Permalänk
Medlem

Kyla AMD Ryzen 7 9700X 3.8 GHz 40MB

Jag har tänkt låta Inet Datorbyggare skruva ihop en arbetsdator åt mig men inser att det kommer att bli problem med en luftkylare då maxvikten för en sådan är satt till 755gram, jag vill helst undvika aio. Den enda jag litar på är Noctua NH-U12S medan Noctuas övriga blir allt för tunga. Ryzen 7 9700x har en TDP på 65W så teoretiskt borde det gå men googles ai-tant säger nähä du den räcker inte. Det finns en kinesisk DeepCool AK400 Zero Dark Plus som stoltserar med en kylkapasitet på 280W men inte heller den blir godkänd av google ai. Är det någon här som vet mer? Kanske t.o.m har provat något av detta eller liknande?

Permalänk
Medlem

Varför litar du på vad Googles AI säger till dig? vad har den gjort för att förtjäna din fullständiga tillit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Varför litar du på vad Googles AI säger till dig? vad har den gjort för att förtjäna din fullständiga tillit?

Mänskligheten håller på att bli dum.. Och detta är bara början

Permalänk
Medlem

Tack för era svar men ni besvarar inte min fråga och nej, jag är inte dum. Jag har aldrig sagt att jag litar på Googles AI, jag har googlat en längre tid över hela nätet, bl.a i reddits forum och "experterna" där säger samma sak: inga av de nämnda luftkylarna är tillräckliga om man pressar cpu:n men ingen har provat kombinationen. Jag hoppas såklart att någon kan ge mig vägledning här och ja, jag har letat igenom Sweclockers, Tomshardware och Techpowerup mfl utan att hitta några pålitliga svar.

Permalänk
Medlem

Du undervoltar din nya cpu med PBO. En högklassig luftkylare klarar det utan problem.
AI funkar bara ibland.
Siktar själv på en ny 9700x.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Du undervoltar din nya cpu med PBO. En högklassig luftkylare klarar det utan problem.
AI funkar bara ibland.
Siktar själv på en ny 9700x.

Tack för ditt svar. Jag antar att det är något man gör i BIOS. Jag är ingen it-expert utan lär mig efterhand. Jag får ta det med Inet när det blir dags.
Google AI dök upp i mitt Firefox härom veckan och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Ibland är det bekvämt och tidsbesparande med sammanfattningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Skrivet av zogez:

Mänskligheten håller på att bli dum.. Och detta är bara början

Googlade nyss om att undervolta med PBO efter tips ovan och överst kom det upp en AI-översikt med en utmärkt beskrivning av hur det kan gå till och hur det fungerar om ni nu inte vet det. Givetvis förstår jag att jag måste kolla upp det med andra källor, jag är väl inte dum.

Permalänk
Hedersmedlem

Båda dessa kylare kommer funka helt utan problem, och även klart mindre kapabla kylare kommer också fungera finfint.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Båda dessa kylare kommer funka helt utan problem, och även klart mindre kapabla kylare kommer också fungera finfint.

Tack Thomas!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasan:

Googlade nyss om att undervolta med PBO efter tips ovan och överst kom det upp en AI-översikt med en utmärkt beskrivning av hur det kan gå till och hur det fungerar om ni nu inte vet det. Givetvis förstår jag att jag måste kolla upp det med andra källor, jag är väl inte dum.

Jodå nog gissar den rätt emellanåt! Problemet är när LLM inte gör det, eller den är nära nog men missar ack så viktiga detaljer. LLM har sina användningsområden men fakta är inte ett av dom.

Googles AI har mer ofta fel än rätt de gånger jag söker så jag har börjat undvika den som om det vore reklam.

Permalänk
Skrivet av klasan:

Jag har tänkt låta Inet Datorbyggare skruva ihop en arbetsdator åt mig men inser att det kommer att bli problem med en luftkylare då maxvikten för en sådan är satt till 755gram, jag vill helst undvika aio. Den enda jag litar på är Noctua NH-U12S medan Noctuas övriga blir allt för tunga. Ryzen 7 9700x har en TDP på 65W så teoretiskt borde det gå men googles ai-tant säger nähä du den räcker inte. Det finns en kinesisk DeepCool AK400 Zero Dark Plus som stoltserar med en kylkapasitet på 280W men inte heller den blir godkänd av google ai. Är det någon här som vet mer? Kanske t.o.m har provat något av detta eller liknande?

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-9700x/23.html
Inget av dessa program drar mer än 80 W så nästan alla luftkylare borde duga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-9700x/23.html
Inget av dessa program drar mer än 80 W så nästan alla luftkylare borde duga!

Tack för länken. Den artikeln undgick mig i mitt letande. Eftersom jag inte kommer att överklocka så klarar jag mig med en bra luftkylare som t.ex Noctua NH-U12S.

Permalänk

Kommer funka.
Kör en Ryzen 7 5700X3D 105W TDP med BeQuiet Pure Rock 2 150W TDP och det lirar hur bra som helst.

Noctua NH-U12S har ju 165W TDP

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 5700X3D -
- Asus TUF Gaming B550 -
- Fury Beast 32GB-
- Asus RTX 4060 Dual OC Evo -
- Asus TUF Gaming 850W -

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboDanne:

Kommer funka.
Kör en Ryzen 7 5700X3D 105W TDP med BeQuiet Pure Rock 2 150W TDP och det lirar hur bra som helst.

Noctua NH-U12S har ju 165W TDP

Tack för upplysningen! Jag känner mig nu helt lugn med att använda Noctua NH-U12S. Hade jag byggt själv hade jag kanske valt U12A istället, den är snäppet vassare men väger för mycket för transporten från Inet. Jag har byggt själv en gång, nämligen den 11 år gamla datorn jag sitter vid nu, men jag gör aldrig om det. Jag fixade det mesta men gick bet på kabeldragningen och test av komponenter. Det blev en mardröm med komponenter DOA trots att jag var försiktig och använde ESD-armband. Jag fick söka hjälp, inte av en psykiater men av Net2world här i Malmö som redde ut det åt mig. Jag överskattade min förmåga.