Snabbkoll: Har du blivit av med användarkonto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Nej men jag har gjort mig av/sålt ett flertal🤷🏻‍♂️

Vad får man för ett halvinaktivt sweclockerskonto nuförtiden? 🤑

Permalänk
Medlem

Jag har förlorat flera konton, men det mest störande var nog när pyttemjuk stal min hotmail som jag haft i cirka 20 år, för ungefär 2 år sedan. På grund av det förlorade jag många konton, bland annat Steam, men några gick som tur var att flytta(SweC, Inet m.m) och Steamkontot kunde jag komma åt, så länge jag inte bytte dator och det var bara 1 spel jag faktiskt hade köpt som gick förlorat.

Jag har blivit av med min huvudmail tidigare t.ex. när mail.com försvann, så som tur var hade jag lite redundans med flera e-postadresser. Skolmail och sånt försvinner ju såklart också och även gamla communities som någon nämnt Lunarstorm & Helgon m.fl även ICQ, MSN, Skype, mIRC & DC++ är borta med vinden.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Vad får man för ett halvinaktivt sweclockerskonto nuförtiden? 🤑

Ingen aning men Wow/pokemon go konton kan man få flera tusen för utan problem 😎

Permalänk
Medlem

Bara pg.a. inaktivitet vad jag minns. Gamla epost-adresser och konton på sidor som man kanske bara besökte enstaka ggr.
Jag har inte förlorat konton som jag ville ha kvar som tur är.

Permalänk
Medlem

vaknade en gång av en prompt att microsoft authenticator på mobilen ville att jag skulle godkänna en inloggning till min mail. det blev ingen sömn den natten, utan jag satte mig vid datorn och bytte lösenord på precis alla konton och skaffade en Yubikey

tappar jag min mail, tappar jag allt.

Visa signatur

|Chassi Deepcool CH160 |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Röstade nej men kom att att någon annan använde mitt minecraftkonto när inte jag använde det.
var dock lätt att få tillbaka när jag ville ha det igen

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI -> AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB -> Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> G.Skill 32GB (2x16GB)DDR5 6000MHz CL30 Trident Z Ne -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> 2 x WD BLACK SN850X SSD 2TB

Permalänk
Hedersmedlem

Hade jäkligt bra mailadresser på gamla rätt populära gotmail.com och även mindre kända goatmail.com.

Sumpade också ett gäng hotmail-addresser, men det var av ren lathet/bry, därigenom också ett äldre Swec-konto som jag inte lyckats hitta.
Hade alltid för vana att använda olika nicknames på olika tjänster/siter, så utan mailen var det lätt glömt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Ja, det har väl hänt, någon gång för att jag inte loggat in den senaste månaden (eller vad nu gränsen var), någon annan gång pga något annat oväsentligt skäl jag aldrig fick reda på. En gång rök ett konto för att de (tidning med kommentarsfält) bestämde sig att förbjuda utländska konton, alla måste verifieras med lokalt telefonnummer eller motsvarande bank-id.

Är ju många forum etc som försvunnit genom åren, men dessa räknar jag inte som "förlorade konton".

Hos de "större" spelarna, MS, Apple, Google, Yahoo, där har jag bara tappat konton efter låång inaktivitet. Google uppmärksammade mig på att de tänkte ta bort mitt konto som jag inte ens kom ihåg att jag hade. Tydligen ett google-konto som var typ 11 år gammalt och där jag hade, oklart varför, reggat mig med amerikanska uppgifter. Så, nu loggade jag in för att behålla kontot, kan ju vara bra med ett amerikanskt google-konto tänkte jag.

Hur som helst, lite krångligt att bli av med ett konto man har knutet till viktiga saker (sin mobil), så det undviker jag helst. Gör ju inga "konstigheter", men man hör ju ibland om folk som tappar återställningsadressen etc och sedan inte kan logga in på sina konton.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Insåg i våras att mitt blizzardkonto nog är kört.

Inte hackat. De krävde bara att man skulle byta authenticator till ny app för några år sedan.
Så det gjorde jag efter konstens alla regler. Testade att det funkade då också.
Nu några få år senare när jag testar igen så säger den nya authenticator-appen att jag måste autenticeras mig. "Starta din authenticator app". Ja men det är ju det jag gjort!!!
Moment 22.

Och allt i supportväg pekar bara runt fler dumma cirklar här. Har ändå försökt kontakta dem på några olika sätt. Det går inte att nå in.

Det är bara då dumt upplagt av dem.
Jag tröttnade till sist och insåg att jag nog blir gladare av att inte vara kund hos dem mer alls.

haha, har helt glömt att jag har "samma" problem; den gamla auth-appen fungerar, och promptar att jag måste byta varje gång den öppnas, men blizz låter inte mig byta till den nya (fastnar i någon loginloop när jag provar)
EDIT: Provade igen och kunde migrera, men den gamla appen fungerar fortfarande, jävla genier på Blizz

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Har klarat mig ganska bra, ända gången är när mitt konto till world of tanks blev kapat! Med paypal och kort kopplat till konto så individen valde att tömma mitt bankkonto på skins och annat skräp.

Inte super roligt att få mail om det strax efter midnatt men tur nog så va allt återställt och pengarna tillbaka på kontot efter ca 90 minuter.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweisdapro:

haha, har helt glömt att jag har "samma" problem; den gamla auth-appen fungerar, och promptar att jag måste byta varje gång den öppnas, men blizz låter inte mig byta till den nya (fastnar i någon loginloop när jag provar)
EDIT: Provade igen och kunde migrera, men den gamla appen fungerar fortfarande, jävla genier på Blizz

Själv hade jag ju slängt den gamla appen - för den nya funkade ju.
De bad mig byta med påståendet att den gamla skulle sluta funka - så jag bytte.

Nu kan jag inte migrera igen. Jag får inte söka support för befintligt problem (passar inte i förvalda kategorier) och de ger mig moment22 i appen.
tack och adjö på den!

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

dom flesta har någ gjort av med några operatörsanknutna kontona a la spray etc genom åren.

tror inte dom flesta har sina yahoo konton kvar heller.

försöker aktivt bli av med vissa konto nu pga age verifikation skräp världen över.

Permalänk
Medlem

Blivit av och blivit av... Brorsan gav bort det en gång.

För säkert 20 år sedan så spelade jag och min bror Runescape. En scammer sa att om han får logga in på hans konto skulle han stoppa in massor med pengar på banken.

För att brorsan inte hade bank-pin, men jag hade det så gav han bort lösenordet till mitt konto. Han hade dock tänkt ut att man borde lägga in allt jag hade på banken först. Scammern loggade in på mitt konto och blev arg på brorsan för att han inte ville ge bank-pin.

Senare blev jag arg på min bror när jan berättade att jag var tvungen att återställa lösenordet för att få tillbaka kontot. Scammern hade ju såklart bytt lösenordet själv.

Sen dess har ingen fått veta mina inloggningsuppgifter, och numera kan jag dem nästan inte själv. Blev frälst av Keepass2 för ett par år sedan.

Permalänk
Medlem

Hur långt tillbaka ska man gå i tiden? Visst, finns väl konton som blivit inaktiverade pga inaktivitet men inget som blivit inaktiverat pga att man missskött sig.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

101821, mitt korta fina ICQ-nummer tillhörde plötsligt en dag en grek

Permalänk
Medlem

Legit "blivit av med" vet jag inte, isåfall är det ju bortglömt med "flit". något sedan innan mina tonår.

Däremot (enligt mig) felaktigt bannad från Twitter och Discord ungefär samtidigt, vilket får mig att tro att det var targeted av någon, förmodligen någon på twitter som inte gillar mina åsikter. och support var inte medhjälplig.
Roligt nog vägrar Discord ge dig din "data" då de menar på att de anonymiserar/raderar all din info efter 30 dagar och då inte måste ge dig datan dom har på dig.
Så blev av med massor kompisar men däremot kan de heller inte veta att jag registrerat mig igen med samma mejl. då har ju ingen info kvar att cross-reffa (mail, tele nr, psn, steam konto osv) så "ban evasion" är skitlätt...

decenium med kompis-skap och en hel del japaner jag träffade medans jag bodde där. upp i rök. kul.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Blev av med en hel registrerad domän som någon ryss ville ha 500 dollar för att lämna tillbaka.

/ B

Permalänk
Medlem

Ett antal forumkonton och ett bloggkonto har jag blivit av med, pga glömda lösenord, inaktivitet eller när forumen ifråga lagts ner. Och några coola mailadresser, av samma orsak, som jag testade innan jag bestämde hos vilken mailtjänst jag ville stanna kvar. Alltså sånt jag själv har "orsakat". Så fick jag ansiktsboken hackad, men den gick att få tillbaka.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Utöver att konton försvunnit från siter som gått i graven har jag egentligen bara blivit av med två. Dels mitt World of Warcraft-konto innan 2FA var en grej, men också mitt gamla Amazon-konto. Trist, min första beställningen lade jag 1998 i nian. WoW-kontot hade jag glömt bort att jag ens hade kvar, tills jag fick något mail om att lösenordet hade ändrats.

Alla mina gamla SweC-konton som gått i graven får jag skylla mig själv som tappat bort Protonmail-lösenord till

Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

Hade en Hotmail-adress som jag glömde bort när jag bytte till Gmail. Ibland funderar jag över vad som fanns på den. Släppte också ett Minecraft-konto när de tvingade en göra om det till Microsoft-konto.

Haha, exakt samma.
Glömde bort min hotmail address tillräckligt länge för att glömma bort lösenordet. Förmodar att den inte finns längre då den varit inaktiv i så många år.
Men har en live address istället.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Sweclockers
Steam
Hotmail

Permalänk
Medlem

Inte än, peppar peppar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk

Blev av med alla mina spel hos Blizzard inkl nyköpta Diablo IV. Försökte typ allt, blev bara mail från indier med frågor angående WoW som jag inte hade en aning om. Kvittot på spelet spelade tydligen ingen större roll.
Någon skurk lade in en authenticator på mitt konto, ändrade personuppgifter och allt. Inte mycket man kan göra då.

Permalänk
Medlem

Aldrig någonsin, och jag förstår egentligen inte ens frågan, vadå "bli av med" ett användarkonto?

"Från gamla spelkonton till sociala medier, ibland försvinner de bara."

... nej?

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Nån rysk skitstövel snodde mitt BF-konto, det jävligaste vara att han förstörde min K/D lol

Permalänk
Medlem

Ja, men jag har nog aldrig fått ett konto stulet el.dyl. Jag har däremot fått konton avaktiverade för att jag inte använt dom på väldigt länge. Paypal är ett sånt exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders83:

Mitt konto på NetOnNet försvann spårlöst för drygt 2 år sedan. Trist då en ganska gedigen historik av inköp också försvann.

Förklarar en hel del, lyckades inte hitta någon inloggning till NetOnNet häromdagen så blev att skapa ett nytt. Handlar inte ofta där men är helt säker på att jag haft ett konto där.

Ontopic: jajamen, mitt konto hos superbits p.g.a. fokus på att bli och vara pappa vilket ledde till att jag glömde logga in på sidan inom 30 dagar. Riktigt surt...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Tyvärr ja, blev av med en mailadress på en domän som sas upp från en dag till en annan. I och med detta även ett flertal konton på diverse sidor.
Jaja, man lever och lär

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Ja det har hänt att konton jag inte loggat in på flera år har raderats. Är lite segt ibland att man inte ens blir notifierad om det.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Mitt primära Hotmail-konto som jag väl hade från sent 90-tal till slutet av 00-talet glömde jag bort lösenordet till när jag skaffade och bara använde Gmail. Räknas det som att ha blivit av med ett konto?
Det finns säkert en handfull gamla konton av olika slag som jag slutat använda, eller där tjänsten upphört, som jag därmed blivit av med.

Det enda kontot som tagits från mig aktivt var ett Instagram-konto där jag anklagades för att ha brutit mot reglerna. Det enda jag kan tänka mig var att jag hade ett webbläsarplugin som gjorde att jag med ett klick kunde spara bilder från IG. I övrigt var det bara mina egna bilder, några dussin under 7-8 års tid, på löv, frost, solnedgång och sånt, och kontona jag följde var enbart familj och kompisar, så knappast nåt att klaga på där. Fick aldrig nån förklaring och det tog flera månader innan jag kunde skapa ett nytt konto, alla jag försökte med bannades samma sekund som registreringen var klar, trots att jag använde tidigare helt oanvända webbläsare, testade att logga in med anslutning via mobilen för att undvika samma IP, så de hade verkligen fingerprintat min dator väl.

Sen har möjligen ett gammal Apple-konto kapats. Fick ett mejl om att lösenordet hade ändrats, och sen gick det inte att göra nåt mer. Men det hade jag inte använt på 14 år eller så, och jag kom knappt ihåg att jag hade haft det. All data i det, förutom förnamn och efternamn, har ändrats sen jag hade kontot, så jag bryr mig inte om det. Det var från den tiden när jag använde ett fem tecken långt företagsnamn som lösenord på i princip allt...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S