Permalänk

NYTT grafikkort - SMÅLAGG (Valorant)

Hej!

Jag behöver lite hjälp.

Kortfattat; Jag köpte ett nytt grafikkort och tänkte testa AMD för första gången. Beställde ett 9070xt, men efter installation och efter att ha testat "allt" jag kunde komma på fick jag det inte att fungera. Så jag beställde istället hem ett 5070ti – men det verkar som att problemet ligger någon annanstans.

Problemet jag har är minilagg när jag spelar Valorant > framför allt det spelet jag verkligen vill kunna spela.
EDIT** Det är som att det laggar hela tiden väldigt väldigt lite.
Video här: https://youtu.be/K7L46UGpREY (Sjukt svårt att se men det är nästan konstant).
FUrMark2 - Score: https://www.gpumagick.com/scores/1517871
Screenshot FurMark: https://postimg.cc/F77Lvzq3
HWiNFO: (during Furmark) https://postimg.cc/p9y7YD1y

Setup:

• Asus ROG Strix B550-F Gaming

• *AMD Ryzen 9 5900X 12-core Processor, 3701Mhz

• SeaSonic Focus GX V4 ATX 3 (2024) 1000 W 80+ Gold Certified Fully Modular ATX Power Supply

• ARCTIC Liquid Freezer II 420 72.8 CFM Liquid CPU Cooler

• DDR4 32 GB RAM

• Samsung 970 Evo Plus 1 TB M.2-2280 PCIe 3.0 X4 NVME Solid State Drive

• MSI GAMING TRIO OC GeForce RTX 5070 Ti 16 GB Video Card

• Asus TUF Gaming VG27AQ 27.0" 2560 x 1440 165 Hz Monitor

Saker jag testat:

• Clean install av Windows (2 gånger)

• EXPO

• Installerat om spelet flera gånger

• Uppdaterat BIOS 2 gånger (råkade till och med Bitlocker-låsa datorn)

• Installerat alla drivrutiner

• Memtest – utan några fel

• Ändlöst letat i olika YT- och Reddit-trådar

Efter att ha rådfrågat vänner kom frågan upp om jag behöver byta moderkort eftersom jag bara har PCIe 4.0 – om grafikkortet kanske kräver mer ström.

Till saken hör också att detta är mitt första bygge, som jag byggt på steg för steg med tiden.
Så jag skulle uppskatta lite extra snäll hjälp när ni försöker guida mig, om det finns några vänliga själar )

Var hade ni börjat felsöka för att hitta grundorsaken till detta?

Uppskattar all hjälp!

Visa signatur

Det är som det är och blir som det blir!

Permalänk
Medlem

Har du aktiverat EXPO så att minnena inte bara köra i default hastighet?

Kollat så att inte cpu eller grafikkort överhettar och klockar ned sig?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Nej du behöver inte byta moderkort för att få pci-e 5.0.

Permalänk
Medlem

Har du testat en äldre version av grafikkortets drivrutiner?

Testa även att ändra från fullscreen till Windowed i spelet och se om det försvinner.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med minilagg? Förklara problemet mer så är det lättare att komma på vad det är som orsakar det. Ganska säker det inte har med pci-e 4.0 eller för lite ström att göra dock.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av shugge:

Har du aktiverat EXPO så att minnena inte bara köra i default hastighet?

Kollat så att inte cpu eller grafikkort överhettar och klockar ned sig?

Yes XMP är aktiverat tack för påminnelse behöver?
Hur kollar jag om det överhettar sig bästa sätt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superninjan:

Yes XMP är aktiverat tack för påminnelse behöver?
Hur kollar jag om det överhettar sig bästa sätt?

Med t.ex. hwinfo64.

Kolla både temp och klockfrekvenser. Dela gärna en screenshot här om du är osäker på hur det bör se ut.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av SnowgubbeN:

Testa även att ändra från fullscreen till Windowed i spelet och se om det försvinner.

Testade fullscreen, men samma sak, men det är fortfarande kvar. Nej ej testa att köra en annan drivrutin på grafikkort kan testa det, men däremot var det ju samma sak med AMD kortet grafikkort?

Visa signatur

Permalänk

Testat å kör ddu med drivrutinerna, testat en annan pcie kontakt med gpu till moderkort. Har du kopplat hdmi kablen till gpu o inte i moderkortet?. Har du rätt hz på skärmen? Vad kör du för lagring till spelet hårddisk eller ssd

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Vad menar du med minilagg? Förklara problemet mer så är det lättare att komma på vad det är som orsakar det. Ganska säker det inte har med pci-e 4.0 eller för lite ström att göra dock.

Uppdaterade inlägg med en video också, men det är som att det laggar hela tiden lite lite lite. Vet inte hur jag ska förklara det på nått annat sätt. :/

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SnowgubbeN:

Yes fullscreen i windowed är test samma sak, ska testa att ta hem en tidigare vers på grafikkort nu. Men det var samma sak med med AMD kortet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blir det likadant om du tar bort FPS spärren?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du har ändrat till högsta möjliga hz i nvidipanelen? Ser nästan ut som att det går i 60hz eller något sånt.

Permalänk
Skrivet av Superninjan:

Hej!

Jag behöver lite hjälp.

Kortfattat; Jag köpte ett nytt grafikkort och tänkte testa AMD för första gången. Beställde ett 9070xt, men efter installation och efter att ha testat "allt" jag kunde komma på fick jag det inte att fungera. Så jag beställde istället hem ett 5070ti – men det verkar som att problemet ligger någon annanstans.

Problemet jag har är minilagg när jag spelar Valorant > framför allt det spelet jag verkligen vill kunna spela.
EDIT** Det är som att det laggar hela tiden väldigt väldigt lite.
Video här: https://youtu.be/K7L46UGpREY (Sjukt svårt att se men det är nästan konstant).

Setup:

• Asus ROG Strix B550-F Gaming

• AMD Ryzen 9 9950X 4.3 GHz 16-Core Processor

• SeaSonic Focus GX V4 ATX 3 (2024) 1000 W 80+ Gold Certified Fully Modular ATX Power Supply

• DDR4 32 GB RAM

• Samsung 970 Evo Plus 1 TB M.2-2280 PCIe 3.0 X4 NVME Solid State Drive

• MSI GAMING TRIO OC GeForce RTX 5070 Ti 16 GB Video Card

• Asus TUF Gaming VG27AQ 27.0" 2560 x 1440 165 Hz Monitor

Saker jag testat:

• Clean install av Windows (2 gånger)

• EXPO

• Installerat om spelet flera gånger

• Uppdaterat BIOS 2 gånger (råkade till och med Bitlocker-låsa datorn)

• Installerat alla drivrutiner

• Memtest – utan några fel

• Ändlöst letat i olika YT- och Reddit-trådar

Efter att ha rådfrågat vänner kom frågan upp om jag behöver byta moderkort eftersom jag bara har PCIe 4.0 – om grafikkortet kanske kräver mer ström.

Till saken hör också att detta är mitt första bygge, som jag byggt på steg för steg med tiden.
Så jag skulle uppskatta lite extra snäll hjälp när ni försöker guida mig, om det finns några vänliga själar )

Var hade ni börjat felsöka för att hitta grundorsaken till detta?

Uppskattar all hjälp!

Vänta nu. Moderkortet har en AM4 socket och processorn är en AM5.
Kolla igen vad du har för hårdvara.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Känns som om det är något mjukvarurelaterat/inställning, typ vsync/gsync etc?

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk

Kolla så Windows kör den Hz du önskar...

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X96 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Skrivet av shugge:

Med t.ex. hwinfo64.

Kolla både temp och klockfrekvenser. Dela gärna en screenshot här om du är osäker på hur det bör se ut.

Körde Geeks3D(Fumark) under tiden fick detta resultat: https://postimg.cc/F77Lvzq3
När jag inte kör nått ligger GPU på 40 grader.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av calvinclown:

Kolla så Windows kör den Hz du önskar...

Tack bra tips! Jag har maxat! 143,97 Hz (Sen låst FPS på 133) bara för att se om det skulle lagga mindre!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Haiwa:

Känns som om det är något mjukvarurelaterat/inställning, typ vsync/gsync etc?

Ja det kan det säkert vara, tidigare grafikkort har jag kört med Vsync, då min skärm har det.
Men vart/vad recommender du att jag testar?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hasseman84:

Vänta nu. Moderkortet har en AM4 socket och processorn är en AM5.
Kolla igen vad du har för hårdvara.

TACK, jag som hade lagt in fel ifrån förut det är såklart en AMD Ryzen 9 5990X den har AM4 socket. MY BAD

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av hk-tray:

Är du säker på att du har ändrat till högsta möjliga hz i nvidipanelen? Ser nästan ut som att det går i 60hz eller något sånt.

Båda skärmarna såg ut att vara på 144Hz, däremot har jag låst FPS till 133 då det varit mycket spike upp och ner.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Superninjan:

Tack bra tips! Jag har maxat! 143,97 Hz (Sen låst FPS på 133) bara för att se om det skulle lagga mindre!

Måste vara någon inställning då men laggar olika spel på samma sätt så kanske du kör på wiffi?

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X96 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superninjan:

TACK, jag som hade lagt in fel ifrån förut det är såklart en AMD Ryzen 9 5990X den har AM4 socket. MY BAD

En osläppt Threadripper?
Du kanske menar 5900X 😅.

Har du checkat disken / diskarna så att de är ok med CrystalDiskInfo?

Permalänk
Skrivet av trebrecks:

Testat å kör ddu med drivrutinerna, testat en annan pcie kontakt med gpu till moderkort. Har du kopplat hdmi kablen till gpu o inte i moderkortet?. Har du rätt hz på skärmen? Vad kör du för lagring till spelet hårddisk eller ssd

Ja nu har jag testat med några äldre vers - fortfarande samma
Har inte testat med annan PCIe kontakta mellan GPU till moderkort, ska testa har funderar på det själv med.
Yes DISPLAY porten är till GPU och ej moderkortet.
144 Hz på skärmen
Just nu ligger det på SSD disk... då min m.2 disk är bilock 2 veckor till hade gammal telefonnummer inställt på outlook.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superninjan:

Körde Geeks3D(Fumark) under tiden fick detta resultat: https://postimg.cc/F77Lvzq3
När jag inte kör nått ligger GPU på 40 grader.

CPU temp och klock då?

Cinebench kan du stresstesta med.

Jag ser dock inte det lagg du nämner i din video, men kollade via mobilen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Razken:

En osläppt Threadripper?
Du kanske menar 5900X 😅.

Har du checkat disken / diskarna så att de är ok med CrystalDiskInfo?

Ja precis, herreguud 😂
https://crystalmarkdb.com/retro/scores/5525 - Vad ger den mig för info fattar 0.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superninjan:

Ja precis, herreguud 😂
https://crystalmarkdb.com/retro/scores/5525 - Vad ger den mig för info fattar 0.

Väldigt låga hastigheter på disken, så det lär vara felet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superninjan:

Ja precis, herreguud 😂

Dra ner zippen (CrystalDiskInfo), packa upp, kör Diskinfo64 och se efter om programmet varnar för fel eller visar låg hälsa på SSDn.

Du kan även dra ner Samsung Magican Software och kolla ifall det finns någon ny firmware för din SSD.

Permalänk
Medlem

Dra hem DDU och gör en clean driver install. Installera nya drivrutinen utan internet så inte windows fuckar ur och du installerar två samtidigt

Permalänk
Medlem

Du råkar inte använda en riser-cable för grafikkortet? Mao, sitter grafikkortet direkt i moderkortet eller har du en riser kabel från pci-e porten som sedan grafikkortet kopplas in i?

Annars som många skrivit, har du provat stänga av FPS-låset samt ta bort vsync?

EDIT: Bara för nyfiken så googlade jag lite, verkar som många haft problem drivrutiner för Realtek 2.5Gbps Ethernet-enheterna, men vad jag kan se så har ditt moderkort en Intel-styrkrets för nätverk och inte Intel.

Men sådana här "micro stutter" du beskriver, om man prövat allt annat, kan vara någon drivrutin eller någon kompatibilitetsproblem mellan någon komponent.

Summar summarum så kan det vara värt att se till att uppdatera alla drivrutiner även för obskyra komponenter om inget annat funkar.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2] [iFi Audio ZEN DAC v2] [Philips Fidelio X2HR]