Kan någon reka en 15-17" LCD med VGA?

Permalänk
Medlem

Kan någon reka en 15-17" LCD med VGA?

Letar efter en skärm att ha i mitt rackskåp, men med den uppsjö LCD och sånt som dykt upp som egentligen är för övervakning eller datorpaneler så tycker jag väldigt mycket är ganska dyrt.

Hade en gammal 17" TFT, (1280x1024, 4:3 eller 5:4) men den gick sönder så det är en ersättare till den jag är ute efter. Gör inget om den har lite högre upplösning, ett absolut krav är VGA kontakt.
De flesta jag sett har antingen USB-C, Mini-DP eller annat jag inte kan använda utan ytterligare sladdar som konverterar signalen.

Tips?

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du funderat på begagnatmarknaden? Borde finnas många skärmar i den storleken stående ute i landet som är mer eller mindre billiga.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

skulle du gå bet på att hitta en skärm med VGA så finns det VGA till HDMI aktiva adaptrar som denna från Kjell t.ex.

Permalänk
Medlem

Kan du inte hitta den typen av skärm på i princip alla återvinningar/second hand där dom har elektronik? eller alla kanske har slängts vid det här laget..

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Har du funderat på begagnatmarknaden? Borde finnas många skärmar i den storleken stående ute i landet som är mer eller mindre billiga.

Jo, men du vet hur gamla de skärmarna kan vara då? Minst 15 år typ.. Jag hade nog föredragit hitta en nyare.. eller ny.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var inte rädd för "Skräp".

Tar om jag hittar i grovsopen, min serverkärm är ett soprumsfynd. Den har ett skrapmärke på skärm och lite fula märken men den gör jobbet. Menar mest att hittar du något då funkar det ofta och du kan köra lika fint på äldre skärmar, sen tänker jag att eventuell låg upplösning innebär bara lite större och tydligare text och samtidigt inte så krävande på videoram. Däremot skall man glo länge så är låg uppdateringsfrekvens på skärm och en del andra egenskaper mer tröttande för ögonen. det bör man vara medveten om.

Har en till HP och den stod ute i regn, det var vatten mellan skärmlagren på skärmen, den fick stå och torka ut i en vecka men den fungerar helt perfekt

Poängen är att var inte rädd för gamla fula skärmar på loppisar eller andra ställen. Funkar dom så funkar dom. Leta bara efter ditt behov på skärm. För sjutton är inte skärmen på min Vectrex inne på 40 år snart. Den fungerar och min MAC Classic

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Skrivet av Homdax:

Jo, men du vet hur gamla de skärmarna kan vara då? Minst 15 år typ.. Jag hade nog föredragit hitta en nyare.. eller ny.

Kolla aliexpress.

Brukar finnas upp till de storlekarna av diy typ aka bara panelen inget skal och ofta kan de ta både analog och digital signal.

T.ex.

https://www.aliexpress.com/item/1005006619186136.html?spm=a2g...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Homdax:

Jag tänkte att om det går att få en mer eller mindre gratis så är det värt att chansa.

Jag gav bort ett par för några år sedan så har tyvärr inget att erbjuda nu.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Finns massvis med skärmar med VGA på PriceRunner? Här är hela listan: https://www.pricerunner.se/cl/25/Bildskaermar?attr_100000743=...

Billigast är en 24-tummare för 599 kr.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Finns massvis med skärmar med VGA på PriceRunner? Här är hela listan: https://www.pricerunner.se/cl/25/Bildskaermar?attr_100000743=...

Billigast är en 24-tummare för 599 kr.

Har du kollat på vad dom faktiskt länkar till? 24-tummare för 599 går till det här på inet
https://www.inet.se/produkt/5325221/cooler-master-sickleflow-...

men ser ju ut att finnas dyrare varianter

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Har du kollat på vad dom faktiskt länkar till? 24-tummare för 599 går till det här på inet
https://www.inet.se/produkt/5325221/cooler-master-sickleflow-...

men ser ju ut att finnas dyrare varianter

Haha oops!
Nej, jag litade på att PriceRunner visste vad de gjorde. Tydligen ett misstag 😅

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Bildexpert 📺

Talar vi gamla fristående 15–17-tummare med 1024x758 och liknande är det gammal teknik och tillverkning som har 20-30 år på nacken. De var också rätt dyra med dagens mått.

Dagens 15-17-tummare är typiskt laptoppaneler där man bygger dem främst som portabla skärmar och med funktioner som matchar ett portabelt bruk, likt batteridrift, tåligare chassi, touchfunktion, USB-C etc. Tillverkas i relativt små upplagor och därmed rätt höga priser.

Masstillverkningen av billiga skärmar i bulk är idag på kontorrstorlekarna 24 tum och 27 tum. Där finner man dagens enklaste och billigaste skärmar bland de reguljära tillverkarna.

Små skärmar 15-17-tum, nytillverkade går fortfarande att finna för under 1000-lappen om man köper något random kinamärke via Amazon etc. Säkert mindre pengar än så via rent kinesiska kanaler. Men sällan något i reguljära butiker.

Permalänk
Medlem

24 är för stort.

Kanske 21 men då får jag ta fram tumstocken.

https://www.pricerunner.se/pl/25-2986133/Bildskaermar/Dell-E1... hmm, dyrt.

Visa signatur