Noctua: Vi vill göra RTX 5090

Permalänk
Melding Plague

Noctua: Vi vill göra RTX 5090

Ostadig kretstillgång bakom beslutet att först bygga 5080 Noctua Edition.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
99:e percentilen

Bra! Inte för att jag någonsin kommer skaffa ett 5090, men jag backar alla initiativ som innebär mer Noctua.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett en AMD-variant, kanske ett lite kortare 9070 med Noctuas redux-fläktar? Den gråa färgen är också rätt snygg!

Permalänk
Medlem

Man undrar ju vad prislappen hade blivit på ett sånt kort.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

Vad är det som är så speciellt med Noctua? Förutom att brunt är asfult? Har förr köpt Noctua-fläktar pga hypen och tyckt de varit skräp mestadels kvalitetsmässigt, flertalet av dem gick sönder eller började låta i chassit efter ca 1.5 års användning, bytt ut dem mot andra märken som fortfarande rullar flera år senare utan någon prestandaförlust. Kan inte heller tycka att prestandan på dem varit speciellt mycket bättre jämfört med andra bättre fläktar, ljudnivå likaså.

Så vad är det som får folk att gå upp i brygga över Noctua? Och åter igen, brunt? Urk.

Sedan är det rätt så komiskt att det är sviktande kretstillgång, visar ju tydligt att grafikkort är slask-produkterna som Nvidia pumpar ut när de inte lyckas få en AI-modul fungerandes 100%, då limmar de på kretsen på ett grafikkort och säljer till pöbeln. Vid det här laget så borde Nvidia fått upp tillverkningen så pass bra att de har marginaler för entusiastmodeller som Noctuas. Men men, Nvidia being greedia....

Permalänk
Medlem

Noctua var väl tidiga med att bygga tysta fläktar, som folk köpte trots att de hade färgskalan diarré och bakfyllespya, men i plåtchassin spelade det ingen roll hur fula de var. Sen har det kommit många andra tillverkare med minst lika tysta och bättre fläktar. Men ofta är det så att om man är först så hänger statusen kvar, oförtjänt eller inte.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Vad är det som är så speciellt med Noctua? Förutom att brunt är asfult? Har förr köpt Noctua-fläktar pga hypen och tyckt de varit skräp mestadels kvalitetsmässigt, flertalet av dem gick sönder eller började låta i chassit efter ca 1.5 års användning, bytt ut dem mot andra märken som fortfarande rullar flera år senare utan någon prestandaförlust. Kan inte heller tycka att prestandan på dem varit speciellt mycket bättre jämfört med andra bättre fläktar, ljudnivå likaså.

Så vad är det som får folk att gå upp i brygga över Noctua? Och åter igen, brunt? Urk.

Sedan är det rätt så komiskt att det är sviktande kretstillgång, visar ju tydligt att grafikkort är slask-produkterna som Nvidia pumpar ut när de inte lyckas få en AI-modul fungerandes 100%, då limmar de på kretsen på ett grafikkort och säljer till pöbeln. Vid det här laget så borde Nvidia fått upp tillverkningen så pass bra att de har marginaler för entusiastmodeller som Noctuas. Men men, Nvidia being greedia....

Ptja. Äldsta Noctua fläktarna fortfarande i drift för min del sitter på en Noctua NH-D14 inköpt 2010.
Utan minsta tendens till att ge upp, och dom har använts dagligen sen inköp.

Sen tycker jag att Noctuas support är top notch.
Fick ett litet missljud i en av mina fläktar för något år sen, svagt klick ljud när den ökade i varv. Skickade mail till Noctua med video på ljudet som uppstod, och dom skickade direkt 2 nya fläktar utan strul (hade köpt 2 st samtidigt med samma batch nr, så dom ville att jag skulle ha en extra om den andra också skulle få för sig att strula.) Behövde inte ens visa kvitto eller något.

Sån support är guld värd.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Vad är det som är så speciellt med Noctua? Förutom att brunt är asfult? Har förr köpt Noctua-fläktar pga hypen och tyckt de varit skräp mestadels kvalitetsmässigt

Skrivet av Flutters:

Ptja. Äldsta Noctua fläktarna fortfarande i drift för min del sitter på en Noctua NH-D14 inköpt 2010.
Utan minsta tendens till att ge upp, och dom har använts dagligen sen inköp.

Sen tycker jag att Noctuas support är top notch.
Fick ett litet missljud i en av mina fläktar för något år sen, svagt klick ljud när den ökade i varv. Skickade mail till Noctua med video på ljudet som uppstod, och dom skickade direkt 2 nya fläktar utan strul (hade köpt 2 st samtidigt med samma batch nr, så dom ville att jag skulle ha en extra om den andra också skulle få för sig att strula.) Behövde inte ens visa kvitto eller något.

Också kört en Noctua NH-D14 med tillhörande fläktar sen många år tillbaka utan några som helst problem.

När Ryzen kom med AM4-socketen gick det att få ett mounting kit gratis, så jag kunde fortsätta köra med samma kylare utan att lägga ner några pengar. Det verkar som att Noctua nu ger ut gratis mounting kits för AM5 också, för samtliga ägare av deras äldre kylare.

Sen uppskattar jag att det är ett europeiskt företag i Österrike.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7 5800X3D | Radeon RX 7900 XTX | 32GB DDR4 | Arch Linux
Laptop: Ryzen 5 5600H | Nvidia RTX 3050 | 16GB DDR4 | Arch Linux

Permalänk
Medlem

Hur motiverar man 50% högre pris för 3st annorlunda fläktar?

Känns som man måste vara rätt rejält ner i fanboyträsket för att tycka det är värde i.

Runt 40% var skillnaden när jag tittade på prisjakt men det är ju ganska mycket även det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Hur motiverar man 50% högre pris för 3st annorlunda fläktar?

Känns som man måste vara rätt rejält ner i fanboyträsket för att tycka det är värde i.

Runt 40% var skillnaden när jag tittade på prisjakt men det är ju ganska mycket även det

Ja noctua varumärket är starkt och vissa tycker eller låtsas att de tycker färgen är snygg.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja noctua varumärket är starkt och vissa tycker eller låtsas att de tycker färgen är snygg.

Det finns inga fula färger, bara dåliga sammanhang.

Noctuas färgtema kan se skitsnyggt ut i rätt sammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Dina erfarenheter verkar inte delas av många och Noctua brukar ligga i den absoluta toppen vad gäller ljudnivå kontra prestanda.

Jag har säkert haft ett 30-tal Noctua fläktar genom åren och kan bara minnas en som gått sönder. Har 11 Noctua-fläktar i burken nu, och de har rullat på fint i några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det finns inga fula färger, bara dåliga sammanhang.

Noctuas färgtema kan se skitsnyggt ut i rätt sammanhang.

hard loop i koppar med klassiska noctua-fläktar i ett vettigt chassi hade varit riktigt nice tror jag.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

hard loop i koppar med klassiska noctua-fläktar i ett vettigt chassi hade varit riktigt nice tror jag.

Ja, det tror jag skulle vara riktigt porrigt. Sen chassit i samma tema såklart.

När jag blir fruktansvärt perverst rik ska jag bygga min drömdator i Noctua-tema.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Anledningen till att jag kör 3st 140 Noctua i fronten - även i min Liberace-inspirerade RGB-låda är att de är tystare (jag går mer efter mina öron än litar på youtube eller grafer) än de jag testat tidigare och som nu ligger i en låda på vinden: Phanteks 140, Bequiet 140 silent wing 3, Arcrtic 120, NXTZ 120. Tystare på högre varv helt enkelt. Kanske finns det påstått tystare hos tillverkare jag inte provat, men väljer det jag känner till istället för att lägga ut ännu mer pengar bara för att testa. Sen att de inte finns som vita RGB är ju olyckligt

Att det ibland finns måndagsexemplar vad som än tillverkas är nu inget konstigt, men du hade bara behövt maila noctua så hade de skickat ny till dig eftersom de har 6 års garanti.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Inga Noctua fläktar men 2 koppar loopar i egenbyggt öppet chassi 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av MVAR312:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Inga Noctua fläktar men 2 koppar loopar i egenbyggt öppet chassi 😃

någon rolig cpu/gpu i denna?

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Men det gäller väl mestadels (eller enbart?) de här GB202 baserade korten?
Att de tjänar mer pengar på RTX PRO 6000 än RTX 5090.

Men GB203 och neråt för kort i allt mellan RTX 5050 till RTX 5080 blir inte lika drabbade av detta.

För en stor andel av privatpersoner är ändå ett RTX 5090 för dyrt och/eller för effekthungrigt.
Åtminstone om man enbart ser till privatkonsumenter så borde volymerna av 5060 Ti, 5070 och 5070 Ti vara betydligt större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

någon rolig cpu/gpu i denna?

14700K & RTX 4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Det känns väl kanske lite som Fractal (eller Antec då, men det känns som deras utbud/popularitet dalade rätt fort - Fractal står ju rätt starka efter ganska många år) och tysta chassin - de var liksom tidigt ute på marknaden med tysta, kvalitativa och förhållandevis välpresterande lösningar, och byggde sig ett starkt varumärke.

Idag håller jag med. Man betalar alldeles för mycket för att det står Noctua på sett till vad man faktiskt får.
Arctic har bra ljudnivå, lång garanti och till en bråkdel av prislappen.
be Quiet! är också rejält tysta, med överlag bättre kylarprestanda när jag kikat på deras luftkylare, med en snäppet attraktivare prislapp.
Thermalright och Deepcool har jag inte så mycket erfarenhet av, men de verkar också överlag vara bra bang for the buck.
De gamla bling bling-tillverkarna (Corsair och Cooler Master, inte minst de förstnämnda med deras förbannade proprietära iCUE) ser jag väl personligen kanske som överprissatta också, och där skulle jag nog välja Noctua före dem, men det finns ju faktiskt lite konkurrens idag i alla fall.
Zalman och EK verkar ju gått ner sig genom åren, tyvärr. Båda var ju verkligen goto-aktörer när det kommer till luft- respektive vattenkylning när det begav sig.

Och då ska vi inte prata utseendet, helt enig i att allt annat än Noctuas chromax-prylar ser rent bedrövliga ut. Det ska tilläggas att jag kör en NH-D15 i dagsläget, och visst är den bra... men absolut inte i paritet med vad jag betalade för den. Är jag nöjd? Jo, för all del. Men hade det funnits fler alternativ i lager när jag byggde (2020, yay brist på allt) hade jag nog kanske valt något annat.

Vi ska inte heller prata om Noctuas "bordsfläkt" eller deras "apparatkylning" - helt tragikomiskt prissatta produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Att de tjänar mer pengar på RTX PRO 6000 än RTX 5090.

Men GB203 och neråt för kort i allt mellan RTX 5050 till RTX 5080 blir inte lika drabbade av detta.

Finns ju förvisso RTX PRO kort baserade på GB203 och 205 med.

Det är ju dock GB100 och GH100 de tjänar de riktigt sjuka pengarna på så gamers drabbas inte alls (annat än att de måste samsas om TSMC kapacitet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Vad är det som är så speciellt med Noctua? Förutom att brunt är asfult? Har förr köpt Noctua-fläktar pga hypen och tyckt de varit skräp mestadels kvalitetsmässigt, flertalet av dem gick sönder eller började låta i chassit efter ca 1.5 års användning,

Kan förstå att folk inte gillar Playmobil-färgschemat, men att de skulle gå sönder i förtid är första gången jag hör talas om på internet ens en gång. Vad gjorde du med dina fläktar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

be Quiet! är också rejält tysta, med överlag bättre kylarprestanda när jag kikat på deras luftkylare, med en snäppet attraktivare prislapp.

Min erfarenhet är att beQuiet! är bland de allra bästa, både kvalitets- och prestandamässigt, per krona.

Bygger med Noctua i egna burkar för den bruna upplevelsen, men har fastnat för beQuiet! i övrigt.

Permalänk
Medlem

Har alltid varit ett stort fan när det gäller Noctua och deras produkter.

Kört med deras fläktar och kylare i många byggen som lämnat fin prestanda, samtidigt som deras kundservice är top notch...

Men har i nuvarande bygge helt gått över till Arctic Cooling, då jag anser att Noctua är alldeles för dyrt...

Ska dock bli intressant att se hur många som är beredda att betala ca 50% mer än basmodellen på ett 5080, för bättre fläktar och estetik...kortet är listat för 19 390kr f.n

Bra att ha med i kalkylen är ju också att det är ett stort överskott av bla 5080 i lager enl Nvidia...vilket samtidigt kan resultera i kommande prissänkningar, medans denna variant lär behålla sitt pris ett tag till...och då är prisskillnaden ännu högre vilket skulle få mig att tänka om ytterligare vad som anses värt och inte.

Deras variant på RTX 4080 var ca 40% dyrare och om jag minns rätt så var lagersaldot högt oerhört länge.

Tillägg
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mrpijey:

Skrivet av Flutters:

Sen tycker jag att Noctuas support är top notch. […]

Skrivet av Qw3rty:

När Ryzen kom med AM4-socketen gick det att få ett mounting kit gratis, så jag kunde fortsätta köra med samma kylare utan att lägga ner några pengar. Det verkar som att Noctua nu ger ut gratis mounting kits för AM5 också, för samtliga ägare av deras äldre kylare.

Det stämmer – jag fick nyligen kostnadsfritt ett AM5-kit till min NH‑L9i som jag hade köpt 2015!

Lägg därtill hur fantastisk dokumentation Noctua har angående kompatibilitet med olika chassin, moderkort och RAM. Som exempel får man veta följande om NH‑D15 i kombination med MSI B650M Gaming Plus WIFI:

When used with the offset mounting position of the AM5 offset mounting kit, the cooler overhangs the top PCIe x16 slot. This issue can be resolved by using the standard (non offset) position.

Sedan gillar jag personligen färgerna och älskar kvaliteten – inte minst ljudnivån – men det går inte att bortse från hur bra kundupplevelsen som helhet är med Noctua.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers