Permalänk
Medlem

Hade riktigt sopiga datorer (undantaget Amigan) på den tiden, körde aldrig W95 hemma men körde på 486dx2 NT4 som ju såg ungefär likadant ut men hade bättre filsystem och var stabilare (fast kasst för spel etc). Filsystemet var ju bland det sämsta med Win 95, märkligt att MS inte gjorde NTFS tillgängligt för konsument-OS förrän 2001 I Windows XP. (Windows NT3.x, NT4 och Windows 2000 hade ju NTFS, så det fanns ju). Kanske hade breakat för mycket mot ms-dos, spel etc?)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Windows 95 var mitt första Windows, då gav jag upp Amigan,
Windows 11 är tveklös mitt sista Windows, flörtar redan med Linux...

Vad menar du? Amiga kan man aldrig ge upp.

Permalänk

Just 𝕝𝕠𝕧𝕖 it!

Skrivet av Alexraptor:

Förresten, ganska besviken på att ingen lagt upp denna i tråden ännu.

https://youtu.be/miZHa7ZC6Z0?si=BemP8O83_lbEQeBF

Så Jeefla klassisk. Nostalgia 𝒍𝒐𝒗𝒆 man 😍👌🏻✨

Visa signatur

Hellbound73

Permalänk

Tillhör ett av de bästa OS som någonsin gjorts. Windows 95, 98 och 10an. May them all 𝑹. 𝑰. 𝑷 😢😍🙏🏼👌🏻✨

Visa signatur

Hellbound73

Permalänk
Medlem

Såg en beta version av operativsystemet redan 1993, visst såg det betydligt modernare ut än 3.11 men inte någon revolution. Egna favoriten var dock Windows NT 4.0 och senare 2000 under dom åren tills XP och 7:an tog över.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Ganska märkvärdigt såhär i efterhand att ha fått vara med om introduktionen av Windows-versionen som etablerade Microsofts totala dominans över desktopvärlden. Jag minns fortfarande hur jag tog ut datorn i vardagsrummet för att installera Windows 95-betan — så festligt var det! 🥳

Tyvärr var fullversionen av Windows 95 inte fullt så nedslimmad resursmässigt som betan, men jag hade varit förutseende och rustat den nya datorn (486 DX4-100) med 8 MB RAM lagom till jag installerade fullversionen. På den tiden fanns det fortfarande en del spel som man behövde köra utanför Windows med hjälp av DOS/4GW p.g.a. att prestandan blev för dålig av att köra direkt genom Windows, men det var ett problem som var av övergående karaktär i takt med att spel slutade utvecklas för DOS.

Kan inte komma på att jag någon gång behövt köra några spel direkt i DOS för prestandans skull, efter Windows 95-tiden.

Apropå Edie Brickell så fick jag reda på vem det var först nyligen, i samband med att jag började nynna på en låt jag inte kunde komma på varifrån den kom, för att till sist inse att det en musikvideon som skickades med Windows 95. Stor humor i efterhand att hon redan var gift med creepet Paul Simon när man såg den videon första gången, tänk vad känslor man kunde sparat! 😅

En annan skön låt jag aldrig kommer glömma, som följde med Windows 95, var "Trip Trough The Grand Canyon" (canyon.mid) av George Stone:

Permalänk
Medlem

Windows 95 hade kraschat minst 884 gånger om man hade försökt hålla det igång sedan lanseringen 😅
https://www.cnet.com/culture/windows-may-crash-after-49-7-day...

Permalänk
Medlem

Ja det där öppningskaoset vid globen minns jag, hade lyckats få t-shirten, win95 samt pluspaketet efter mycket köande och det var tidvis total anarki där inne där folk nästan slogs om paketen med win95.

Men Plug and Pray var betydligt lättare när det fungerade samtidigt som man var rätt van vid att labba med interupter, dma, och minnesadresser för att få något obskyrt tilläggskort att lira ihop med datorn.

Undrar just hur många som skulle fixa det idag samt mecka i alla konfigurationsfiler som man ofta fick göra på den tiden.

Ja och konfigurationsfiler blev istället meck med registerhack så nog fanns det saker att pickla med ändå.

Var ju en hel del meck i NT4 också, var först med windows 2000 Plug and play kom på den professionella sidan.

Permalänk
Medlem

Gammal

I och med lanseringen av Windows 95 så känner jag mig väldigt gammal

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Såg en beta version av operativsystemet redan 1993, visst såg det betydligt modernare ut än 3.11 men inte någon revolution. Egna favoriten var dock Windows NT 4.0 och senare 2000 under dom åren tills XP och 7:an tog över.

Windows 2000 Pro är bästa OS:et i mannaminne. Alltså, om man ser till när dom var aktuella.
Sämsta jag använt var XP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Windows 2000 Pro är bästa OS:et i mannaminne. Alltså, om man ser till när dom var aktuella.

Håller med om att 2000 var riktigt bra på den tiden. Min favorit var nog annars Windows 7. Sämsta var Windows 8.0 tills jag hittade Start8.. 🤣

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Alexraptor:

Jag kommer ihå att mamma fick installera om Windows 95 nästan en gång i veckan. Räckte med att systemet låste sig så man fick stänga av med strömknappen eller strömavbrott för operativsystemet att bli korrupt.

Snacka om vilken dröm jag har funnit Windows 98 SE att vara, på min retrodator.

Jag hade toppenkul med W98 när jag satte ihop det till retrodatorn. Efter att ha väntat och väntat på att installationsskivan skulle komma hem från eBay låste jag upp ett gammalt kärnminne:

... Windows 98 SE hade inbyggt stöd för USB...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker Windows 9x har fått mycket oförtjänt kritik att vara katastrofalt instabilt och behöva installeras om ofta.

Superstabilt var det inte och absolut inte buggfritt. Men behövde man installera om flera gånger i månaden misstänker jag att det kan ha handlat om hårdvarufel också.

Vill minnas att en ominstallation om året oftast räckte gott men med mycket experimenterande och dålig koll på vilken version som man skulle köra kunde det bli oftare.

Bland retroburkarna här finns det datorer som gått 4-5 år utan att röra nåt. Men de används inte så ofta.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Det var en Milestone av rang.
Framförallt minskat behov av egna drivrutiner förenklade allt, plus att USB slog igenom på allvar i samband med detta. datorn gick från ett komplext hopkok till något som vem som helst kunde använda/installera och mecka med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Jag tycker Windows 9x har fått mycket oförtjänt kritik att vara katastrofalt instabilt och behöva installeras om ofta.

Superstabilt var det inte och absolut inte buggfritt. Men behövde man installera om flera gånger i månaden misstänker jag att det kan ha handlat om hårdvarufel också.

Vill minnas att en ominstallation om året oftast räckte gott men med mycket experimenterande och dålig koll på vilken version som man skulle köra kunde det bli oftare.

Bland retroburkarna här finns det datorer som gått 4-5 år utan att röra nåt. Men de används inte så ofta.

Får för mig att mycket av det där handlade om att registryt tenderade att svälla och sluka minne med tiden. Till sist var det så mycket swappande att datorn blev som en snigel i kontaktlim. Det lär väl knappast ha hjälpt att de allra flesta egentligen hade alldeles för lite minne också, sådant blev billigt först några år senare.

Många tenderade att installera varenda program de fick tag på också. Det fanns någon slags pionjäranda på den tiden, allt skulle testas. Minns särskilt den ultradåliga kombinationen IT-intresserad men okunnig pappa och PC för allas shareware-skivor som följde med tidningen...

Någon överdriven instabilitet kan jag inte heller direkt minnas, även om det förstås blev en och annan bluescreen. Störigt när det hände, men knappast något enormt problem.

Skrivet av hasseb64:

Framförallt minskat behov av egna drivrutiner förenklade allt, plus att USB slog igenom på allvar i samband med detta. datorn gick från ett komplext hopkok till något som vem som helst kunde använda/installera och mecka med.

Ja, PnP förenklade i alla fall det där avsevärt. Bara att trycka i kortet och köra, inget konfigurerande av IRQs och adressrymd via jumpers och sådant. Man behövde egentligen inte kunna något längre.

USB kan jag inte minnas att det tog skruv på riktigt förrän W2K var en grej.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Det var den första windows jag betalade som gammal tonåring-ish ur egen ficka, 2000kr för en OEM med vit pappomslag. Låg/ligger en liten datorbutik vid uppgången som inte går upp vid centralstationen från blå linjen, men ligger/låg på samma gata som du går til centralstationen. 2000kr, galet, men ganska nöjd ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Stöd för USB kom väl först i typ sista service packen

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Win98SE var riktigt stabil för mig iaf.. och den där jävla cd-skivan åkte igenom min skrivare jag vet inte hur många gånger, runt valsen som matar pappret, repig som satan och ändå levererade installationen felfritt efter jag "fixat lite" i datorn med saker jag inte kunde då

Permalänk
Medlem

Pinball Cadet finns fortfarande att ladda ner!

Permalänk
Medlem

Jag visste inte att w95 fyllde 30 i år, det är lustigt för jag gjorde just för några månader sedan windowslabyrinten som en skärmsläckare i ett retrospel jag jobbar på haha.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag visste inte att w95 fyllte 30 i år, det är lustigt för jag gjorde just för några månader sedan windowslabyrinten som en skärmsläckare i ett retrospel jag jobbar på haha.

Du vet att "95" i namnet står för året va?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

USB kan jag inte minnas att det tog skruv på riktigt förrän W2K var en grej.

Det handlade nog i så fall om att folk inte ville byta ut gamla fungerande enheter. Första datorn jag kom i kontakt med, som jag till min förvåning upptäckte hade två USB-portar, var en då ny AST år 1996. Köpte själv en Agfa SnapScan 1212U några år senare, under Windows 98-tiden, och konstaterade att det gick otroligt mycket snabbare att scanna över USB jämfört med modeller anslutna via parallellporten.

Övriga grejer blev också USB-anslutna modeller innan 90-talet tog slut, mus, tangentbord, skrivare. Önskar att jag haft kvar några USB-minnen från den tiden, men kapaciteterna blev snabbt så meningslösa att jag inte ens minns om jag gav bort eller slängde dem. 🤥

Vid Windows 2000 så har vi ju passerat hela 3dfx-eran typ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

På den tiden var det roligt och rent magiskt att sitta framför en Windows 95 dator.

Minns min glädje när jag hittade ett par musik mpg filer på windows skivan, b.la "good times"

Good Times

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Stöd för USB kom väl först i typ sista service packen

OSR (OEM Service Release) 2.1 hade "Med stöd för USB" tryckt på skivan.

Fanns även OSR2.5 efter det, inte för att jag minns vad det var... 🙃

Permalänk

Värsta var när man skulle "säkerhetskopiera" disketterna, gud vaaa tradigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Haha, men sådant tänker man inte alltid på, speciellt inte när t ex spel som Fifa 1997 kom ut 1996 =D

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Tog ett tag innan grafikkort klarade att köra mpeg i fullskärm minns jag.
Inte många tillverkare hade brytt sig om att fixa HW support för det.
Snabbare CPU's kunde göra det, men den snabbaste "normala" CPUn vid W95 release var Pentium 133.
Och det tog många år innan Windows GUI var helt HW accelererat, tror nästan att man var uppe på VooDoo3 innan allt fanns i HW.
Och då menar jag inte 3D saker, utan helt vanliga flytta eller ändra storlek på fönster etc.
Minns att man uppgraderade drivrutiner hela tiden och jämförde dom med "Wintach".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tog ett tag innan grafikkort klarade att köra mpeg i fullskärm minns jag.
Inte många tillverkare hade brytt sig om att fixa HW support för det.
Snabbare CPU's kunde göra det, men den snabbaste "normala" CPUn vid W95 release var Pentium 133.
Och det tog många år innan Windows GUI var helt HW accelererat, tror nästan att man var uppe på VooDoo3 innan allt fanns i HW.
Och då menar jag inte 3D saker, utan helt vanliga flytta eller ändra storlek på fönster etc.
Minns att man uppgraderade drivrutiner hela tiden och jämförde dom med "Wintach".

Inte helt övertyg att du citerade rätt grabb här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det handlade nog i så fall om att folk inte ville byta ut gamla fungerande enheter. Första datorn jag kom i kontakt med, som jag till min förvåning upptäckte hade två USB-portar, var en då ny AST år 1996. Köpte själv en Agfa SnapScan 1212U några år senare, under Windows 98-tiden, och konstaterade att det gick otroligt mycket snabbare att scanna över USB jämfört med modeller anslutna via parallellporten.

Övriga grejer blev också USB-anslutna modeller innan 90-talet tog slut, mus, tangentbord, skrivare. Önskar att jag haft kvar några USB-minnen från den tiden, men kapaciteterna blev snabbt så meningslösa att jag inte ens minns om jag gav bort eller slängde dem. 🤥

Vid Windows 2000 så har vi ju passerat hela 3dfx-eran typ!

Nej precis, portarna fanns där men typ ingen använde dem. Även för mig var det väl först när USB-anslutna minnen och scanners blev rimligt prissatta strax innan sekelskiftet jag alls började se poängen med det. Och japp, även om 32 MB var respektingivande då är det ju inget man sparat direkt

Första chipsetet jag minns som hade USB-stöd var Intel 430HX, kan väl sägas vara från mitten av Pentium-eran. Har kvar mitt gamla GA-586HX, sitter numera i retroburken. Märkligt nog hade det all nödvändig bestyckning utom själva kontaktdonen i originalutförande. Måste varit sent påtänkt att utelämna det. Har förstås lött dit kontakter i efterhand, utöver det var det bara att slå på USB i BIOS. Till vilken nytta är dock oklart, i och med att det är USB 1.0 som är tämligen oanvändbart.

Japp, och det var väl ungefär då jag får för mig att USB verkligen slog igenom och man kunde köpa vad som helst med USB-anslutningar för inga pengar alls typ

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!