Populär Chrome-VPN avslöjad - spionerar på användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealhelm:

För kul skull tänkte jag bara flika in här.

Ditt argument är felaktigt. Du sätter spotlighten på Linux som är öppen källkod och med contributors från hela världen. Att ett fåtal av dessa är stora företag som byggt hela sin verksamhet på det projektet; sedan vill förstärka det genom kapital tillskott är väl ändå inte så konstigt? Om projektet utsätts för en allvarlig sårbarhet så står ju alla utsatta. Och med tanke på i vilka sammanhang det nyttjas (allt ifrån webbservrar till bankomater) så kan även en mindre sårbarhet ha mycket allvarliga konsekvenser.

Jag instämmer att användandet av gratis produkter/tjänster generellt sätt är en risk för användarsekretess. Men i fallet Linux så är den farhågan inte befogad.

Tack för mig.

Ingenstans sa jag att det är en farhåga eller risk med Linux. Jag förklarade var pengarna kommer ifrån (och även en stor del av Linux utveckling).

Edit: Jag gör det lättare för mig själv att gå en annan väg.

Linux är inte gratis då det sponsras av donationer från främst big corporate.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

CMO Ltd. har sitt säte i Indien, av bilderna att döma på CMO Ltd. sida så påminner det väl om callcenter, alltså sådana som lever på att kapa datorer för utpressning och stjäla pengar från folk.

Ibland så görs en raid, vilket sker först när polisen har matats med så mycket information att dom blir tvungna att agera.

Som vanligt är det lugnt med en korrupt polisstyrka, i en världsdel där korruption driver ekonomin.

Ja lätt är det inte ffa om myndigheten inte prioriterar liknande brott. Finns någon svensk invånare inblandad kan man klassa dem som en fara för rikets säkerhet och makulera deras medborgarskap. Går det någon form av bistånd från Sverige till inblandade länder så ska det självklart stoppas och återkräva. Hade man verkligen velat så hade våra myndigheter kunnat göra mycket. Såg du Uppdrag gransknings program Hackaren så kan man få en bild hur handlingsförlamade svenska myndigheter är då de kommer till att skydda sitt folk i liknande fall.

Visa signatur

9800X3D RTX5090

Permalänk

De som är mest lömska i detta är att tillägget från början var okej. Vad jag förstår från annan artikel, var för par månader sen de la till denna extra funktion. Var i alla fall då de började göra reklam för AI funktion för kolla så hemsidorna du besöker är säkra.

Vet inte om krypteringen kom till för de blev påkomna eller kom på de inte säkert skicka information helt öppet. De i sig är ju rätt galet till och börjar med.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det känns ganska klart att syftet från början var att övervaka folk. Gratis är gott-> Hämta hem "vinsten".

Krypteringen av de uppladdade skärmdumparna är troligen för att undvika att någon snokar i vad som skickas hem.

Om det är organiserad brottslighet eller någon statsaktör som spionerar vore kul att veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Alla VPN tjänster är riskfyllda, inte bara de som är gratis. 🙂

Folk är misstänksama mot Google men inte mot ett okänt litet företag med 7 anställda. De 7 omutbara med superhigh integrity. Som man dessutom "abbonerar" på. Go figure. 🙂

Du får nog utveckla vad du menar med att alla VPN-tjänster är riskfyllda. Det är "riskfullt' att vara ute på Internet menar du i stort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Om något är gratis så är du produkten.

Skrivet av ZyntaX:

Linux är gratis, du är produkten.

Alltså det finns en poäng med "Om något är gratis så är du produkten." uttalandet.
Det kan i många fall stämma.
Men det betyder inte att det alltid stämmer till 100% utan undantag.

Exempelvis kan någon med programmeringskunskaper göra ett verktyg/program för egen användning och sen få för sig att släppa det publikt utan att ta betalt för det.
Drivkraften från början kan ha varit att lösa sitt eget problem.
Men när de väl har något som gör någon nytta, kan de tänka att, varför inte släppa det fritt så andra kan ha nytta av det också.

Alla som någon gång har skrivit något mer avancerat än ett "Hello World"-program är inte automatiskt ondskefulla.

Det är lite som om man tar Internet forum som exempel.
Någon ställer en fråga.
Någon annan ger ett hjälpsamt svar utan att ta betalt.
Det finns ändå ganska många människor på denna planet som gillar att hjälpa andra om det är inom en nivå de är bekväma med.

Eller säg att hjälpa en granne, en vän eller en släkting utan att ta betalt.
En annan gång kanske grannen, vännen eller släktingen kan hjälpa dig med något utan att ta betalt.
Det är inte alltid det bästa att vara småsint i alla situationer.
Ibland kan ett community som helhet tjäna på om individer har ett "pay it forward"-tänk.

Gällande GNU/Linux så är det ett väldigt brett område.
Talar man enbart om Linux kärnan så kan vem som helt som har tiden och kunskapen ladda hem källkoden och kompilera den utan att behöva betala direkt i pengar.
De behöver inte heller bidra med massvis privat information.

Gällande Linux distributioner så finns det väldigt många distributioner och alla är inte likadana.

Det finns kommersiella Linux distributioner. Absolut.
Men det innebär inte att man behöver betala för alla Linux distributioner.

Det finns möjlighet att få betald support för åtminstone vissa Linux distributioner.
Men det innebär inte att alla som använder Linux använder betald support.

Skrivet av ZyntaX:

Ja men här känns det som du missuppfattar hela konceptet.

Att något är eller kan vara gratis för en slutanvändare innebär inte att det inte finns några utvecklingskostnader och/eller andra kostnader för att utveckla eller tillhandahålla produkten.

Ett exempel,
Varuprover.

Har du någon gång varit i en livsmedelsaffär när de haft varuprover ?

Någon som står vid någon tillfälligt uppsatt disk/bås eller vad man kallar,
Låter (potentiella) kunder smaka på någon korvbit eller bröd eller choklad eller något annat.
Förhoppningen med en sån kampanj är att folk ska tycka om produkten/produkterna och köpa och ännu bättre om de tycker om det så mycket att de köper flera gånger.
Förhoppningen är en merförsäljning.

Men...
De har kostnader, dels produkterna de delar ut har kostat något att framställa och någon har köpt in dem.
De har någon som står där en dag eller kanske några timmar och har lön under tiden.
Så de har kostnader...

Men just du kan gå dit, ta ett prov, utan att köpa något mer för det.
Även om det finns kommersiella intressen, så behöver de inte tjäna pengar på varenda en.

Att GNU/Linux/BSD kan användas kommersiellt,
Att det finns kommersiella intressen inom *nix-världen är inte samma sak som att alltid i varje enskilt fall så antingen betalar man direkt i pengar för att köra ett operativsystem med en Linux, eller BSD eller någon annan UNIX eller UNIX-liknande kärna, eller så "är man produkten" om man kör ett operativsystem med en UNIX eller UNIX-liknande kärna.

Du har såklart rätt i att det finns ekonomiska intressen inom *nix världen.
Men du "Målar med för bred pensel" om du påstår att citatet eller klyschan eller vad vi ska kalla det för stämmer alltid i varje enskilt scenario.

Exempelvis finns det ett uttryck med en viss likhet.
"There ain't no such thing as a free lunch", på svenska "Det finns inga gratisluncher".

Men det stämmer ju inte nödvändigtvis heller.
Har aldrig dina föräldrar bjudit dig på mat utan att kräva något i gengäld ?
Eller kanske någon annan nära släkting, vän, partner ?

Om du har folk som bryr sig om dig så är det möjligt att de har antingen gett någon gåva eller gjort någon tjänst till dig utan att direkt kräva något i gengäld.

Det finns också folk som gör volontärarbete.
Att de lägger ner tid och ansträngning på något utan att få betalt.

Det finns ett annat uttryck;
"Undantaget som bekräftar regeln"

Man kan se det som att undantagen inte gör regeln ogiltig.
Men samtidigt så säger uttrycket att det faktiskt finns undantag.

Om det finns undantag så innebär det att allt inte är helt "svart-vitt".

Du verkar vilja se allt svart-vitt,
Men har du provat HDR ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Alltså det finns en poäng med "Om något är gratis så är du produkten." uttalandet.
Det kan i många fall stämma.
Men det betyder inte att det alltid stämmer till 100% utan undantag.

*wall of text*

Du verkar vilja se allt svart-vitt,
Men har du provat HDR ?

Jag skrev det själv här.
"Det är ett gammalt känt citat som de flesta känner igen. Behöver inte korrigeras bara för att det inte stämmer 100% om man läser det autistiskt."

Undrar vem som ser svart/vitt? Kan du hitta en kort filosofisk mening som stämmer till 100%?

Det är så mycket dumheter i din wall of text. Lyckligtvis lär ingen orka läsa igenom det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bara namnet "FreeVPN.One" låter opålitligt. Som att installera "MoreRAM.RU" och bli förvånad när det är spyware.

Permalänk
Medlem

Otroligt irriterande att folk verkar tro att Linux kernel bara finns där gratis för det är ett gäng neck beards som kodar gratis nån kväll då och då. "Mitt Arch är ju gratis inte alls helt beroende av linux kerneln".

Vänligen läs på lite info for noobs om Linux kernel: https://kernelnewbies.org/KernelDevViewpoint

"However, most of the top kernel maintainers are employed by companies that produce Linux distributions or sell hardware that will run Linux or Android. See the Linux Foundation's annual kernel report for which companies are top Linux kernel contributors."

Linux foundation: https://www.linuxfoundation.org/resources/publications/linux-...
Årlig rapport: https://www.linuxfoundation.org/hubfs/Reports/lf_ar24_121524a...
~$300M 2024

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag skrev det själv här.

Skrivet av ZyntaX:

Behöver inte korrigeras bara för att det inte stämmer

Efter det inlägget så har du försökt att hamra in din poäng.
Jag tar ditt inlägg med att det inte stämmer som att du erkänner att du har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Efter det inlägget så har du försökt att hamra in din poäng.
Jag tar ditt inlägg med att det inte stämmer som att du erkänner att du har fel.

Ska du citera vad jag sagt så får du gärna ta hela meningen. Särskilt då det du kapade bort är vad som stämmer in på dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

"However, most of the top kernel maintainers are employed by companies that produce Linux distributions or sell hardware that will run Linux or Android. See the Linux Foundation's annual kernel report for which companies are top Linux kernel contributors."

Jag har inte sett någon i denna tråd skrivit att det inte finns kostnader i samband med Linux.

Jag skrev det själv:

Skrivet av GuessWho:

Att något är eller kan vara gratis för en slutanvändare innebär inte att det inte finns några utvecklingskostnader och/eller andra kostnader för att utveckla eller tillhandahålla produkten.

Bara för att inte alla användare behöver betala så är det inte samma sak som att det inte finns några ekonomiska intressen.

Skrivet av ZyntaX:

Ska du citera vad jag sagt så får du ...

Dansar inte efter din pipa kisen

Skrivet av ZyntaX:

Särskilt då det du kapade bort är vad som stämmer in på dig.

Du menar att jag är 100% ? Nä men vad hygglo av dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Alla VPN tjänster är riskfyllda, inte bara de som är gratis. 🙂

Folk är misstänksama mot Google men inte mot ett okänt litet företag med 7 anställda. De 7 omutbara med superhigh integrity. Som man dessutom "abbonerar" på. Go figure. 🙂

Och som de flesta då väljer att betala för med betalkort, så då man har även gett dem sina personuppgifter, om då de börjar logga och sälja eller lämna över data så slipper de ju att gå via en domstol för att få ut den informationen.

Permalänk
Sötast
Skrivet av ZyntaX:

Otroligt irriterande att folk verkar tro att Linux kernel bara finns där gratis för det är ett gäng neck beards som kodar gratis nån kväll då och då. "Mitt Arch är ju gratis inte alls helt beroende av linux kerneln".

Vänligen läs på lite info for noobs om Linux kernel: https://kernelnewbies.org/KernelDevViewpoint

Linux foundation: https://www.linuxfoundation.org/resources/publications/linux-...
Årlig rapport: https://www.linuxfoundation.org/hubfs/Reports/lf_ar24_121524a...
~$300M 2024

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Men det är detta i mina ögon precis hela tråden försöker förklara för dig.

Du förstår bara inte uttrycket om att "du är produkten"

Då jag gissar att alla läsare blir lika irriterad på dig som du på alla som svarar dig så får jag också ge mig in haha!

Exempel 1: Du är produkten
Ett företag erbjuder dig en tjänst som kostar pengar att driva varje månad, personal, servrar etc... Om du aldrig gör en betalning för tjänsten, men tjänsten ändå är finansierad av dig som användare så är du produkten då de gör vinsten på dig.

Exempel 2: Produkten är produkten
Debian erbjuder dig Debian gratis. De säljer dig ingen support, de säljer ingen information om dig. Debian gör ingen vinst på dig personligen. Du är INTE produkten.

Fråga: Kan en eller flera personer som är inblandade i debian göra en inkomst som på något vis kan härledas till debians existens?
Ja! Självklart!

Fråga: Innebär det att slutanvändaren som använder debian hemma på sin server eller laptop är produkten?
- Nej! Det är Debian som är produkten. Slutanvändaren är en användare.

Fråga: Men debian har ju pengar på kontot - Då måste väl slutkunden vara produkten?
- Nej! Produkten är produkten då slutanvändaren om han så önskar till och med är helt anonym för debian.

Fråga: Om slutanvändaren går över till Red Hat istället och köper support för 500:- Är användaren produkten då?
- Nej! Användaren är kunden. Produkten är tjänsten som användaren köper support för. Till exempel felsökning av en webbserver eller felsökning av en annan produkt.

Permalänk
Medlem

Är något gratis är du produkten (inte direkt något open source projekt), trodde alla hade förstått det efter alla vändor.

Sen att använda Chrome och sen klaga på spionerande VPN, ingen som ser ironin

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Men det är detta i mina ögon precis hela tråden försöker förklara för dig.

Du förstår bara inte uttrycket om att "du är produkten"

Då jag gissar att alla läsare blir lika irriterad på dig som du på alla som svarar dig så får jag också ge mig in haha!

Ett företag erbjuder dig en tjänst som kostar pengar att driva varje månad, personal, servrar etc... Om du aldrig gör en betalning för tjänsten, men tjänsten ändå är finansierad av dig som användare så är du produkten då de gör vinsten på dig.

Debian erbjuder dig Debian gratis. De säljer dig ingen support, de säljer ingen information om dig. Debian gör ingen vinst på dig personligen. Du är INTE produkten.

Fråga: Kan en eller flera personer som är inblandade i debian göra en inkomst som på något vis kan härledas till debians existens?
Ja! Självklart!

Fråga: Innebär det att slutanvändaren som använder debian hemma på sin server eller laptop är produkten?

Fråga: Men debian har ju pengar på kontot - Då måste väl slutkunden vara produkten?
- Nej! Produkten är produkten då slutanvändaren om han så önskar till och med är helt anonym för debian.

Fråga: Om slutanvändaren går över till Red Hat istället och köper support för 500:- Är användaren produkten då?
- Nej! Användaren är kunden. Produkten är tjänsten som användaren köper support för. Till exempel felsökning av en webbserver eller felsökning av en annan produkt.

Exempel 1: Håller med.
Exempel 2: Var kommer pengarna ifrån? Du får zooma ut lite. Indirekt kommer pengarna från användarna, som jag gjort ett exempel av tidigare.

Frågorna du ställt och svarat på själv vet jag inte vad jag ska göra åt. Jag håller inte med om dina svar.
Ni är så inställda på individnivå.

Exemplet att betala för support och jag ska stå till svars för gratis börjar bli tröttsam.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ja! Självklart!

Bra inlägg

Skrivet av hakd:

Sen att använda Chrome och sen klaga på spionerande VPN, ingen som ser ironin

Jo,
Har inte satt mig in i detta så vet inte detaljerna,
men ja alltså förstår absolut att man kan ha åsikter om "spionerande" oavsett vad det är.

Men exempelvis, om det sparas loggar över vilka URLer du besöker vs att det sparas screenshots över allt du gör.
Så är generellt det första inte lika illa. Om nu inte all personligen information är kodad i URL så är det inte lika specifikt som screenshots som troligtvis i större grad avslöjar saker du inte vill dela med dig till okända.

Exempelvis om jag kodar en webbläsare och du kör min webbläsare.
Om jag kan se att du igår besökt Amazon.de är mindre illa än om jag kan se uppgifterna om vilket kreditkort du använt.

Jag säger inte att något av det är bra.
Men att det ändå kan finnas grader av hur illa det är.

Sen är jag inte insatt i detaljerna exakt vilken information som sparas om man använder Chrome.
Så kan inte göra en exakt jämförelse på det viset.

Men din poäng om en ironi kvarstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Förstår uppriktigt inte hur folk kan ha så dåligt konsekvenstänk, lite skrämmande faktiskt...

Måste det vara dåligt konsekvenstänkande? Man kan inte ta ett kalkylerad risk?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Inte förvånad direkt men Google borde ha lite mer kvalitetskoll än såhär. Detta är ren spyware som Google dessutom gör indirekt reklam för...pinsamt.

Men såklart, de tjänar ju bara massvis med miljarder de har inte råd med kvalitetskoll /s

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Exempel 2: Var kommer pengarna ifrån?

Om jag googlar
"How does Debian make money"

Översta svaret jag får (innan en klickbar URL) är AI-översikt

Första stycket;
Debian, as a non-commercial community-driven project, does not make money; rather, it operates on donations and sponsorships from individuals and organizations like Software in the Public Interest (SPI) and corporate sponsors such as Google and AWS. These contributions provide funding for infrastructure, event sponsorship, and operational costs, allowing the free and open-source Debian operating system to be developed and distributed without commercial pressure or profit motives.

Jag hittade inte exakt samma text hos Debian (ville inte heller lägga för mycket tid på att leta).

För de skriver saker som;
Our Mission: Creating a Free Operating System

The Debian Project is an association of individuals, sharing a common goal: We want to create a free operating system, freely available for everyone. Now, when we use the word "free", we're not talking about money, instead, we are referring to software freedom.

Där de talar om Free som i Freedom.

Men där nämns inte den ekonomiska biten.

Men hittade Debians;
How to donate to the Debian Project

Vilket bekräftar att Debian accepterar donationer.

Skrivet av ZyntaX:

Jo men åtminstone som jag tolkat det, och verkar som de flesta andra,
Så kan och/eller ska uttrycket "Om något är gratis så är du produkten" appliceras på individnivå.

Att leverantören av "gratisprodukter" ALLTID utnyttjar användaren.
Eller åtminstone så långt det är tekniskt och lagligt möjligt.
Ibland struntar de dessutom i vad som är lagligt om de tror de kan komma undan med det och utnyttjar så långt det är tekniskt möjligt.

Som att om jag använder en tjänst jag inte inte betalar för så blir just JAG personligen, just MIG, blir produkten.

Inte att det inte finns någon form av ekonomiska intressen någonstans i *nix världen.

Exempelvis som att det finns programvaror som är gratis för personligt bruk, men om de används professionellt så ska man köpa en licens.

Betalning för någon och gratis för någon annan är ett möjligt alternativ.

Jag tycker du använder uttrycket för brett.
Ungefär som att det ALLTID gäller, utan undantag.
Å ena sidan så säger du själv att det inte är så.
Men å andra sidan så argumenterar du från ett perspektiv som om det vore så.

Alltså det mesta du skrivit om från Linux i enterprise perspektiv och den kommersiella sidan stämmer.
Bara att mycket av det inte är relevant för en användare, en individ som vill köra Linux.
Åtminstone inte om man har perspektivet "Vad påverkar mig"
Ditt/dina svar verkar mer försöka besvara "Hur fungerar *nix-världen som helhet"
Vilket för många användare är en större fråga än de vill ha svar på.

För att göra lite självironi

Som du säger med att jag skriver "Wall of text"

Säg om du hade frågat mig "Vill du ha Ketchup till maten ?"
Om jag då börjar prata om Ketchupens historia, vem som uppfann Ketchupen, varför osv.
Även om det faktamässigt är korrekt så är det inte vad du ville ha svar på.

Jag upplever att situationen i tråden är lite liknande.

Att mycket av det du skriver stämmer.
Men att du svarar på fel fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om jag googlar
"How does Debian make money"

Översta svaret jag får (innan en klickbar URL) är AI-översikt

Första stycket;
Debian, as a non-commercial community-driven project, does not make money; rather, it operates on donations and sponsorships from individuals and organizations like Software in the Public Interest (SPI) and corporate sponsors such as Google and AWS. These contributions provide funding for infrastructure, event sponsorship, and operational costs, allowing the free and open-source Debian operating system to be developed and distributed without commercial pressure or profit motives.

Jag hittade inte exakt samma text hos Debian (ville inte heller lägga för mycket tid på att leta).

För de skriver saker som;
Our Mission: Creating a Free Operating System

The Debian Project is an association of individuals, sharing a common goal: We want to create a free operating system, freely available for everyone. Now, when we use the word "free", we're not talking about money, instead, we are referring to software freedom.

Där de talar om Free som i Freedom.

Men där nämns inte den ekonomiska biten.

Men hittade Debians;
How to donate to the Debian Project

Vilket bekräftar att Debian accepterar donationer.

Jo men åtminstone som jag tolkat det, och verkar som de flesta andra,
Så kan och/eller ska uttrycket "Om något är gratis så är du produkten" appliceras på individnivå.

Att leverantören av "gratisprodukter" ALLTID utnyttjar användaren.
Eller åtminstone så långt det är tekniskt och lagligt möjligt.
Ibland struntar de dessutom i vad som är lagligt om de tror de kan komma undan med det och utnyttjar så långt det är tekniskt möjligt.

Som att om jag använder en tjänst jag inte inte betalar för så blir just JAG personligen, just MIG, blir produkten.

Inte att det inte finns någon form av ekonomiska intressen någonstans i *nix världen.

Exempelvis som att det finns programvaror som är gratis för personligt bruk, men om de används professionellt så ska man köpa en licens.

Betalning för någon och gratis för någon annan är ett möjligt alternativ.

Jag tycker du använder uttrycket för brett.
Ungefär som att det ALLTID gäller, utan undantag.
Å ena sidan så säger du själv att det inte är så.
Men å andra sidan så argumenterar du från ett perspektiv som om det vore så.

Alltså det mesta du skrivit om från Linux i enterprise perspektiv och den kommersiella sidan stämmer.
Bara att mycket av det inte är relevant för en användare, en individ som vill köra Linux.
Åtminstone inte om man har perspektivet "Vad påverkar mig"
Ditt/dina svar verkar mer försöka besvara "Hur fungerar *nix-världen som helhet"
Vilket för många användare är en större fråga än de vill ha svar på.

För att göra lite självironi

Som du säger med att jag skriver "Wall of text"

Säg om du hade frågat mig "Vill du ha Ketchup till maten ?"
Om jag då börjar prata om Ketchupens historia, vem som uppfann Ketchupen, varför osv.
Även om det faktamässigt är korrekt så är det inte vad du ville ha svar på.

Jag upplever att situationen i tråden är lite liknande.

Att mycket av det du skriver stämmer.
Men att du svarar på fel fråga.

Det som händer här är att man försöker göra praktik av ett filosofiskt talesätt på 8 ord och få det att matcha något så komplext som kapitalism och FOSS.
Om man inte kan lägga till eller ta bort något ur den formeln så är du produkten när Linux är gratis.
De

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ZyntaX:

Jag skrev det själv här.
"Det är ett gammalt känt citat som de flesta känner igen. Behöver inte korrigeras bara för att det inte stämmer 100% om man läser det autistiskt."

Undrar vem som ser svart/vitt? Kan du hitta en kort filosofisk mening som stämmer till 100%?

Det är så mycket dumheter i din wall of text. Lyckligtvis lär ingen orka läsa igenom det.

"Jag tänker alltså finns jag"

Du behöver inte vara otrevlig i onödan och Linux ÄR gratis.

Permalänk
Medlem

För att återgå till ämnet så finns det en del videor om VPN tjänster och det här med "om det är gratis så är du produkten".
Hittade inte originalet men ett plagiat:

Sen kan jag rekommendera att söka på "What’s Really Behind Free VPNs?" eller liknande för intressant läsning. Många VPN leverantörer står också bakom många spionprogram.

Var försiktig med vad du installerar på din dator.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av ABC80:

Får se om straffet blir avskräckande eller om ansvariga myndigheter inte bryr sig om sitt folk.

Min erfarenhet av integritetsskyddsmyndigheten säger mig inte goda saker lol

Permalänk
Sötast
Skrivet av ZyntaX:

Exempel 1: Håller med.
Exempel 2: Var kommer pengarna ifrån? Du får zooma ut lite. Indirekt kommer pengarna från användarna, som jag gjort ett exempel av tidigare.

Frågorna du ställt och svarat på själv vet jag inte vad jag ska göra åt. Jag håller inte med om dina svar.

Exemplet att betala för support och jag ska stå till svars för gratis börjar bli tröttsam.

Nejdå, jag behöver inte zooma ut alls
Jag försökte helt enkelt på ett väldigt enkelt vis få dig att förstå uttrycket du använder.
Jag har dock aldrig varit en person som krusar andra, jag delar gärna med mig av information och vad andra människor sedan gör med den är helt upp till dem.

Over and out

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Nejdå, jag behöver inte zooma ut alls
Jag försökte helt enkelt på ett väldigt enkelt vis få dig att förstå uttrycket du använder.
Jag har dock aldrig varit en person som krusar andra, jag delar gärna med mig av information och vad andra människor sedan gör med den är helt upp till dem.

Over and out

Du har rätt.
Over and out. glhf

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mitt överlägset största problem med det debatterade talesättet "om det är gratis är du produkten" är att det antyder att "betalning" är den gyllene biljetten till personlig integritet, frånvaro av telemetri/datainsamling och reklam samt säkerhet.

Nu har vi en del exempel på motsatsen. Windows (nej, Windows är inte "gratis" eftersom det som kommer med datorn ingår i priset, vill man uppgradera via MS kostar det även om bolaget skickar ut "gratis uppdateringar"). Trots att detta system kostar pengar är reklamen och telemetrin alltmer påträngande.

Vi har Adobes programvaror som dels kostar pengar, dels har omfattande spioneri för sig (extremt många licenskontroller och annat).

Likaså har vi streamingtjänster där det först hette att betalar man slipper man reklamen, därefter infördes reklam i de betalalternativ som varit reklamfria.

Det är väldigt enkelspårigt för att inte tala om självbedrägeri att intala sig att "betalar man" upphör de "problem" som annars finns hos "gratistjänster" eller programvaror.

Man skulle kunna säga att det finns tjänster och program som värnar integriteten och som även kostar pengar men då talar vi om fall där hela idén bygger på integritet och att det även verifierats. I dessa fall där framförallt e-postleverantörer kan vara aktuella finns det absolut en sanning i talesättet om man säger: "Gmail är gratis men analyserar e-posten, Proton Mail har ett gratisalternativ, annars kostar det och satsar på integritet". Säger man däremot att man får en massa telemetri och datainsamling med Google Maps och sedan säger att man skall betala för någon webbtjänst med kartor (ej att förväxla med navigationsprogram i stil med TomTom) för då får man "integritet" börjar det spricka. Samma sak gäller när man hävdar att använder man ett "gratis bildbehandlingsprogram är du produkten" (hänvisar till något reklamfyllt program och menar att man skall köpa Adobe-prenumeration eller Corel-dito) utan att nämna GIMP, Krita m.fl.

Jag skulle alltså inte köra på med den förenklade tumregeln om att betalning automatiskt är vägen till lycka. Är det integritet man är ute efter handlar det om att göra sin hemläxa kring program och tjänster. Att utgå ifrån att ett bolag skulle vara så snälla mot sina användare att de av ren altruism väljer att ta betalt och absolut inte skulle tänka sig lite reklamintäkter vilket tumregeln antyder är väl naivt. Det är som att använda Apples proprietära produkter och tjänster med argumentet att man då får integritet och att det är detta som gör att det är "värt det" när det finns något som heter open source där man verkligen får verifierad integritet faller i samma naiva fack.

Webbläsartillägg för VPN får ju annars betraktas som malware om de säger sig erbjuda en tjänst (alltså inte ett webbläsartillägg från erkänd VPN-leverantör såsom Mullvad). Då handlar det inte om "gratis" i sig utan om att samla in data genom att få användaren att installera tillägget. Samma upplägg förekommer även med F2P-spel och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Orka exempel men eftersom du verkar kräva det.

Linux är ”gratis” det hålls igång av big corporate mestadels av donationer och bidragande av kod.
Red Hat är för enterprise, ja.

Du, (fortfarande produkten), använder Instagram som ett exempel. Och med du så menar jag den generella personen.
Meta använder AWS för hosting. Som i sin tur använder tex Red Hat OpenShift som de betalar stora pengar för till Red Hat (Ja fortfarande corporate).
Meta tjänar pengar på annonser och att sälja DIN data efter som du är produkten hela vägen.
Big corporate som betalar utvecklingen av Linux tjänar pengar på dig som produkt för att kunna donera.
Linux är ett verktyg som används för att tjäna pengar på dig, produkten.

Utan dig som produkt så tjänar inte big corporate pengar som används för att utveckla Linux.
Var tror du "enterprise" tjänar sina pengar?

Slänger jag in Ubuntu eller Arch på min egen dator och konfigurerar och driftar det själv så är det i alla avseenden 100% gratis. Sen om Meta eller andra megaföretag nånstans har nån variant av Linux i sin backend så har det inte ett smack med mina leverantörer, kostnader och applikationer av Linux att göra.

Men bygg du dina halmgubbar...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av ZyntaX:

Ingenstans sa jag att det är en farhåga eller risk med Linux. Jag förklarade var pengarna kommer ifrån (och även en stor del av Linux utveckling).

Edit: Jag gör det lättare för mig själv att gå en annan väg.

Ditt argument är fortfarande felaktigt. Linux är gratis. Det finns inga gömda agendor bakom projektet. Inga utgifter för den som skulle vilja prova det. Stora företags anledningar att nyttja det, donera källkod till det, eller skjuta in eget kapital är helt utan stipulerande. De kräver t.ex ingen övervakning av dess användare i utbyte för ev. tillskott. Det finns med andra ord inget tillfälle där slutanvändaren kan bli en produkt. Att bara nyttja något gör dig till en användare, inte en produkt.

Trevlig kväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

”till okänd ort” funkar väl inte på svenska? Känns allt för direktöversatt. Till en okänd mottagare eller liknande känns mer naturligt. Det är ju inte vilken plats som är relevant.

De flesta artiklarna är saxade rakt av med Google Translate-aktiga översättningar. Exempel från bildtext: "Privata bilder kan ovetande skickas."

Tyvärr är det så, när det kommer till reklamfinansierad media, att "innehållet" måste sprutas ut i den takt som det moderna internet kräver.