Garanti nekad på NVMe hos Inet p.g.a. borttaget klistermärke

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

10 sidor senare och det skrivs fortf samma saker som på sida 1. Imponerande.

Också en kul detalj att TS senaste inlägg var på sida 2.

Tråden är helt självgående, och det är väl mycket tack vare att det inte bara är rimliga åsiktsskillnader (finns några stycken som känns helt legitima även om jag inte håller med alla) som mals om och om igen utan även att det fortsätter att trilla in grejer som: inte stämmer med fakta som TS presenterat, inte stämmer med rådande lagstiftning, är rena halmgubbe-argument, osv.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag har iaf sett butiker hålla reda på serienummer vad gäller vissa typer av produkter, och att det stått i orderbekräftelse / på kvitto.
Men de kan ju också hålla reda på det helt i det tysta, även mindre granulärt, så att butiken kanske då vet vilka serienummer de sålt, oavsett kund.

Och lagtexten är ju mycket riktigt mer generellt formulerad, den nämner inga kvitton heller. Det som ska bevisas är att produkten köpts i den butiken, vid den tidpunkten och till det priset, och då brukar kvitto (eller motsvarighet vid ehandel) vara normen för hur detta görs.

Men just att produkten hade ett serienummer och detta tagits bort, och att butiken ifrågasätter att varan sålts just av dem... det öppnar iaf dörren för ett annat utfall än "kvittot räcker", även om jag inte är övertygad om att det håller.

Det finns inget serienummer på kvittot och det är tillverkarens garanti/service-formulär/anmälan som kräver uppgifterna. Säljaren vet inte vilka serienummer de har sålt. TS har ett foto på uppgifterna, men det var nog inget säljare/tillverkare hade uppmärksammats på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Också en kul detalj att TS senaste inlägg var på sida 2.

Kanske för att tråden ändrades till att hjälpa/förklara för TS något till att tjaffsa om petitesser mellan andra som inte är TS. Jag har själv slutat att läsa alla inlägg i den här tråden och skummar bara lite snabbt om jag en orkar bry mig mera..

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Just det där att "sköta snacket själv med Kingston" är ju helt upp till var och en om man föredrar det eller att "sköta snacket själv med Inet" istället.
Visst, det kan eventuellt lösa ett kommunikationsproblem om Inet-personalen inte tänker själva. Men det är ju inget man behöver göra utan är ju mer en chansning att det kanske går bättre.

Just att Inet väljer att skicka vidare produkten till tredje part (Kingston, någon extern serviceverkstad, vad det nu må vara) är ju helt upp till Inet, det är inget de är tvungna att göra om de inte föredrar detta och det förändrar inte Inets skyldigheter gentemot kund.
Om denna tredje part som egentligen inte är en del av reklamationsärendet inte agerar i enlighet med rådande lagstiftning så är det ju Inets problem ur ett rättsligt perspektiv (oavsett om det är pga att Inet har kommunicerat dåligt eller vad det nu kan vara), det blir i förlängningen Inet som bryter mot lagen om de felaktigt "kör över" kunden.

Ur ett rent praktiskt perspektiv blir det förstås kundens problem att de blir överkörda, åtminstone i ett första läge.

Själva sakfrågan här är väl i princip: "kan man vid reklamation kräva att en produkt som hade ett serienummer har kvar sitt serienummer?".
Inet säger att de kräver detta, rättsligt känns det oklart i vilken utsträckning detta prövats.

Jag håller delvis med, men du förstår ändå att inet har gjort vad de tror är rimligt och enligt rutin, skicka det vidare till Kingston. Kingston har gjort vad det tror är rimligt enligt rutin. Om inte Kingston kan bekräfta att hårddisken äns är deras ansvar pga. dom inte kan se om den är stöldgods, testexmplar, såld till icke-svenska återförsäljare (som inet), etc. så är ju det ett bra argument för dom att inte göra mer. - ARN kan klaga på deras rutiner, men de verkar ju knappast på nått sätt överdrivna eller "elaka-företagsmetoder".

Om inet säger: "vi kan inte se här om den är riktigt och tillhör oss, men vi skickar den till Kingston i hopp om att dom nog har bättre koll på att hitta gömda batchnummer, eller de har bättre system att kolla döda stickor än vad vi har." Så har ju dom gjort rimligen vad dom kan för att kolla och upprätthålla sitt ansvar. - Det kan ju dock ARN klanka på och säga de ska ha backup-serienummer instansat osv...

Jag har svårt att se ARN kommer kräva blankt att butiker ska godta produkter där man själv skrapat bort serienummer.

Inet hade ju kunnat vara mycket mer icke-bejhälpiga och inte ens skicka den till Kingston, de skulle ju också kunna säga "hur vet vi att detta inte är stöldgods"?

Jag tror nog ARN säkert i detta fall kan tycka kunden visat kvitton + serienummerbilder och verkar trovärdig så Inet borde lita på honom och ge honom rätt i detta fall. Men de kan också tycka att kunderna har ett ansvar att inte försvåra felsökningsprocessen genom att ta bort relevant information.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Visst, man vill att ett företag skall vara "schysst" men är det korrekt att "andra kunder" skall betala för eventuella fel?
Det är ungefär som när försäkringen blir dyrare varje år, men inte för att jag har en enda skada utan för att folk "generellt" är mer oförsiktiga.
Ville bara lägga till ännu ett perpektiv på sidan 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Visst, man vill att ett företag skall vara "schysst" men är det korrekt att "andra kunder" skall betala för eventuella fel?
Det är ungefär som när försäkringen blir dyrare varje år, men inte för att jag har en enda skada utan för att folk "generellt" är mer oförsiktiga.
Ville bara lägga till ännu ett perpektiv på sidan 11

Handlar inte om att företag skall vara "schysst", handlar om att vi har en lagstadgad reklamationsrätt.

Men det är helt upp till dig att välja att inte reklamera något du köper, lagen är inte tvingande för konsumenter, så får ju företagen mindre utgifter. Inte för att jag tror att det resulterar i några lägre priser eller ens extra fika för anställda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Handlar inte om att företag skall vara "schysst", handlar om att vi har en lagstadgad reklamationsrätt.

Men det är helt upp till dig att välja att inte reklamera något du köper, lagen är inte tvingande för konsumenter, så får ju företagen mindre utgifter. Inte för att jag tror att det resulterar i några lägre priser eller ens extra fika för anställda.

"lagstadgad reklamationsrätt" kom vi fram till att man får ta av lappen eller inte? Reklamationen är kanske korrekt, men det hjälper ju inte om man inte följt instruktionerna tex.

Hm.. och det skulle bli mer fika om företag väljer att det är ok att reklamera brutna förpackingar eller när man allmänt inte är försiktig, som i mitt exempel?

Tror det kan bli 11 sidor till om vi skall prata om anställda och att företag ändå inte gör något bra, det blir bara tråkigt läsning.
Roligt är at Amazon, fiende nummer 1 enligt vissa, ger ingen fika men reklamerar allt, som sagt blir lång diskussion så jag avstår från fler snack, utan erkänner direkt att jag är väldigt bitter med mitt jobb, men kan ändå vara objektiv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

"lagstadgad reklamationsrätt" kom vi fram till att man får ta av lappen eller inte? Reklamationen är kanske korrekt, men det hjälper ju inte om man inte följt instruktionerna tex.

Hm.. och det skulle bli mer fika om företag väljer att det är ok att reklamera brutna förpackingar eller när man allmänt inte är försiktig, som i mitt exempel?

Tror det kan bli 11 sidor till om vi skall prata om anställda och att företag ändå inte gör något bra, det blir bara tråkigt läsning.
Roligt är at Amazon, fiende nummer 1 enligt vissa, ger ingen fika men reklamerar allt, som sagt blir lång diskussion så jag avstår från fler snack, utan erkänner direkt att jag är väldigt bitter med mitt jobb, men kan ändå vara objektiv..

Instruktionerna om att inte ta bort lappen spelar noll roll för reklamationsrätten, och som påpekats i tråden, inte heller klart att de skulle innebära att garantin försvinner heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Instruktionerna om att inte ta bort lappen spelar noll roll för reklamationsrätten, och som påpekats i tråden, inte heller klart att de skulle innebära att garantin försvinner heller.

Men hur funkar reklamationsrätten i situationer där du inte kan styrka att produkten du vill reklamera faktiskt är den produkten du köpt av butiken?

Säg att du har köpt en 1000 GB NVMe hos butik A.
Du har även köpt en 250 GB NVMe hos butik B.

Dessa två NVMe:er är identiska för blotta ögat, det är enbart inne i systemet du kan se att dom är olika.
Utvändes är den enda skillnaden en klisterlapp med serienr, storlek, etc.

Nu har din 250 GBare från butik B gått sönder, så pass att den inte funkar öht. Det går inte att kontrollera i Windows att det är rätt disk. Du har även tagit bort klistermärket på utsidan som styrker att det är 250 GB:aren.

Vad hindrar dig från att reklamera din 250GB:are, inte till butik B där du köpt den, men till butik A, och hävda att det är 1000 GB:aren som gått sönder, om allt som krävs för att butiken ska reklamera är ett kvitto? (som i detta fallet är för fel produkt, men det kan ju butiken inte kontrollera.)

Om svaret är "inget" så grattis till lyckat och enkelt bedrägeri, nu äger du plötsligt 2st 1000 GB:are istället, och butiken (läs: framtida kunder) får ta smällen istället.

Vem som helst får gärna svara på detta för övrigt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Men hur funkar reklamationsrätten i situationer där du inte kan styrka att produkten du vill reklamera faktiskt är den produkten du köpt av butiken?

Dessa två NVMe:er är identiska för blotta ögat, det är enbart inne i systemet du kan se att dom är olika.
Utvändes är den enda skillnaden en klisterlapp med serienr, storlek, etc.

Nu har din 250 GBare från butik B gått sönder, så pass att den inte funkar öht. Det går inte att kontrollera i Windows att det är rätt disk. Du har även tagit bort klistermärket på utsidan som styrker att det är 250 GB:aren.

Vad hindrar dig från att reklamera din 250GB:are, inte till butik B där du köpt den, men till butik A, och hävda att det är 1000 GB:aren som gått sönder, om allt som krävs för att butiken ska reklamera är ett kvitto? (som i detta fallet är för fel produkt, men det kan ju butiken inte kontrollera.)

Om svaret är "inget" så grattis till lyckat och enkelt bedrägeri, nu äger du plötsligt 2st 1000 GB:are istället, och butiken (läs: framtida kunder) får ta smällen istället.

De är inte identiska, minneschippen skiljer sig, vilket kommer att upptäckas beroende på hur reklamationer sköts.

Grattis, du riskerar nu ett åtal för bedrägeri eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

De är inte identiska, minneschippen skiljer sig, vilket kommer att upptäckas beroende på hur reklamationer sköts.

Grattis, du riskerar nu ett åtal för bedrägeri eller dylikt.

Hur skiljer sig minneschippen om båda är 1TB och ena köpt nu och andra för 3 år sen? Lätt och bara skita i hans poängen och fokusera på 250gb vs 1000gb.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Det brukar stå att man inte skall ta bort klistermärket.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Men i det här fallet vet inte säljaren serienumret (men TS har ett foto på den) så det är säljaren som inte kan visa att TS är bedräglig. Beviskrav ställs sällan högt för lekmän i konsumenttvister för övrigt, varför många lyfter fram att det i princip bara behövs något som ett kvitto/köpbevis – annars hade du behövt ett expertvittne för varenda ARN-ärende bara för att redogöra vad du vill reklamera för vara om vi ska överdriva.

Förutom någon form av kvitto så kan idag de flesta konsumenter även härleda någon form av betaltransaktion till köp.

Det finns ingen anledning att komma med ad-nauseum eller in-absurdum mot själva idén att en konsument med någon form av kvitto, spårbar betaltransaktion och foto på varan inte skulle anses visa att de reklamerar rätt vara. Lagarna har trotts allt använts som stöd både i rätten och som grund för ARNs rekommendationer. Mer än halmdockor behövs för att övertyga dessa om att du reklamerar fel vara och har bedrägligt uppsåt.

Vidare så bryr sig nog inte företag nämnvärt hur tvister går i ARN gällande kunder de tror agerar bedrägligt, de kommer lindrigare undan om de helt enkelt hittar sätt för denna besvärliga person att inte handla mer av de och då det råder avtalsfrihet får de göra detta så länge det sker utan diskriminerande grund.

Det enda säljaren egentligen pekat på är att tillverkaren inte hanterar garantin och rent praktiskt är det för att någon inte kan knappa in serienummer och revisionsnummer samt modellnummer i något system som ska följa processen. Tillverkaren är säljarens motpart så de är egentligen inte en del i det hela om det blir en tvist så länge de inte kommer med annat utlåtande som styrker att TS skadat varans funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Hur skiljer sig minneschippen om båda är 1TB och ena köpt nu och andra för 3 år sen? Lätt och bara skita i hans poängen och fokusera på 250gb vs 1000gb.

Hans jämförelse var olika minnesmängder, inte köpta vid olika tillfällen.

Citat:

Hur skiljer sig ett par jeans av samma model köpta nu och för tre år sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det brukar stå att man inte skall ta bort klistermärket.

Det gäller reklamationsrätten och inte en garanti från företaget. Med det sagt, som påpekats ett par gånger i tråden, inte helt klart att "Warranty Void if Removed" och dylikt gäller i EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Hans jämförelse var olika minnesmängder, inte köpta vid olika tillfällen.

Hur skiljer sig ett par jeans av samma model köpta nu och för tre år sedan?

Hans jämförelse sa också två olika butiker.

Du körde bara en "gotcha" minnena är minsann olika. Du fattar mycket väl att om det varit samma storlek så funkar inte ditt svar, hur visar man då att man inte blir lurad att hantera en annans butiks ärende? Oavsett om den är köpt idag, igår, eller för 4 år sen?

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Hans jämförelse sa också två olika butiker.

Du körde bara en "gotcha" minnena är minsann olika. Du fattar mycket väl att om det varit samma storlek så funkar inte ditt svar, hur visar man då att man inte blir lurad att hantera en annans butiks ärende? Oavsett om den är köpt idag, igår, eller för 4 år sen?

Återigen, vad är skillnaden på ett par jeans köpta idag och för tre år sedan?

Skall vi kanske lägga ner alla former av garantier och reklamationer? Vem vet om någon får för sig att reklamera ett par tre år gamla jeans med ett kvitto från ett par köpta för sex månader sedan. Från en annan butik. De går ju inte att identifiera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Återigen, vad är skillnaden på ett par jeans köpta idag och för tre år sedan?

Skall vi kanske lägga ner alla former av garantier och reklamationer? Vem vet om någon får för sig att reklamera ett par tre år gamla jeans med ett kvitto från ett par köpta för sex månader sedan. Från en annan butik. De går ju inte att identifiera.

Jeans har många tillgängliga platser för serienummer, tillverkningsdatum och ingen vad jag vet (köper inte jeans) någon specifik tagg som absolut inte får tas bort.

Saker som inte går att verifiera, för de är en sorts varor som inte förväntas ha serienummer, eller liknande är ju inte samma med sådana som just har specifika serienummer eller batchnummer. Säger lite sig självt. Ingen förväntar sig att man ska springa runt med extra-lappar på kläderna, men man förväntar sig att serienummret inte ska skrapas bort på andra varor.

Nej, jag är absolut inte för att ta bort garantier eller reklamationer.

Jag är för bara att om man klär ut sig som en Clown med fullt smink, fejknäsa, fejkhår, etc. så får man förvänta sig vakterna på klubben inte litar på ID:et och bara för man tar fram en mobil med bilder på sig själv som liknar ens ID (såvida man inte är en Clown på bilden) tror att man därmed ska bli insläppt. Man kan sjävlklart ringa DO dagen efter och säga man inte blev insläppt för man är Clown-minoritet, men tror det blir svårt att vinna något där...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Jeans har många tillgängliga platser för serienummer, tillverkningsdatum och ingen vad jag vet (köper inte jeans) någon specifik tagg som absolut inte får tas bort.

Saker som inte går att verifiera, för de är en sorts varor som inte förväntas ha serienummer, eller liknande är ju inte samma med sådana som just har specifika serienummer eller batchnummer. Säger lite sig självt. Ingen förväntar sig att man ska springa runt med extra-lappar på kläderna, men man förväntar sig att serienummret inte ska skrapas bort på andra varor.

Nej, jag är absolut inte för att ta bort garantier eller reklamationer.

Jag är för bara att om man klär ut sig som en Clown med fullt smink, fejknäsa, fejkhår, etc. så får man förvänta sig vakterna på klubben inte litar på ID:et och bara för man tar fram en mobil med bilder på sig själv som liknar ens ID (såvida man inte är en Clown på bilden) tror att man därmed ska bli insläppt. Man kan sjävlklart ringa DO dagen efter och säga man inte blev insläppt för man är Clown-minoritet, men tror det blir svårt att vinna något där...

Återigen, det finns inga krav på intakta serienummer på elektronik när det gäller reklamationer, lika lite som det finns krav på serienummer för kläder. Att det på viss elektronik finns serienummer innebär inte att kraven för en reklamation blir hårdare.

Och Inet håller inte koll på serienumren för produkter de har köpt in, de kan inte säga om en produkt med ett visst serienummer har sålts av dem eller av tex Komplett. Du kanske tror att de har en anställd som tar foton på varje produkt med serienummer de får in?

Du får ju ha din uppfattning när det gäller klädkod, problemet för dig att det inte är du som bestämmer reglerna gällande klädkoden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nu var det var ju uppenbart ett hypotetiskt scenario med två identiska produkter mitt exempel gällde, men du ignorerade det totalt så du kunde göra en "aha!"...

I en situation där det går att skilja på produkterna är det exemplet så klart inte relevant.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Återigen, det finns inga krav på intakta serienummer på elektronik när det gäller reklamationer, lika lite som det finns krav på serienummer för kläder. Att det på viss elektronik finns serienummer innebär inte att kraven för en reklamation blir hårdare.

Och Inet håller inte koll på serienumren för produkter de har köpt in, de kan inte säga om en produkt med ett visst serienummer har sålts av dem eller av tex Komplett. Du kanske tror att de har en anställd som tar foton på varje produkt med serienummer de får in?

Du får ju ha din uppfattning när det gäller klädkod, problemet för dig att det inte är du som bestämmer reglerna gällande klädkoden.

Det finns inga krav på kvitton heller, inget av dom grejerna är hårdskrivna i lagen. Är man oense får man processa. På samma sätt som blir man inte insläppt som Clown på klubben så får man gå hem, du kommer inte in på klubben oavsett hur mycket du står och skriker att det är fel. På samma sätt som det är lönlöst att tjaffsa med en lapplisa som ger dig en felaktig P-bot även om de gör fel. Du kan inte springa fram till dom med lappen, riva den och hävda dittan och dattan att de ska makulera den (även om du har parkerat helt jävla rätt). Har dom gjort fel så får man bevisa det i andra instanser, spelar ingen roll i läget när p-boten precis skrivits vem som har bevisbördan. Att reklamationsrätten säger inet eller vem som helst ska ta emot reklamationer är inte något som gör att du kan tvinga dom till det. Det är rättsliga instanser som tvingar och straffar om de inte uppfyller kraven. Att återförsäljaren ska bevisa produkten var hel och inte felaktig från början är på det sättet skitsamma. Ja, det är deras uppgift att bevisa om det går till längre instanser och då måste de ge bra orsaker till varför de agerat som de gjort annars förlorar de självklart.

Vad är nästa grej, slå poliser som försöker sätta handklovar på en för man är oskyldig?

På samma sätt att bevisbördan hamnar på kund efter 2 år och man kommer in och klagar på en produkt med "bevis" så kan valfri återförsäljare säga "du, vi tror inte ett skit på dig", eller "ok, men du har använt den felaktigt". Tycker man då som kund att man har superbra bevis på felen fanns där och man använt den helt perfekt så är det bara att processa. Men återigen, inget hindrar återförsäljaren att han en annan uppfattning oavset vem som har bevisbördan. Bevisbördan spelar bara roll i ett senare skede om man inte kommer överens.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

I en situation där det går att skilja på produkterna är det exemplet så klart inte relevant.

Du har redan fått svar av PetterK ovan. Jag tänker säga samma sak fast med andra ord.

Den civilrättsliga principen i tvistemål är att den som stämmer/ARN-anmäler någon får stå med den initiala bevisbördan. Men det är inte ”bortom allt rimligt tvivel” som i brottsmål, det räcker gott att något inte är taget ur luften.

I det här fallet bör det räcka gott om TS intygar att disken är köpt hos Inet och har ett kvitto/ordernummer som matchar ett liknande köp av disk. Sedan är det Inets tur att komma med trovärdiga argument om motsatsen. Sedan dömer domstolen/nämnden efter vem som har det bästa argumentet. Det är i allmänhet en dum ide att ljuga i domstol, speciellt om man råkar bli bortom allt rimligt tvivel motbevisad.

I tvister mellan konsument och näringsidkare läggs i normalfallet en större del av bevisbördan på näringsidkaren. Om tvisten handlar om en fysisk pryls tillstånd så läggs en större del av bevisbördan på den part som har prylen i sin besittning. Som all rättstillämpning (inklusive ARN) så är allt detta lite av en tombola där parternas förmåga att hävda sin ståndpunkt spelar stor roll. Lag, förarbeten, praxis, doktrin, inte löst tyckande. En kass ARN-anmälan/stämning kommer förloras oavsett hur rätt man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Finns nog ingen direkt skriven lag mer än att du ska kunna bevisa att produkten är köpt där du reklamerar den.

Ja, och enligt gällande praxis räcker kvitto (eller till och med kontoutdrag i vissa fall) för att bevisa köp. Etikett med serienummer kan ramla av, tas bort av misstag, skavas bort, blekna av solljus eller bli oläsligt av andra anledningar. Det innebär inte att reklamationsrätten upphör. Eller så kan varan helt enkelt sakna serienummer från början.

Citat:

Och även om du skickar med ett kvitto med serienummret för att styrka köpet hur ska du bevisa att det faktiskt är enheten som hör till kvittot når serienummret inte längre finns kvar på produkten?

Hur bevisade jag att stekpannan jag reklamerade för några månader sedan faktiskt var köpt i den butiken? Hur gör man med alla andra varor som saknar serienummer?

Citat:

Så summa sumarum så är det på köparen att bevisa att det är rätt vara som reklameras även om kvittot säger att det är det.

Vad baserar du det på? Köparen behöver "bara" bevisa att ett köp genomförts och för det räcker som sagt kvitto enligt gällande praxis. Har du vetskap om någon annan praxis får du som sagt gärna dela med dig, jag har aldrig hört talas om att serienummer måste vara intakt. Jag är öppen för att jag kan ha helt fel, men något mer än "trust me bro"-argument skulle sitta fint.

Det känns som en mängd argument i tråden är baserade på "bondförnuft" snarare än praxis och lagtext, och vad man tror gäller läggs fram som sanningar.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag tycker att alla i tråden har rätt 👍