Ska du göra en höstrensning bland din teknik?

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Ska du göra en höstrensning bland din teknik?

Hösten är här och det kliar i fingrarna att rensa lite i min kombinerade man cave / familjekontor. Ska ni göra en höstrensning bland tekniken? Uppgradera datorn, sälja av gamla grejer eller kanske bara försöka få ordning på kabelhärvan i garderoben?

Själv funderar jag på en avancerad form av självbedrägeri - rensa ut tomma komponentkartonger för att ge plats åt framtida inköp.

Permalänk
Medlem

Inte direkt. Jag har bara saker jag behöver och använder.

Kanske kan ni lyfta marknaden och specifikt ”Garderobsrensning” i inlägget.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Nah, lagret är inte fullt än!
(Fördelen att bo ensam i villa)

Visa signatur

Main: 5800x3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Mitt motto, som jag ångrar varje gång jag flyttar (även om nästa gång jag flyttar förhoppningsvis blir i träfrack): "Flest prylar när man dör vinner".

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Börjar nytt (remote)jobb och har fått en ordentlig hemmakontorsbudget. Så det lär bli en del nytt.

Permalänk
Medlem

Jag ska faktiskt rensa bort majoriteten av alla kartonger jag har. Sparar till grafikkortet, och sen en stor chassikartong som är bra för att samla smågrejer i (diverse enklare komponenter som just nu är oanvända, som lite fläktar, kablar, osv). Framför allt ska det bli skönt att göra mig av med de två enorma kartongerna för mina två 32-tumsskärmar.

När det gäller att sälja saker så är det redan gjort. Förutom småprylar som nån äldre mus, nån USB-hub och annat på den nivån, så är det bara saker kvar som används regelbundet.

Uppgraderingar har jag inte råd med, så det jag har får jag nöja mig med på flera års sikt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Rekommenderar för övrigt att ha en "declutter month". Ta en flyttlåda och lägg i en sak du kan avvara dag ett, två saker dag två osv. Blir mycket skit som ryker som man aldrig tänker på annars.

Permalänk
Medlem

Nej, rensa teknik ska jag inte göra. Jag har mer eller mindre bara saker som används.

Permalänk
Hedersmedlem

Har lite halvlamt tagit mig i kast med att göra av med lite hårdvara som jag inte använder.
Jagat fram en hel drös med hyllor för att kunna organisera upp en del, det blir nog första fasen.

Skrivet av izzie:

Rekommenderar för övrigt att ha en "declutter month". Ta en flyttlåda och lägg i en sak du kan avvara dag ett, två saker dag två osv. Blir mycket skit som ryker som man aldrig tänker på annars.

Blir många prylar på en månad det..

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Har gjort sommarrensning, massa gammalt har åkt iväg.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

Passar på att fylla på när andra rensar

Men på riktigt så borde hösten passa bra för att uppgradera nätverket och dra lite kabel på vinden. Men det är inget som kommer synas eller märkas så mycket.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Datorrummet jag och frugan delar börjar bli lite kaotiskt. Men ingenting ska rensas eller säljas, det blir bara att flytta en stor del till gästrummet som får bli tillfälligt "kontor" (aka var tusan ska vi förvara det här?).
I källaren där vi har vår hemmabio däremot blir det annat. Vår gamla nedsuttna soffa ska kastas, ny större soffa ska in. Duken ska bytas ut eftersom katterna har gjort sitt på botten av vår nuvarande, projektorn ska uppgraderas och media-datorn ska uppgraderas till en helt ny så vi kan spela nyare spel där nere istället för bara enklare titlar. Så den gamla burken får nytt chassi och rgb och sen åker den till ett syskonbarn som enklare speldator.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk

Har två gamla datorer som ska slängas. Plus lite annan antik elektronik.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem

Har testat det förr, men brukar ångra det bittert efter några år. 😅

Värsta misstaget jag någonsin gjorde var att köra en Dell P1130 Trinitron till tippen, för att jag "trodde", den inte gick att laga. (så upptäckte jag för ett år sedan att den kunde lagats utan problem).

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Mina oanvända teknikgrejor brukar ligga rätt länge innan dom säljs. Mest för att jag har svårt att få tummen ur så att säga.
Brukar bli när det blir. Får något ryck ibland och börjar sälja av grejor.
Borde egentligen göra det snart då datorprylar åldras så snabbt så tappar värde hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Har två gamla datorer som ska slängas. Plus lite annan antik elektronik.

Inget roligt i dem, typ c2d, 8800GT, eller annat skoj?

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Mina oanvända teknikgrejor brukar ligga rätt länge innan dom säljs. Mest för att jag har svårt att få tummen ur så att säga.
Brukar bli när det blir. Får något ryck ibland och börjar sälja av grejor.
Borde egentligen göra det snart då datorprylar åldras så snabbt så tappar värde hela tiden.

Beroende på vad det är kan det ju gå åt andra hållet också.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Beroende på vad det är kan det ju gå åt andra hållet också.

Hehe ja vissa prylar kan vara värt att hålla i men tror inte jag har sådana dessvärre.

Permalänk
Medlem

Möjligen kan höstens projekt i förlängningen leda till att jag kan pensionera lite grejjer. Alternativt leder det istället till fler inköp innan det kan bli försäljning eller skrotning.
Tänkte ge mig på att försöka knö ihop NAS, OpenHAB, Zoneminder och lite blandade virtuella desktops i en server. Då tänkt "server" är en ganska ålderstigen maskin kanske det leder till att jag istället bygger nytt och slänger lite gammalt, men där är jag inte än.

Borde nog annars ge mig på en kartongrensning då bastun är proppfull, men eftersom ingen i hushållet är intresserad av att använda den som bastu får det nog vara. Tänker alltid att originalkartongerna kan vara bra att ha.

Permalänk
Medlem

Håller på med en rensning just nu. Allt från stationära till bärbara till mobiltelefoner ska säljas/skänkas bort. Plus andra prylar. Funderar på att reducera mitt innehav till endast tre datorer, en HTPC, en smidig bärbar man kan slänga i väskan och en stor bärbar för spelande som kommer leva sitt liv på mitt skrivbord.

Permalänk
Medlem

Rensade rejält i våras bland alla möjliga sladdar, urgamla mobilladdare m.m.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Jag ska rensa mer än teknik. Jag ska rensa hela lägenheten. Jag planerar att flytta snart och jag vill ha med mig så lite som möjligt så att flytten går relativt lätt.
Det mesta jag har är nedärvt eller gratis från blocket. Inget matchar eller är i min stil eller är trasigt.
Nu har jag större inkomst än tidigare så jag har råd att köpa nytt.

Det ska bli skönt att slänga nästan allting. Bye bye, ugly couch.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce GTX 1070 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W | Skärm: 2xSamsung 1080p

Permalänk
Medlem

Nej absolut inte.

Permalänk

Sweclockers kan väl göra marknaden gratis för annonser i samband med denna reklam för att sälja genom SweC marknad?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Glöm inte Sweclockers Marknad!

Ni som tänkt slänga/skänka eller sälja saker, använd marknaden här på Sweclockers! Ett ypperligt tillfälle för andra intresserade att bli vid saker som rensas bort. Dessutom bidrar man med en liten peng genom en annonskostnad till sajten, så den hålls levande och kan utvecklas och frodas! Det blir en win-win-win situation!

Permalänk
Medlem

Kanske inte höststädning direkt, varit planerat ett tag, men har kastat ut Ubiquiti Unifi och lagt in en annan brandvägg / router på egen server. UI grejorna dyker väl upp på marknaden om några dagar, skall bara demontera och packa.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Njae, ogillar att samla på mig massa onödigt så försöker alltid sälja av eller slänga allt eftersom.

Permalänk
Medlem

Skulle behöva få bort saker ja, men frågan är vad man kan avvara som man sen inte kommer att behöva.
Har en del prylar som kommer att försvinna eller kombineras (tänk komponenter som monteras), när jag gjort iordning och får till min anpassade Windows-installation och mina servrar m m.
Sen finns det en del som jag vet är svåra att få tag på om man skulle behöva. Har även en del äldre datorer/prylar som jag tänkt göra en del tester m m med.

Problemet för min del är tid och ork, har ett arbete som tar för mycket.

Kartonger har jag gott om, men har plats då jag har ett helt förråd som kan användas för att förvara dessa. Kan ju vara att man behöver någon gång, inte minst för att någon gång sälja något eller när/om jag ska flytta.

Permalänk
Medlem

Såg en köpes-annons för minnen, jag erbjöd vad jag precis kom på att jag har liggande sen BF förra året. Köparen tyckte de var för bra för vad som behövdes. Insåg att jag även hade en 4tb m2-lagring.

Då började byggsuget igen! Så nu har jag köpt ett beggat 5070 Ti, nytt nätagg, miniITX och ett 7800x3d. Väntar tålmodigt på Ncase M2 då jag inte anammat formatet sedan typ sju år och M2 ser ju totalt grymt ut!

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Håller på att rensa deluxe. En del går till återvinning, en del skänkes, en del säljs. Kommer nog upp en del skänkes här snart. Ska även höststäda PCn och blåsa om den då jag vill ha in Windows på en annan disk. Sugen på en uppgradering men lär vänta till nästa gen GPU och CPU.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata