AMD lägger ned styrkretsen B650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

ja b650 vart ändå inget intressant då jag inte kunde hitta några som stödjer pcie 5.0. standard på b850 att de har 5.0 (dock vissa modeller har endast 4.0 så viktigt att läsa!)
jag håller på att bygga en budget am5 dator just nu och b650 verkade inget intressant alls! b850 where it's at!

Kanske missförstår dig. Men Många B650E kort har 1-2 PCI 5.0 platser. Från Processorn då men det kanske inte spelar någon roll.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Kanske missförstår dig. Men Många B650E kort har 1-2 PCI 5.0 platser. Från Processorn då men det kanske inte spelar någon roll.

Det gäller för alla B650E-kort, B650E är B650 med krav på PCIe 5.0 på minst en PCIe och M.2. PCIe 5.0-banorna kommer som du säger från processorn, men det gäller för alla styrkretsar på konsumentsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

AM4 har hållit så länge att man kan nästan vänta tills AM6 innan man bytar... sitter på en 5700x3d idag...

Ja, jag oscillerar mellan att hoppa på en 9xxx och sedan köra sista på AM5 eller första på AM6. Dock brukar det vara strul med första generationen på ny plattform.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dussin:

Har haft anledning att undersöka bandbreddsflaskhalsar (vid dynamisk inläsning) det senaste och det samlade intrycket i djungeln av halvstympade kretsar på brädorna har varit att man kan och bör köpa sig fri från bekymmer eftersom livet är för kort.

Det är dock inte roligt att en proper bräda kostar tung peng, och att budgetsegmentet är som bortblåst. Värre kan det tydligen bli framgent. Trist!

Därav föll mitt val av moderkort på MSI x670e Carbon.

En av få brädor utan massa konstig lane sharing och skit.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk

Precis som med allt annat (generaliseringar) kostade B650 mer när den först lanserades, för att sedan sjunka i pris under åren. Samma kommer att ske med B850, förutsatt att det inte sker något stort när det gäller världsekonomin eller att handelstullarna för datorkomponenter ökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ja, jag oscillerar mellan att hoppa på en 9xxx och sedan köra sista på AM5 eller första på AM6. Dock brukar det vara strul med första generationen på ny plattform.

Yep har en pcpartpicker på "billigaste" B850 matx mobo + 9600x + 16gb cl30 6000mt ram och sneglar på priset lite då och då är sugen speciellt till mitt "extrabygge" med B580 som är "flaskhalsad" på en 5600x för tillfället. är AM4 något att gå på så kommer AMD stödja AM5 riktigt bra även efter AM6 kommer ut.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+