavsett oerhört trevligt!

Deras korta räntor har länge legat under rörligt, alltså har de räknat in kommande sänkningar.

2,66% på ett år är väl inte jätteimponerande just nu, jag har 2,69% på mitt rörliga hos swedbank.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Deras korta räntor har länge legat under rörligt, alltså har de räknat in kommande sänkningar.

2,66% på ett år är väl inte jätteimponerande just nu, jag har 2,69% på mitt rörliga hos swedbank.

Nä det verkar ju variera en hel del vad man får för erbjudande. Vi fick bara 1.1% ränterabatt i oktober 2024 när vi tog det, det hade motsvarat 2.89% idag, så 2.66% INNAN kommande ev. sänkning hade ju suttit brutalt jäkla fint på 4MSEK lån som vi sitter på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Nä det verkar ju variera en hel del vad man får för erbjudande. Vi fick bara 1.1% ränterabatt i oktober 2024 när vi tog det, det hade motsvarat 2.89% idag, så 2.66% INNAN kommande ev. sänkning hade ju suttit brutalt jäkla fint på 4MSEK lån som vi sitter på.

Det var ju 2,66% bundet så vad har kommande sänkning med det att göra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det var ju 2,66% bundet så vad har kommande sänkning med det att göra?

Typo, menade ditt rörliga 2.69%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Försökt ringa runt till lite banker nu här idag.
Ringde till SEB, 1h och 20 minuter kötid när man klickar bolån och nytt lån
Ringde Handelsbanken som svarade snabbt men sa att man måste boka fysiskt besök.
Ringde till Skandia och det var 48 minuter kötid.

Har inte tid att vänta så länge..
Vad är era bästa tips för att få lite mer precisa svar än Snitt-/listräntor?

Stabelo och SBAB får man ju snabbt svar på. Men det är lättare att förhandla ner priset lägre hos storbankerna..

En bekant fick i särklass bäst erbjudande via Länsförsäkringar när han förhandlade för 1 mån sedan. Vet dock inte exakt vad som krävs för att få erbjudande, säkert bokat möte då det skedde under viss förhandling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Typo, menade ditt rörliga 2.69%.

Ok, förstår.
Jag har 1,3% rabatt så visst är det några kronor i skillnad mot dina 1,1% men inte enormt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för tips om Länsförsäkringar. Ska kolla hur det ser ut där också. Får försöka sätta undan en dag när man inte har så mycket möten för att ringa runt lite.

Tror jag kommer ha svårt att matcha min nuvarande ränterabatt någonstans. Men den går ut i september och tror inte heller att Swedbank kommer fortsätta med 1,55% i ränterabatt

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Tack för tips om Länsförsäkringar. Ska kolla hur det ser ut där också. Får försöka sätta undan en dag när man inte har så mycket möten för att ringa runt lite.

Tror jag kommer ha svårt att matcha min nuvarande ränterabatt någonstans. Men den går ut i september och tror inte heller att Swedbank kommer fortsätta med 1,55% i ränterabatt

Jag har också Swedbank, höjde min ränteavvikelse till 1,57% så sent som i april.

För övrigt kan jag rekommendera statistiken på Byggahus som referens. https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk

Lite utanför ämnet, men jag undrar om marknaden för lägenhetsförsäljare är dålig just nu? Vår lägenhet har varit ute till försäljning i över en månad, vi har haft fler än 30 besökare på visningarna, men fortfarande ingen affär (kanske sommarperioden visar sin effekt). Vi köpte lägenheten för 3,8 miljoner kronor år 2020 (nyproduktion) och det högsta budet vi fått är på 3,7 miljoner. Booli värderar den till 4,05 miljoner kronor. Mäklaren pressar oss att acceptera det bud som ligger. Vi har köpt ett nytt hus för 8 miljoner och får nycklarna den 1 september. Banken har gått med på att låta oss ha båda lånen i några månader tills vi har sålt lägenheten. Nu står vi inför ett dilemma: ska vi sälja med förlust eller fortsätta med visningar och försöka nå åtminstone 4 miljoner? Liknande lägenheter i samma storlek på högre våningsplan såldes för 4,3 miljoner kronor under förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

Lite utanför ämnet, men jag undrar om marknaden för lägenhetsförsäljare är dålig just nu? Vår lägenhet har varit ute till försäljning i över en månad, vi har haft fler än 30 besökare på visningarna, men fortfarande ingen affär (kanske sommarperioden visar sin effekt). Vi köpte lägenheten för 3,8 miljoner kronor år 2020 (nyproduktion) och det högsta budet vi fått är på 3,7 miljoner. Booli värderar den till 4,05 miljoner kronor. Mäklaren pressar oss att acceptera det bud som ligger. Vi har köpt ett nytt hus för 8 miljoner och får nycklarna den 1 september. Banken har gått med på att låta oss ha båda lånen i några månader tills vi har sålt lägenheten. Nu står vi inför ett dilemma: ska vi sälja med förlust eller fortsätta med visningar och försöka nå åtminstone 4 miljoner? Liknande lägenheter i samma storlek på högre våningsplan såldes för 4,3 miljoner kronor under förra året.

Beror helt på var det är och hur attraktivt objektet är. Bra objekt på attraktiva platser går fortfarande snabbt för rekordpriser nu men genomsnittet för landet är trögt sist jag kollade statistiken.

Permalänk
Skrivet av last_grimm:

Det är jättetrögt på bostadsmarknaden är min upplevelse utifrån vänner som har sålt och köpt bostäder under våren samt utifrån kontakter med mäklare.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Länsförsäkringar var en riktig nitlott för mig. Var en bra bit ifrån även det automatiska erbjudande jag fick från min nuvarande bank innan förhandling.

Skrivet av Waliant:

Jag har också Swedbank, höjde min ränteavvikelse till 1,57% så sent som i april.

För övrigt kan jag rekommendera statistiken på Byggahus som referens. https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/

April var visserligen ett tag sedan, men ändå intressant att höra. Kanske borde höra med dem igen.

Skrivet av last_grimm:

Liknande lägenheter i samma storlek på högre våningsplan såldes för 4,3 miljoner kronor under förra året.

Lägenheter högre upp är oftast värda lite mer. En siffra en mäklare höftade fram till mig för några år sedan var ca 100 000 kr per våning, varav markant förändring av utsikten (att man kommer över taken på omkringliggande hus eller liknande) givetvis kan resultera i ett större hopp. Detta rörde möjligen främst Stockholm, men på storleksordningen på dina siffror så låter det som att vi pratar Stockholm eller annan storstad.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av last_grimm:

Byt mäklare... En i min förening gjorde samma sak.
Hade Notar fick inte sålt för utgångspriset ens (4.8M)
Bytte mäklare och fick 5.2M

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det är inte alltid så lätt. Ofta kan ju mäklaren ha ensamrätt en viss period, och banken kommer ju sannolikt inte låta dem ha dubbla lån för evigt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Det är inte alltid så lätt. Ofta kan ju mäklaren ha ensamrätt en viss period, och banken kommer ju sannolikt inte låta dem ha dubbla lån för evigt.

Nej självklart får man vänta ut ensamrätten men den håller inte för evigt... Nu är iofs 100k förlust lite mindre pga avdrag man kan göra.

Men min poäng var snarare att byta mäklare kan utan problem fixa bättre slutpris

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Det var nog mer slump, knappast att val av vilken mäklare man väljer påverkar speciellt mycket annat än om man har en riktigt usel mäklare.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Det var nog mer slump, knappast att val av vilken mäklare man väljer påverkar speciellt mycket annat än om man har en riktigt usel mäklare.

I min förening har folk använt 5 olika firmor sen jag gick med i styrelsen och en av dessa har avsevärt högre snittpris. Så låter det vara osagt om de andra är "usla" eller den ena har bättre kundregister...

Visa signatur

Permalänk

I min förening har folk använt 5 olika firmor sen jag gick med i styrelsen och en av dessa har avsevärt högre snittpris. Så låter det vara osagt om de andra är "usla" eller den ena har bättre kundregister...

Märkligt, i de bostadsrättsföreningar som jag har haft att göra med har det aldrig skiljt speciellt mycket I försäljningspris mellan mäklarfirmor. Vilken firma är det som har gett avsevärt högre snittpriser?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Märkligt, i de bostadsrättsföreningar som jag har haft att göra med har det aldrig skiljt speciellt mycket I försäljningspris mellan mäklarfirmor. Vilken firma är det som har gett avsevärt högre snittpriser?

Svenska Mäklarhuset har i år haft avsevärt högre snittpris i min förening.
Notar lägst

Nu har inte alla varit på samma storlek men påtaglig skillnad per kvm, vet även att se sålde ett par utan Hemnet annons eller visning

Visa signatur

Permalänk

Notar lägst

Nu har inte alla varit på samma storlek men påtaglig skillnad per kvm, vet även att se sålde ett par utan Hemnet annons eller visning

Ok. Eftersom det inte finns någon omfattande statistik på om vissa mäklarfirmor presterar bättre försäljningspriser överlag blir det svårt att dra några pålitliga slutsatser av anekdotiska erfarenheter som dina och mina.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Ok. Eftersom det inte finns någon omfattande statistik på om vissa mäklarfirmor presterar bättre försäljningspriser överlag blir det svårt att dra några pålitliga slutsatser av anekdotiska erfarenheter som dina och mina.

Absolut, statistik sätt men då min förening så säljs lägenheter i kluster om 4-6st var 36/48 månad så ligger oftast de ute samtidigt. Och snittet skiljer alltid mellan likvärdiga ca 3k/kvm

Snitt område i år ca 51k

Snittpris min förening 55k

Högsta ~58k
Lägsta 51k (den som inte sålde men bytte gick ifrån 47k med Notar utan att säljas, ute 6 visningar till att säljas första visning 3 dagar senare med ny mäklare)

Självklart är det anekdotiska bevis men historiskt sätt genom de 7 åren har alltid i våran förening Notar gjort sämst ifrån sig.

Tldr
Rätt mäklare med rätt köpare ordnar biffen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Notar lägst

Så köpare ska leta efter Notar-annonser alltså, noterat

Permalänk
Medlem

Viktigt att tänka på är att man förlorar hemnet annonsen ifall man byter mäklare, iaf vad jag har hört. Men det är ju en liten kostnad i det stora hela om man lyckas få den såld via en annan mäklare.

Permalänk
Medlem

Tldr
Rätt mäklare med rätt köpare ordnar biffen

Absolut rätt. Det skiljer rätt hårt mellan olika städer, stadsdelar etc. Så det man ska göra är att kolla upp mäklarstatistik på den geografiska marknaden där man säljer. Det är ganska tydligt då vem/vilka man ska snacka med.

När vi sålde förra året i en rätt dålig marknad så tog vi möten med de mäklare som presterat topp tre i området. Det slutade med att vi valde den med bästa statistiken (trots att jag störde mig på honom som fan) och mycket riktigt så fick vi också bäst betalt av alla som sålde i vår förening under hela den hösten. Plus att vi faktiskt fick sålt, för det var många som inte ens fick sålt.
Det ska dock sägas att vi fick jobba för pengarna. Han tog bara jobb där man stylade ordentligt (exempelvis total magasinering av mitt nördrum / speldator etc etc).

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Gick inte riktigt så bra som för dig. Min ränteavvikelse gick ner från 1,55% till 1,47%.
Försökte se vad som gick att göra för att behålla tidigare men det var kört.

Men fortfarande ok ränta med 2,52% i ränta nu på 3-månaders.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Gick inte riktigt så bra som för dig. Min ränteavvikelse gick ner från 1,55% till 1,47%.
Försökte se vad som gick att göra för att behålla tidigare men det var kört.

Trist, men 2,52% är fortfarande bra som du säger.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Hedersmedlem

En fråga angående att ta över en fastighet vid separation.

Jag och sambon ska gå skilda vägar och hon vill ta över huset, en friköpt villa. Ikano där vi har lånen har beviljat henne att ta över våra gemensamma lån, men deras process för att slutföra detta är jag inte med på. Ikano säger att hon ska söka lagfart och när lagfarten är klar kan de skriva över lånen. Det innebär dock att jag inte kan göra ett skit om något sätter sig på tvären i processen. Har jag ingen lagfart och något ändras så att hon inte kan eller inte vill ta över lånen kan jag inte tvinga fram en försäljning. Jag har bara lån och ingen fastighet. Är detta en process som alla banker kör nu, eller är det bara Ikano som kör sitt eget race?

Jag har vid två tidigare tillfällen tagit över fastigheter från sambo/exfru och då har processen varit liknande vid ett köp. Banken har ändrat lånen och sett till att skicka in ansökan om lagfart för vår räkning. Så gjorde även Ikano när vi köpte huset för 1,5 år sedan, men inte nu.

Är det jag som är paranoid?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

En fråga angående att ta över en fastighet vid separation.

Jag och sambon ska gå skilda vägar och hon vill ta över huset, en friköpt villa. Ikano där vi har lånen har beviljat henne att ta över våra gemensamma lån, men deras process för att slutföra detta är jag inte med på. Ikano säger att hon ska söka lagfart och när lagfarten är klar kan de skriva över lånen. Det innebär dock att jag inte kan göra ett skit om något sätter sig på tvären i processen. Har jag ingen lagfart och något ändras så att hon inte kan eller inte vill ta över lånen kan jag inte tvinga fram en försäljning. Jag har bara lån och ingen fastighet. Är detta en process som alla banker kör nu, eller är det bara Ikano som kör sitt eget race?

Jag har vid två tidigare tillfällen tagit över fastigheter från sambo/exfru och då har processen varit liknande vid ett köp. Banken har ändrat lånen och sett till att skicka in ansökan om lagfart för vår räkning. Så gjorde även Ikano när vi köpte huset för 1,5 år sedan, men inte nu.

Är det jag som är paranoid?

Hon skall väl köpa dig fri precis som i din första process,annars blir det ju som du säger om något blir fel...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Hon skall väl köpa dig fri precis som i din första process,annars blir det ju som du säger om något blir fel...

Ja, det är två delar, hon tar över lånen och hon ersätter mig med en summa motsvarande hälften av det överskjutande värdet. Summan är sin sak, jag är mer orolig för lånen och glappet mellan att vi söker lagfart och att allt blir klart.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Riktigt bra ränta! Avanza pb ligger på 2,50%.

Visa signatur

Amd o Apple