Permalänk
Medlem

Server dator

Jag ska bygga en server för ca 30-40 bottar som ska hjälpa mig med vissa saker.

men alla jäkla server moderkort / annat är så dyrt, samt att vissa prossesorer int finns längre om man inte tar via e-bay / ammazon

min ram är 256gb

ge mig förslag

/ Micke

Permalänk
Skrivet av Badomen:

Jag ska bygga en server för ca 30-40 bottar som ska hjälpa mig med vissa saker.

men alla jäkla server moderkort / annat är så dyrt, samt att vissa prossesorer int finns längre om man inte tar via e-bay / ammazon

min ram är 256gb

ge mig förslag

/ Micke

Först och främst: vad ska botarna göra?
Och sekundärt 256 GB av vilken sorts RAM? Det bestämmer ju rätt mycket av vilken CPU/moderkortskombo du kan välja…

Permalänk
Medlem

ddr4 3200mhz är tanken

Permalänk
Medlem

Hur tung är varje bot? Behöver varje bot en egen kärna? egen tråd(ht-kärna)? eller kan du köra flera på samma kärna eller tråd?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

man kan ställa in 1-4 kärnor och minne från 1gb till 10

Permalänk
Skrivet av Badomen:

man kan ställa in 1-4 kärnor och minne från 1gb till 10

Utan mer info om vad de gör och hur hårt de arbetar behöver du ju helt enkelt testa vad som är tillräcklig datorkraft för ditt ändamål. Baserat bara på den info du gett här behöver du potentiellt 30-160 kärnor och 30-400 GB minne, plus det som behövs för serverns eget operativsystem - men sannolikt behöver du bara en bråkdel av detta i verkligheten, beroende på vad uppgifterna faktiskt består av. ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Skynda och fynda på min Supermicro :). Får du en massa disk också.

*shameless selfplug*

https://www.sweclockers.com/marknad/254086-25x-dell-6tb-sas-d...