Om jag googlar
"How does Debian make money"
Översta svaret jag får (innan en klickbar URL) är AI-översikt
Första stycket;
Debian, as a non-commercial community-driven project, does not make money; rather, it operates on donations and sponsorships from individuals and organizations like Software in the Public Interest (SPI) and corporate sponsors such as Google and AWS. These contributions provide funding for infrastructure, event sponsorship, and operational costs, allowing the free and open-source Debian operating system to be developed and distributed without commercial pressure or profit motives.
Jag hittade inte exakt samma text hos Debian (ville inte heller lägga för mycket tid på att leta).
För de skriver saker som;
Our Mission: Creating a Free Operating System
The Debian Project is an association of individuals, sharing a common goal: We want to create a free operating system, freely available for everyone. Now, when we use the word "free", we're not talking about money, instead, we are referring to software freedom.
Där de talar om Free som i Freedom.
Men där nämns inte den ekonomiska biten.
Men hittade Debians;
How to donate to the Debian Project
Vilket bekräftar att Debian accepterar donationer.
Jo men åtminstone som jag tolkat det, och verkar som de flesta andra,
Så kan och/eller ska uttrycket "Om något är gratis så är du produkten" appliceras på individnivå.
Att leverantören av "gratisprodukter" ALLTID utnyttjar användaren.
Eller åtminstone så långt det är tekniskt och lagligt möjligt.
Ibland struntar de dessutom i vad som är lagligt om de tror de kan komma undan med det och utnyttjar så långt det är tekniskt möjligt.
Som att om jag använder en tjänst jag inte inte betalar för så blir just JAG personligen, just MIG, blir produkten.
Inte att det inte finns någon form av ekonomiska intressen någonstans i *nix världen.
Exempelvis som att det finns programvaror som är gratis för personligt bruk, men om de används professionellt så ska man köpa en licens.
Betalning för någon och gratis för någon annan är ett möjligt alternativ.
Jag tycker du använder uttrycket för brett.
Ungefär som att det ALLTID gäller, utan undantag.
Å ena sidan så säger du själv att det inte är så.
Men å andra sidan så argumenterar du från ett perspektiv som om det vore så.
Alltså det mesta du skrivit om från Linux i enterprise perspektiv och den kommersiella sidan stämmer.
Bara att mycket av det inte är relevant för en användare, en individ som vill köra Linux.
Åtminstone inte om man har perspektivet "Vad påverkar mig"
Ditt/dina svar verkar mer försöka besvara "Hur fungerar *nix-världen som helhet"
Vilket för många användare är en större fråga än de vill ha svar på.
För att göra lite självironi
Som du säger med att jag skriver "Wall of text"
Säg om du hade frågat mig "Vill du ha Ketchup till maten ?"
Om jag då börjar prata om Ketchupens historia, vem som uppfann Ketchupen, varför osv.
Även om det faktamässigt är korrekt så är det inte vad du ville ha svar på.
Jag upplever att situationen i tråden är lite liknande.
Att mycket av det du skriver stämmer.
Men att du svarar på fel fråga.